Rezolucja na posiedzenie Rady Europejskiej na wiosnę 2012 r. w sprawie projektu Traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej.

Rezolucja Komitetu Regionów na posiedzenie Rady Europejskiej na wiosnę 2012 r. w sprawie projektu Traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej(1)

(2012/C 113/01)

(Dz.U.UE C z dnia 18 kwietnia 2012 r.)

Dokument przedłożony przez grupy polityczne PPE, PSE, ALDE i EA

Mając na względzie konkluzje Rady Europejskiej z 30 stycznia 2012 r. Komitet Regionów stwierdza, że jest świadomy bezpośredniego wpływu zapisów przyszłego traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej (nazywanego w dalszej części dokumentu "nowym traktatem") na władze regionalne i lokalne w Unii Europejskiej.

KOMITET REGIONÓW

I.
Odnośnie do Traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej
1.
Jest całkowicie przygotowany do podjęcia wyzwań powstałych na skutek trwającego kryzysu i popiera wysiłki na rzecz lepszej koordynacji oraz sprawniejszego zarządzania w unii gospodarczej i walutowej z myślą o pokonaniu recesji i kryzysu zadłużeniowego poprzez zagwarantowanie solidnych i zrównoważonych finansów publicznych.
2.
Podkreśla, że surowszej dyscyplinie budżetowej i wyraźnemu ograniczeniu poziomów zadłużenia muszą towarzyszyć dynamiczne działania na rzecz wzrostu gospodarczego i spójności terytorialnej, pobudzające tworzenie nowych miejsc pracy i zrównoważony rozwój. Tylko wtedy powstaną warunki sprzyjające ożywieniu gospodarki europejskiej i zagwarantowaniu pomyślnej przyszłości projektu integracji europejskiej.
3.
Wyraża ubolewanie, że nowy traktat został opracowany poza istniejącymi ramami prawa pierwotnego UE i przy jedynie minimalnym zaangażowaniu Parlamentu Europejskiego, w procesie zdominowanym przez negocjacje międzyrządowe i w odniesieniu do kwestii, które w znacznym stopniu zostały już uregulowane w prawodawstwie UE zgodnie z normalnymi demokratycznymi procedurami Unii.
4.
Pozostaje niezmiennie przywiązany do "metody wspólnotowej", którą uważa za najlepszy sposób przekształcania Unii Europejskiej we wspólną przestrzeń polityczną.
5.
Przypomina o pilnej potrzebie powrotu na ścieżkę wzrostu gospodarczego i odzyskania przez UE zaufania obywateli, a jednocześnie wzmacniania spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej.
6.
Opowiada się za tym, by w nowym traktacie znalazło się jasne odniesienie do poszanowania zasad pomocniczości i proporcjonalności oraz wnioskuje o uznanie prawnych kompetencji władz regionalnych i lokalnych w kwestiach dotyczących zarządzania gospodarczego.
7.
Podkreśla, że propozycje związane ze "złotą regułą" w bilansie środków publicznych, przedstawione przez umawiające się strony, dotyczą nie tylko finansów publicznych, za które odpowiadają rządy krajowe, lecz również wywierają wpływ na budżety publiczne władz regionalnych i lokalnych.
8.
Opowiada się za głębszą integracją ekonomiczną i większą synergią między budżetami na poziomie regionalnym, lokalnym, krajowym oraz unijnym - zgodnie z kompetencjami prawnymi władz regionalnych i lokalnych w kontekście autonomii finansowej.
9.
Opowiada się za niezależną i obiektywną europejską agencją ratingową, powołanie której miałoby doprowadzić do poprawy efektywności i zwiększenia odpowiedzialności agencji ratingowych oraz niezawodności sporządzanych przez nie analiz finansów publicznych, w tym analiz dotyczących zobowiązań z tytułu zadłużenia europejskich władz lokalnych i regionalnych. Pozwoliłoby to także stworzyć przeciwwagę wobec obecnej dominacji kilku istniejących agencji ratingowych i uzyskać większą przejrzystość ratingów.
10.
Wzywa Komisję do uwzględnienia stanu regionalnych i lokalnych finansów publicznych w jej dorocznym sprawozdaniu dotyczącym krajowych finansów publicznych w Unii Europejskiej oraz w rocznej analizie wzrostu gospodarczego, do której KR może wyrazić swoje uwagi.

