Konwencja Organizacji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych oraz jej protokół fakultatywny.

Konwencja Organizacji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych oraz jej protokół fakultatywny

P6_TA(2009)0334

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2009 r. w sprawie zawarcia przez Wspólnotę Europejską Konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych oraz jej protokołu fakultatywnego

(2010/C 184 E/23)

(Dz.U.UE C z dnia 8 lipca 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając wniosek dotyczący decyzji Rady (COM(2008)0530),

– uwzględniając Konwencję Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych ("Konwencja"), przyjętą w dniu 13 grudnia 2006 r. przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych,

– uwzględniając protokół fakultatywny do Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych ("protokołem fakultatywnym"), przyjęty w dniu 13 grudnia 2006 r. przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych,

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 3 września 2003 r. w sprawie komunikatu Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego odnoszącego się do kwestii prawnie wiążącego instrumentu ONZ z zakresu propagowania i ochrony praw i godności osób niepełnosprawnych(1),

– uwzględniając komunikat Komisji z dnia 30 października 2003 r. zatytułowany: "Równe szanse osób niepełnosprawnych: europejski plan działania" (COM(2003)0650) oraz rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 20 kwietnia 2004 r. w tej sprawie(2),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 stycznia 2006 r. w sprawie niepełnosprawności i rozwoju(3),

– uwzględniając komunikat Komisji z dnia 28 listopada 2005 r. zatytułowany: "Sytuacja osób niepełnosprawnych w rozszerzonej Unii Europejskiej: europejski plan działania na lata 2006-2007" (COM(2005)0604) oraz rezolucję Parlamentu Europejskiego w tej sprawie z dnia 30 listopada 2006 r.(4),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 26 kwietnia 2007 r. w sprawie sytuacji kobiet niepełnosprawnych w Unii Europejskiej(5),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 maja 2007 r. w sprawie upowszechniania godnej pracy dla wszystkich(6),

– uwzględniając komunikat Komisji z dnia 26 listopada 2007 r. w sprawie sytuacji osób niepełnosprawnych w Unii Europejskiej: europejski plan działania na lata 2008-2009 (COM(2007)0738),

– uwzględniając swoje stanowisko z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Roku Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym (2010)(7),

– uwzględniając rezolucję Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli rządów państw członkowskich obradujących z Radą z dnia 17 marca 2008 r. w sprawie sytuacji osób niepełnosprawnych w Unii Europejskiej(8),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 maja 2008 r. w sprawie postępów osiągniętych w zakresie równych szans i niedyskryminacji w UE (transpozycja dyrektywy 2000/43/WE i dyrektywy 2000/78/WE)(9),

– uwzględniając swoje stanowisko z dnia 24 kwietnia 2009 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Komisji w sprawie zawarcia przez Wspólnotę Europejską Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych(10),

– uwzględniając swoje stanowisko z dnia 24 kwietnia 2009 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady dotyczącej zawarcia przez Wspólnotę Europejską protokołu fakultatywnego do Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych(11),

– uwzględniając sprawozdania Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych oraz opinię Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia (A6-0229/2009 i A6-0230/2009),

– uwzględniając art. 103 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że wszystkie państwa członkowskie podpisały, lecz dotychczas jedynie siedem państw członkowskich ratyfikowało konwencję oraz protokół fakultatywny do niej;

B. mając na uwadze, że konwencja szerzy i chroni prawa człowieka w odniesieniu do wszystkich osób niepełnosprawnych, w tym osób wymagających intensywniejszego wsparcia;

C. mając na uwadze, że protokół fakultatywny przewiduje możliwość złożenia przez osoby niepełnosprawne/grupy osób niepełnosprawnych skarg w Komitecie w przypadku naruszenia przez strony konwencji jej postanowień w odniesieniu do gwarantowanych nią praw,

1. pochwala zawarcie przez Wspólnotę konwencji i protokołu fakultatywnego;

2. zwraca się do Komisji i Rady jako do przedstawicieli prawnych Wspólnoty o złożenie dokumentu ratyfikacyjnego we współpracy z Narodami Zjednoczonymi do dnia 3 grudnia 2009 r.;

3. wzywa wszystkie państwa członkowskie do pilnej ratyfikacji pełnej Konwencji, do stosowania w praktyce jej postanowień oraz do utworzenia niezbędnej infrastruktury materialnej;

4. wzywa państwa członkowskie do przystąpienia do protokołu fakultatywnego lub ratyfikowania go, celem udostępnienia osobom niepełnosprawnym, których prawa zostały naruszone, możliwości przeciwdziałania tym naruszeniom oraz w celu zapewnienia ich ochrony przed wszelkimi formami dyskryminacji;

5. wzywa Komisję do określenia potencjalnego zakresu kompetencji Wspólnoty w odniesieniu do Konwencji; proponuje podkreślenie orientacyjnego charakteru wspólnotowych aktów wymienionych w deklaracjach(12); zwraca uwagę na znaczenie podkreślania w deklaracjach kompetencji Wspólnoty w zakresie wspierania praw i integracji osób niepełnosprawnych w dziedzinach współpracy rozwojowej i pomocy humanitarnej, opieki zdrowotnej i spraw konsumenckich;

