Koncepcja polityczna Unii Europejskiej w związku ze Światową Konferencją Radiokomunikacyjną ITU 2012 (WRC-12).

Koncepcja polityczna Unii Europejskiej w związku ze Światową Konferencją Radiokomunikacyjną ITU 2012 (WRC-12)

P7_TA(2011)0391

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 września 2011 r. w sprawie koncepcji politycznej Unii Europejskiej w związku ze Światową Konferencją Radiokomunikacyjną ITU 2012 (WRC-12)

(2013/C 51 E/21)

(Dz.U.UE C z dnia 22 lutego 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając komunikat Komisji COM(2011)0180 z dnia 6 kwietnia 2011 r. w sprawie koncepcji politycznej Unii Europejskiej w związku ze Światową Konferencją Radiokomunikacyjną ITU 2012 (WRC-12),
uwzględniając porządek obrad ITU WRC-12,
uwzględniając agendę cyfrową stanowiącą część strategii "Europa 2020",
uwzględniając opinię Zespołu ds. Polityki Spektrum Radiowego w sprawie wspólnych celów politycznych na WRC-12,
uwzględniając swoje stanowisko w sprawie programu dotyczącego polityki w dziedzinie widma radiowego, przyjęte w dniu 11 maja 2011 r.(1),
uwzględniając konkluzje Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii z dnia 27 maja 2011 r. w sprawie WRC-12,
uwzględniając art. 8a ust. 4 oraz art. 9 ust. 1 dyrektywy 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/21/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych dla sieci i usług łączności elektronicznej,
uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że konferencja w 2012 r. zakończy się przyjęciem zmian do Regulaminu radiokomunikacyjnego ITU;
B.
mając na uwadze, że państwa członkowskie UE zapewniają zgodność postanowień umów międzynarodowych, których są stronami w ramach ITU, z przepisami UE, w szczególności z odpowiednimi zasadami unijnych ram regulacyjnych dla łączności elektronicznej;
C.
mając na uwadze, że widmo stanowi deficytowe dobro publiczne, które ma zasadnicze znaczenie dla coraz większej liczby sektorów;
D.
mając na uwadze, że jak podkreślono w agendzie cyfrowej dla Europy, usługi bezprzewodowej łączności szerokopasmowej i usługi komunikacyjne są szczególnie istotnymi czynnikami stymulującymi wzrost i europejską konkurencyjność na szczeblu globalnym;
E.
mając na uwadze, że Europa zdoła w pełni wykorzystać potencjał gospodarki cyfrowej jedynie dzięki stworzeniu dobrze funkcjonującego wewnętrznego rynku cyfrowego, zapewniającego równe szanse w całej Europie;
F.
mając na uwadze, że udostępnienie dodatkowego widma w zharmonizowany sposób na poziomie globalnym i europejskim jest ważnym sposobem zmniejszenia ograniczeń pojemności mobilnych sieci oraz stymulowania rozwoju nowych usług i wzrostu gospodarczego;
G.
mając na uwadze, że głównym tematem tej konferencji będzie dostępność widma radiowego zwłaszcza dywidenda cyfrowa w paśmie 800 MHz;
H.
mając na uwadze, że na konferencji poruszonych zostanie szeregi innych kwestii istotnych z punktu widzenia polityki UE, takich jak społeczeństwo informacyjne, transport, polityka kosmiczna, Galileo, rynek wewnętrzny, ochrona środowiska, polityka audiowizualna, badania itd.;
I.
mając na uwadze, że na każdej WRC ustala się porządek obrad następnej konferencji;
1.
z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji i zgadza się z analizą znaczenia wpływu WRC-12 na politykę UE;
2.
uważa, że UE musi zająć spójne stanowisko w negocjacjach wielostronnych, aby wspierać własne interesy oraz wypracować globalne synergie i znaczne korzyści skali w korzystaniu z widma; dlatego też usilnie zachęca państwa członkowskie do pełnego poparcia tych kierunków politycznych oraz do ich aktywnego wspierania i obrony podczas WRC-12; ponadto uważa, że dopóki Komisja nie ma prawa zabierania głosu na forum ITU w imieniu UE, państwa członkowskie powinny wraz z Komisją ściśle koordynować wspólne unijne stanowisko w oparciu o politykę w zakresie widma radiowego;
3.
zwraca uwagę na 25 poszczególnych punktów porządku obrad WRC-12 oraz ich potencjalny wpływ na politykę i cele UE;
