Streszczenie opinii z dnia 14 czerwca 2012 r. dotyczącej projektu rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy venture capital oraz projektu rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) z dnia 14 czerwca 2012 r. dotyczącej projektu rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy venture capital oraz projektu rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej

(Pełen tekst opinii jest dostępny w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2012/C 335/09)

(Dz.U.UE C z dnia 1 listopada 2012 r.)

Wprowadzenie

Konsultacje EIOD

1.
Dnia 7 grudnia 2011 r. Komisja przyjęła projekt rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy venture capital(1) (zwany dalej "projektem rozporządzenia VCF"). W tym samym dniu Komisja przyjęła projekt rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej(2) (zwany dalej "projektem rozporządzenia SEF"). Projekty zostały przesłane Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych dnia 12 grudnia 2011 r.
2.
EIOD z uznaniem przyjmuje fakt wystąpienia Komisji z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji i zaleca zamieszczenie odnośników do niniejszej opinii w preambułach projektów rozporządzeń.
3.
Wdrożenie i stosowanie ram prawnych dotyczących funduszy venture capital i funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej może w niektórych przypadkach naruszać prawa osób fizycznych związane z przetwarzaniem danych osobowych takich osób. Projekty rozporządzeń zawierają zapisy, które mogą mieć określone konsekwencje dla ochrony danych osób fizycznych z punktu widzenia możliwości zastosowania przepisów o ochronie danych, transgranicznej wymiany informacji, uprawnień dochodzeniowych właściwych organów i baz danych zarządzających funduszami.
4.
Podobne zapisy do wspomnianych w niniejszej opinii są przewidywane również w kilku aktualnie przygotowywanych i ewentualnych przyszłych projektach rozporządzeń, takich jak projekty omawiane w opiniach EIOD w sprawie pakietu ustawodawczego dotyczącego przeglądu ustawodawstwa bankowego, agencji ratingowych, rynków instrumentów finansowych (MIFID/MIFIR) oraz nadużyć na rynku(3). Dlatego EIOD zaleca, aby zapoznać się z niniejszą opinią w ścisłym powiązaniu z opiniami z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie powyższych inicjatyw.

Cel i zakres proponowanych rozporządzeń

5.
Celem proponowanych rozporządzeń jest rozwiązanie różnych problemów dotyczących obu rodzajów funduszy.
6.
Chociaż celem funduszy venture capital jest dostarczanie finansowania kapitałowego małym i średnim przedsiębiorstwom, sektor venture capital w Europie jest rozdrobniony i rozproszony. Prowadzi to do statystycznie istotnej niechęci inwestorów do inwestowania w fundusze venture capital. Rozproszenie i niepełny charakter przepisów utrudnia również specjalistycznym funduszom venture capital pozyskiwanie znaczącego kapitału za granicą. Obecnie potencjalni inwestorzy przedkładają inwestycje typu "private equity" nad inwestycje venture capital. To z kolei negatywnie wpływa na konkurencyjność Europy na świecie. Problemy te są podejmowanie w rozporządzeniu w sprawie europejskich funduszy venture capital.
7.
Zakres odpowiednich narzędzi finansowych zaproponowanych w projekcie rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej wykracza poza finansowanie kapitałowe. Przedsięwzięcia społeczne odwołują się również do innych form finansowania, łączących finansowanie publiczne i prywatne, instrumenty dłużne czy niewielkie pożyczki. Proponowane przepisy dotyczące funduszy na rzecz społecznej przedsiębiorczości przewidują zatem większy zakres kwalifikowanych narzędzi inwestycyjnych dostępnych dla funduszy venture capital.
8.
Dodatkowo kwestie związane z przejrzystością wynikające z inwestowania w przedsiębiorstwa społeczne są odrębne od obowiązków dotyczących ogólnej sprawozdawczości w dziedzinie venture capital: inwestycje w społeczne przedsiębiorstwa mają na celu wygenerowanie pewnej formy "społecznego zysku" lub pozytywnych skutków społecznych. Proponowane przepisy zawierają specjalną sekcję, która koncentruje się na informacjach dotyczących społecznych skutków, pomiaru tych skutków i strategii sprzyjających ich osiągnięciu.
9.
Przewiduje się, że proponowane rozporządzenie w sprawie europejskich funduszy venture capital oraz rozporządzenie w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej będą się wzajemnie uzupełniać. Oba projekty, jeśli zostaną przyjęte, będą współistnieć jako autonomiczne i wzajemnie niezależne akty prawne.

