Wkład XLIII COSAC.

Wkład XLIII COSAC

(2010/C 207/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 lipca 2010 r.)

1. Izraelska operacja wojskowa przeciwko statkom płynącym do Strefy Gazy

1.1 COSAC wyraża głębokie ubolewanie z powodu ofiar śmiertelnych w wyniku izraelskiej operacji wojskowej przeciwko statkom płynącym do Strefy Gazy oraz przekazuje wyrazy współczucia rodzinom ofiar.

1.2 COSAC potępia użycie przemocy.

1.3 COSAC popiera żądanie natychmiastowego, pełnego i bezstronnego dochodzenia w sprawie tych wydarzeń i związanych z nimi okoliczności, złożone w imieniu UE przez Wysokiego Przedstawiciela Catherine Ashton.

1.4 COSAC wspiera unijne wezwanie do natychmiastowego, trwałego i bezwarunkowego otwarcia przejść w celu umożliwienia przepływu pomocy humanitarnej, towarów handlowych i osób do i ze Strefy Gazy.

2. Polska katastrofa lotnicza

2.1 COSAC wyraża głęboki żal w związku z tragiczną śmiercią w wypadku lotniczym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkich członków jego delegacji w dniu 10 kwietnia 2010 roku. Symboliczne znaczenie tragedii wzmacnia fakt, że zdarzyła się ona w 70. rocznicę zbrodni katyńskiej, która naznaczyła całe pokolenie w jednym z najsmutniejszych epizodów w historii Europy.

3. Kryzys gospodarczy

3.1 COSAC wyraża zaniepokojenie w związku z głębokim kryzysem gospodarczym, który ma istotny wpływ na wszystkie gospodarki i społeczeństwa europejskie, przynosząc słaby wzrost gospodarczy, wysoki poziom bezrobocia i zadłużenia, i który zmusił rządy do podjęcia interwencji w celu podtrzymania systemu bankowego i finansowego, utrzymywania działalności gospodarczej oraz zapewnienia systemu opieki społecznej.

3.2 COSAC popiera zaangażowanie Unii Europejskiej w odnowioną strategię na rzecz zrównoważonego wzrostu i zatrudnienia, określoną w strategii "Europa 2020" przedstawionej przez Komisję Europejską i popieranej przez Radę Europejską. Wzywa się parlamenty narodowe, aby kierowały się strategią "UE 2020".

3.3 COSAC zauważa z niepokojem, że obecnie żadne z państw członkowskich strefy euro nie spełnia kryteriów określonych przez Pakt Stabilności i Wzrostu w zakresie deficytu budżetowego, długu publicznego oraz stabilności cen, chociaż sytuacja w poszczególnych państwach jest różna.

3.4 COSAC uważa, że środki przyznane przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Komisję Europejską, Europejski Bank Centralny i członków strefy euro celem stabilizacji finansowej Grecji były nieuniknione. Członkowie strefy euro uważają, że euro jest potrzebne i że skutki międzynarodowego kryzysu finansowego i gospodarczego byłby jeszcze gorsze bez wspólnej waluty.

3.5 COSAC wspiera tworzenie skutecznych mechanizmów regulujących i kontrolujących rynki finansowe w celu uniknięcia podobnego kryzysu w przyszłości.

4. Wyzwania klimatyczne - przygotowanie do Cancun

4.1 COSAC zwraca uwagę na konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 25-26 marca 2010 r. i potwierdza konkluzje z XLII posiedzenia COSAC w Sztokholmie w dniach 5-6 października 2009 r. w sprawie Wyzwania klimatyczne - droga do Kopenhagi.

4.2 COSAC wzywa zatem instytucje UE do odegrania aktywnej roli w trakcie przygotowań następnej konferencji klimatycznej ONZ - COP16 w Cancun w Meksyku w dniach 29 listopada 2010 r. -10 grudnia 2010. Głównym celem jest osiągnięcie globalnego i szerokiego porozumienia prawnego mającego na celu utrzymanie wzrostu temperatury na poziomie poniżej 2 °C w porównaniu do poziomów przedprzemysłowych.