6. wzywa Komisję do wykorzystania art. 3 Traktatu WE jako podstawy prawnej służącej zdefiniowaniu zakresu kompetencji Wspólnoty w odniesieniu do Konwencji wymienionych w deklaracji Wspólnoty Europejskiej w sprawie zastosowania postanowień art. 44 ust. 1 Konwencji, określonych w załączniku 2 do projektu decyzji Rady; podkreśla najwyższą wagę uwydatnienia kwestii współpracy rozwojowej, zdrowia i spraw konsumenckich w stosowaniu postanowień deklaracji;

Wdrażanie Konwencji i protokołu fakultatywnego

7. wyraża poparcie dla państw członkowskich, które rozpoczęły proces progresywnego wdrażania Konwencji i jej protokołu fakultatywnego oraz wzywa pozostałe państwa członkowskie do uczynienia tego samego;

8. wzywa Wspólnotę i państwa członkowskie do włączenia wszystkich przepisów konwencji do prawodawstwa oraz do przewidzenia środków i zasobów finansowych niezbędnych do ich stosowania w określonym terminie i przy zastosowaniu celów ilościowych; zachęca państwa członkowskie do wymiany informacji i najlepszych praktyk w sprawie wdrażania;

9. wzywa państwa członkowskie do włączenia problematyki płci do decyzji w sprawie strategii politycznych i środków dotyczących niepełnosprawnych kobiet, mężczyzn, dziewcząt i chłopców oraz do ich wdrażania we wszystkich dziedzinach, w szczególności w odniesieniu do integracji w miejscu pracy, edukacji i przeciwdziałaniu dyskryminacji, a także do wprowadzenia przepisów prawnych chroniących prawa niepełnosprawnych kobiet i dziewcząt w przypadku wykorzystywania seksualnego oraz przemocy psychicznej i fizycznej w sferze publicznej i w domu oraz do wspierania terapii niepełnosprawnych kobiet i dziewcząt, które padły ofiarą takiej przemocy;

10. wzywa państwa członkowskie i instytucje wspólnotowe do zagwarantowania obywatelom Unii oraz organizacjom osób niepełnosprawnych swobodnego dostępu do informacji na temat ich praw wynikających z Konwencji i jej protokołu fakultatywnego oraz do rozpowszechniania tych informacji; tym obywatelom i organizacjom w formie dostępnej dla tych obywateli;

11. podkreśla wagę wyposażenia Komisji we wszelkie niezbędne zasoby finansowe i ludzkie pozwalające na zapewnienie jej pozycji kontaktowego punktu odniesienia związanego z pozostającymi w zakresie kompetencji Wspólnoty kwestiami z zakresu wdrażania Konwencji; wzywa do ustanowienia procedury umożliwiającej dokonanie właściwego przeglądu wszystkich obszarów polityki na szczeblu europejskim i krajowym, które mają wpływ na wdrażanie Konwencji; wzywa Komisję do regularnego przedkładania Parlamentowi i Radzie sprawozdań w sprawie postępów we wdrażaniu jej postanowień;

12. wzywa państwa członkowskie do wyznaczenia w ramach rządów, zgodnie z ich własnymi systemami organizacji, jednego lub kilku punktów kontaktowych odpowiedzialnych za kwestie związane z krajowymi procesami wdrażania i monitorowania zastosowania Konwencji oraz do rozważenia możliwości ustanowienia lub powołania w ramach rządów mechanizmów koordynacyjnych mających na celu ułatwienie prowadzenia działań podejmowanych w różnych sektorach i na różnych szczeblach, w myśl postanowień art. 33 ust. 1 tejże Konwencji; wzywa do zwrócenia szczególnej uwagi na kwestię utworzenia niezależnego mechanizmu nadzoru w myśl postanowień art. 33 ust. 2 Konwencji oraz zgodnie z zasadą odnoszącą się do statusu instytucji krajowych - w ramach zasad paryskich - w postaci zatwierdzonej w rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ 48/134 z dnia 20 grudnia 1993 r.;

13. wzywa Wspólnotę i państwa członkowskie do promowania dobrze skoordynowanego dialogu społecznego między zainteresowanymi stronami oraz do aktywnego zaangażowania stowarzyszeń osób niepełnosprawnych w proces monitorowania i wdrażania postanowień Konwencji, zgodnie z art. 4 i art. 33 ust. 2 Konwencji;

*

* *

14. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

______

(1) Dz.U. C 76E z 25.3.2004, s. 231.

(2) Dz.U. C 104E z 30.4.2004, s.148

(3) Dz.U. C 287 E z 24.11.2006, s. 336.

(4) Dz.U. C 316 E z 22.12.2006, s. 370.

(5) Dz.U. C 74E z 20.3.2008, s. 742.

(6) Dz.U. C 102 E z 24.4.2008, s. 321.

(7) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0286.

(8) Dz.U. C 75 z 26.3.2008, s. 1.

(9) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0212.

(10) Teksty przyjęte, P6_TA(2009)0312.

(11) Teksty przyjęte, P6_TA(2009)0313.

(12) Deklaracja Wspólnoty Europejskiej w sprawie zastosowania postanowień art. 44 ust. 1 Konwencji (załącznik 2 do projektu decyzji Rady, cz. I) oraz deklaracja Wspólnoty Europejskiej w sprawie zastosowania postanowień art. 12 ust. 1 protokołu fakultatywnego (załącznik 2 do projektu decyzji Rady, cz. II).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024