Zarządzanie jakością w statystyce europejskiej (2011/2289(INI)).

Zarządzanie jakością w statystyce europejskiej

P7_TA(2012)0073

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2012 r. w sprawie zarządzania jakością w statystyce europejskiej (2011/2289(INI))

(2013/C 251 E/05)

(Dz.U.UE C z dnia 31 sierpnia 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "Rzetelne zarządzanie jakością w statystyce europejskiej" (COM(2011)0211),
uwzględniając art. 48 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej oraz opinię Komisji Rozwoju Regionalnego (A7-0037/2012),
A.
mając na uwadze, że Eurostat istnieje od 1953 r. i powszechnie uznaje się potrzebę zapewnienia jego niezależności;
B.
mając na uwadze, że wiarygodne i dokładne dane statystyczne stanowią podstawę kształtowania skutecznej polityki gospodarczej i budżetowej przez państwa członkowskie oraz na szczeblu Unii;
C.
mając na uwadze, że powodzenie strategii "Europa 2020" na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia oraz pakietu dotyczącego zarządzania gospodarczego, łącznie z europejskim semestrem, wymaga obiektywnych danych statystycznych wysokiej jakości;
D.
mając na uwadze, że użytkownicy statystyk powinni otrzymywać użyteczne, terminowe i dokładne dane zgromadzone i opracowane przez agencje krajowe zgodnie z zasadami bezstronności, obiektywności i niezależności zawodowej;
E.
mając na uwadze, że dane statystyczne powinny być dostępne publicznie, łatwo zrozumiałe zarówno dla decydentów, jak i obywateli oraz możliwe do porównania w ujęciu rok do roku;
F.
mając na uwadze, że jakość europejskich statystyk zależy od spójności całego procesu ich tworzenia; mając na uwadze, że trwająca modernizacja metod tworzenia statystyk jest kluczową inwestycją publiczną w usprawnienie całego łańcucha produkcji i wymaga dalszego zaangażowania na szczeblu UE i krajowym;
G.
mając na uwadze, że kryzys zadłużenia w strefie euro uwypuklił niebezpieczeństwo tworzenia niedokładnych statystyk oraz fałszowania statystyk z powodu słabej jakości wyjściowych danych źródłowych rachunkowości publicznej i słabości obecnych ustaleń dotyczących zarządzania statystycznego;
H.
mając na uwadze, że urzędy statystyczne powinny być nie tylko statutowo niezależne, ale również powinny dysponować mechanizmami i "ścianami zaporowymi" zapewniającymi oddzielenie urzędów statystycznych od procesów politycznych, co pozwoli uniknąć uchybień systemowych; jednocześnie należy jednak podkreślić, że państwo jest odpowiedzialne za prawidłowość i autentyczność danych statystycznych;
I.
mając na uwadze, że należy zacieśnić związki pomiędzy Eurostatem a krajowymi izbami obrachunkowymi;
J.
mając na uwadze, że należy zreformować krajowe urzędy statystyczne w państwach członkowskich, aby jak najszybciej dostosować je do nowego prawodawstwa europejskiego;
K.
mając na uwadze, że około 350 rozporządzeń statystycznych dotyczących wszystkich państw członkowskich nakłada na mniejsze państwa członkowskie proporcjonalnie większe obciążenia związane z wypełnianiem zobowiązań w zakresie statystyki;
L.
mając na uwadze, że Eurostat dostarczy wskaźniki gospodarcze wymagane do nadzoru polityki budżetowej oraz do tabeli wyników dotyczących braku równowagi makroekonomicznej, wraz z nowymi mechanizmami wykonawczymi; mając na uwadze, że w wyniku ostatnich reform prawa, zwłaszcza pakietu sześciu wniosków ustawodawczych dotyczących zarządzania gospodarczego, solidne i wiarygodne statystyki nabrały kluczowego znaczenia dla zarządzania gospodarczego na szczeblu UE;
1.
uważa, że należy przyjąć systemowe podejście do potrzeb w zakresie jakości, co może wymagać reformy metody tworzenia statystyk europejskich i stopniowej zmiany podejścia korekcyjnego na podejście prewencyjne do zarządzania jakością europejskich statystyk ogólnie, a statystyk dotyczących finansów publicznych w szczególności; z zadowoleniem przyjmuje wiążący charakter przepisów dotyczących tworzenia i weryfikacji dokładności europejskich statystyk; uważa, że istnienie niezależnych organów statystycznych ma podstawowe znaczenie dla utrzymania wiarygodności danych statystycznych;
