(CON/2014/36)(2014/C 255/04)
(Dz.U.UE C z dnia 6 sierpnia 2014 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniu 13 listopada 2013 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie funduszy rynku pieniężnego 1 (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").
Właściwość EBC do wydania opinii w sprawie projektu rozporządzenia wynika z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, ponieważ projekt rozporządzenia zawiera przepisy mające wpływ na zadania Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) polegające na przyczynianiu się do należytego wykonywania polityk prowadzonych w odniesieniu do stabilności systemu finansowego, o których mowa w art. 127 ust. 5 Traktatu. Rada Prezesów przyjęła niniejszą opinię zgodnie z art. 17 ust. 5 zdanie pierwsze Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
Uwagi ogólne
Uwagi szczegółowe
Zalecenia EBC dotyczące wprowadzenia zmian w projekcie rozporządzenia przedstawiono w załączniku w formie szczegółowych propozycji zmian wraz z uzasadnieniem.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 21 maja 2014 r.
1 COM(2013) 615 final.
2 Zob. dokument "Eurosystem's reply to the European Commission's Green Paper on shadow banking" (Odpowiedź Eurosystemu na zieloną księgę Komisji Europejskiej w sprawie równoległego systemu bankowego), 5 lipca 2012 r., dostępny na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
3 Zob. dokument "Policy recommendations for money market funds, Final report", FR07/12, 9 października 2012 r. (zwany dalej "zaleceniami IOSCO"), dostępny na stronie internetowej Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) pod adresem www.iosco.org.
4 Zob. zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie funduszy rynku pieniężnego (Dz.U. C 146 z 25.5.2013, s. 1) (zwane dalej "zaleceniem ERRS").
5 Zob. wytyczne CESR w sprawie wspólnej definicji funduszy europejskiego rynku pieniężnego z dnia 19 maja 2010 r., dostępne na stronie internetowej ESMA pod adresem www.esma.europa.eu.
6 Zob. rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1071/2013 z dnia 24 września 2013 r. dotyczące bilansu sektora monetarnych instytucji finansowych (EBC/2013/33) (Dz.U. L 297 z 7.11.2013, s. 1).
7 Artykuł 6 projektu rozporządzenia.
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1).
10 Zasady te zostały szerzej określone w wielu niewiążących wytycznych przyjętych przez ESMA. Zob. np. wytyczne ESMA w sprawie kluczowych aspektów ZAFI z dnia 24 maja 2013 r. (ESMA/2013/600) oraz wytyczne CESR dotyczące aktywów kwalifikowanych na potrzeby inwestycji UCITS z dnia 19 marca 2007 r. (CESR/07-044); oba dokumenty dostępne na stronie internetowej ESMA pod adresem www.esma.europa.eu.
11 Zob. zmianę nr 2.
12 Projekt rozporządzenia został także przyjęty z zadowoleniem w projekcie raportu z dnia 15 listopada 2013 r. w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie funduszy rynku pieniężnego (COM(2013)0615 - C7-0263/2013 - 2013/0306(COD)), dostępnym na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego pod adresem www.europarl.europa.eu.
13 FRP odgrywają rolę w transformacji terminu zapadalności poprzez inwestowanie krótkoterminowej gotówki, którą otrzymują od przedsiębiorstw, np. w papiery komercyjne (co do zasady z terminem zapadalności jednego miesiąca lub dłuższym) wydawane przez banki.
14 Zob. zalecenie 10 w zaleceniach IOSCO oraz zalecenie A w zaleceniach ERRS.
15 Zob. dokument "Consultative Document Strengthening Oversight and Regulation of Shadow Banking: An Integrated Overview of Policy Recommendations" z dnia 18 listopada 2012 r., dostępny na stronie internetowej Rady Stabilności Finansowej pod adresem www.financialstabilityboard.org.