Prawny charakter nowego traktatu i proces negocjacyjny

11.
Wzywa umawiające się strony do zadbania o spójność i nadrzędność prawa europejskiego, a także o wprowadzenie zasadniczych treści nowego traktatu do zapisów traktatów UE w okresie nie dłuższym niż 5 lat od czasu wejścia nowego traktatu w życie.
12.
Uważa, że nowy traktat międzyrządowy nie powinien przewidywać żadnych sankcji powiązanych pośrednio z przyznawaniem środków budżetowych na strategie UE takie jak polityka spójności. Przypomina o swoim sprzeciwie wobec wszelkich form makroekonomicznej warunkowości, która karałaby władze lokalne i regionalne za decyzje gospodarcze i budżetowe podejmowane przez rządy krajowe.
13.
Wyraża ubolewanie, iż nie udało się przeprowadzić konsultacji z Trybunałem Sprawiedliwości na temat tego, czy proponowana umowa międzynarodowa jest zgodna z traktatami UE i czy zapewnia poszanowanie zasady pomocniczości.
14.
Podkreśla, że wiele rozwiązań proponowanych w nowym traktacie przedstawiono już w tzw. sześciopaku, czyli pakiecie reform mających wzmocnić pakt stabilności i wzrostu, lub można było je przyjąć jako uzupełnienie tego pakietu.
15.
Wnosi, by po wejściu nowego traktatu w życie zwołano stosowną konwencję w celu wprowadzenia zasadniczych treści tego traktatu do ram prawnych Unii Europejskiej. Uważa zatem, iż niezbędne jest zaangażowanie KR-u - pełniącego funkcję zgromadzenia władz lokalnych i regionalnych - w prace nad kształtem przyszłych zmian traktatowych na podstawie "zwykłej procedury".

Zalecenia władz regionalnych i lokalnych dotyczące treści nowego traktatu

16.
Z zadowoleniem podchodzi do celu dotyczącego rozwijania "coraz ściślejszej koordynacji polityk gospodarczych" i po raz kolejny pragnie przypomnieć o zasadniczej roli, jaką władze regionalne i lokalne odgrywają w gospodarce europejskiej(2). Wzywa zatem umawiające się strony do:
a)
umieszczenia w nowym traktacie odniesienia wskazującego na uznanie kompetencji prawnych władz regionalnych i lokalnych w zakresie ważnych obszarów finansów publicznych i zarządzania gospodarczego - zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w traktatach UE;
b)
zadbania o to, by "plany emisji długu", "programy partnerstwa gospodarczego" i "zobowiązania wynikające z paktu euro plus" zostały opracowane przez państwa członkowskie w bliskiej współpracy z władzami regionalnymi i lokalnymi, na podstawie rzetelnych ustaleń zgodnych z ideą wielopoziomowego sprawowania rządów(3);
c)
prowadzenia - w razie potrzeby - konsultacji z władzami regionalnymi i lokalnymi, poprzedzających szczyty państw strefy euro;
d)
dopilnowania, by Komitet Regionów uczestniczył, zgodnie z zapisami nowego traktatu, w przyszłych konsultacjach (dotyczących zarządzania gospodarczego) między Parlamentem Europejskim a parlamentami krajowymi, oraz podkreślenia, że parlamenty krajowe powinny konsultować się z właściwymi parlamentami regionalnymi i angażować je w miarę potrzeby w ten proces;
e)
objęcia zapisem dotyczącym poszanowania obowiązków parlamentów krajowych także parlamentów regionalnych dysponujących uprawnieniami ustawodawczymi;
f)
zapewnienia, że władze regionalne i lokalne będą miały możliwość wniesienia wkładu w wymianę sprawdzonych rozwiązań w zakresie głównych reform polityki gospodarczej oraz że stosowany będzie system standardów porównawczych;
g)
uwzględnienia faktu, że obowiązek nakazujący uwzględnienie w prawie krajowym wymogu dotyczącego tego, że budżety rządów centralnych muszą być zbilansowane lub mieć nadwyżkę ("zasada zrównoważonego budżetu"), wywoła poważne konsekwencje budżetowe dla władz lokalnych i regionalnych;
h)
uświadomienia sobie, iż wprowadzenie takiej zasady bez równoczesnego przyjęcia porozumień w dziedzinie wielopoziomowego sprawowania rządów i partnerstwa wiąże się z niebezpieczeństwem rozpoczęcia nowego procesu centralizacji na poziomie krajowym, spowodowanej wymuszoną, "odgórną" koordynacją budżetu w państwach członkowskich.
II.
Ku konsolidacji sprzyjającej wzrostowi i wzrostowi sprzyjającemu tworzeniu miejsc pracy
17.
Zwraca uwagę na fakt, że 94,5 % budżetu UE przeznacza się w zasadzie na inwestycje na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, oraz podkreśla potrzebę głębszej integracji fiskalno-gospodarczej oraz większej synergii między budżetami na poziomie regionalnym, lokalnym, krajowym oraz unijnym.
18.
Podkreśla znaczną wartość dodaną polityki spójności, zwłaszcza powiązanego z nią efektu dźwigni w obrębie inwestycji ukierunkowanych na wzrost i tworzenie nowych miejsc pracy w regionach nadrabiających zaległości; zauważa jednocześnie, iż bieżące priorytety funduszy strukturalnych wymagają nie tyle reorientacji, ile usprawnionej procedury pozwalającej na szybsze i efektywniejsze angażowanie i wypłatę środków, w tym budowy coraz silniejszego potencjału po stronie beneficjentów.
19.
Nalega, aby wszelkie decyzje o przeznaczeniu nieprzydzielonych funduszy strukturalnych były podejmowane w zależności od konkretnej sytuacji społeczno-gospodarczej danego regionu, z poszanowaniem zasad pomocniczości i proporcjonalności. W tym kontekście priorytety muszą być ustalane przez wszystkich zainteresowanych partnerów, w tym także władze lokalne i regionalne.
20.
Wzywa Komisję Europejską i rządy krajowe do zapewnienia, że w przypadku przesunięcia środków finansowych z polityki spójności umożliwią władzom regionalnym i lokalnym udział w opracowaniu i wdrożeniu nowych działań strategicznych sprzyjających wzrostowi gospodarczemu i tworzeniu nowych miejsc pracy, aby uniknąć reanacjonalizacji strategii.

