Rezolucja w sprawie poprawy egzekwowania praw własności intelektualnej na rynku wewnętrznym.

REZOLUCJA RADY

z dnia 1 marca 2010 r.

w sprawie poprawy egzekwowania praw własności intelektualnej na rynku wewnętrznym

(2010/C 56/01)

(Dz.U.UE C z dnia 6 marca 2010 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

1. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄC komunikat Komisji z dnia 11 września 2009 r. w sprawie poprawy egzekwowania praw własności intelektualnej na rynku wewnętrznym(1);

2. PRZYWOŁUJĄC swoją rezolucję z dnia 25 września 2008 r. w sprawie europejskiego globalnego planu dotyczącego walki z podrabianiem i piractwem(2);

3. PRZYWOŁUJĄC komunikat Komisji z dnia 16 lipca 2008 r. w sprawie europejskiej strategii w zakresie praw własności przemysłowej(3);

4. UWZGLĘDNIAJĄC wspólnotowe akty prawne przyjęte po to, by zwalczać naruszanie praw własności intelektualnej, zwłaszcza dyrektywę 2004/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej(4), rozporządzenie Rady (WE) nr 1383/2003 z dnia 22 lipca 2003 r. dotyczące działań organów celnych skierowanych przeciwko towarom podejrzanym o naruszenie niektórych praw własności intelektualnej oraz środków podejmowanych w odniesieniu do towarów, co do których stwierdzono, że naruszyły takie prawa(5), dyrektywę 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych

w społeczeństwie informacyjnym(6) oraz dyrektywę 2009/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych(7);

5. UWZGLĘDNIAJĄC swoje konkluzje z dnia 20 listopada 2008 r. dotyczące rozwoju legalnej oferty kulturalnych i kreatywnych treści w sieci oraz zapobiegania piractwu w środowisku cyfrowym i walki z tym piractwem(8);

6. UWZGLĘDNIAJĄC swoje konkluzje z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym(9) oraz swoje konkluzje z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym(10);

7. UWZGLĘDNIAJĄC dyrektywę 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (dyrektywa o handlu elektronicznym)(11);

8. UWZGLĘDNIAJĄC dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. zmieniającą dyrektywy 2002/21/WE w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej, 2002/19/WE w sprawie dostępu do sieci i usług łączności elektronicznej oraz wzajemnych połączeń oraz 2002/20/WE w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej(12);

9. PRZYWOŁUJĄC swoją rezolucję z dnia 23 października 2009 r. w sprawie wzmocnionej strategii na rzecz współpracy celnej(13);

10. PRZYWOŁUJĄC swoją rezolucję z dnia 16 marca 2009 r. w sprawie unijnego planu działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej(14);

11. PRZYWOŁUJĄC swoją decyzję 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiającą Europejski Urząd Policji (Europol)(15);

12. PRZYWOŁUJĄC swoją decyzję 2002/187/WSiSW z dnia

28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością(16);

13. PRZYWOŁUJĄC swoje konkluzje z dnia 24 września 2009 r. pt. "Poprawa funkcjonowania jednolitego rynku"(17);

14. UWZGLĘDNIAJĄC zalecenie Komisji 2009/524/WE z dnia

29 czerwca 2009 r. w sprawie środków na rzecz poprawy funkcjonowania jednolitego rynku(18);

15. UWZGLĘDNIAJĄC podejmowane na arenie międzynarodowej działania, których celem jest wspieranie walki z podrabianiem i piractwem, w tym w szczególności negocjacje w sprawie umowy handlowej dotyczącej zwalczania obrotu towarami podrobionymi(19);

16. PODKREŚLAJĄC znaczenie ochrony praw własności intelektualnej, które są podstawą promowania kultury i różnorodności oraz umożliwiają czerpanie pełnych korzyści z badań, innowacji i kreatywności przedsiębiorstw europejskich, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw, w celu wspierania wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Unii Europejskiej i sprawienia, by Europa stała się bardziej konkurencyjna na arenie międzynarodowej;

17. KŁADĄC NACISK na to, że w tym kontekście zaapelowano do Unii Europejskiej o dalsze działania na rzecz poprawy efektywności systemu ochrony praw własności intelektualnej z myślą o skuteczniejszym zwalczaniu naruszeń praw własności intelektualnej;