2.
wzywa Komisję do zapewnienia państwom członkowskim wsparcia i wiedzy fachowej, aby pomóc im w przezwyciężeniu ograniczeń badawczych i głównych barier metodologicznych w celu zagwarantowania zgodności z normami i dostarczania danych wysokiej jakości;
3.
popiera zamiar przedstawienia przez Komisję zmian do rozporządzenia (WE) nr 223/2009 (rozporządzenie statystyczne) w celu wprowadzenia proaktywnego podejścia do nadzorowania i oceniania wyjściowych danych dotyczących finansów publicznych już u źródła, aby umożliwić jak najszybsze podjęcie działań naprawczych; popiera wniosek w sprawie ustanowienia ram prawnych mających na celu wzmocnienie ram zarządzania, zwłaszcza w odniesieniu do niezależności zawodowej krajowych organów statystycznych i Eurostatu, oraz wymagających od wszystkich państw członkowskich podjęcia formalnego zobowiązania do przedsięwzięcia wszelkich niezbędnych środków na szczeblu krajowym w celu utrzymania poufności informacji statystycznych oraz umożliwienia bardziej rygorystycznego egzekwowania Europejskiego kodeksu praktyk statystycznych;
4.
wzywa Komisję, by przedstawiła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wnioski w sprawie przepisów mających na celu wprowadzenie do prawa UE elementów zmienionego Europejskiego kodeksu praktyk statystycznych z myślą o jednoznacznym określeniu zakresu odpowiedzialności i kompetencji krajowych agencji statystycznych oraz rządów państw członkowskich, a także o zapewnieniu bardziej przejrzystych i skoordynowanych zasad rozliczalności w zakresie jakości danych;
5.
wzywa Eurostat do prowadzenia wspólnie z głównymi dostawcami danych oraz użytkownikami danych działań służących modernizacji metod tworzenia statystyk europejskich w celu utrzymania realności kosztów;
6.
wzywa Eurostat, aby dopilnował ustanowienia w znormalizowany sposób we wszystkich państwach członkowskich systemów rachunkowości publicznej, wzmocnionych za pomocą wewnętrznych i zewnętrznych mechanizmów audytowych, w tym stosowania niedawno zmienionych ram prawnych rozporządzenia (WE) nr 479/2009, a także innych, uznanych za stosowne wniosków ustawodawczych; z zadowoleniem przyjmuje zamiar nadania Eurostatowi przez Komisję Europejską większych uprawnień do prowadzenia dochodzeń;
7.
podkreśla, że wszystkie państwa członkowskie powinny pilnować, aby statystyki były dokładne na wszystkich szczeblach administracji rządowej; zachęca Eurostat do publicznego ujawniania wątpliwości co do dokładności tych danych w przypadku wszystkich rodzajów statystyk;
8.
uważa, że przyjęty niedawno pakiet dotyczący zarządzania gospodarczego wymaga norm odnoszących się do danych granularnych dotyczących ekspozycji sektora publicznego związanych z gwarancjami i zobowiązaniami warunkowymi, np. w ramach gwarancji sektora publicznego i ekspozycji partnerstw publiczno-prywatnych; powinny one zostać niezwłocznie opracowane i podane do wiadomości przez Eurostat z uwzględnieniem wszystkich szczebli administracji rządowej;
9.
przyjmuje z zadowoleniem działania Europejskiej Rady Konsultacyjnej ds. Zarządzania Statystyką (ESGAB) sprawującej niezależny nadzór nad Eurostatem i Europejskim Systemem Statystycznym; wzywa Eurostat i pozostałe urzędy statystyczne do wdrożenia zaleceń przedstawionych przez ESGAB w sprawozdaniu rocznym za rok 2011;
10.
podkreśla konieczność zapewnienia przez Eurostat przejrzystości w odniesieniu do własnych pracowników przez podawanie do wiadomości publicznej informacji dotyczących urzędników (będących urzędnikami służby cywilnej) oraz pracowników kontraktowych, a także przez udostępnianie informacji dotyczących sposobu zatrudniania ekspertów krajowych;
11.
podkreśla, że niezależność służb statystycznych musi być chroniona zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim przed zagrożeniem ewentualnymi interwencjami politycznymi;
12.
