Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu Współpracy Celnej UE-Chiny, dotyczącego wzajemnego uznawania programu upoważnionych przedsiębiorców w Unii Europejskiej i programu "Measures on Classified Management of Enterprises" w Chińskiej Republice Ludowej.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu Współpracy Celnej UE-Chiny, dotyczącego wzajemnego uznawania programu upoważnionych przedsiębiorców w Unii Europejskiej i programu "Measures on Classified Management of Enterprises" w Chińskiej Republice Ludowej

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu)

(2014/C 227/05)

(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2014 r.)

I.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD i cel niniejszej opinii
1.
W dniu 26 lutego 2014 r. Komisja opublikowała swój wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu Współpracy Celnej UE-Chiny, dotyczącego wzajemnego uznawania programu upoważnionych przedsiębiorców (dalej "programy") w Unii Europejskiej i programu "Measures on Classified Management of Enterprises" w Chińskiej Republice Ludowej (dalej "wniosek"). Do wniosku załączono projekt decyzji Wspólnego Komitetu Współpracy Celnej ("JCCC") powołanego na podstawie umowy między UE a Chinami w sprawie współpracy celnej i wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach celnych (dalej "projekt decyzji").
2.
Wcześniej przeprowadzono nieformalne konsultacje z EIOD, a EIOD miał możliwość przedstawienia uwag Komisji. Niniejsza opinia ma na celu uzupełnienie wspomnianych uwag w świetle rozpatrywanego wniosku i upublicznienie stanowiska EIOD.
3.
W niniejszej opinii EIOD przeanalizuje aspekty projektu decyzji dotyczące ochrony danych, głównie w oparciu o właściwe przepisy rozporządzenia (WE) nr 45/2001, z uwzględnieniem wykładni najważniejszych przepisów o przekazywaniu danych osobowych przedstawionej w dokumencie roboczym w sprawie wspólnej wykładni art. 26 ust. 1 dyrektywy 95/46/WE 1 z 25 listopada 2005 r. wydanym przez grupę roboczą ds. ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych powołaną na mocy art. 29 oraz w jej dokumencie roboczym z 24 lipca 1998 r. w sprawie przekazywania danych osobowych do państw trzecich 2 .
1.2.
Kontekst wniosku
4.
Prawodawstwo UE dotyczące upoważnionych przedsiębiorców zostało wprowadzone w drodze zmiany Wspólnotowego Kodeksu Celnego (rozporządzenie nr 648/2005 przyjęte w kwietniu 2005 r.). Zmiana ta weszła w życie w styczniu 2008 r.
5.
Podstawą stosunków celnych między UE a Chinami jest umowa między UE a Chinami w sprawie współpracy celnej i wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach celnych (dalej "CCMAAA") z dnia 8 grudnia 2004 r. Według CCMAAA organy celne stron zobowiązują się do nawiązania współpracy celnej w zakresie wszystkich kwestii związanych ze stosowaniem przepisów celnych.
6.
Zgodnie z wnioskiem wzajemne uznawanie powinno umożliwić UE i Chinom zapewnienie ułatwień przedsiębiorcom, którzy zainwestowali w zapewnienie zgodności i bezpieczeństwa łańcucha dostaw i uzyskali certyfikację w ramach swoich programów partnerstwa handlowego.
7.
W czerwcu 2012 r. JCCC uzgodnił rozpoczęcie formalnych negocjacji w sprawie wzajemnego uznawania programów. Odtąd odbyły się trzy rundy negocjacji mających na celu sfinalizowanie projektu decyzji JCCC w sprawie wzajemnego uznawania upoważnionych przedsiębiorców. Pierwsza runda miała miejsce w styczniu 2013 r., druga w marcu 2013 r., a trzecia w październiku 2013 r.
8.
We wniosku zaapelowano do Rady o przyjęcie stanowiska Unii Europejskiej w sprawie projektu decyzji JCCC na podstawie art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). Podstawą prawną projektu decyzji JCCC jest art. 21 CCMAAA.
IV.
Wnioski
43.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt uwzględnienia w projekcie decyzji gwarancji ochrony danych. Gwarancje te nie zapewniają jednak spełnienia wszystkich niezbędnych wymogów składających się na "wystarczający poziom ochrony", o którym mowa w art. 9 ust. 7.
44.