5. Ramy instytucjonalne

5.1 Na swoim pierwszym zwyczajnym posiedzeniu zwołanym po wejściu w życie Traktatu z Lizbony, COSAC gratuluje Panu Hermanowi Van Rompuy objęcia stanowiska Przewodniczącego Rady Europejskiej, a baronowej Catherine Ashton mianowania na stanowisko Wysokiego Przedstawiciela Unii Europejskiej do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Wiceprzewodniczącej Komisji Europejskiej.

5.2 COSAC wyraża nadzieję, że możliwości zagwarantowane przez Traktat z Lizbony zostaną w pełni wykorzystane oraz że powołanie Catherine Ashton doprowadzi do realizowania skutecznej wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa przy wsparciu Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, która powinna zacząć działać jak najszybciej.

5.3 Biorąc pod uwagę szczególny charakter tego obszaru polityki, COSAC podkreśla zasadniczą rolę parlamentów narodowych w parlamentarnej kontroli wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony.

5.4 COSAC popiera przystąpienie UE do Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, zgodnie z artykułem 6 Traktatu o Unii Europejskiej, i wzywa, aby negocjacje prowadzące do przystąpienia do niej zostały wkrótce zakończone. Negocjacje te powinny zagwarantować, że Unia Europejska będzie mogła składać pisemne uwagi i uczestniczyć w wysłuchaniach, w przypadku gdy skargi są składane w odniesieniu do aktów prawnych Unii. Parlamenty narodowe powinny mieć możliwość przekazania Komisji Europejskiej swoich uwag dotyczących jej mandatu negocjacyjnego.

5.5 COSAC zwraca uwagę na propozycję zmiany traktatów w odniesieniu do środków przejściowych dotyczących składu Parlamentu Europejskiego, zapewniających 18 dodatkowych miejsc w Parlamencie Europejskim, zgodnie z ustaleniami Rady Europejskiej przyjętymi na posiedzeniu w dniach 18 i 19 czerwca 2009 roku.

6. Równowaga instytucjonalna UE

6.1 COSAC z zadowoleniem przyjmuje wzmocnione możliwości kontroli parlamentarnej spraw unijnych, wynikające z wzmocnienia parlamentarnego wymiaru działań UE w Traktacie z Lizbony; w tym kontekście zauważa wzrost możliwości wywierania wpływu na politykę europejską zarówno przez parlamenty narodowe, jak i Parlament Europejski, oraz możliwości ściślejszej współpracy w celu zapewnienia demokratycznej kontroli polityki europejskiej.

6.2 COSAC podkreśla, że porozumienia międzyinstytucjonalne nie powinny w żadnym wypadku wpływać na międzyinstytucjonalną równowagę Unii, na literę ani ducha Traktatu o Unii Europejskiej.

6.3 COSAC przypomina, że niezależność Komisji Europejskiej nie powinna być kwestionowana, a akty Rady nabierają szczególnego znaczenia dla parlamentów narodowych, które kontrolują ten organ za pośrednictwem swoich rządów. COSAC oczekuje, że poszczególne uprawnienia wszystkich instytucji UE, określone w traktatach, zostaną utrzymane, i nie pociągną za sobą żadnych zmian w statusie Rady, a tym samym zostanie utrzymana zdolność wpływania na politykę europejską przez parlamenty narodowe i Parlament Europejski.

7. Strategie regionalne

7.1 COSAC pragnie, aby członkowie Unii dla Śródziemnomorza nadal opierali się na wartościach i celach ustalonych 15 lat temu w deklaracji barcelońskiej i wzmocnionych podczas szczytu w Paryżu w lipcu 2008 roku, w celu uczynienia obszaru śródziemnomorskiego obszarem pokoju, rozwoju oraz dialogu międzyludzkiego i kulturowego, i dlatego z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź zorganizowania szczytu Unii dla Śródziemnomorza w 2010 roku.

