Projekt budżetu ogólnego na rok 2009 (Sekcje I, II, IV, V, VI, VII, VIII i IX) (C6-0310/2008 - 2008/2026B(BUD)).

Projekt budżetu ogólnego na rok 2009 (Sekcje I, II, IV, V, VI, VII, VIII i IX)

P6_TA(2008)0516

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2008 r. w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009, Sekcja I - Parlament Europejski, Sekcja II - Rada, Sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości, Sekcja V - Trybunał Obrachunkowy, Sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Sekcja VII - Komitet Regionów, Sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich i Sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych (C6-0310/2008 - 2008/2026B(BUD))

(2010/C 15 E/48)

(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając art. 272 Traktatu WE,

– uwzględniając decyzję Rady 2000/597/WE, Euratom z dnia 29 września 2000 r. dotyczącą systemu środków własnych Wspólnot Europejskich,(1)

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2),

– uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(3),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie wytycznych dotyczących procedury budżetowej na rok 2009 - pozostałe sekcje(4),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 maja 2008 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego w roku budżetowym 2009(5),

– uwzględniając wstępny projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009 przedstawiony przez Komisję dnia 16 maja 2008 r. (COM(2008)0300),

– uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009 sporządzony przez Radę dnia 17 lipca 2008 r. (C6-0310/2008),

– uwzględniając art. 69 oraz załącznik IV do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej oraz opinie zainteresowanych komisji (A6-0397/2008),

A. mając na uwadze, że we wstępnym projekcie budżetu (WPB) wszystkich instytucji pozostawiono margines w kwocie 121.744.018 EUR poniżej pułapu przewidzianego w ramach finansowych na rok budżetowy 2008 r.,

B. mając na uwadze, że po decyzji Rady z dnia 17 lipca 2008 r. w projekcie budżetu istnieje margines w wysokości 224.133.714 EUR poniżej tego pułapu,

C. mając na uwadze, że uzgodniono proces pilotażowy, w ramach którego podczas procedury budżetowej w 2009 r. zostanie podjęta ściślejsza współpraca między Prezydium a Komisją Budżetową, a także wczesna wzajemna współpraca w przypadku wszystkich pozycji mających znaczące skutki budżetowe,

D. mając na uwadze, że wszystkie prerogatywy w zakresie przyjmowania budżetu przysługujące Parlamentowi obradującemu na posiedzeniu plenarnym są w pełni utrzymane zgodnie z postanowieniami traktatu i Regulaminem,

E. mając na uwadze, że dnia 16 kwietnia 2008 r., przed przyjęciem przez Prezydium preliminarza budżetowego, odbyło się wstępne posiedzenie pojednawcze pomiędzy delegacjami Prezydium i Komisji Budżetowej,

F. mając na uwadze, że posiedzenie pojednawcze z udziałem tych delegacji odbyło się dnia 30 września 2008 r., przed głosowaniami w Komisji Budżetowej i na posiedzeniu plenarnym,

Ramy ogólne

1. jest zdania, że instytucje UE, w odpowiedzi wniosek Parlamentu o przedstawienie projektów budżetów opartych jedynie na rzeczywistych kosztach odpowiadających realnym potrzebom, współpracowały z nim w sposób konstruktywny w zakresie opracowania ostatecznych projektów uwzględniających oczekiwania obywateli oraz konieczność zachowania dyscypliny finansowej;

2. podkreśla, że zwrócił się do wszystkich instytucji z prośbą o oświadczenia na temat możliwości identyfikacji kosztów powiązanych konkretnie z potencjalnym wejściem w życie Traktatu z Lizbony zmieniającego Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską; po uzyskaniu od nich odpowiedzi wyraża zadowolenie, że żadne z takich kosztów nie zostały uwzględnione w ostatecznym projekcie;

3. z zadowoleniem przyjmuje pomysł Rady stosowania bardziej ukierunkowanej metody tworzenia projektu budżetu w przeciwieństwie do stosowanych wcześniej ogólnych zmian wartości procentowych;

4. podkreśla, że ogólnie wiele jeszcze można ulepszyć i skuteczniej gospodarować zasobami budżetowymi w wielu dziedzinach, wśród których można wymienić intensywniejszą współpracę międzyinstytucjonalną, lepsze wykorzystanie wskaźników realizacji celów, narzędzi prognostycznych i porównywania z wzorcowymi praktykami, a także efektywniejsze wykorzystanie mobilności personelu i przesunięć kadrowych w celu kontrolowania podwyżek oraz zademonstrowanie solidnej kontroli wszelkich kosztów odnoszących się do podróży, diet, tłumaczeń, a zwłaszcza kosztów budowy;

