Bezpieczeństwo lotnictwa oraz urządzenia prześwietlające pasażerów.

Bezpieczeństwo lotnictwa oraz urządzenia prześwietlające pasażerów

P6_TA(2008)0521

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2008 r. w sprawie wpływu środków dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa oraz urządzeń prześwietlających pasażerów na prawa człowieka, prywatność, godność osobistą i ochronę danych

(2010/C 15 E/14)

(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając Europejską Konwencję o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, artykuł 6 Traktatu UE, artykuł 80 ust. 2 Traktatu WE oraz rozporządzenie (WE) nr 300/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego(1),

– uwzględniając art. 108 ust. 5 Regulaminu,

A. mając na uwadze fakt, że Komisja przedstawiła projekt rozporządzenia Komisji uzupełniającego wspólne podstawowe zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, włączający do dozwolonych metod kontroli pasażerów na lotniskach Unii Europejskiej urządzenia prześwietlające pasażerów, tzn. urządzenia umożliwiające uzyskanie obrazów ludzi, jakby byli oni nadzy, co jest równoznaczne z wirtualnym przeszukiwaniem rozebranych do naga osób,

B. mając na uwadze, że urządzenia prześwietlające pasażerów mogą być jednym z technicznych rozwiązań potrzebnych do utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa w europejskich portach lotniczych,

C. mając na uwadze, że w przypadku korzystania z urządzeń prześwietlających pasażerów europejskie ramy gwarantujące prawa pasażerów europejskich są kluczowe dla niedopuszczenia do sytuacji, w której poszczególne porty lotnicze stosują różne regulacje,

D. mając na uwadze, że projekt tego środka, o charakterze daleko odbiegającym od czysto technicznego, ma poważny wpływ na prywatność, prawo do ochrony danych oraz prawo do godności osobistej, i dlatego też powinny mu towarzyszyć mocne i odpowiednie gwarancje,

E. mając na uwadze, że Komisja nie dołączyła do projektu tego środka oceny wpływu na prawa podstawowe, jak wymaga tego komunikat Komisji z dnia 27 kwietnia 2005 r. dotyczący zgodności z Kartą praw podstawowych we wniosku legislacyjnym Komisji COM(2005)0172; mając na uwadze, że Komisja nie skonsultowała się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, jak wymaga tego art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(2), ani z grupą roboczą utworzoną na mocy art. 29, ani też z Agencją Praw Podstawowych, oraz mając na uwadze, że nie przeprowadzono żadnego badania dotyczącego ewentualnego wpływu takich urządzeń na zdrowie pasażerów,

F. mając na uwadze, że z wyżej wymienionych przyczyn pojawiają się wątpliwości co do zasadności takiego środka oraz jego proporcjonalności i konieczności w demokratycznym społeczeństwie,

G. mając na uwadze, że kontynuacją projektu tego środka dotyczącego metod kontroli pasażerów rozpatrywanego w ramach procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą (komitologia), będą środki wykonawcze dotyczące wymogów i procedur w zakresie kontroli, co do których decyzje zapadną w drodze procedur, w ramach których Parlament nie posiada prawie żadnych uprawnień,

H. mając na uwadze, że nie odbyła się żadna szeroka, przejrzysta i otwarta debata z udziałem pasażerów, zainteresowanych stron i instytucji na szczeblu unijnym lub krajowym na ten tak delikatny temat dotyczący podstawowych praw obywateli,

I. mając na uwadze, że w sektorze lotnictwa należy zagwarantować realne bezpieczeństwo,

J. mając na uwadze, że decyzja Komisji o stopniowym zniesieniu zakazu dotyczącego cieczy najpóźniej do kwietnia 2010 r. stanowi zdecydowanie krok w dobrym kierunku,

1. uważa, że nie zostały jeszcze spełnione warunki do podjęcia decyzji, ponieważ nadal brak podstawowych informacji, i zwraca się do Komisji, aby przed upływem trzech miesięcy:

– dokonała oceny wypływu na prawa podstawowe;

– skonsultowała się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, grupą roboczą utworzoną na mocy artykułu 29 oraz Agencją Praw Podstawowych;

– dokonała naukowej i medycznej oceny ewentualnych skutków takiej technologii dla zdrowia;

– dokonała oceny wpływu gospodarczo-handlowego oraz pod względem korzyści i kosztów,

2. uważa, że projekt dotyczący tego środka może wykraczać poza uprawnienia wykonawcze przyznane w akcie podstawowym, ponieważ przewidywane przepisy nie mogą być uważane za zwykłe przepisy techniczne związane z bezpieczeństwem lotnictwa, lecz za przepisy mające poważny wpływ na podstawowe prawa obywateli;

3. uważa w związku z tym, że wszystkie środki dotyczące bezpieczeństwa lotnictwa, w tym stosowanie urządzeń prześwietlających, powinny przestrzegać zasady proporcjonalności, uzasadnionej i koniecznej w demokratycznym społeczeństwie, i dlatego też zwraca się do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, grupy roboczej utworzonej na mocy artykułu 29 oraz Agencji Praw Podstawowych o wydanie w trybie pilnym na początku listopada 2008 r. opinii w sprawie urządzeń prześwietlających;

4. zastrzega sobie prawo do zwrócenia się do służb prawnych Unii Europejskiej o sprawdzenie zgodności takich środków z prawami człowieka i podstawowymi wolnościami, oraz do podjęcia niezbędnych działań następczych;

5. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

______

(1) Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72.

(2) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024