4.
wzywa państwa członkowskie, by zapewniły realizację tych celów i sprzeciwiły się wszelkim zmianom Regulaminu radiokomunikacyjnego ITU, które miałyby negatywny wpływ na jego zakres i treść; w tym kontekście zwraca się do Komisji o zapewnienie poszanowania postanowień Traktatu UE oraz wspólnotowego dorobku prawnego;
5.
uważa, że Komisja powinna zapewnić państwom członkowskim pomoc techniczną i wsparcie polityczne w negocjacjach dwu- i wielostronnych prowadzonych przez nie z krajami trzecimi oraz współpracować z państwami członkowskimi w negocjacjach dotyczących umów międzynarodowych, a zwłaszcza umów z ościennymi krajami trzecimi, gdzie może dojść do zakłóceń z powodu różnych planów przydziału częstotliwości;
6.
przywołuje swoje stanowisko wyrażone w polityce w zakresie widma radiowego oraz - ze szczególnym uwzględnieniem badania ITU poświęconego zaawansowanym potrzebom w dziedzinie IMT - przypomina o konieczności przydzielenia do 2015 r. dostatecznych i odpowiednich pasm widma, co najmniej 1 200 MHz, na mobilną transmisję danych, aby wspierać cele unijnej polityki oraz jak najlepiej zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na taką transmisję; przypomina, że wszelkie nowe środki powinny być przejrzyste i nie powinny powodować zakłóceń konkurencji ani szkodzić nowym podmiotom wchodzącym na rynek telekomunikacyjny;
7.
wzywa państwa członkowskie do wsparcia starań Komisji o włączenie tego istotnego punktu do porządku obrad następnej konferencji WRC w 2016 r.; w związku z tym ponownie podkreśla, jak ważne jest, by UE sporządziła spis obecnego wykorzystania widma oraz jego efektywności zgodnie z propozycją zawartą w polityce w zakresie widma radiowego;
8.
ponawia swój apel do państw członkowskich i Komisji o realizację ambitnego programu harmonizacji zgodnie z wnioskami ITU, a ponadto wzywa Komisję do oceny i przeanalizowania potrzeby uwolnienia dodatkowego pasma widma przy uwzględnieniu rozwoju technologii widma, doświadczeń rynkowych z nowymi usługami, ewentualnych przyszłych potrzeb naziemnych transmisji radiowych i telewizyjnych oraz braku innych pasm widma odpowiednich do świadczenia szerokopasmowych usług transmisji bezprzewodowej, aby dokonać tego uwolnienia - w zależności od podjęcia koniecznych decyzji - do 2012 i 2016 r.;
9.
podkreśla, że usługi bezprzewodowej łączności szerokopasmowej wnoszą znaczny wkład w ożywienie gospodarcze i wzrost gospodarczy; uważa, że wystarczające i skutecznie zarządzane widmo jest niezbędne, by zareagować na rosnący wśród konsumentów popyt zarówno pod względem pojemności, jak i zasięgu;
10.
uważa, że większa rola UE w polityce w zakresie widma wymaga wyraźniejszego oficjalnego stanowiska UE w ITU, i dlatego zdecydowanie popiera ponowne przeanalizowanie statusu UE na następnej konferencji pełnomocników ITU w 2014 r.;
11.
podkreśla znaczenie współpracy i koordynacji pomiędzy państwami członkowskimi, aby umożliwić UE czerpanie korzyści z całego potencjału innowacyjnego, jaki oferują technologie widma radiowego;
12.
podkreśla znaczenie UE, która powinna pełnić wiodącą rolę w rozwijaniu technologii widma radiowego oraz być przykładem na skalę światową w dziedzinie najlepszych praktyk i spójności;
13.
zwraca uwagę na narażenie urządzeń wykorzystujących widmo radiowe na ataki cybernetyczne i podkreśla potrzebę przyjęcia skoordynowanego globalnego podejścia do poprawy bezpieczeństwa cybernetycznego;
14.
zwraca się do Komisji o złożenie sprawozdania dotyczącego wyników i osiągnięć WRC-12;
15.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
______

(1) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0220.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.51E.137

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Koncepcja polityczna Unii Europejskiej w związku ze Światową Konferencją Radiokomunikacyjną ITU 2012 (WRC-12).
Data aktu: 15/09/2011
Data ogłoszenia: 22/02/2013