5. ponownie podkreśla znaczenie stałego parlamentarnego nadzoru realizacji decyzji budżetowych, które stanowią podstawę opracowywania budżetu rocznego; jest przekonany, że bezpośrednia kontrola parlamentarna może przyczynić się do poprawy jakości wydatków, bardziej bezpośredniej kontroli należytego gospodarowania środkami finansowymi, a w rezultacie do ponownego skupienia wsparcia finansowego na priorytetach politycznych; jest przekonany, że cel ten można zrealizować jedynie przy pełnym zaangażowaniu dwóch komisji budżetowych oraz komisji specjalnych;

6. postanowił pozostawić margines poniżej pułapu w kwocie 76.269.100 EUR, ograniczając tym samy ogólny wzrost do 5,8 %; podkreśla, że obejmuje to przywrócenie części cięć budżetów innych instytucji dokonanych przez Radę (z wyłączeniem budżetu Komisji), ale jedynie w przypadkach, w których jest to uzasadnione konkretnymi potrzebami każdej z nich;

Sekcja I - Parlament Europejski

7. podkreśla, że priorytety polityczne określone w jego rezolucjach z dnia 10 kwietnia 2008 r. i z dnia 20 maja 2008 r. dotyczących wytycznych i preliminarza były podstawą utrzymania projektów budżetów na 2009 r. w duchu dyscypliny budżetowej przy jednoczesnym zachowaniu określonych priorytetów politycznych; jest zdania, że wynik jest w pełni zgodny z tymi celami i odpowiada również konkretnym wymaganiom związanym z rokiem 2009, który jest rokiem wyborów do Parlamentu i wyzwań związanych z nowym statutem dla posłów i zmianą kadencji;

8. z radością przyjmuje poprawę współpracy pomiędzy Prezydium i Komisją Budżetową, która stała się solidną podstawą prac przygotowawczych poprzedzających pierwsze czytanie budżetu, a także prac na etapie określania wytycznych i tworzenia preliminarza; podkreśla gotowość obu stron do kontynuacji i uwieńczenia sukcesem procesu pilotażowego w celu pokonania trudności już na samym początku, przy jednoczesnym utrzymaniu oficjalnych przywilejów każdego organu;

9. jest mimo to zdania, że należy jeszcze pokonać niektóre trudności praktyczne, aby jeszcze bardziej ułatwić współpracę, a mianowicie zdecydowanie poprawić udostępnianie niezbędnych informacji i sprawozdań we właściwym czasie przed pierwszym czytaniem;

10. uznaje, że od chwili przyjęcia preliminarza nastąpiło wiele znaczących zmian mających wyraźne implikacje budżetowe, w związku z czym konieczne jest dokonanie pewnych korekt; podkreśla tu szczególnie zmiany budżetowe będące wynikiem zawieszenia wejścia w życie traktatu lizbońskiego, przygotowań do wprowadzenia w życie nowego statutu asystentów, uaktualnienia przewidywań w sprawie statutu posła, a także podwyżek cen energii;

11. podkreśla, że sukcesem zwieńczono intensywne prace zmierzające do udzielenia pomocy posłom w sprawowaniu mandatu, a zwłaszcza w wywiązywaniu się z obowiązków legislacyjnych; zwraca uwagę na pozytywną ocenę i utworzenie nowego działu informacyjnego biblioteki, który usprawni działalność parlamentarną posłów; podkreśla znaczenie punktualnego uzyskiwania przez posłów obiektywnych i rzeczowych informacji na tematy związane z ich działalnością parlamentarną; zwraca się do administracji o dalszą poprawę przedstawiania odpowiedzi na zapytania posłów, publikowanie na stronie internetowej biblioteki wszystkich zapytań, a nie tylko udzielonych odpowiedzi, oraz powiększenie liczby języków, w których udostępniane będą informacje; pragnie uzyskać informacje na ten temat w formie oceny wstępnej na początku roku 2010;

12. podkreśla, że ogólny poziom jego budżetu wynosi 19,67 % zatwierdzonych wydatków w dziale 5 (środki na wydatki administracyjne) wieloletnich ram finansowych, co znaczy, że został on utrzymany poniżej dobrowolnego limitu w wysokości 20 %; z zadowoleniem konstatuje, że oznacza to dalsze oszczędności o 0,9 mln EUR w stosunku do swego stanowiska w maju 2008 r.; zwraca uwagę, że wynika to z połączenia szeregu wspomnianych wyżej czynników;