7.2 COSAC wyraża swoje poparcie dla umocnienia stosunków między Unią Europejską i Ameryką Łacińską. COSAC z zadowoleniem przyjmuje wyniki 6. szczytu UE - Ameryka Łacińska i Karaiby, który odbył się w Madrycie w dniach 18 i 19 maja.

7.3 COSAC z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie realizacji przez UE strategii dla regionu Morza Bałtyckiego, która jest ważną makro-regionalną strategią, gdyż jej skuteczna realizacja i dobra ocena śródokresowa utorują drogę wzmocnionej współpracy regionalnej.

7.4 COSAC potwierdza swoje długoterminowe wsparcie dla Europejskiej Polityki Sąsiedztwa i Partnerstwa Wschodniego, w tym kształtowania parlamentarnego wymiaru Partnerstwa Wschodniego.

7.5 COSAC z zainteresowaniem zauważa publiczne konsultacje prowadzone w ramach strategii dla regionu Dunaju, w celu przyjęcia i uruchomienia tej strategii w trakcie 2011 roku.

8. Rozszerzenie

8.1 COSAC popiera wszystkie obecnie złożone wnioski o członkostwo w Unii Europejskiej. COSAC wzywa również do negocjacji z wszystkimi krajami kandydującymi, które powinny być w satysfakcjonujący sposób kontynuowane, pod warunkiem, że ustalone w tym zakresie zasady, w szczególności kryteria kopenhaskie, zostaną spełnione.

9. Definicja projektu aktu ustawodawczego

9.1 COSAC z niepokojem zauważa, że opinia Komisji i Rady dotycząca tego, czym jest "projekt aktu ustawodawczego", wykluczyłaby z kontroli parlamentów narodowych, prowadzonej zgodnie z Protokołem (nr 2), pewne akty ustawodawcze, które są w istocie ustawodawcze i mogą stwarzać problemy w zakresie pomocniczości. COSAC wzywa Komisję i Radę do zrewidowania ich stanowiska.

10. Przyszła rola COSAC

10.1 Od 1 grudnia 2009 r. Traktat z Lizbony umożliwia w sprawach dotyczących projektów aktów ustawodawczych, w rozumieniu art. 289 (3) TFUE, przeprowadzanie kontroli w drodze procedury i ze skutkami określonymi w Protokole (nr 2) w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności. COSAC pragnie pogratulować Komisji Europejskiej i Radzie ich stanowiska, które dotychczas przyczyniło się do sprawnego funkcjonowania nowego protokołu (nr 2). Podobnie, COSAC z zadowoleniem przyjmuje proces dialogu politycznego z Komisją Europejską. Monitorowanie roli parlamentów narodowych, jak wskazano w szczególności w artykule 12 Traktatu o Unii Europejskiej i poszczególnych protokołach do niego, pozostanie jednym z priorytetów COSAC.

10.2 Tak zwany "system wczesnego ostrzegania", ustanowiony w Protokole (nr 2), i mechanizm koordynacji pomiędzy parlamentami narodowymi powinny odgrywać odpowiednią rolę w COSAC. W związku z tym COSAC uważa za niezbędne, aby zwykłe spotkania stały się miejscem wymiany poglądów na tematy delikatne politycznie z właściwymi członkami Komisji Europejskiej i Rady, Przewodniczącym Rady Europejskiej, Przewodniczącym Komisji Europejskiej, jak również z Przewodniczącym Rady, w kontekście statutowej roli COSAC.

10.3 Na zwyczajnych posiedzeniach COSAC mogą się odbywać: prezentacja przez Przewodniczącego Komisji Europejskiej Rocznego Programu Pracy Komisji - w pierwszym półroczu oraz ocena działalności Komisji - w drugim półroczu.

10.4 Ponadto, COSAC zachęca Komisję Europejską, Prezydencję Rady i Parlament Europejski do przekazywania uwag do niniejszego wkładu.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024