Sprostowanie do sprawozdania rocznego Trybunału Obrachunkowego dotyczącego wykonania budżetu za rok budżetowy 2009 wraz z odpowiedziami instytucji.

SPROSTOWANIA

Sprostowanie do sprawozdania rocznego Trybunału Obrachunkowego dotyczącego wykonania budżetu za rok budżetowy 2009 wraz z odpowiedziami instytucji

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C 303 z dnia 9 listopada 2010 r.)

(2010/C 334/02)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2010 r.)

Strony 158 i 159, załącznik 6.4 zastępuje się tabelą w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK 6.4

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI UWAGAMI W ZAKRESIE POMOCY ZEWNĘTRZNEJ, ROZWOJU I ROZSZERZENIA

Uwagi Trybunału Podjęte działania Analiza Trybunału Odpowiedź Komisji
Stosunki zewnętrzne i rozwój
1. Monitorowanie i wspieranie organizacji odpowiedzialnych za wdrażanie projektów finansowanych ze środków UE
Jeżeli chodzi o kontrole ex ante, odnotowano uchybienia, takie jak niewystarczające monitorowanie i wspieranie organizacji odpowiedzialnych za wdrażanie projektów finansowanych ze środków UE.

(Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.22 i 8.35).

Opracowanie pakietu narzędzi zarządzania finansami dla organizacji wdrażających. Zob. sprawozdanie dotyczące EFR, załącznik 4 wiersz 2. Zestaw narzędzi zarządzania finansami EuropeAid dla organizacji wdrażających zostanie ukończony i udostępniony w 2010 r.
2. Płatności w ramach wsparcia budżetowego
W przypadku kontroli ex ante odnotowano uchybienia w płatnościach w ramach wsparcia budżetowego: były to uchybienia w procedurach weryfikacji spełnienia warunków płatności.

(Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.22).

Powszechna w całej Komisji świadomość potrzeby wprowadzenia bardziej usystematyzowanego i formalnego podejścia do oceny płatności w zakresie wsparcia budżetowego, w tym wzmocnienia roli weryfikacji prowadzonych przez personel zajmujący się finansami oraz umowami w procesie zatwierdzania płatności. Zob. sprawozdanie dotyczące EFR, załącznik 4 wiersz 9. EuropeAid zajmie się tą kwestią w ramach rewizji wytycznych w sprawie wsparcia budżetu i przeglądzie procesu wzajemnej weryfikacji przy propozycjach działań (grupa ds. wsparcia jakości), które są zaplanowane na 2011 r.
3. System kontroli zewnętrznych
W zakresie wykorzystywania kontroli zewnętrznych, które stanowią jeden z najważniejszych komponentów ram kontroli wewnętrznej EuropeAid, Trybunał odnotował poprawę. Uznał jednakże, iż kontrole te zasadniczo pozostają częściowo skuteczne.

(Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.23 i 8.24).

Reformy metodyki kontroli wprowadzone od 2007 r., których uzupełnienie stanowi istotna zmiana metodyki w zakresie rocznego planu kontroli Zob. sprawozdanie dotyczące EFR, załącznik 4 wiersz 3. Komisja potwierdza, że osiągnięto znaczną poprawę w procesie planowania kontroli.
4. Proces zarządzania ryzykiem
Stwierdzono częściową skuteczność procesu zarządzania ryzykiem.

(Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.23).

Dalsze starania mające na celu zwiększenie świadomości procesu zarządzania ryzykiem. Proces zarządzania ryzykiem został oceniony jako zasadniczo skuteczny. W 2009 r. całkowicie zmieniono metodologię zarządzania ryzykiem EuropeAid oraz uruchomiono dla wszystkich działów obowiązkowe szkolenia zwiększające świadomość w tym zakresie.
5. Kontrole ex post
Stwierdzono istotne niedociągnięcia w komponencie kontroli ex post systemów nadzoru i kontroli DG RELEX, służących zapewnieniu prawidłowości transakcji.

(Ssprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.25).

Ścisłe monitorowanie realizacji rocznych planów kontroli ex post. Pomimo podjętych starań oraz poczynionych do tej pory postępów nadal nie wyeliminowano istotnych uchybień. DG RELEX podejmuje środki mające na celu zastosowanie się do wszystkich otrzymanych zaleceń dotyczących kontroli ex post.
Rozszerzenie
6. Jednostka audytu wewnętrznego
Odnotowano, że wieloletni program pracy jednostki audytu wewnętrznego nie był w wystarczającym stopniu dopracowany.

(Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.27).

W 2009 r. jednostka audytu wewnętrznego opracowała wieloletni program działań. Trybunał uważa, że DG ELARG odniosła się to tej uwagi w sposób zadowalający.
7. Kontrole ex post projektów zarządzanych centralnie
Odnotowano, że DG ELARG nie posiadała strategii kontroli ex post w odniesieniu do projektów zarządzanych centralnie.

(Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.27).

W 2009 r. DG ELARG opracowała strategię kontroli ex post w odniesieniu do projektów zarządzanych centralnie. Trybunał z zadowoleniem przyjął inicjatywę DG ELARG, ale nowa strategia zostanie zastosowana w praktyce dopiero w 2010 r. i dopiero wówczas będzie można określić jej skuteczność. Można obecnie zauważyć pierwsze pozytywne skutki wdrożenia nowej strategii.
8. Potencjalne nieprawidłowości w zarządzaniu funduszami Phare przez dwie agencje w Bułgarii
Odnotowano, że nadal występowały zasadnicze uchybienia dotyczące potencjalnych nieprawidłowości w zarządzaniu funduszami Phare przez dwie agencje w Bułgarii.

(Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.28).

W 2009 r., w następstwie działań naprawczych władz bułgarskich, DG ELARG odwołała zawieszenie płatności na rzecz Bułgarii. DG ELARG powinna w dalszym ciągu poświęcać szczególną uwagę monitorowaniu realizacji funduszy poakcesyjnych w Bułgarii. Realizacji funduszy poakcesyjnych w Bułgarii nadal należy poświęcać szczególną uwagę aż do zakończenia wszystkich programów.
Pomoc humanitarna
9. Jednostka audytu wewnętrznego
W 2008 r. jednostka audytu wewnętrznego nie prowadziła jeszcze prac w pełnym wymiarze z uwagi na trwający proces przejmowania zadań od jednostki audytu wewnętrznego EuropeAid.

(Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.29).

W 2009 r. jednostka audytu wewnętrznego miała odpowiednie zasoby kadrowe i w pełni zrealizowała roczny program prac. Jednostka audytu wewnętrznego w DG ECHO funkcjonuje właściwie i umożliwia Dyrektorowi Generalnemu DG ECH uzyskać wystarczającą pewność."

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024