Pobudzanie zatrudnienia, zwłaszcza wśród osób młodych

21.
Przyjmuje z zadowoleniem wsparcie udzielane państwom członkowskim przez Komisję Europejską w zakresie optymalnego wykorzystania nieprzydzielonych środków z funduszy strukturalnych i zamierza aktywnie przyczyniać się do realizacji tej inicjatywy, proponując rozwiązania polityczne i najlepsze praktyki opracowane na poziomie regionalnym i lokalnym w dziedzinie zatrudnienia, kształcenia i szkolenia, jak również wykorzystując wiedzę fachową na temat efektywnego wykorzystywania funduszy strukturalnych.
22.
Wnioskuje, by wszystkie dodatkowe ustalenia dotyczące krajowych planów na rzecz zatrudnienia przyjmowane były w porozumieniu z władzami regionalnymi i lokalnymi. Popiera pomysł Komisji, aby "gwarancja dla młodzieży", zgodnie z którą wszystkie młode osoby powinny mieć zagwarantowaną pracę, szkolenia zawodowe lub zajęcia edukacyjne w ciągu 4 miesięcy od ukończenia szkoły, stała się podstawą każdego krajowego planu na rzecz zatrudnienia; opowiada się także za intensywniejszym propagowaniem przedsiębiorczości osób młodych, gdyż jest to jedna z możliwych ścieżek kariery dla młodych ludzi.
23.
Podkreśla potencjalną wartość dodaną programu na rzecz zatrudnienia i solidarności społecznej "Progress", której warunkiem jest rzetelne przekazanie informacji o tym programie, umożliwienie beneficjentom łatwego dostępu do niego i ukierunkowanie go na zrównoważone i długotrwałe rozwiązania strukturalne.

Realizacja rynku wewnętrznego i zwiększenie finansowania gospodarki, szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw

