Wkład XLIV (COSAC) - Bruksela, 24-26 października 2010 r.

Wkład XLIV (COSAC)

Bruksela, 24-26 października 2010 r.

(2010/C 340/07)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2010 r.)

1. Zrównoważony rozwój w ramach strategii Europa 2020

1.1. COSAC jest zdania, że strategia Europa 2020 stanowi dobrze zintegrowane i skoordynowane podejście, które musi prowadzić do osiągnięcia racjonalnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, przy należytym uwzględnieniu zarówno gospodarczych, jak i naukowych zmian w UE i poza nią, społecznych i środowiskowych konsekwencji strategii oraz poszanowania praw człowieka.

1.2. Wsparcie COSAC dla strategii Europa 2020 nie jest bezwarunkowe. Dlatego też zachęca się, aby w trakcie procesu tworzenia prawodawstwa w przyszłości, Komisja Europejska i Rada miały na uwadze potrzebę ograniczenia liczby celów, zapewnienia spójności z innymi inicjatywami UE, zagwarantowania bezpieczeństwa energetycznego Europy oraz unikania spadku efektywności. Strategię Europa 2020 należy wziąć pod uwagę podczas procesu reformowania zarządzania gospodarczego w Europie.

1.3. COSAC wzywa parlamenty narodowe i Parlament Europejski do przyjęcia odpowiedzialności politycznej za strategię Europa 2020 poprzez czynne monitorowanie jej wdrażania.

1.4. COSAC wzywa ponadto Komisję Europejską, Radę i Parlament Europejski do zwiększenia stopnia, w jakim wyzwania związane ze strategią Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju są włączane w projekty aktów ustawodawczych i inne inicjatywy.

1.5. COSAC zauważa z zadowoleniem, że parlamenty narodowe są zdania, iż proces podejmowania decyzji jest wystarczająco rygorystyczny oraz że zapewniono wystarczający nadzór parlamentarny. W tym kontekście szczególne znaczenie ma wzajemne oddziaływanie.

1.6. Wreszcie, w ramach działań następczych związanych ze strategią Europa 2020, COSAC zwraca się do parlamentów narodowych o zastanowienie się nad ich przyszłą rolą w odniesieniu do krajowych planów reform.

2. Kontrola parlamentarna wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (zwanych dalej "WPZiB" oraz "WPBiO")

2.1. COSAC podkreśla potrzebę prowadzenia kontroli parlamentarnej zarówno w odniesieniu do WPZiB, jak i do WPBiO.

(i) W kontrolę parlamentarną WPZiB i WPBiO powinny być zaangażowane zarówno parlamenty narodowe, jak i Parlament Europejski.

(ii) Mechanizm kontroli parlamentarnej WPZiB i WPBiO powinien być przykładem osiągania większych korzyści w stosunku do poniesionych kosztów, a także powinien być wartością dodaną dla działań, jakie parlamenty już prowadzą w tym obszarze.

(iii) Nie należy tworzyć nowych instytucji ani organów.

(iv) W działania z zakresu kontroli parlamentarnej powinni być zaangażowani członkowie specjalizujący się w sprawach zagranicznych, obronności i sprawach Unii Europejskiej.

2.2. W rezultacie COSAC pragnie, aby nowy mechanizm kontroli parlamentarnej dotyczącej WPBiO został wdrożony w 2011 r.

3. Zarządzanie gospodarcze w Unii Europejskiej

3.1. Chociaż COSAC z zadowoleniem przyjmuje niedawne propozycje w sprawie zarządzania gospodarczego i wzywa do przyjęcia podejścia przewidującego ich szybką realizację, to podkreśla, że długoterminowe oddziaływanie tych propozycji wymaga szczegółowej kontroli i zwraca uwagę na konieczność stworzenia kompleksowego procesu podejmowania decyzji, który będzie prowadził do osiągnięcia prawdziwego zaangażowania politycznego, zarówno na szczeblu krajowym, jak i na szczeblu UE. Skuteczność kontroli parlamentarnej prowadzonej przez parlamenty narodowe i Parlament Europejski w żadnym wypadku nie może zostać naruszona.

