Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie COMP/M.5830 - Olympic/Aegean - Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 13 stycznia 2011 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie COMP/M.5830 - Olympic/Aegean

Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo

(2012/C 195/08)

(Dz.U.UE C z dnia 3 lipca 2012 r.)

Koncentracja

1.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja posiada wymiar wspólnotowy zgodnie z art. 1 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy zgadza się z podanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków, zawartymi w projekcie decyzji.

W szczególności Komitet Doradczy zgadza się z podejściem Komisji, aby w niniejszej sprawie nie rozstrzygać kwestii:

a)
rozróżnienia między przewozami pasażerów przykładających wagę do czynnika czasu a przewozami pasażerów, którzy nie przykładają do niego wagi; oraz
b)
uwzględnienia usług promowych na właściwym rynku obejmującym pasażerów nieprzykładających wagi do czynnika czasu i rynku obejmującym wszystkich pasażerów na 7 trasach wymienionych w projekcie decyzji.

Sytuacja przy braku koncentracji (hipotetyczna)

4.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że do celów oceny proponowanej koncentracji pod względem konkurencji najbardziej prawdopodobna sytuacja przy braku koncentracji (właściwa sytuacja hipotetyczna) to sytuacja, w której spółki Aegean i Olympic Air pozostawałyby nadal w stanie rzeczywistej konkurencji na 10 greckich trasach krajowych oraz na pewnej liczbie tras międzynarodowych, wymienionych w projekcie decyzji.

Ocena konkurencji

5.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja doprowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji ze względu na wyeliminowanie rzeczywistej konkurencji między spółkami Aegean i Olympic Air na następujących 9 trasach krajowych:
a)
Ateny-Saloniki;
b)
Ateny-Heraklion;
c)
Ateny-Chania;
d)
Ateny-Rodos;
e)
Ateny-Santorini;
f)
Ateny-Mytilini;
g)
Ateny-Chios;
h)
Ateny-Kos; oraz
i)
Ateny-Samos.
6.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że proponowana transakcja zakłóci znacząco skuteczną konkurencję poprzez wyeliminowanie wiarygodnego potencjalnego kandydata do wejścia na rynek połączeń na trasie Ateny-Korfu.
7.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że planowana koncentracja nie zakłóci w stopniu znaczącym skutecznej konkurencji na rynku przyznawania tras obsługiwanych w ramach obowiązków użyteczności publicznej w Grecji.
8.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że proponowana koncentracja nie zakłóci w znaczącym stopniu skutecznej konkurencji na rynku usług obsługi naziemnej w Grecji.

Wejście na rynek

9.
Komitet Doradczy zgadza się ze stwierdzeniem Komisji, że w przewidywalnej przyszłości po koncentracji nie jest prawdopodobne wejście na rynek przewoźników międzynarodowych lub krajowych, którzy ustanowiliby swoją bazę na lotnisku w Atenach.

Sytuacja finansowa stron

10.
Chociaż kwestia ta nie została formalnie przedłożona przez zgłaszające strony, Komitet Doradczy zgadza się z przeprowadzoną przez Komisję analizą kryteriów obrony upadającego przedsiębiorstwa oraz ze stwierdzeniem Komisji, że kryteria te nie są spełnione w niniejszej sprawie.

Zobowiązania zaproponowane przez zgłaszające strony

11.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez zgłaszające strony w dniu 6 grudnia 2010 r. nie odnoszą się w odpowiedni sposób do problemów dotyczących konkurencji ustalonych w ramach badania rynku, a zatem nie jest prawdopodobne, aby doprowadziły do wyeliminowania znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji wynikającego z przedmiotowej koncentracji.
12.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez zgłaszające strony w dniu 6 grudnia 2010 r. nie doprowadziłyby do prawdopodobnego, terminowego i wystarczającego wejścia na przedmiotowy rynek jednej lub większej liczby linii lotniczych.
13.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że przy braku terminowego, prawdopodobnego i wystarczającego wejścia na rynek nowych linii lotniczych samo istnienie zobowiązań nie zdyscyplinowałoby połączonej jednostki i nie przeciwdziałałoby antykonkurencyjnym skutkom proponowanej transakcji.

Podsumowanie

14.
Komitet Doradczy zgadza się ze stwierdzeniem Komisji, że w związku z antykonkurencyjnymi skutkami proponowanej transakcji i brakiem wystarczających środków zaradczych zgłoszona koncentracja musi zostać uznana za niezgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024