Opinia przedstawicieli państw EFTA oraz Urzędu Nadzoru EFTA przedstawiona na posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Koncentracji w dniu 4 października 2011 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.6214 - Seagate Technology/HDD Business of Samsung - Sprawozdawca: Włochy.

Opinia przedstawicieli państw EFTA oraz Urzędu Nadzoru EFTA przedstawiona na posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Koncentracji w dniu 4 października 2011 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.6214 - Seagate Technology/HDD Business of Samsung

Sprawozdawca: Włochy

(2012/C 154/11)

(Dz.U.UE C z dnia 31 maja 2012 r.)

Koncentracja

1.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
2.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z Komisją, że zgłoszona transakcja posiada wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z zaproponowanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych, określonymi w projekcie decyzji.

Jeśli chodzi o definicję rynku produktowego, państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się w szczególności ze stwierdzeniem, że należy ocenić skutki planowanej transakcji na następujących rynkach:

a)
rynek napędów HDD Mission Critical Enterprise 3,5";
b)
rynek napędów HDD Business Critical Enterprise 3,5";
c)
rynek napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych;
d)
rynek napędów HDD 3,5" do elektroniki użytkowej;
e)
rynek napędów HDD 2,5" do komputerów przenośnych;
f)
rynek napędów HDD 2,5" do elektroniki użytkowej oraz
g)
rynek napędów XHDD.
4.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z określeniem rynku geograficznego dla:
a)
napędów HDD oraz
b)
napędów XHDD.

Analiza przeciwstawna

5.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z Komisją, że do celów sporządzenia oceny, w jakim stopniu planowana transakcja wpłynie na konkurencję, najbardziej odpowiednim podejściem będzie przyjęcie zasady pierwszeństwa ("kto pierwszy, ten lepszy") w oparciu o datę zgłoszenia.
6.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z Komisją, że należy ocenić planowaną transakcję, uwzględniając warunki konkurencji, jakie panowały w chwili zgłoszenia transakcji, tj. nie biorąc pod uwagę transakcji będącej przedmiotem sprawy COMP/M.6203 Western Digital/Viviti Technologies (Hitachi Global Storage Technologies, ostatnio przemianowane na Viviti Technologies).

Ocena konkurencji

Skutki nieskoordynowane

7.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z opinią Komisji, że należy ocenić skutki nieskoordynowane na następujących rynkach:
a)
światowy rynek napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych;
b)
światowy rynek napędów HDD 2,5" do komputerów przenośnych;
c)
światowy rynek napędów HDD Business Critical Enterprise 3,5";
d)
światowy rynek napędów HDD 3,5" do elektroniki użytkowej oraz
e)
rynek napędów XHDD obejmujący obszar EOG.
8.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z oceną Komisji, że po przeprowadzeniu transakcji klienci będą mieli możliwość wyboru pomiędzy co najmniej trzema znaczącymi dostawcami napędów HDD oraz że planowana transakcja nie wpł ynie na zdolność klientów do zaopatrywania się w wielu źródłach ani na możliwość zmiany dostawców na wszystkich odnośnych rynkach napędów HDD.
9.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z oceną Komisji, że przedsiębiorstwa Seagate i Samsung HDD nie są szczególnie ścisłymi konkurentami na żadnym z odnośnych rynków napędów HDD.
10.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z oceną Komisji, że planowana transakcja nie wyeliminuje ważnej siły konkurencyjnej, jako że Samsung jest przedsiębiorstwem o niższym potencjale konkurencyjnym i innowacyjnym.
11.
Jeśli chodzi o rynek napędów XHDD obejmujący EOG, państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z oceną Komisji, że:
a)
przejęcie przedsiębiorstwa Samsung nie wzmocni znacząco pozycji rynkowej Seagate;
b)
nawet przy uwzględnieniu obecnych tendencji rynkowych charakteryzujących się szybkim zdobywaniem udziału w rynku przez producentów napędów HDD ze szkodą dla niezintegrowanych z rynkiem dostawców napędów XHDD, po przeprowadzeniu transakcji na rynku napędów XHDD obejmującym EOG nadal obecnych będzie trzech wiarygodnych dostawców alternatywnych oraz
c)
nowo powstały podmiot nie będzie miał możliwości ani chęci zamknięcia dostępu do znaczącej części rynku.
12.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z wnioskiem Komisji, że nie jest prawdopodobne, aby planowana transakcja miała skutki nieskoordynowane, które znacznie przeszkodziłyby efektywnej konkurencji na światowych rynkach napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych, HDD 2,5" do komputerów przenośnych, HDD Business Critical Enterprise 3,5", HDD 3,5" do elektroniki użytkowej, ani na rynku napędów XHDD obejmującym obszar EOG

Skutki skoordynowane

13.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z opinią Komisji, że planowana transakcja prawdopodobnie nie zwiększy możliwości pozostałych dostawców napędów HDD do stworzenia warunków sprzyjających zmowie.
14.
W szczególności państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z opinią Komisji, że:
a)
usunięcie z rynku Samsung HDD nie niesie ze sobą materialnych skutków charakterystycznych dla połączenia na szeregu stosownych rynków z uwagi na brak jego obecności lub niewielką obecność na rynku napędów HDD Business Critical Enterprise 3,5" oraz HDD 3,5" do elektroniki użytkowej;
b)
w odniesieniu do rynku napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych Samsung nie jest szczególnie znaczącą siłą innowacyjną ani szczególnie silnym konkurentem, a w związku z tym usunięcie Samsunga będzie miało prawdopodobnie jedynie ograniczony wpływ, jeżeli chodzi o skutki skoordynowane;
c)
po przeprowadzeniu połączenia przedsiębiorstw poziom asymetrii na rynku napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych pozostanie nadal wysoki;
d)
wydaje się prawdopodobne, że HGST będzie miał silną motywację, aby nie uczestniczyć w żadnych działaniach mających na celu zmowę cenową na rynku napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych.
15.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z wnioskiem Komisji, że nie jest prawdopodobne, aby planowana transakcja doprowadziła do znacznego utrudnienia efektywnej konkurencji wynikającego ze skutków skoordynowanych.

Skutki wertykalne

16.
Jeśli chodzi o relacje wertykalne między rynkami podrzędnymi dla napędów HDD i rynkami nadrzędnymi dla głowic, państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z wnioskiem Komisji, że nie jest prawdopodobne, aby planowana transakcja przeszkodziła efektywnej konkurencji.
17.
Jeśli chodzi o relacje wertykalne między rynkami podrzędnymi dla napędów HDD i rynkami nadrzędnymi dla nośników, państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z wnioskiem Komisji, że nie jest prawdopodobne, aby planowana transakcja przeszkodziła efektywnej konkurencji.

Podsumowanie

18.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA podzielają stanowisko Komisji, że planowana transakcja prawdopodobnie nie zakłóci znacząco efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na znacznej jego części.
19.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z wnioskiem Komisji, że zgłoszona koncentracja powinna zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.
Urząd Nadzoru EFTA
Christian LUND
Tone H. AARTHUN

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.154.20

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Opinia przedstawicieli państw EFTA oraz Urzędu Nadzoru EFTA przedstawiona na posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Koncentracji w dniu 4 października 2011 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.6214 - Seagate Technology/HDD Business of Samsung - Sprawozdawca: Włochy.
Data aktu: 31/05/2012
Data ogłoszenia: 31/05/2012