13. odnotowuje fakt odbycia posiedzenia pojednawczego przez Prezydium i Komisję Budżetową w dniu 30 września 2008 r., w trakcie którego przedyskutowano, a co najważniejsze, znaleziono rozwiązanie głównych budżetowych kwestii spornych; zwraca jednak uwagę na kilka kwestii, co do których osiągnięcie porozumienia okazało się niemożliwe i pozostawia te kwestie w gestii Parlamentu;

14. podkreśla pozytywne rezultaty i konstruktywny charakter tego posiedzenia; w oparciu o poprzednie rezolucje oraz dalszą analizę preliminarza i listu w sprawie poprawek, może w większości zatwierdzić zmiany planu zatrudnienia zaproponowane przez Prezydium; nie jest jednak uprawniony do pełnego zatwierdzenia wszystkich propozycji;

15. uznaje, że poczyniono i nadal będzie się czynić znaczne wysiłki w dziedzinie przesunięć personalnych w celu ograniczenia wzrostu liczby personelu oraz związanych z tym kosztów;

– podkreśla, że należy przeanalizować ogólną skuteczność wykorzystania zasobów ludzkich pod względem realizacji konkretnych zadań oraz że Prezydium oraz administracja powinny stale zwracać uwagę na tę kwestię w przyszłości w celu maksymalnego zrównoważenia rozmieszczenia zasobów ludzkich, aby zapewnić obsługę głównych działań legislacyjnych, bezpośrednich usług dla posłów oraz funkcji wsparcia administracyjnego, a także przyczynić się do lepszego zrozumienia priorytetów oraz założeń leżących u ich podstaw;

– z zadowoleniem przyjmuje pierwszy i znaczący krok w tym kierunku w postaci przedstawionego mu analitycznego i szczegółowego planu zatrudnienia, choć plan ten został przedstawiony z opóźnieniem i po terminie składania poprawek budżetowych do pierwszego czytania; pragnie na bieżąco otrzymywać informacje na ten temat w przyszłości;

– wyraża zadowolenie z faktu, że aktualne propozycje pozytywnie przyczynią się do rozszerzenia uprawnień legislacyjnych Parlamentu, także jeżeli chodzi o procedurę komitologii, co przedstawiono również w niedawnym sprawozdaniu dla Komisji Budżetowej wymagającym dalszych działań;

16. przyjmuje zmiany planu zatrudnienia sekretariatu zgodnie ze złożonymi poprawkami budżetowymi dotyczące ogółem 88 stanowisk oraz 1283 awansów; utrzymuje w rezerwie środki odnoszące się do niewielkiej liczby stanowisk w oczekiwaniu na dalszą analizę oraz wyjaśnienie dotyczące wykorzystania, potrzeb oraz optymalnego rozmieszczenia zasobów wspomnianego powyżej najpóźniej do końca czerwca 2009 r.;

17. choć w pełni popiera szybkie uruchomienie Wszechnicy, podkreśla po odbyciu posiedzenia pojednawczego, że konieczne są dalsze prace w celu wypracowania zadowalającego i korzystnego cenowo rozwiązania; zwraca uwagę, że dwóm delegacjom nie udało się osiągnąć pełnego porozumienia w tej sprawie, postanawia zatem częściowo uznać wnioski na tym etapie, jest jednak w pełni gotów powrócić do tej sprawy jak najszybciej i po uzyskaniu niezbędnych informacji;

18. uznaje potrzeby grup politycznych pod względem zasobów kadrowych wynikające z konieczności sprostania coraz poważniejszym wyzwaniom, zatem wyraża zgodę na utworzenie kolejnych 53 stanowisk; jest zdania, że pożądana byłaby refleksja na temat lepszego włączania do procedury budżetowej grupowych wniosków kadrowych oraz odnośnych środków na wcześniejszym etapie, aby można było wcześniej ocenić podstawowe potrzeby;

19. zwraca uwagę, że postanowił pobudzić działania informacyjne prowadzone w państwach członkowskich jako część swej strategii oraz planu działania w związku z wyborami europejskimi w 2009 r.; z zadowoleniem przyjmuje również pomysł bardziej aktywnego zaangażowania młodzieży w proces przedwyborczy w celu informowania obywateli UE o roli Parlamentu Europejskiego;

20. podkreśla, że zarezerwowano w budżecie środki na ułatwienie wprowadzenia nowych zasad dotyczących asystentów posłów i z zadowoleniem przyjmuje aktualnie prowadzone prace na rzecz osiągnięcia ostatecznego porozumienia w tej kwestii przed końcem roku;