4. Przyszła rola COSAC

4.1. COSAC podkreśla swoją rolę w zakresie monitorowania poprzez wymianę informacji i najlepszych praktyk, a w szczególności poprzez jej raporty półroczne.

4.2. COSAC jest zdania, że szeroko zakrojona debata nad programem prac Komisji Europejskiej stanowi podstawowy i stały element jej porządku obrad. W związku z tym COSAC zachęca przyszłe prezydencje do uwzględnienia debaty nad programem prac Komisji Europejskiej w porządkach obrad zwyczajnych posiedzeń COSAC. Podczas ustalania dat tych posiedzeń prezydencje COSAC powinny uwzględniać termin publikacji programu prac Komisji Europejskiej.

4.3. COSAC, jako forum wymiany informacji, jest odpowiednim organem, w ramach którego należy omawiać konkretne europejskie kwestie i strategie polityczne. Dyskusje prowadzone w ramach COSAC pokazały podobne zainteresowanie takim rodzajem debaty wśród parlamentów narodowych i w Parlamencie Europejskim.

4.4. COSAC zachęca parlamenty narodowe do odgrywania czynnej roli w zapewnianiu sprawnego funkcjonowania Unii Europejskiej poprzez wykorzystywanie wszystkich możliwości oferowanych im na mocy Traktatu z Lizbony. COSAC zachęca izby parlamentów UE w szczególności do:

a) monitorowania stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności zgodnie z procedurami określonymi w Protokole nr 2 załączonym do traktatów;

b) kontynuowania dialogu politycznego z Komisją Europejską, nieograniczonego tylko do projektów aktów ustawodawczych, lecz wykraczającego także poza kwestię pomocniczości. COSAC zapozna się z rezultatami tych działań w celu wymiany informacji i najlepszych praktyk między parlamentami narodowymi.

5. Współpraca z instytucjami Unii Europejskiej

5.1. COSAC zdecydowanie docenia to, że przewodniczący Rady Europejskiej Herman VAN ROMPUY po raz pierwszy wziął udział w posiedzeniu COSAC. COSAC jest przekonana, że jej współpraca z Radą oraz z Radą Europejską będzie nadal tak bliska, jak i pomyślna.

5.2. W odniesieniu do definicji "projektu aktu ustawodawczego", COSAC odwołuje się do wkładu XLIII COSAC i zwraca się do Rady o ponowne rozpatrzenie jej początkowego stanowiska.

5.3. COSAC wyraża zadowolenie z wysłuchania wystąpienia José Manuela BARROSO, przewodniczącego Komisji Europejskiej, i z zadowoleniem przyjmuje następującą po nim debatę dotyczącą wyzwań stojących przed Unią w nadchodzącym roku. COSAC ma nadzieję, że ten bezpośredni dialog stanie się regularnym punktem w porządku obrad COSAC, dzięki czemu parlamenty narodowe i Parlament Europejski będą mogły prowadzić otwartą dyskusję z Komisją Europejską.

5.4. COSAC podkreśla, że stosowanie porozumienia ramowego zawartego między Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską musi podlegać ciągłemu monitorowaniu pod względem prawnym.

5.5. COSAC podkreśla, że wszystkie instytucje są zobowiązane do utrzymywania równowagi instytucjonalnej, wynikającej z ducha i litery traktatów.

5.6. W świetle przyszłych dokumentów konsultacyjnych i projektów aktów ustawodawczych w sprawie Europolu i Eurojustu, COSAC podkreśla pilną potrzebę przeprowadzenia w odpowiednim czasie przez Komisję Europejską szeroko zakrojonych wstępnych konsultacji z parlamentami narodowymi. COSAC zwraca się do Komisji Europejskiej o opublikowanie projektów aktów ustawodawczych w sprawie Europolu i Eurojustu w tym samym czasie.

5.7. COSAC zachęca Komisję Europejską, prezydencję Rady i Parlament Europejski do odpowiedzi na niniejszy wkład.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024