zauważa, że system zarządzania jakością będzie wymagał ścisłej koordynacji działań Eurostatu i organów krajowych odpowiedzialnych za weryfikację wyjściowych danych źródłowych dotyczących finansów publicznych; zwraca się do Komisji o przedstawienie wniosków zapewniających większą niezależność i spójność kompetencji krajowych izb obrachunkowych w zakresie weryfikacji jakości źródeł wykorzystywanych do ustalenia wysokości długu i deficytu krajowego oraz wzmacniających koordynacyjną rolę Europejskiego Trybunału Obrachunkowego;
13.
podkreśla fakt, że zarządzanie jakością rządowych statystyk finansowych i innych krajowych danych statystycznych oraz dokładność i terminowość dostarczania danych są warunkami wstępnymi właściwego funkcjonowania europejskiego semestru;
14.
przyznaje, że dostarczanie dokładnych statystyk może w wielu przypadkach wiązać się z gromadzeniem i porównywaniem danych z licznych źródeł; zauważa w związku z tym, że skrócenie terminów publikacji statystyk może w niektórych przypadkach zmniejszać wiarygodność lub dokładność danych statystycznych bądź zwiększać koszty ich gromadzenia; zaleca, aby w trakcie rozważań dotyczących najlepszych praktyk w tej dziedzinie dokładnie przemyślano kwestię równowagi pomiędzy terminowością, wiarygodnością a kosztem przygotowania;
15.
wzywa Eurostat do przeanalizowania sposobów, w jaki jego publikacje, zwłaszcza internetowe, mogą stać się bardziej przyjazne dla zwykłych obywateli i użytkowników nieprofesjonalnych, szczególnie pod względem wykorzystania wykresów; jest przekonany, że strona internetowa Eurostatu powinna umożliwiać łatwiejszy dostęp do kompletnych serii danych dotyczących długich okresów i zawierać łatwo porównywalne wykresy w celu dostarczania obywatelom większej wartości dodanej; stwierdza ponadto, że regularne aktualizacje powinny w miarę możliwości dostarczać informacje dotyczące każdego z państw członkowskich i zawierać serie danych w ujęciu rok do roku i miesiąc do miesiąca oraz, jeżeli jest to możliwe i przydatne, serie danych dotyczących długich okresów;
16.
podkreśla, że dostarczanie dokładnych, użytecznych danych statystycznych wysokiej jakości ma podstawowe znaczenie dla trwałego i zrównoważonego rozwoju regionalnego; zauważa, że dokładne, ścisłe dane to podstawa uzyskania szczegółowych informacji dotyczących poszczególnych dziedzin, takich jak demografia, gospodarka i środowisko naturalne, w związku z czym odgrywają one zasadniczą rolę w procesie decyzyjnym związanym z rozwojem regionalnym, w szczególności w ramach realizacji strategii "Europa 2020";
17.
wzywa Komisję, by nadal zajmowała się kwestią konieczności posiadania wiarygodnych danych statystycznych, które umożliwiają lepsze reagowanie polityki europejskiej na realia ekonomiczne, społeczne i terytorialne na poziomie regionalnym;
18.
popiera zamiar ustanowienia przez Eurostat ram prawnych dla "Zobowiązań do zachowania poufności informacji statystycznych"; podkreśla, że przestrzeganie zasady poufności danych w Europejskim Systemie Statystycznym (ESS), jak również przestrzeganie zasady pomocniczości pozwoli na zwiększenie zaufania do agencji statystycznych;
19.
zauważa, jak istotne znaczenie ma usprawnienie sposobu działania systemów rachunkowości publicznej; zwraca się jednak do Komisji o wyjaśnienie, czy normalizacja systemów rachunkowości publicznej we wszystkich państwach członkowskich jest niezbędna i możliwa; wzywa Komisję do opracowania wspólnej metodologii oraz do wdrożenia skutecznych, odpowiednich i sprawdzonych rozwiązań;
20.
podkreśla potrzebę stworzenia spójnego systemu badań nad procesami społeczno-ekonomicznymi zachodzącymi na obszarach transgranicznych, w tym na obszarach położonych przy zewnętrznych granicach Unii Europejskiej, oraz potrzebę sporządzania statystyk dla makroregionów w celu uzyskania wiarygodnego, pełnego i precyzyjnego obrazu gospodarki pod względem rozwoju regionalnego i makroregionalnego, obejmującego obszary miejskie i wiejskie; jest przekonany, że należy usprawnić mechanizmy prowadzenia badań powiązane z bilansem płatniczym; zauważa ponadto, że w ramach solidnego systemu zarządzania jakością europejskich statystyk należy ściśle monitorować rachunki regionalne i krajowe;
21.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz parlamentom państw członkowskich.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024