Streszczenie opinii w sprawie komunikatu Komisji "Plan działania w dziedzinie e-zdrowia na lata 2012-2020 - Innowacyjna opieka zdrowotna w XXI wieku".

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie komunikatu Komisji "Plan działania w dziedzinie e-zdrowia na lata 2012-2020 - Innowacyjna opieka zdrowotna w XXI wieku"

(Niniejsza opinia jest dostępna w języku brzmieniu w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2013/C 358/08)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2013 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD
1.
W dniu 6 grudnia 2012 r. Komisja przyjęła komunikat zatytułowany "Plan działania w dziedzinie e-zdrowia na lata 2012-2020 - Innowacyjna opieka zdrowotna w XXI wieku" (zwany dalej "komunikatem") 1 . Wniosek przesłano EIOD do konsultacji w dniu 7 grudnia 2012 r.
2.
Przed przyjęciem komunikatu EIOD miał możliwość przedstawienia Komisji nieformalnych uwag. EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt uwzględnienia części jego uwag w komunikacie.
1.2.
Cele i zakres komunikatu oraz cel opinii EIOD
3.
W komunikacie ustanowiono plan działania w dziedzinie e-zdrowia na lata 2012-2020. W planie tym stwierdza się, że zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w dziedzinie opieki zdrowotnej i usług związanych ze zdrowym stylem życia może podnieść efektywność i skuteczność systemów opieki zdrowotnej, wzmocnić pozycję obywateli oraz stanowić impuls do innowacji na rynkach usług związanych ze zdrowiem i zdrowym stylem życia.
4.
Niniejszą opinię EIOD należy interpretować w świetle rosnącego znaczenia e-zdrowia w zmieniającym się społeczeństwie informacyjnym oraz toczącej się w UE debaty na temat tego obszaru. W opinii skupiono się zwłaszcza na implikacjach podstawowego prawa do ochrony danych dla inicjatyw w dziedzinie e-zdrowia. Zawarto w niej także uwagi na temat wskazanych w komunikacie obszarów dalszych działań.
3.
Wnioski
33.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w proponowanym komunikacie uwzględniono ochronę danych, wskazuje jednak na możliwości dalszych usprawnień w tym zakresie.
34.
EIOD podkreśla przy tym, że przemysł, państwa członkowskie i Komisja powinny przy wdrażaniu inicjatyw w zakresie e-zdrowia należycie uwzględnić wymogi ochrony danych. EIOD w szczególności:
podkreśla, że dane osobowe przetwarzane w kontekście e-zdrowia i ICT służących do świadczenia usług związanych ze zdrowym stylem życia są często danymi dotyczącymi zdrowia, które wymagają ściślejszej ochrony danych, oraz zwraca uwagę na wskazówki wydane już dla administratorów danych i podmiotów przetwarzających w tym obszarze,
zauważa, że w komunikacie nie odniesiono się do aktualnych ram prawnych ochrony danych ustanowionych na mocy dyrektywy 95/46/WE i dyrektywy 2002/58/WE, które zawierają obowiązujące obecnie stosowne zasady ochrony danych, i przypomina Komisji, iż przepisy te muszą być przestrzegane w przypadku wszelkich działań podejmowanych w perspektywie krótko- i średnioterminowej do chwili wejścia w życie proponowanego zmienionego rozporządzenia o ochronie danych,
zauważa, że w komunikacie nie wskazano wyraźnie znaczenia prawa dostępu do danych i informacji w kontekście e-zdrowia przez osoby, których dane dotyczą. Dlatego też EIOD zachęca Komisję, aby zwróciła uwagę administratorów danych działających w obszarze e-zdrowia na konieczność dostarczenia osobom, których dane dotyczą, jasnych informacji o przetwarzaniu ich danych osobowych w aplikacjach związanych z e-zdrowiem,
zauważa, że w komunikacie nie podkreślono dostępności wytycznych w zakresie czynności przetwarzania związanych z e-zdrowiem i podejmowanych w istniejących ramach prawnych ze szczegółowymi odniesieniami do odpowiednich dokumentów, i zaleca, aby Komisja skonsultowała się przy opracowywaniu takich wytycznych z Grupą Roboczą Art. 29, w której reprezentowane są krajowe organy ochrony danych z UE, oraz z EIOD,
zaleca konsultację z EIOD przed przyjęciem przez Komisję zielonej księgi w sprawie ram UE mających zastosowanie do mzdrowia oraz aplikacji mobilnych służących do świadczenia usług związanych ze zdrowiem i zdrowym stylem życia,
zauważa, że w komunikacie nie podkreślono, iż wszelka eksploracja nieanonimowych danych dotyczących zdrowia jest dopuszczalna tylko w nielicznych przypadkach i pod warunkiem pełnego uwzględnienia zasad ochrony danych, oraz zachęca Komisję, aby zwróciła uwagę administratorów danych na ten fakt,
podkreśla, że profilowanie powinno być prowadzone tylko w nielicznych przypadkach i pod warunkiem ścisłego przestrzegania wymogów ochrony danych (np. wskazanych w art. 20 proponowanego rozporządzenia o ochronie danych), oraz zachęca Komisję, aby przypomniała administratorom danych o tym ważnym obowiązku,
przypomina Komisji, że wszelkie przyszłe prace mające ułatwić szersze wdrożenie i wspierać rozwój umiejętności użytkowników powinny być prowadzone z należytym poszanowaniem zasad ochrony danych,
zaleca, aby przed podjęciem jakichkolwiek dalszych działań Komisja przeprowadziła ocenę skutków w zakresie ochrony danych w kontekście rozwoju wspólnych europejskich ram interoperacyjności e-zdrowia,
wzywa Komisję, aby w ramach badania interoperacyjności kart zdrowia dokonała przeglądu możliwych inicjatyw ustawodawczych na szczeblu UE, uważa bowiem, że korzystne byłoby zapewnienie silnych podstaw prawnych interoperacyjności obejmujących konkretne zabezpieczenia służące ochronie danych.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2013 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
1 COM(2012) 736 final.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024