21. z zadowoleniem przyjmuje propozycję utworzenia systemu zarządzania wiedzą w celu poprawy rozpowszechniania informacji oraz zarządzania różnymi źródłami informacji na szczeblu administracyjnym i politycznym; zwraca się do administracji z wnioskiem o przedstawienie wyników pierwszego etapu podejścia dwustopniowego pod koniec marca 2009 r.;

22. biorąc pod uwagę, że w grę wchodzą wysokie kwoty, jest zdania, że władza budżetowa powinna wziąć pod uwagę ograniczenia finansowe oraz rosnące koszty zakupu, utrzymania oraz remontu budynków w nadchodzącym roku, zwłaszcza uwzględniając fakt wejścia w życie statutu posła w 2009 r.; zwraca się do Prezydium o przedstawienie planu strategicznego do września 2009 r. przed pierwszym czytaniem budżetu; w związku z tym nie może wyrazić zgody na podwyższenie rezerwy na budynki i pozostawia ją na poziomie 20 mln EUR;

23. przypomina, że z punktu widzenia kontrolowania wydatków korzystniejszy będzie bardziej przejrzysty sposób długofalowego planowania w dziedzinie nieruchomości obejmujący środki planowania; wzywa Prezydium do kontynuowania wysiłków w tym zakresie; zwraca się z prośbą o przedstawienie sprawozdania końcowego dotyczącego konsekwencji finansowych, administracyjnych i prawnych wiążących się z kwestią azbestu oraz niezbędnymi pracami w zakresie naprawy sufitu w Strasburgu;

24. przypomina o decyzji podjętej w trakcie posiedzenia plenarnego o braku możliwości nabycia nowych praw w ramach systemu dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnych od chwili wejścia w życie statutu posła; zwraca uwagę, że zgodnie z decyzją Prezydium decyzje wykonawcze pozwalają na nabywanie nowych praw jedynie członkom funduszu, którzy zostali ponownie wybrani, są objęci przepisami przejściowymi i nie są uprawnieni do uzyskania emerytury krajowej lub europejskiej z tytułu mandatu poselskiego; jest w związku z tym przekonany, że pozostanie bardzo niewielu posłów uprawnionych do nabycia nowych praw emerytalnych; oczekuje na aktualne szacunki administracji dotyczące środków, jakie będą niezbędne od chwili wejścia w życie statutu posła;

25. oczekuje na wyniki analizy ilości dwutlenku węgla wytwarzanego przez Parlament Europejski, która winna również obejmować kwestię systemów odsprzedawania praw do emisji CO 2, o którą wnosił Parlament; podjął decyzję o odpowiednim dostosowaniu nazewnictwa pozycji, których dotyczyć będzie ewentualny przyszły system odsprzedawania; ponownie podkreśla jednak, że konieczne jest zintensyfikowanie wysiłków w kierunku możliwie najczęstszego ograniczania przemieszczania się;

26. wyraża życzenie, aby od momentu rozpoczęcia nowej kadencji Parlamentu we wszystkich jego budynkach, a także w intranecie dostępny był ośrodek zarządzania mobilnością zawierający informacje na temat połączeń z Parlamentem w transporcie publicznym, co stanowić będzie zachętę do korzystania z transportu publicznego jako alternatywy do korzystania z samochodu;

27. odnotowuje sugestię ufundowania profesury Parlamentu Europejskiego na cześć profesora Bronisława Geremka oraz utworzenia komisji, której zadaniem mogłoby być między innymi przyznawanie dorocznej nagrody; zwraca się do Prezydium o przeanalizowanie tej propozycji pod kątem jej wykonalności wspólnie z Komisją w celu przyznania odpowiednich funduszy;

28. odnotowuje opinie przedłożone przez Komisję Handlu Międzynarodowego, Komisję Prawną oraz Komisję Petycji i konstatuje, że są one w dużej mierze pozytywne; podkreśla, że większość spornych obawy została rozstrzygnięta w drodze poprawek budżetowych oraz głosowania;

Sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

29. uznaje znaczenie wdrożenia w Trybunale nowej procedury nadzwyczajnej, zgodnie z którą sądy krajowe będą uprawnione do otrzymania odpowiedzi w dużo krótszym czasie, niż miało to miejsce dotychczas, dlatego też zatwierdza projekt budżetu pod kątem wniosku o 39 nowych stanowisk;

