Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Centrum.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Centrum

(2012/C 388/04)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2012 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (zwane dalej "Centrum") z siedzibą w Salonikach zostało ustanowione rozporządzeniem Rady (EWG) nr 337/75(1). Głównym zadaniem Centrum jest przyczynianie się do rozwoju kształcenia zawodowego na poziomie Unii Europejskiej. W ramach jego realizacji Centrum opracowuje i rozpowszechnia dokumentację dotyczącą systemów kształcenia zawodowego(2).

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Centrum systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Centrum obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2011 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

4. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowym Centrum, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(6). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(7) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznych sprawozdań finansowych(8), które nie zawierają istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań.

Zadania Trybunału

5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie(9), na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Centrum oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

6. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksami etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Centrum nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

7. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnych zniekształceń sprawozdania finansowego lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę wykorzystywany do sporządzania i rzetelnej prezentacji sprawozdań finansowych system kontroli wewnętrznej oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

8. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

9. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Centrum(10) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz wyniki jego transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji(11).

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

10. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2011 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

11.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

12.
Budżet Centrum na 2011 r. wyniósł 18,9 mln euro, z czego 0,9 mln euro (5 %) przeniesiono na 2012 r.(12)

Przeniesienia obejmują 0,6 mln euro środków w tytule II "Środki administracyjne" (37 % wszystkich środków w tytule II). Jedynie 0,075 mln euro (13 %) z tej kwoty było związanych z usługami wyświadczonymi w 2011 r. i zostało wykazanych jako rozliczenia międzyokresowe bierne. Niski poziom rozliczeń międzyokresowych spowodowany jest podpisywaniem umów pod koniec roku, dla których towary i usługi zostaną dostarczone w 2012 r. Wysoki poziom przeniesień w tytule II jest sprzeczny z budżetową zasadą jednoroczności.

13.
Dokonano znaczącej liczby przesunięć budżetowych, głównie pod koniec roku(13). Kwotę 0,7 mln euro przesunięto z tytułu I "Wydatki na personel" do tytułu II "Wydatki administracyjne" (0,2 mln euro) i tytułu III "Wydatki operacyjne" (0,5 mln euro). Uzasadnienie tych przesunięć budżetowych było niewystarczające, ponieważ nie dokonano oszacowania potrzeb. Sytuacja ta wskazuje na uchybienia w planowaniu i programowaniu budżetowym i jest sprzeczna z zasadą specyfikacji.

UWAGI DOTYCZĄCE KLUCZOWYCH MECHANIZMÓW KONTROLNYCH W STOSOWANYCH PRZEZ CENTRUM SYSTEMACH NADZORU I KONTROLI

14.
Przyznawane przez Centrum dotacje na kształcenie i szkolenie zawodowe (VET)(14) wynoszą rocznie około 1 mln euro(15). Doszło do znaczących opóźnień w zamknięciu dotacji za rok 2010 z uwagi na to, że beneficjenci późno dostarczyli sprawozdania końcowe z przeprowadzonych działań. Samo Centrum odnotowało opóźnienia w weryfikacji tych sprawozdań oraz obsłudze płatności końcowych(16).

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 11 września 2012 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 39 z 13.2.1975, s. 1.

(2) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Centrum.

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające więcej informacji dotyczących wykonania budżetu i zarządzania nim.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu istotnych zasad rachunkowości i innych informacji dodatkowych.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(7) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(8) Zasady przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziałach 1 i 2 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23) i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Centrum.

(9) Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

(10) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 13 czerwca 2012 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 29 czerwca 2012 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.cedefop.europa.eu/

(11) Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

(12) Przeniesione środki odnoszą się do tytułu I "Wydatki na personel" i tytułu II "Wydatki administracyjne" (nie ma automatycznych przeniesień w tytule III "Wydatki operacyjne", ponieważ są to środki zróżnicowane).

(13) W sumie dokonano 77 przesunięć budżetowych w wysokości 1,5 mln euro ogółem, z czego 67 przesunięć (1,3 mln euro) dokonano w listopadzie i grudniu 2011 r.

(14) Centrum przyznaje dotacje Europejskiej sieci danych i ekspertyz w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ReferNet), przeznaczone na informowanie o krajowych systemach i politykach kształcenia i szkolenia zawodowego w państwach członkowskich, Norwegii i Islandii.

(15) 2011 i 2010 r.: 0,9 mln euro.