18. PRZYPOMINAJĄC swoje dążenie do zapewnienia spójności i wysokiego poziomu egzekwowania przepisów na całym rynku wewnętrznym w sposób pozwalający zapobiec tworzeniu barier w legalnym handlu i zagwarantować pewność prawa, a jednocześnie chronić interesy konsumentów i użytkowników;

19. PODKREŚLAJĄC, że w dziedzinie prawa autorskiego i praw pokrewnych piractwo produktów kreatywności i kultury w szybko rozwijającym się środowisku cyfrowym szkodzi legalnemu obrotowi ich nośnikami i utrudnia wprowadzanie konkurencyjnych modeli biznesowych legalnego dostarczania treści kulturalnych i kreatywnych, stawiając pod znakiem zapytania odpowiednie wynagradzanie podmiotów praw autorskich i spowalniając dynamikę europejskiego sektora kultury, który zapewnia legalny dostęp do kultury charakteryzującej się różnorodnością i wysoką jakością;

20. UZNAJE, że Komisja i państwa członkowskie wspólnie ponoszą odpowiedzialność za to, by rynek wewnętrzny funkcjonował skuteczniej, w szczególności jeśli chodzi o ochronę własności intelektualnej;

21. UZNAJE znaczenie wypracowania nowych konkurencyjnych modeli biznesowych rozszerzających legalną ofertę treści kulturalnych i kreatywnych, a jednocześnie przeciwdziałających piractwu i zwalczających je, gdyż jest to niezbędny środek wspierania wzrostu gospodarczego, zatrudnienia i różnorodności kulturowej. W związku z tym należy zintensyfikować działania zachęcające do tego, by w Unii Europejskiej oferowano treści i usługi w Internecie oraz umożliwiano do nich dostęp on-line; konieczne jest w tym celu znalezienie skutecznych rozwiązań, które będą praktyczne, wyważone i atrakcyjne zarówno dla użytkowników, jak i dla podmiotów praw autorskich;

22. POTWIERDZA znaczenie wypracowania wielopodmiotowej współpracy administracyjnej w dziedzinie egzekwowania praw własności intelektualnej i ZACHĘCA Komisję, by w ścisłej współpracy i koordynacji z właściwymi organami lub instytucjami państw członkowskich kontynuowała analizę istniejących na szczeblu krajowym rozwiązań administracyjnych;

23. UZNAJE konieczność kształtowania polityki opartej na faktach i ukierunkowanej na wyniki i w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje niedawne utworzenie europejskiego obserwatorium zajmującego się zjawiskiem podrabiania oraz jego prace;

24. ZACHĘCA Komisję, by dopracowała zakres kompetencji, zadań i rolę tego obserwatorium oraz by wspierała działalność obserwatorium za pośrednictwem istniejących struktur instytucjonalnych. Działalność obserwatorium będzie opierać się na zwoływanych ad hoc posiedzeniach plenarnych lub posiedzeniach grup roboczych i na pełnym wykorzystaniu dostępnej na poziomie krajowym wiedzy fachowej, w szczególności krajowych korespondentów wyznaczonych przez państwa członkowskie na mocy art. 19 dyrektywy 2004/48/WE;

25. ZGADZA SIĘ z głównymi kierunkami działania przedstawionymi przez Komisję i zachęca organy krajowe, podmioty praw autorskich, organizacje konsumentów i inne zainteresowane strony z wszystkich sektorów do aktywnego angażowania się i wnoszenia wkładu w prace obserwatorium;

26. APELUJE do państw członkowskich o opracowywanie krajowych strategii walki z podrabianiem i piractwem i o ustanowienie przejrzystych struktur koordynacyjnych w tej dziedzinie;

27. UZNAJE znaczenie rzetelnych i porównywalnych danych dotyczących podrabiania i piractwa oraz ZACHĘCA Komisję, państwa członkowskie i przedstawicieli sektora do dostarczania obserwatorium dostępnych informacji i do wspólnego opracowania i uzgodnienia w kontekście tego obserwatorium planów gromadzenia dalszych informacji, a także do wypracowania wspólnych metod gromadzenia danych;