Główna uwaga EIOD

10.
EIOD uważa, że z punktu widzenia ochrony danych projekty rozporządzeń są zbyt ogólne. W niektórych przypadkach nie jest jasne, czy przetwarzanie danych osobowych będzie odbywać się na podstawie określonych postanowień proponowanych rozporządzeń, na przykład dotyczących wymiany informacji, uprawnień dochodzeniowych właściwych organów i ustanowienia baz danych Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW).

Wnioski

32.
EIOD zaleca, co następuje:
zamieszczenie odnośników do niniejszej opinii w preambułach projektów rozporządzeń,
umieszczenie w projektach rozporządzeń zapisów podkreślających pełne obowiązywanie aktualnych przepisów o ochronie danych. EIOD zaleca również zastosowanie precyzyjniejszego odwołania do dyrektywy 95/46/WE poprzez wyjaśnienie, że postanowienia będą miały zastosowanie zgodnie przepisami krajowymi wprowadzającymi dyrektywę 95/46/WE,
określenie rodzaju informacji osobowych, które mogą być przetwarzane i przekazywane na podstawie proponowanych rozporządzeń, przy zdefiniowaniu celów, dla których dane osobowe mogą być przetwarzane i przekazane przez właściwe organy i EUNGiPW oraz ustaleniu proporcjonalnego okresu przechowywania danych dla powyższego przetwarzania lub przynajmniej wprowadzeniu precyzyjnych kryteriów jego ustalania,
ograniczenie dostępu właściwych organów do dokumentów i informacji do wyraźnie określonych i poważnych przypadków naruszenia proponowanych rozporządzeń oraz do sytuacji, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie (poparte konkretnymi początkowymi dowodami) popełnienia naruszenia,
wprowadzenie wymogu, aby właściwe organy wnioskowały o dokumenty i informacje na podstawie formalnej decyzji, podając podstawę prawną i cel wniosku oraz określając rodzaj wymaganych informacji, termin ich dostarczenia oraz prawo odbiorcy do żądania rozpatrzenia decyzji przez sąd,
wyjaśnienie podstawy prawnej tworzenia baz danych zarządzających funduszem poprzez wprowadzenie bardziej szczegółowych zapisów do proponowanych rozporządzeń. Zapisy tego typu muszą być zgodne z wymogami rozporządzenia (WE) nr 45/2001. W szczególności zapisy dotyczące tworzenia baz danych powinny (i) identyfikować cel przetwarzania danych i określać, jakie wykorzystywanie jest zgodne z prawem; (ii) określać, jakie podmioty (EUNGiPW, właściwe organy, Komisja) będą miały dostęp do danych przechowywanych w bazie danych i możliwość ich modyfikacji oraz jakich danych będzie to dotyczyć; (iii) zapewniać prawo dostępu do danych i do otrzymywania odpowiednich informacji wszystkim osobom, których dane osobowe są przechowywane i wymieniane; (iv) definiować i ograniczać okres przechowywania danych osobowych do minimum wymaganego dla takiego celu,
ponieważ projekty rozporządzeń są zbyt ogólne w kwestii transgranicznej wymiany informacji, uprawnień dochodzeniowych właściwych organów i tworzenia baz danych zarządzających funduszami EUNGiPW, zaleca się, aby kluczowe aspekty przetwarzania danych osobowych nie były regulowane za pomocą aktów delegowanych, ale uwzględnione w materialnoprawnych artykułach proponowanych rozporządzeń,
umieszczenie w projektach rozporządzeń odwołania do konieczności konsultowania się z EIOD, o ile akty delegowane i akty wykonawcze dotyczą przetwarzania danych osobowych.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 czerwca 2012 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
______

(1) COM(2011) 860.

(2) COM(2011) 862.

(3) Opinie EIOD z dnia 10 lutego 2012 r., dostępne na stronie: http://www.edps.europa.eu

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.335.16

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii z dnia 14 czerwca 2012 r. dotyczącej projektu rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy venture capital oraz projektu rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej.
Data aktu: 14/06/2012
Data ogłoszenia: 01/11/2012