Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - COMP/39.839 - Telefónica/Portugal Telecom.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające(1)

COMP/39.839 - Telefónica/Portugal Telecom

(2013/C 140/06)

(Dz.U.UE C z dnia 18 maja 2013 r.)

(1)
W dniu 19 stycznia 2011 r. Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w rozumieniu art. 11 ust. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(2) i art. 2 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004(3) przeciwko przedsiębiorstwom Telefónica, SA i Portugal Telecom, SGPS, SA ("PT") w związku z klauzulą o zakazie konkurencji zamieszczoną w umowie o zakupie akcji zawartej pomiędzy tymi dwoma przedsiębiorstwami, w wyniku której przedsiębiorstwo Telefónica przejęło wyłączną kontrolę nad brazylijskim operatorem telefonii mobilnej Vivo Participações, SA.
(2)
Omawiana klauzula o zakazie konkurencji została pierwotnie wykryta przez hiszpański organ ds. konkurencji. W wyniku konsultacji między hiszpańskim i portugalskim urzędem ds. konkurencji a Komisją Europejską podjęto decyzję o wszczęciu dochodzenia przez Komisję. W związku z powyższym na podstawie art. 12 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 hiszpański organ ds. konkurencji przekazał Komisji pełną dokumentację dotyczącą przedmiotowej sprawy.
(3)
W dniu 21 października 2011 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń i w dniu 24 października 2011 r. wysłała je przedsiębiorstwom Telefónica i PT. W dniu 4 listopada 2011 r. obu przedsiębiorstwom udostępniono akta sprawy. Komisja pierwotnie wyznaczyła dzień 3 stycznia 2012 r. jako ostateczny termin odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Na wniosek stron termin ten przedłużono o 8 dni roboczych.
(4)
Przedsiębiorstwa Telefónica i PT nie skorzystały z przysługującego im prawa do złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 773/2004. W tej sprawie nie miało zatem miejsca spotkanie wyjaśniające.
(5)
W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja ustaliła wstępnie, że klauzula o zakazie konkurencji zamieszczona w umowie o zakupie akcji zawartej pomiędzy przedsiębiorstwami Telefónica a PT jest równoznaczna z porozumieniem o podziale rynku, którego celem jest ograniczenie konkurencji na rynku wewnętrznym, co stanowi naruszenie art. 101 TFUE.
(6)
W swej decyzji Komisja odrzuciła argumenty wysunięte w odpowiedziach stron i potwierdziła ustalenia zawarte w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń.
(7)
Nie otrzymałem żadnych skarg dotyczących skutecznego korzystania z praw proceduralnych przez strony postępowania. Projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. W związku z powyższym stwierdzam, że wszystkie strony postępowania miały możliwość skutecznego skorzystania z przysługujących im praw proceduralnych w przedmiotowej sprawie.

Bruksela, dnia 21 stycznia 2013 r.

Michael ALBERS
______

(1) Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1).

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024