16 Oparty na ryzyku wymóg buforu NAV został wprowadzony jako jedna z opcji polityki przez Radę ds. Monitorowania Stabilności Finansowej (FSOC) w Stanach Zjednoczonych w jej projekcie zaleceń dla reformy dotyczącej funduszy rynku pieniężnego (zob. dokument "Proposed Recommendations Regarding Money Market Mutual Fund Reform" wydany w dniu 13 listopada 2012 r., dostępny na stronie internetowej United States Treasury pod adresem www.treasury.gov). Ostatnio Komisja Papierów Wartościowych i Giełd Stanów Zjednoczonych (SEC) wydała notatkę dotyczącą projektu regulacji, która wskazywała na różne opcje: a) obowiązkową konwersję FRP o zmiennej NAV wyłączającą FRP o stałej NAV o niskim profilu ryzyka (tzw. FRP rządowe i FRP detaliczne); b) wprowadzenie opłat dotyczących płynności oraz furtek w zakresie umorzenia (redemption gate) zgodnie ze zgodą zarządu funduszu (zob. zaproponowana reguła w zakresie zmiany reguł regulujących wzajemne fundusze rynku pieniężnego (albo "fundusze rynku pieniężnego") w Investment Company Act z 1940 r., SEC Release No 33-9408 (5 czerwca 2013 r.), Federal Register tom. 78, nr 118, s. 36834 (19 czerwca 2013 r.), dostępny na stronie internetowej SEC pod adresem www.sec.gov).
17 Artykuł 30 projektu rozporządzenia.
18 Zob. zalecenie A w zaleceniach ERRS.
19 Zob. s. 30 załącznika do zalecenia ERRS.
20 Zob. s. 47 sprawozdania z oceny skutków projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie funduszy rynku pieniężnego (zwanego dalej "sprawozdaniem z oceny skutków") (SWD(2013) 315 final) z 4.9.2013 r.
21 Art. 45 projektu rozporządzenia.
22 Art. 33 ust. 2 projektu rozporządzenia.
23 Art. 29 ust. 2 lit. g) projektu rozporządzenia.
24 Art. 36 projektu rozporządzenia.
25 Zob. art. 84 dyrektywy 2009/65/WE.
26 Przykładowo utrudnienia dotyczące kwot umorzenia w stosunku do szczególnej proporcji odnośnie do każdego pojedynczego umorzenia dziennego. Zob. zalecenie nr 9 w zaleceniach IOSCO.
27 Artykuł 36 projektu rozporządzenia.
28 Artykuł 9 ust. 3 oraz artykuł 13 ust. 5 lit. a) projektu rozporządzenia.
29 Rada Stabilności Finansowej, "Policy Framework for Addressing Shadow Banking Risks in Securities Lending and Repos" z dnia 29 sierpnia 2013 r., dokument dostępny na stronie internetowej Rady Stabilności Finansowej pod adresem www.financialstabiltyboard.org.
30 Artykuł 16 projektu rozporządzenia.
31 Artykuł 21 i art. 22 ust. 1 projektu rozporządzenia.
32 Zob. dokument Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego "Bazylea III: The Liquidity Coverage Ratio and liquidity risk monitoring tools" ze stycznia 2013 r. (zmieniony w styczniu 2014 r.), dostępny na stronie internetowej Banku Rozrachunków Międzynarodowych pod adresem www.bis.org.
33 FRP obecnie posiadają 38 % krótkoterminowych dłużnych papierów wartościowych emitowanych przez sektor bankowy. Zob. sprawozdanie odnośnie do oceny skutków, s. 4.
34 Artykuł 10 projektu rozporządzenia.
35 Zob. sprawozdanie odnośnie do oceny skutków, s. 45.
36 Zob. sprawozdanie odnośnie do oceny skutków, s. 44. W szczególności Komisja zauważa, że na unijnym rynku stałej NAV występuje obecnie 23 dostawców FRP o stałej NAV, 10 największych funduszy obejmuje 85 % rynku, a pięć największych funduszy obejmuje 65 % rynku.
37 Artykuł 16 ust. 2 projektu rozporządzenia.
38 Artykuł 23 projektu rozporządzenia.
39 Zob. opinię CON/2012/24. Wszystkie opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
40 Artykuł 3 ust. 1 projektu rozporządzenia.
41 Artykuł 46 projektu rozporządzenia.
42 Artykuł 38 ust. 4 projektu rozporządzenia.
43 Zob. zmianę nr 8.
44 Zob. zmiany nr 6 i 7.
45 Zob. zmianę nr 3.
46 Zob. zmiany nr 4, 5 i 9.