Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa SA.32619 (2012/C) (ex 2011/N) - Rekompensata za szkody związane ze zwolnieniem częstotliwości (dywidenda cyfrowa) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE.

POMOC PAŃSTWA - HISZPANIA

Pomoc państwa SA.32619 (2012/C) (ex 2011/N) - Rekompensata za szkody związane ze zwolnieniem częstotliwości (dywidenda cyfrowa) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 213/03)

(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2012 r.)

Pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Hiszpanię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do pewnych pozostałych środków, jak to opisano w piśmie następującym po niniejszym streszczeniu.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

Faks: 32 2 29-61-242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom hiszpańskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1. PROCEDURA

Dnia 5 lipca 2011 r. władze Hiszpanii powiadomiły Komisję o programie rekompensaty za szkody wynikające z dywidendy cyfrowej (zwolnione częstotliwości w paśmie 790-862 MHz) obejmującym dwa środki. Środek I przewiduje rekompensatę za dodatkowe koszty, które ponoszą mieszkańcy budynków wielorodzinnych przy dostosowaniu ich istniejącej zbiorczej infrastruktury do odbioru telewizji w celu utrzymania ciągłego dostępu do usług telewizyjnych lub w przypadku przejścia na inną platformę. Środek II ma na celu rekompensatę dla nadawców za dodatkowe koszty związane ze spełnieniem wymogu transmitowania jednocześnie na dwóch pasmach częstotliwości. W dniach 26 sierpnia 2011 r. i 7 lutego 2012 r. Komisja przesłała władzom hiszpańskim wniosek o udzielenie informacji. Władze hiszpańskie udzieliły odpowiedzi odpowiednio w dniach 20 września 2011 r. i 17 lutego 2012 r.

2. OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO

Zgłoszony program jest realizowany w kontekście zwolnienia częstotliwości (dywidenda cyfrowa) oraz ich ponownego przydziału. Celem programu jest zapewnienie ciągłości usług nadawczych w obecnie trwającym okresie przejściowym - do dnia 31 grudnia 2014 r.

W Hiszpanii kwestia dywidendy cyfrowej jest uregulowana dekretem królewskim 365/2010. Wypłata rekompensaty jest przewidziana w ustawie 2/2011 dotyczącej zrównoważonej gospodarki i w projekcie dekretu królewskiego regulującego zasady przyznawania dotacji bezpośrednich przeznaczonych na jednoczesne nadawanie programów telewizyjnych w momencie zwolnienia częstotliwości (dywidenda cyfrowa).

Całkowity budżet programu szacuje się na 600-800 mln EUR, z czego 500-600 mln EUR zostanie przeznaczone na środek I, a pozostałe 100-200 mln EUR - na środek II. Fundusze te będą pochodzić ze sprzedaży na aukcji zwolnionych częstotliwości operatorom telekomunikacyjnym i zostaną wypłacone z budżetu państwa w formie dotacji bezpośredniej. Rekompensata nie przekroczy 100%, a w przypadku środka II będzie ściśle ograniczona do pokrycia nadzwyczajnych wydatków, jakie będą musieli ponieść nadawcy, aby zagwarantować jednoczesne nadawanie programów w ramach obowiązku zapewnienia minimalnego zasięgu. W przypadku środka I, w odniesieniu do którego Komisja nie wnosi zastrzeżeń, rekompensata będzie ograniczona do kosztów, jakie poniosą mieszkańcy budynków wielorodzinnych w wyniku zmiany istniejącej zbiorczej infrastruktury odbiorczej, lub przejścia na inną wybraną platformę, w celu zapewnienia ciągłego dostępu do usług telewizyjnych.

Przedmiotem niniejszego postępowania wyjaśniającego jest środek II - rekompensata dodatkowych kosztów poniesionych przez nadawców ze względu na obowiązek jednoczesnego nadawania programów na dwóch pasmach częstotliwości w trakcie nowego przydziału częstotliwości.

Beneficjentami otrzymującymi rekompensatę w ramach środka II są nadawcy naziemnej telewizji cyfrowej na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, zarówno publiczni, jak i prywatni. Wsparcie ogranicza się do pokrywania kosztów jednoczesnego nadawania programów na tych obszarach terytorium Hiszpanii, gdzie koszty zasięgu naziemnej telewizji cyfrowej w procesie przejścia na nadawanie cyfrowe były ponoszone przez nadawców, a nie finansowane ze środków publicznych.

3. OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY

Według władz hiszpańskich środek nie stanowi pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE z uwagi na fakt, że beneficjenci nie otrzymują żadnych korzyści, a tylko rekompensatę za część poniesionych dodatkowych kosztów.

Jeśli Komisja nie podzieliłaby tej opinii, władze hiszpańskie wskazują, że ich zdaniem środek ten byłby zgodny z art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE, ponieważ dywidenda cyfrowa jest zdarzeniem nadzwyczajnym. Jeśli w tym przypadku odstępstwo nie miałoby zastosowania, władze hiszpańskie uważają, że istnieją wystarczające argumenty, by Komisja mogła stwierdzić, że środki są zgodne z celami określonymi w art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE.

Komisja doszła do wstępnego wniosku, że środek II stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Komisja jest zdania, że wsparcie publiczne przyniosłoby bezpośrednie korzyści nadawcom, którzy dzięki środkowi nie musieliby ponosić kosztów jednoczesnego nadawania programów.

Zgodnie z praktyką Komisji, koszty wynikające z obowiązków prawnych są zwykle ponoszone przez przedsiębiorców działających w danym sektorze; ten scenariusz ma zastosowanie w niniejszym przypadku. Ponadto, nie można wykluczyć, że operatorzy naziemnej platformy cyfrowej wybrani przez nadawców otrzymają pośrednie korzyści, ponieważ środek gwarantuje im dochody, które mogą ulec obniżeniu, lub nawet nie istnieć, w przypadku braku tego środka. Dlatego też istnieją potencjalne zakłócenia konkurencji między nadawcami i potencjalnie między operatorami platformy.

Komisja uważa, że w rozpatrywanej sprawie nie można zastosować odstępstwa przewidzianego w art. 107 ust. 2 lit. b).

W odniesieniu do oceny zgodności pomocy na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, Komisja ma wątpliwości co do tego, czy środek wyrównawczy miałby efekt zachęty, ponieważ na tym etapie nie wykazano w wystarczającym stopniu jego konieczności. Ponadto, ponieważ środek ten został przeznaczony na platformę naziemną, Komisja ma wątpliwości, czy uwzględniono zasadę proporcjonalności, ponieważ program pomocy ogranicza się do platform naziemnych, co wyklucza pozostałe platformy. Takie ograniczenie wydaje się także sprzeczne z zasadą neutralności technologicznej.

Z powodu wątpliwości Komisji co do zgodności środka pomocy w ramach odstępstwa na podstawie art. 107 ust. 2 lit. b) oraz art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego określonego w art. 108 ust. 2 TFUE.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.213.41

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa SA.32619 (2012/C) (ex 2011/N) - Rekompensata za szkody związane ze zwolnieniem częstotliwości (dywidenda cyfrowa) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE.
Data aktu: 19/07/2012
Data ogłoszenia: 19/07/2012