28. ODNOTOWUJE znaczenie tego, by uświadamiać obywatelom, jaki jest wpływ podrabiania i piractwa na społeczeństwo i na gospodarkę, a zwłaszcza jakie potencjalne zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa, a także dla europejskiej konkurencyjności, kreatywności, innowacji i miejsc pracy wiążą się z podrabianymi i pirackimi produktami; zachęca także Komisję, państwa członkowskie i zainteresowane strony, w tym konsumentów, do rozważenia i wdrożenia skutecznych kampanii uświadamiających. Obserwatorium oszacuje we współpracy z Komisją skutki finansowe takich działań, po to by określić odpowiednią wysokość środków finansowych. Wspomniane kampanie skierowane będą do konkretnych grup odbiorców, takich jak konsumenci czy młodzież;

29. KŁADZIE NACISK na to, jakie znaczenie - w kontekście ustanowienia i działania rynku wewnętrznego - ma wykorzystywanie wszystkich odpowiednich środków w celu zapewnienia sprawnego egzekwowania praw własności intelektualnej w całej Unii zgodnie z jej obowiązującym dorobkiem prawnym;

30. ZACHĘCA Komisję, by zgodnie z art. 18 dyrektywy 2004/48/WE i w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi przeanalizowała stosowanie tej dyrektywy, w tym oceniła skuteczność podjętych środków i, w razie konieczności, zaproponowała odpowiednie zmiany, po to by zapewnić lepszą ochronę praw własności intelektualnej;

31. ODNOTOWUJE znaczenie, jakie dla zapewnienia skutecznej ochrony praw własności intelektualnej ma uproszczenie transgranicznego wykonywania orzeczeń sądowych; w związku z tym zwraca się do Komisji i do państw członkowskich o zastanowienie się nad sposobami wsparcia przeglądu rozporządzenia Bruksela I(20).

32. ZACHĘCA Komisję do przeanalizowania możliwości przedłożenia zmienionego wniosku dotyczącego dyrektywy w sprawie środków prawa karnego mających na celu zwalczanie podrabiania i piractwa. Ta analiza musi obejmować ocenę zakresu, w jakim konieczne są działania zapewniające skuteczną realizację polityki Unii w dziedzinie, która podlega środkom harmonizacji, a także zbadanie wpływu, kosztów i korzyści wszelkich nowych środków;

33. ZWRACA SIĘ do obserwatorium o ułatwienie regularnych spotkań ekspertów z udziałem przedstawicieli organów publicznych, organów sektora prywatnego i organizacji konsumentów w celu propagowania dobrych i proporcjonalnych rozwiązań problemu podrabiania i piractwa. Obserwatorium poświęci szczególną uwagę opracowywaniu najlepszych wzorców w sektorze publicznym i prywatnym oraz kodeksom postępowania w sektorze prywatnym. W swoim sprawozdaniu rocznym obserwatorium powinno uwzględniać wnioski ze spotkań ekspertów i odnośnych posiedzeń okrągłego stołu;

34. PROPAGUJE wykorzystywanie, w granicach prawa o ochronie danych, europejskiej sieci współpracy administracyjnej, o której mowa w rezolucji Rady z dnia 25 września 2008 r., w celu zapewnienia szybkiej wymiany informacji i świadczenia wzajemnej pomocy przez organy zajmujące się egzekwowaniem praw własności intelektualnej;

35. ZACHĘCA obserwatorium do publikowania co roku kompleksowego sprawozdania rocznego obejmującego zakres, skalę i podstawową charakterystykę zjawisk podrabiania i piractwa, a także ich wpływ na rynek wewnętrzny. Sprawozdanie to będzie przygotowywane z wykorzystaniem odpowiednich informacji dostarczanych przez organy państw członkowskich, Komisję i sektor prywatny w granicach prawa o ochronie danych;

36. ZACHĘCA obserwatorium do rozszerzenia zakresu badań nad przyczynami, konsekwencjami i skutkami łamania praw własności intelektualnej dla innowacji, konkurencyjności, rynku pracy, opieki zdrowotnej, bezpieczeństwa, kreatywności i różnorodności kulturowej na rynku wewnętrznym oraz do przeanalizowania potrzeby wdrożenia na poziomie Unii Europejskiej programów szkoleniowych skierowanych do podmiotów zajmujących się walką z podrabianiem i piractwem;