(16) Średnio płatności końcowe miały opóźnienie 50 dni.

ZAŁĄCZNIK 

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Saloniki) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 166 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Gromadzenie informacji

Unia Europejska wdroży politykę w dziedzinie kształcenia zawodowego, która będzie wspierała i uzupełniała działania państw członkowskich, równocześnie w pełni szanując zasadę odpowiedzialności państw członkowskich za zawartość i organizację szkoleń zawodowych.

Kompetencje Centrum

(art. 2 i 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 337/75)

Cele

Jako centrum referencyjne Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego, Centrum dostarcza decydentom politycznym, badaczom i fachowcom informacji dotyczących aktualnych tendencji i trendów w celu umożliwienia im podejmowania lepszych decyzji i działań.

Centrum wspiera Komisję Europejską w działaniach na rzecz promowania i rozwoju kształcenia i szkolenia zawodowego na poziomie Unii.

Zadania

- przygotowanie wyboru dokumentów oraz analiza danych,

- przyczynianie się do rozwoju i koordynacji badań,

- wykorzystywanie i rozpowszechnianie odpowiednich informacji,

- promowanie i wspieranie wspólnego podejścia do kwestii związanych z rozwojem kształcenia zawodowego,

- zapewnienie forum dla szerokiej i zróżnicowanej grupy odbiorców.

Zarządzanie Rada Zarządzająca

Skład:

Z każdego państwa członkowskiego:

a) po jednym członku reprezentującym rząd;

b) po jednym członku reprezentującym organizacje pracodawców;

c) po jednym członku reprezentującym organizacje pracowników.

Trzech członków reprezentujących Komisję Europejską.

Członków, o których mowa w lit. a), b) i c), mianuje Rada. Komisja mianuje członków, którzy mają ją reprezentować.

Koordynatorzy z organizacji pracodawców i organizacji pracowników na szczeblu europejskim i obserwatorzy z państw EOG uczestniczą również w spotkaniach Rady Zarządzającej i Biura.

Zadania:

Uchwalanie budżetu, priorytetowych celów średnioterminowych (wieloletnie planowanie Centrum) i programu prac oraz ocenianie i analizowanie rocznego sprawozdania z działalności oraz rocznego sprawozdania finansowego, przyjmowanie ostatecznego budżetu i planu zatrudnienia.

Biuro

Skład

Przewodniczący i trzech wiceprzewodniczących Rady Zarządzającej, po jednym koordynatorze z każdej grupy oraz jeden dodatkowy przedstawiciel Komisji.

Dyrektor mianowany jest przez Komisję spośród kandydatów przedstawionych przez Radę Zarządzającą, odpowiada za zarządzanie Centrum i wykonuje decyzje Rady Zarządzającej i Biura.

Audyt wewnętrzny

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Centrum w roku 2011 (2010) Ostateczny budżet

18,83 (18,25) mln euro

Wkład Unii (1): 97,5 % (97,7 %)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2011 r.

Liczba stanowisk w planie zatrudnienia:

plan: 101 (101)

Stanowiska obsadzone: 97 (96)

Inni pracownicy:

25 (24) pracowników kontraktowych

3 (5) oddelegowanych ekspertów narodowych

Łączna liczba pracowników: 125 (125)

zadania operacyjne: 90 (90)

zadania administracyjne: 35 (35)

Produkty i usługi w roku 2011 r. (2010) Analiza i sprawozdania dotyczące rozwoju polityki

Kompetencje Centrum w kwestii oceniania postępów osiągniętych w dziedzinie wdrażania wspólnych priorytetów kształcenia i szkolenia zawodowego zostały potwierdzone i poszerzone w 2010 r. Centrum przyjęło nowe podejście, w ramach którego będzie: (i) każdego roku kontrolować rozwój polityk krajowych od 2010 r.; (ii) przygotować w 2014 r. kompleksowe sprawozdanie z postępów w realizacji strategicznych celów polityki. Wprowadzono nowe ramy dla ReferNet - europejskiej sieci Centrum dotyczącej kształcenia i szkolenia zawodowego - w celu gromadzenia systematycznych informacji na temat systemów oraz rozwoju polityki kształcenia i szkolenia zawodowego. Komisarze ds. edukacji i kultury oraz zatrudnienia wnieśli wkład w konferencję Agora organizowaną przez Centrum "Most ku przyszłości - europejska polityka kształcenia i szkolenia zawodowego na lata 2002-2010". Wyniki analizy porównawczej najskuteczniejszych i najwydajniejszych mechanizmów dzielenia kosztów finansowania kształcenia i szkolenia zawodowego były przedmiotem debat w ramach konferencji na temat kształcenia ustawicznego zorganizowanej przez DG ds. Edukacji i Kultury (DG EAC) podczas prezydencji węgierskiej oraz w ramach akademii rozwoju umiejętności MOP.