30. zauważa, że wysokie tempo wzrostu w budżecie związane jest głównie z realizacją projektu budowy nowego budynku Trybunału, który został zatwierdzony wcześniej i który w przyszłości będzie nadal wywierał duży wpływ finansowy na budżet; wzywa Trybunał do przedstawienia uaktualnionego sprawozdania z ogółu prac oraz konsekwencji finansowych realizacji projektu do 2013 r.;

31. jest zdania, że rozwój zwykłego budżetu operacyjnego Trybunału, który w chwili obecnej utrzymuje się na poziomie +2,5 %, jest znacznie bardziej zachęcający oraz że ogólnie Trybunał poczynił widoczne wysiłki w kierunku obniżenia wzrostu wydatków w roku budżetowym 2009;

32. postanawia ustalić ogólną stawkę potrącenia na poziomie 3,5 %, który jest bliski sugestiom samego Trybunału oraz przywraca odpowiednie środki; zwraca uwagę, że zabieg ten powinien zagwarantować pełną operacyjność Trybunału, a jednocześnie stanowić oszczędność w stosunku do pierwotnych propozycji;

Sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

33. z zadowoleniem przyjmuje proponowane wzmocnienie potencjału audytowego Trybunału oraz postanawia zapewnić 20 odnośnych stanowisk w porozumieniu zarówno z Trybunałem, jak i Radą;

34. jest zdania, że finansowanie rozbudowy budynku Trybunału powinno kosztować podatników jak najmniej; dlatego też jeszcze raz potwierdza decyzję o pokryciu kosztów tej budowy z budżetu za cztery lata, zamiast maskować znacznie wyższe koszty, jakie wynikałyby z rozwiązania polegającego na zawarciu umowy leasingowej z perspektywą zakupu na okres 25 lat; podejmuje zatem decyzję o zagwarantowaniu maksymalnej możliwej kwoty na ten cel w budżecie na rok 2009 i w związku z tym zatwierdził kwotę 55 mln EUR;

35. postanawia podwyższyć niewielką liczbę pozycji kosztów dotyczących udostępniania przez Trybunał opinii publicznej sprawozdań, przeprowadzenia kontroli pracy samego Trybunału, lepszej sprawozdawczości, opieki nad dziećmi pracowników, a także zapewnić w planie zatrudnienia dwa dodatkowe stanowiska oprócz wspomnianych powyżej stanowisk dla audytorów;

Sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

36. uwzględnił obawy Komitetu dotyczące środków na zatrudnienie personelu oraz po rozważeniu przedstawionych argumentów, wyraża zgodę na podwyższenie ogólnej stawki potrącenia do poziomu 4,5 %;

37. obok dwóch nowych stanowisk AD5 uwzględnionych w projekcie budżetu postanawia utworzyć dodatkowe dwa stanowiska AST, odrzucone wcześniej przez Radę;

38. podejmuje decyzję o umieszczeniu w rezerwie części środków na pokrycie kosztów podróży służbowych i posiedzeń do chwili przedstawienia przez Komitet przejrzystego planu kontroli tych kosztów;

Sekcja VII - Komitet Regionów

39. odnotowuje fakt, że Komitet będzie musiał zatrudnić dodatkowy personel w związku z rozszerzeniem UE i wyraża zgodę na nowe stanowiska przewidziane w projekcie budżetu zaproponowanym przez Radę;

40. ponadto po przesłuchaniu w Komitecie może zaakceptować utworzenie trzech dalszych stanowisk w celu powiększenia zdolności operacyjnych konkretnych działów;

41. postanawia wprowadzić ogólną stawkę potrącenia w wysokości 4,5 % po wysłuchaniu argumentów Komitetu; zauważa, że stawka ta jest bliska wysokości wnioskowanej przez sam Komitet, a z drugiej strony pozwala ona na oszczędności;

Sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

42. wyraża zgodę na zaproponowane w projekcie budżetu przygotowanym przez Radę utworzenie trzech nowych stanowisk AD, aby umożliwić rzecznikowi rozpatrywanie stale rosnącej liczby dopuszczalnych skarg, ponadto, po wysłuchaniu rzecznika, może również wyrazić zgodę na utworzenie trzech tymczasowych stanowisk asystenckich;

Sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

43. zatwierdza tę sekcję projektu budżetu;

*

* *

44. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji, wraz z poprawkami do sekcji 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 i 9 projektu budżetu ogólnego, Radzie i Komisji oraz pozostałym instytucjom i zainteresowanych organom.

______

(1) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, s. 42.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

(4) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0115.

(5) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0208.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024