37. ZACHĘCA Komisję, by w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi dokonała oceny najlepszych sposobów usprawnienia koordynacji, współpracy, wymiany informacji i świadczenia wzajemnej pomocy między wszystkimi organami krajowymi i europejskimi zajmującymi się walką z podrabianiem i piractwem we współdziałaniu z przedsiębiorcami;

38. ZALECA państwom członkowskim i Komisji, by przeanalizowały najlepsze sposoby wykorzystywania łatwo dostępnych w Unii Europejskiej doświadczeń i wiedzy, a krajowym urzędom zajmującym się własnością intelektualną, by zbadały możliwości dostarczania informacji podmiotom praw autorskich, zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorstwom, przez udoskonalanie istniejących i ewentualne tworzenie nowych portali lub punktów informacyjnych po to, by podmioty te mogły skutecznie i sprawnie chronić swoją własność intelektualną;

39. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE nowe i innowacyjne podejście Komisji zakładające ułatwianie dialogu między zainteresowanymi stronami, prowadzącego do wspólnego uzgodnienia dobrowolnych środków ograniczających zjawiska podrabiania i piractwa zgodnie z ramami prawnymi;

40. ZACHĘCA Komisję, państwa członkowskie i odnośne zainteresowane strony, by kontynuowały prowadzone dialogi i by zdecydowanie dążyły do wypracowania porozumień w sprawie dobrowolnych środków praktycznych mających na celu ograniczenie zjawiska podrabiania i piractwa na rynku wewnętrznym w Internecie i poza nim;

41. ZACHĘCA państwa członkowskie, by powiadamiały Komisję o wszelkich istniejących porozumieniach, o których mowa w poprzednim punkcie, i ZALECA Komisji przeanalizowanie we współpracy z państwami członkowskimi i przedsiębiorcami skuteczności tych porozumień w walce

z podrabianiem na rynku wewnętrznym, tak by wskazać najlepsze istniejące wzorce;

42. ZACHĘCA Komisję, by w przypadkach gdy dialog zainteresowanych podmiotów nie prowadzi do uzgodnienia rozwiązań, w ramach kompetencji Unii Europejskiej i we współpracy z państwami członkowskimi dokonała przeglądu sytuacji i przedstawiła propozycje dotyczące odpowiednich działań następczych, w tym, jeżeli jest to konieczne i właściwe, wnioski dotyczące aktów prawnych;

43. ZACHĘCA państwa członkowskie i Komisję do działań na rzecz propagowania odpowiednich i skutecznych poziomów ochrony własności intelektualnej w ramach zarówno dwustronnych, jak i wielostronnych porozumień międzynarodowych, z należytym uwzględnieniem dorobku prawnego Unii.

______

(1) COM(2009) 467 wersja ostateczna z dnia 11 września 2009 r.

(2) Dz.U. C 253 z 4.10.2008, s. 1.

(3) COM(2008) 465 wersja ostateczna z dnia 16 lipca 2008 r.

(4) Dz.U. L 195 z 2.6.2004, s. 16.

(5) Dz.U. L 196 z 2.8.2003, s. 7.

(6) Dz.U. L 167 z 22.6.2001, s. 10.

(7) Dz.U. L 111 z 5.5.2009, s. 16.

(8) Dz.U. C 319 z 13.12.2008, s. 15.

(9) Dz.U. C 140 z 6.6.2008, s. 8.

(10) Dz.U. C 301 z 11.12.2009, s. 12.

(11) Dz.U. L 178 z 17.7.2000, s. 1.

(12) Dz.U. L 337 z 18.12.2009, s. 37.

(13) Dz.U. C 260 z 30.10.2009, s. 1.

(14) Dz.U. C 71 z 25.3.2009, s. 1.

(15) Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.

(16) Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.

(17) Dok. Rady 13024/09.

(18) Dz.U. L 176 z 7.7.2009, s. 17.

(19) Komisja będzie nadal w zależności od potrzeb przekazywała informacje państwom członkowskim, Radzie, a także Parlamentowi Europejskiemu i odpowiednim zainteresowanym stronom.

(20) Rozporządzenie Rady (WE) nr 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych (Dz.U. L 12 z 16.1.2001, s. 1).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024