Wspieranie rozwoju i wdrażania wspólnych narzędzi europejskich

Centrum koordynowało grupę doradczą Europejskich Ram Kwalifikacji (EQF) wspólnie z Komisją Europejską (DG EAC). W październiku 2011 r. opublikowano sprawozdanie dotyczące rozwoju krajowych ram kwalifikacji zawodowych w Europie. Centrum analizowało sprawozdania porównawcze sporządzone przez 14 krajów. 24 dokumenty informacyjne i 24 prezentacje na 16 spotkaniach związanych z EQF wniosły wkład w dyskusje na temat rozwoju polityki (na przykład konferencja EQF w ramach węgierskiej prezydencji). Sfinalizowano drugi raport monitorujący europejskiego systemu transferu i akumulacji punktów w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET), koncentrujący się na strategiach wdrażania ECVET. Kontynuowano wsparcie na rzecz europejskich ram odniesienia na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym (EQAVET), wydano publikację Assuring quality in VET - the role of accrediting VET providers (Zapewnianie jakości w VET - rola akredytacji podmiotów prowadzących działania w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego). Coraz więcej obywateli UE korzysta ze strony internetowej Europass, zarządzanej przez Centrum. Od czasu uruchomienia strony wygenerowano 16,6 mln CV on line (w 2011 r.: 5,8 mln, w 2010 r.: 3,8 mln). W celu stymulowania spójności między narzędziami stosowanymi w Europie Centrum zorganizowało wspólne warsztaty w Parlamencie Europejskim oraz konferencję z partnerami społecznymi na temat ich roli we wdrażaniu narzędzi UE. Dwie noty informacyjne: "Europejska struktura kwalifikacji: modernizacja kształcenia i szkolenia"; oraz "Rozwój uczenia się przez całe życie: jak najlepiej wykorzystywać narzędzia i zasady UE" stanowiły podsumowanie najważniejszych informacji dla decydentów politycznych. W 2010/2011 r. zorganizowano 243 wizyty studyjne dla 2 723 specjalistów z 31 krajów. Badania oddziaływania podkreślają wysoki wskaźnik zadowolenia 96 % (100 %) partnerów społecznych i wysoką jakość.

Analiza umiejętności i kompetencji

Udostępniono zaktualizowaną prognozę umiejętności. Zorganizowano konferencję dotyczącą porównywania metod prognozowania potrzeb w zakresie umiejętności. Uzgodniono podejście oraz metody dla europejskiego badania pracodawców na temat potrzeb w zakresie umiejętności w przedsiębiorstwach. Międzynarodowe seminarium na temat przewidywania i łączenia umiejętności zgromadziło główne krajowe i międzynarodowe podmioty działające w branży. Wraz z MOP opublikowano sprawozdanie podsumowujące pt. "Skills for green jobs: a global view" (Umiejętności w ekologicznych miejscach pracy - spojrzenie ogólne). Badania na temat niedostosowania umiejętności skupiały się na kwestiach migracyjnych. Wydano opracowanie pt. "Migrants, minorities, mismatch?" (Migranci, mniejszości, niedostosowanie?).

Kwalifikacje w obszarze uczenia się przez całe życie

Wyniki badań nad polityką dotyczącą programu nauczania i oceny oraz znaczenie wyników uczenia się dla jednostek zaprezentowano na konferencji zorganizowanej w ramach polskiej prezydencji na temat rozwoju kompetencji młodzieży. Zorganizowano międzynarodowe warsztaty na temat rozwoju i reformy programu nauczania. Na konferencji zorganizowanej w ramach prezydencji węgierskiej zaprezentowano opracowanie "Learning while working - Success stores on workplace learning In Europe" (Uczenie się w pracy - autentyczne przykłady skutecznego uczenia się poprzez praktykę w Europie) - na jego temat odbyła się też dyskusja na spotkaniu dyrektorów generalnych związanych z dziedziną szkolenia i kształcenia zawodowego, zorganizowanym podczas polskiej prezydencji. W sprawozdaniu dotyczącym poradnictwa przez całe życie dokonano przeglądu postępów państw we wdrażaniu rezolucji Rady na temat poradnictwa przez całe życie. Ukończono aktualizację spisu europejskiego na temat walidacji w 32 państwach. Opublikowano notę informacyjną i cztery publikacje badawcze na temat społecznoekonomicznych korzyści płynących z kształcenia i szkolenia zawodowego.

