Konkluzje w sprawie europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa.

Konkluzje Rady z dnia 18 czerwca 2012 r. w sprawie europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa

(2012/C 193/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ, PRZYWOŁUJĄC:

konkluzje Rady Europejskiej z dnia 17 czerwca 2010 r. w sprawie strategii "Europa 2020" na rzecz zatrudnienia i inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu,
konkluzje Rady z dnia 26 listopada 2010 r. zatytułowane: "Inicjatywa przewodnia przewidziana w strategii »Europa 2020«: »Unia innowacji: jak przyspieszyć transformację Europy dzięki innowacjom w szybko zmieniającym się świecie«",
konkluzje Rady Europejskiej z dnia 4 lutego 2011 r. wzywające do synergii działań UE i państw członkowskich w celu zadbania o to, by innowacje przynoszące korzyści społeczne szybciej trafiały na rynek,
konkluzje Rady z dnia 6 grudnia 2011 r. w sprawie partnerstwa na rzecz badań naukowych i innowacji,
konkluzje Rady z dnia 19 grudnia 2011 r. w sprawie planu działania na rzecz zasobooszczędnej Europy,
konkluzje Rady (ds. Konkurencyjności) z dnia 30-31 maja 2012 r. w sprawie europejskich partnerstw innowacyjnych,
komunikat Komisji w sprawie innowacji w służbie zrównoważonego wzrostu: biogospodarka dla Europy oraz kopenhaska deklaracja w sprawie praktycznego zastosowania biogospodarki z marca 2012 roku,
komunikat Komisji w sprawie programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont 2020",
1.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUE komunikat Komisji w sprawie europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa, mający na celu propagowanie konkurencyjnego i zrównoważonego rolnictwa i leśnictwa;
2.
JEST ŚWIADOMA wyzwań i możliwości wynikających ze zwiększonego światowego zapotrzebowania na produkty rolne, co prowadzi do zwiększenia produkcji rolnej; A TAKŻE ŚWIADOMA wyzwania, jakie stanowi zwiększenie stabilności i usprawnienie efektywnego gospodarowania zasobami, przy jednoczesnym rozwiązywaniu kwestii środowiskowych dotyczących ogólnie produkcji rolnej;
3.
PODKREŚLA znaczenie potencjału europejskiego sektora rolno-spożywczego i leśnego dla aktywnego znajdowania rozwiązań w przypadku takich wyzwań oraz potencjału nowych dochodów rolników europejskich w rosnącej biogospodarce;
4.
PODKREŚLA, że konieczne jest wyzwolenie potencjału europejskiego sektora rolno-spożywczego, a także sektorów produkcji oraz przetwórstwa i handlu dzięki stosowaniu innowacyjnych produktów, procesów i usług w całym łańcuchu dostaw żywności, tworząc dzięki temu otoczenie, w którym pomysły można łatwiej przekuwać w komercyjny sukces i zwiększać w ten sposób konkurencyjność sektora rolniczego i ułatwiać rolnikom uzyskiwanie nowych dochodów;
5.
PODKREŚLA potrzebę usunięcia istniejących rozbieżności między badaniami i innowacjami a ich praktycznymi zastosowaniami w rolnictwie, co skutkuje stałym zwiększaniem produkcji oraz bardziej zrównoważonym wykorzystaniem zasobów; oraz
6.
ZGADZA SIĘ z celem europejskiego partnerstwa innowacyjnego, którym jest przyspieszenie wymiany wiedzy i transferu technologii od nauki do praktyki rolnej, a także bardziej systematyczne zapewnienie informacji zwrotnej o praktyce, od rolnictwa do nauki, stanowiąc tym samym robocze połączenie między rolnictwem, biogospodarką, nauką i innymi sektorami na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym;
7.
UZNAJE, że istotnym sposobem osiągania celu europejskiego partnerstwa innowacyjnego jest łączenie wszystkich odpowiednich podmiotów na szczeblach: unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym oraz zapewnianie państwom członkowskim nowych pomysłów na to, jak udoskonalać, upraszczać i lepiej koordynować istniejące instrumenty i inicjatywy;
8.
PODKREŚLA, że innowacje oznaczają co innego w różnych państwach członkowskich i że innowacje mogą być technologiczne, nietechnologiczne lub społeczne, a także że mogą być oparte na nowych lub tradycyjnych praktykach i że z tego względu działania na rzecz innowacji powinny uwzględniać te różnice;
9.
UZNAJE wartość dodaną podejścia oddolnego zaplanowanego przez Komisję, opartego na grupach operacyjnych i skutecznym udoskonalaniu istniejących unijnych polityk oraz na zaangażowaniu państw członkowskich i zainteresowanych podmiotów;
10.
PODKREŚLA fakt, że europejskie partnerstwo innowacyjne będzie oparte głównie na już ustanowionych mechanizmach i z tego względu będzie unikać tworzenia nowych struktur, lecz będzie wzmacniało skuteczność istniejących struktur dla polityki rozwoju obszarów wiejskich i dla unijnych ram badań i innowacji, unikając w ten sposób niepo-

trzebnych obciążeń administracyjnych, a także POTWIERDZA, że wdrożenie europejskiego partnerstwa innowacyjnego musi się odbywać poprzez właściwe kanały polityczne i administracyjne, w tym poprzez komitety programowe;

11.
ODNOTOWUJE, że rada sterująca wysokiego szczebla, złożona z przedstawicieli państw członkowskich i zainteresowanych podmiotów wyłonionych w przejrzystej procedurze, zapewni europejskiemu partnerstwu innowacyjnemu doradztwo strategiczne i wytyczne, ustanawiając strategiczny plan wdrożenia, I UZNAJE znaczenie doświadczenia z realizacji zawartego w komunikacie pilotażowego europejskiego partnerstwa na rzecz innowacji sprzyjającej aktywnemu starzeniu się w dobrym zdrowiu; odnotowuje zatem, że struktura zarządzania partnerstwem powinna pozostać nierozbudowana;
12.
WZYWA Komisję, by podjęła konkretne działania na rzecz przygotowania strategicznego planu wdrożenia europejskiego partnerstwa innowacyjnego, który miałby zaangażować wszystkie zainteresowane podmioty w osiąganie konkretnych rezultatów i innowacji w sektorze rolno-spożywczym i OCZEKUJE zatwierdzenia strategicznego planu wdrożenia partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa, który ma zawierać strategiczne wytyczne dla tego partnerstwa.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024