24.
Z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie Rady Europejskiej na rzecz bezzwłocznej realizacji wniosków Komisji dotyczących jednolitego rynku, zwłaszcza w zakresie modernizacji ram prawnych zamówień publicznych UE zgodnie z celami określonymi w strategii "Europa 2020".
25.
Po raz kolejny wskazuje na kluczową rolę małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce regionalnej i lokalnej; wzywa do opracowania dodatkowych rozwiązań sprzyjających rozwojowi europejskich firm sektora MŚP, zwłaszcza jeśli chodzi o dostęp tych spółek do kapitału wysokiego ryzyka (venture capital).
26.
Wzywa do tworzenia partnerstw na rzecz Small Business Act (SBA) z myślą o dalszym wdrażaniu SBA na poziomie regionalnym; podkreśla znaczenie nagrody "Europejski Region Przedsiębiorczości", ustanowionej przez KR w roku 2010 celem wyróżnienia sieci regionów pracujących nad indywidualnymi strategiami regionalnymi, by zwiększać przedsiębiorczość i potencjał innowacyjny przedsiębiorstw.
27.
Wzywa Komisję do zadbania o to, by wszelkie dokumenty ustawodawcze poddane zostały zawczasu wszechstronnej ocenie skutków z punktu widzenia terytorialnego.
28.
Z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji dotyczący pilotażowej "Inicjatywy w ramach strategii »Europa 2020« w zakresie obligacji projektowych", która ma zostać wykorzystana w procesie realizacji strategii "Europa 2020".
III.
Wkład w wiosenne posiedzenie Rady Europejskiej: czas zaradzić niezadowalającemu zakresowi partnerstwa i zrealizować strategię "Europa 2020"
29.
Przyjmuje z zadowoleniem fakt uznania przez Parlament Europejski, że jakość administracji publicznej na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym jest czynnikiem decydującym o konkurencyjności oraz wydajności, na równi z efektywnym świadczeniem usług w interesie ogólnym.
30.
Nalega na nadanie strategii "Europa 2020" pełnego wymiaru terytorialnego i ubolewa, że w rocznej analizie wzrostu gospodarczego autorstwa Komisji Europejskiej rzadko wspomina się o potrzebie angażowania władz regionalnych i lokalnych w realizację krajowych programów reform.
31.
Stwierdza, że sprawozdania monitorujące KR-u nt. strategii "Europa 2020" dowodzą, iż mamy do czynienia z niezadowalającym zakresem partnerstwa w procesie wdrażania strategii "Europa 2020", i ubolewa, że większości państw członkowskich nie udało się w oczekiwanym czasie, w wystarczającym stopniu i odpowiednio skutecznie uwzględnić regionów i miast w przygotowywaniu krajowych programów reform.
32.
Zwraca uwagę na swoją propozycję, by pakty terytorialne powstały w każdym państwie członkowskim po to, by zagwarantować wielopoziomowe sprawowanie rządów oraz oparte na partnerstwie wdrażanie krajowych programów reform, zgodnie z ustaleniami poczynionymi przez wszystkie władze publiczne posiadające kompetencje prawne.
33.
Wzywa Komisję do pilnego zaproponowania europejskiego kodeksu postępowania w imię dbałości o przestrzeganie zasady partnerstwa w kontekście polityki spójności. Kodeks ten powinien poprawić skuteczność strategii "Europa 2020" i zarządzanie jej realizacją.
34.
Odniesie się do przygotowanych przez Komisję Europejską w roku 2012 zaleceń dla poszczególnych państw oraz do rocznej analizy wzrostu gospodarczego z roku 2013, aby dokładnie zbadać poziom uczestnictwa władz regionalnych i lokalnych. Zwraca się do Rady z wnioskiem o przyjęcie zaleceń dla poszczególnych państw dotyczących zarządzania realizacją strategii.
35.
Zwraca się do przewodniczącej o przekazanie niniejszej rezolucji instytucjom UE i państwom członkowskim.

Bruksela, 16 lutego 2012 r.

Przewodnicząca
Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO
______

(1) Niniejsza rezolucja stanowi wkład KR-u w wiosenny szczyt Rady Europejskiej (2012). Została ona opracowana z uwzględnieniem projektu traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej oraz oświadczenia członków Rady Europejskiej z 30 stycznia 2012 r. "Ku konsolidacji sprzyjającej wzrostowi i wzrostowi sprzyjającemu tworzeniu miejsc pracy ".

(2) Por. udział władz lokalnych i regionalnych w kwocie całkowitych inwestycji publicznych w UE wynosi dwie trzecie.

(3) Mogłoby to być zobowiązanie prawne, utworzone na bazie przyszłego europejskiego kodeksu postępowania w związku z wdrażaniem zasady partnerstwa w ramach polityki regionalnej.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.113.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja na posiedzenie Rady Europejskiej na wiosnę 2012 r. w sprawie projektu Traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej.
Data aktu: 16/02/2012
Data ogłoszenia: 18/04/2012