Dodatkowo EIOD wyraża swoje zaniepokojenie w związku z rzeczywistą możliwością egzekwowania tych gwarancji i brakiem niezależnego organu nadzoru ochrony danych w Chińskiej Republice Ludowej.
45.
EIOD zaleca zwłaszcza:
-
dodanie zapisu potwierdzającego, że projekt decyzji jest wiążący dla obu stron i ma pierwszeństwo przed chińskimi przepisami krajowymi;
-
określenie w projekcie decyzji kategorii danych, które mają być przedmiotem wymiany;
-
określenie administratora danych po stronie UE;
-
dodanie wymogu powiadamiania przez Komisję EIOD i inspektora ochrony danych zgodnie z art. 25 i 27 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 (uprzednie sprawdzenie);
-
przekazywanie wyżej wspomnianych wystarczających gwarancji EIOD do zatwierdzenia zgodnie z art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 45/2001;
-
wprowadzenie zapisu, zgodnie z którym art. 17 ust. 4 CMAAA powinien być interpretowany w świetle art. 20 rozporządzenia (WE) nr 45/2001;
-
doprecyzowanie, że dane powinny być adekwatne, istotne i nienadmierne w stosunku do celów, dla których są przekazywane i poddawane dalszemu przetwarzaniu.
-
określenie maksymalnego okresu zatrzymywania danych;
-
dodanie zapisu stanowiącego, że dane mogą być przekazywane dalej, jeżeli ich odbiorca zagwarantuje poziom ochrony odpowiadający poziomowi ochrony określonemu w projekcie decyzji;
-
zastrzeżenie, że osoby, których dotyczą dane, przed przekazaniem powinny zostać poinformowane o celu przetwarzania, administratorze danych w państwie trzecim, możliwości dalszego przekazania, przysługujących im prawach dostępu do danych, poprawiania danych i sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także przysługujących środkach zaskarżenia i dochodzenia odszkodowania;
-
uwzględnienie dodatkowych gwarancji, takich jak prawo osoby fizycznej do zapoznania się z trybem decyzji, gdy jest on automatyczny;
-
uwzględnienie odstraszających kar za niedopełnienie obowiązków określonych w projekcie decyzji;
-
zawarcie w projekcie decyzji lub przynajmniej w pismach wymienianych między stronami bądź dokumentach towarzyszących projektowi decyzji praktycznych informacji o dostępnych środkach prawnych;
-
określenie możliwości dochodzenia naprawienia ewentualnych szkód wynikłych z działań lub zaniechań władz chińskich;
-
wprowadzenie zapisu mówiącego, że Strony projektu decyzji powinny prowadzić wspólną kontrolę wdrażania projektu decyzji pod kątem aspektów związanych z ochroną danych, albo w ramach JCCC, albo oddzielnego procesu, i przy zapewnieniu, tam gdzie to stosowne, udziału krajowych organów ds. ochrony danych UE;
-
określenie w szczególności, że nadzór i kontrola prowadzone przez odpowiednie właściwe organy stron zgodnie z art. 6 ust. 9 obejmują wszystkie rodzaje przetwarzania danych osobowych przewidziane w projekcie decyzji;
-
określenie możliwości dochodzenia naprawienia szkód wynikłych z działań lub zaniechań władz chińskich;
-
wprowadzenie zapisu, zgodnie z którym właściwe chińskie organy odpowiedzialne za wdrażanie projektu decyzji będą zobowiązane przedstawić na żądanie dostateczne dowody zapewnienia zgodności i umożliwić zespołowi UE ds. kontroli dostęp do istotnej dokumentacji, systemów i pracowników;
-
zawarcie zapisu stwierdzającego, że po jednym roku od wejścia projektu decyzji w życie Komisja powinna przedstawić sprawozdanie z wdrażania zasad ochrony danych.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2014 r.

Peter HUSTINX
Europejski Inspektor Ochrony Danych
2 "Stosowanie art. 25 i 26 dyrektywy UE w sprawie ochrony danych" (dokument roboczy 12), dostępny na: http://ec.europa.eu/justice/policies/privacy/docs/wpdocs/1998/wp12_en.pdf

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.227.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu Współpracy Celnej UE-Chiny, dotyczącego wzajemnego uznawania programu upoważnionych przedsiębiorców w Unii Europejskiej i programu "Measures on Classified Management of Enterprises" w Chińskiej Republice Ludowej.
Data aktu: 17/07/2014
Data ogłoszenia: 17/07/2014