POMOC PAŃSTWA - HISZPANIAPomoc państwa C 10/10 (ex N 562/09) - Pomoc na restrukturyzację spółki A NOVO Comlink SL
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 140/09)
(Dz.U.UE C z dnia 29 maja 2010 r.)
Pismem z dnia 24 marca 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Królestwo Hiszpanii o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Hiszpanii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
W dniu 16 października 2009 r. Hiszpania zgłosiła pomoc na restrukturyzację spółki A NOVO Comlink SL. W dniu 12 listopada 2009 r. Komisja zwróciła się o dodatkowe informacje. W dniu 25 stycznia 2010 r. Hiszpania przedstawiła dalsze informacje.
OPIS BENEFICJENTA I RESTRUKTURYZACJI
Podstawę planowanej przez region Andaluzji pomocy stanowi Orden de 5 de novembre de 2008 por la que se establecen las bases reguladoras del programa de ayudas a empresas viables con dificultades coyunturales en Andalucia, program pomocy dla MŚP, w przypadku którego istnieje obowiązek zgłoszenia pomocy na rzecz dużych przedsiębiorstw. Spółka A NOVO Comlink SL (dalej zwana A NOVO) jest dużym przedsiębiorstwem, prowadzącym działalność w obszarze usług posprzedażnych w odniesieniu do komputerów, telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych. Jest ona spółką zależną francuskiego przedsiębiorstwa A NOVO SA, posiadającego 100 % udziałów. Pierwotnie firma A NOVO zajmowała się produkcją telefonów. W latach 2004-2006 A NOVO wycofała się z działalności produkcyjnej i skoncentrowała na usługach posprzedażnych. A NOVO nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Zgłoszony plan restrukturyzacji przedsiębiorstwa przygotowano w listopadzie 2008 r. W planie proponuje się kontynuację dotychczasowej działalności A NOVO i zakłada rozwój poszczególnych jej obszarów. Zgłoszona pomoc obejmuje gwarancję kredytową wartości 4 375 mln EUR, dotację na spłatę odsetek od tego kredytu oraz pożyczkę w wysokości 2 mln EUR udzieloną przez region Andaluzji. W maju 2009 r. A NOVO otrzymała ponadto pomoc na ratowanie w formie gwarancji kredytowej, która nie została zgłoszona Komisji.
OCENA
Komisja uważa, że wspomniane środki stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
Po przeanalizowaniu ww. środków pomocy państwa w świetle art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE oraz wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw(1) Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania przewidzianego w art. 108 ust. 2) TFUE, ponieważ ma wątpliwości, czy w niniejszym przypadku spełniono warunki zatwierdzenia pomocy na restrukturyzację.
Komisja ma wątpliwości, czy A NOVO, będąc częścią dużej grupy kapitałowej, kwalifikuje się do otrzymania pomocy na restrukturyzację zgodnie z pkt 10 i pkt 11 wspomnianych wytycznych. W odniesieniu do planu restrukturyzacji Komisja ma wątpliwości, czy zapewni on długoterminową rentowność przedsiębiorstwa zgodnie z wymogami pkt 35 i pkt 36 wytycznych. W planie nie przewidziano środków wyrównawczych, takich jak ograniczenie zdolności produkcyjnych (pkt 38 i 39 wytycznych), ani wkładu własnego beneficjenta, co wymagane jest w pkt 43 wytycznych. Nie jest również jasne, czy kwota pomocy została ograniczona do niezbędnego minimum (pkt 45 wytycznych).
W związku z tym istnieją wątpliwości, czy przedmiotowa pomoc na restrukturyzację jest zgodna z wytycznymi w sprawie pomocy na ratowanie i restrukturyzację. Komisja nie ma również wystarczających informacji pozwalających na ocenę, czy niezgłoszona pomoc na ratowanie jest zgodna z tymi wytycznymi. Jest również mało prawdopodobne, aby omawiane środki były zgodne z rynkiem wewnętrznym w świetle zapisów tymczasowych wspólnotowych ram prawnych w zakresie pomocy państwa ułatwiających dostęp do finansowania w dobie kryzysu finansowego i gospodarczego(2).
TEKST PISMA
grafika
______
(1) Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2.
(2) Dz.U. C 83 z 7.4.2009, s. 1.