Wpływ organizacyjny działań Centrum

Kluczowe wskaźniki wskazują na wysoki wpływ organizacyjny działań Centrum: odniesienia do Centrum w 105 dokumentach UE na temat obszarów polityki, 16 upoważnień na szczeblu UE, bezpośrednie wkłady w 13 dokumentów UE na temat obszarów polityki. Wzrost zainteresowania stroną internetową, udział w ponad 100 konferencjach, 108 konferencji/wydarzeń zorganizowanych przez Centrum, 130 publikacji, 380 artykułów w mediach związanych z pracą Centrum. W 2011 r. pobrano ze strony internetowej ponad 496 000 publikacji Centrum (o 40 % więcej w porównaniu z 2010 r.)

W celu uzyskania dalszych informacji zob. www.cedefop.europa.eu (sprawozdanie roczne i roczne sprawozdanie z działalności na rok 2011).

(1) Wkład Unii obejmuje subwencje Unii, a także BRS. Źródło: Informacje przekazane przez Centrum.
ODPOWIEDZI CENTRUM
12.
Sprawozdania z budżetów zadaniowych za lata 2011 i 2012 pokazują, że ponad 57 % (i odpowiednio 53 %) środków znajdujących się w tytule II zostało przydzielone do czerwca 2011 r. (i do maja 2012 r.).

Ze względu na swój charakter niektóre projekty często trwają dłużej niż rok i z przyczyn operacyjnych zobowiązania należy wykonać w ostatnim kwartale roku. W 2011 r. 50 % zobowiązań zaciągnięto w ostatnim kwartale roku, ponieważ projekty trzeba było odroczyć do końca roku z powodu opóźnień w pracach remontowych budynku, co znajdowało się poza kontrolą Centrum. Ponad 75 % wartości automatycznych przeniesień w tytule II wykonano i zafakturowano w pierwszym kwartale 2012 r.

Przepisy finansowe przewidują automatyczne przeniesienia, w pełni uwzględniając zasadę jednoroczności. Centrum opracowało kompleksowy proces monitorowania wdrażania budżetu i będzie kontynuować starania w celu obniżenia odsetka automatycznych przeniesień w tytule II.

13.
W październiku 2010 r. Cedefop dowiedział się o mniejszym zapotrzebowaniu budżetowym w tytule I i odpowiednio zaplanował swój program pracy. Centrum otrzymało polecenie utrzymania projektu budżetu na tym etapie procedury budżetowej oraz przewidzenia przeniesienia istotnych środków z tytułu I na pokrycie wydatków w tytułach II i III na projekty objęte rocznym programem pracy. Pozostałe przeniesienia wyniosły mniej niż 4 % budżetu. Dokonanie korekt w tym zakresie jest konieczne, jeśli wykonanie budżet jest wykonywany w znacznym stopniu (99,18 % na dotację UE).

Przeniesienia są wdrażane jedynie w przypadku, gdy pojawi się rzeczywiste zapotrzebowanie na te środki. W rezultacie nieuniknione jest, że te przeniesienia są dokonywane głównie pod koniec roku.

Centrum dokonuje przeniesień na podstawie oceny zapotrzebowań, ale w przyszłości szerzej udokumentuje swoje uzasadnienia, biorąc pod uwagę uwagi Trybunału.

14.
Dotacje traktowane są w taki sam sposób, jak inne płatności. W 2009 r. Centrum wprowadziło metodę wydajnej automatyzacji płatności (PAME), co istotnie zmniejszyło czas opóźnienia między otrzymaniem faktur/sprawozdań a płatnością w ciągu ostatnich lat.

W 2011 r. opóźnienie w wypłaceniu dotacji było błędem, w związku z czym zarząd podjął już wszelkie niezbędne kroki w celu zapobieżenia podobnej sytuacji w przyszłości.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.388.17

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Centrum.
Data aktu: 11/09/2012
Data ogłoszenia: 15/12/2012