Opinia dotycząca trzech projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej.

OPINIA KOMISJI

z dnia 18 września 2013 r.

dotycząca trzech projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej

(2013/C 270/01)

(Dz.U.UE C z dnia 19 września 2013 r.)

1. Wprowadzenie

1.1.
W dniu 30 lipca 2013 r. Komisja otrzymała wniosek złożony przez Europejski Bank Centralny (EBC) o wydanie opinii dotyczącej trzech projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej. Pierwszy z nich to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia (WE) nr 958/2.007 Europejskiego Banku Centralnego dotyczącego danych statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych. Drugi z nich to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 24/2009 dotyczącego danych statystycznych w zakresie aktywów i pasywów podmiotów sekurytyzacyjnych. Trzeci to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 1027/2006 w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej w odniesieniu do instytucji pocztowych przyjmujących depozyty od rezydentów obszaru euro innych niż monetarne instytucje finansowe.
1.2.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje ten wniosek i uznaje, że EBC niniejszym działa zgodnie z ciążącym na nim obowiązkiem konsultacji z Komisją w sprawie projektów rozporządzeń EBC w każdym przypadku, gdy występują związki z obowiązkami statystycznymi nałożonymi przez Komisję, jak określono w art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny, aby zagwarantować spójność niezbędną do tworzenia statystyk spełniających odpowiednie wymogi informacyjne EBC i Komisji. Dobra współpraca pomiędzy EBC i Komisją jest korzystna dla obu instytucji, jak również dla użytkowników oraz respondentów, gdyż umożliwia bardziej wydajne sporządzanie statystyk europejskich. Komisja z zadowoleniem przyjmuje również wprowadzenie w tych rozporządzeniach wyraźnego odesłania do jej opinii.

2. Uwagi szczegółowe

2.1.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje, że wspomniane rozporządzenia będą zawierać bardziej szczegółowe informacje w konkretnych dziedzinach statystyki pieniężnej i finansowej. Równocześnie Komisja jest zdania, że w trakcie spełniania wymagań użytkowników należy dołożyć wszelkich starań, aby ograniczyć obciążenia respondentów w kontekście tych rozporządzeń. Po wprowadzeniu w życie systemu derogacji opartego na progach ilościowych można by przewidzieć stworzenie mechanizmu przeglądu celem wykorzystania zgromadzonego doświadczenia w tworzeniu przyszłych przepisów.
2.2.
Wydaje się, że przy tworzeniu projektów rozporządzeń przyjęto nieco inne podejście, jeżeli chodzi o przepisy dotyczące sprawozdawczości, szczególnie w przypadku "rozpoczęcia przekazywania danych", wejścia w życie i początku stosowania w przepisach końcowych. Te elementy, jak również elementy odnoszące się do uchylenia istniejących przepisów, powinny być spójne, tak aby zapewnić kompletność wymaganych danych.
2.3.
W odniesieniu do wszystkich trzech projektów rozporządzeń określenia na początku preambuły ("uwzględniając") należy dostosować do międzyinstytucjonalnie uzgodnionej praktyki, a zatem ograniczyć je do podstawy prawnej (tj. postanowień, które faktycznie przyznają danej instytucji kompetencje do przyjęcia przewidzianych aktów) i w stosownych przypadkach, odniesienia do wniosku, procedur i opinii. Jeżeli chodzi o podstawę prawną, po ogólnym odniesieniu do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy zatem podać odniesienie wyłącznie do art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98. Za podstawę prawną projektów rozporządzeń nie można uznać art. 5 Statutu ESBC i EBC, art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2533/98, rozporządzenia (UE) nr 1011/2012, rozporządzenia (UE) nr 549/2013 ani dyrektywy 2011/61/UE. Jeśli odesłania do tych pozostałych przepisów i instrumentów uznaje się za użyteczne dla właściwego zrozumienia części normatywnej projektu rozporządzenia, można je umieścić w motywach.
2.4.
Ponadto Komisja zamierza przedstawić w najbliższym miesiącu wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego europejskie ramy na rzecz funduszy rynku pieniężnego (FRP). Wniosek będzie zawierać szereg zmian odnoszących się do sposobu, w jaki fundusze rynku pieniężnego są zdefiniowane i mogą prowadzić działalność w Europie. W celu uniknięcia jakichkolwiek niespójności Komisja zaleca, by EBC wprowadził w swoich rozporządzeniach klauzulę przeglądu, aby umożliwić dokonanie przeglądu definicji i kryteriów FRP z uwzględnieniem rozporządzenia w sprawie funduszy rynku pieniężnego po jego przyjęciu przez Parlament Europejski i Radę. Dostosowanie odpowiednich rozporządzeń EBC powinno zbiec się z wejściem w życie nowego rozporządzenia w sprawie funduszy rynku pieniężnego.
2.5.
W odpowiednich projektach rozporządzeń należy ponownie sprawdzić spójność części załącznika II "Definicje sektorów" z ESA 2010. Na przykład, jeżeli chodzi o projekt rozporządzenia w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej w odniesieniu do instytucji pocztowych, w części odnoszącej się do funduszy inwestycyjnych niebędących funduszami rynku pieniężnego należy podać odniesienie do ESA 2010 pkt 2.82, natomiast treść tego punktu należy zamieścić w definicji funduszy inwestycyjnych niebędących funduszami rynku pieniężnego. Kolejnym przykładem jest dawna klasyfikacja sektorów zamieszczona w tabelach 1 i 3 projektu rozporządzenia dotyczącego danych statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych, co również należy poprawić.

3. Podsumowanie

3.1.
Komisja zasadniczo popiera projekty rozporządzeń w zakresie, w jakim przyczyniają się one do skutecznej współpracy między Europejskim Systemem Statystycznym (ESS) i Europejskim Systemem Banków Centralnych (ESBC) w zakresie definicji podmiotów składających sprawozdania i wspierania cechujących się wysoką jakością spójnych statystyk na poziomie europejskim. Niemniej jednak Komisja uważa, że należy zająć się wspomnianymi wyżej kwestiami.
3.2.
Ponadto Komisja pragnie podkreślić, jak duże znaczenie w praktyce ma solidna procedura klasyfikacji jednostek w tym obszarze, która respektuje zasady statystyczne.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 września 2013 r.

W imieniu Komisji
Algirdas ŠEMETA
Członek Komisji

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024