Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 2/09 (ex N 221/08 i N 413/08) - Artykuł 1 § 19 i art. 4 ustawy o zmianie warunków ramowych udziałów kapitałowych (MoRaKG) oraz art. 1 § 20 MoRaKG - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 2/09 (ex N 221/08 i N 413/08) - Artykuł 1 § 19 i art. 4 ustawy o zmianie warunków ramowych udziałów kapitałowych (MoRaKG) oraz art. 1 § 20 MoRaKG

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 60/06)

(Dz.U.UE C z dnia 14 marca 2009 r.)

Pismem z dnia 28 stycznia 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

Commission européenne

Direction générale de la concurrence

Greffe des aides d'État

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

Ustawa o zmianie warunków ramowych udziałów kapitałowych (MoRaKG) została zgłoszona przez władze niemieckie jako niepaństwowy środek pomocy dla celów pewności prawnej. Jej celem jest ułatwienie pozyskiwania kapitału podwyższonego ryzyka przez młode przedsiębiorstwa średniej wielkości, poprzez zapewnienie korzyści podatkowych spółkom kapitału podwyższonego ryzyka oraz osobom fizycznym inwestującym w przedsiębiorstwa docelowe.

– Spółka kapitału podwyższonego ryzyka musi zostać uznana za taką przez federalny urząd nadzoru finansowego i nie może być jednocześnie zarejestrowana jako kapitałowa spółka inwestycyjna; ponadto siedziba (Sitz) i zarząd spółki kapitału podwyższonego ryzyka muszą znajdować się na terytorium Niemiec.

– Przedsiębiorstwo docelowe musi być spółką kapitałową (Kapitalgesellschaft), posiadać w chwili nabycia przez spółkę kapitału podwyższonego ryzyka majątek własny nieprzekraczający 20 mln EUR oraz być utworzone nie wcześniej niż 10 lat przed momentem nabycia przez spółkę kapitału podwyższonego ryzyka.

W art. 1 § 19 MoRaKG objaśniono istniejące przepisy wyszczególnione w pisemnych wskazówkach(1) Federalnego Ministerstwa Finansów w sprawie zwolnień z podatku od prowadzenia działalności gospodarczej spółek osobowych zarządzających kapitałem. W chwili obecnej Komisja żywi obawy, że wyjaśnienie to może odbiegać od wskazówek i w związku z tym dopuszczać korzystniejsze kryteria korzystania ze zwolnień podatkowych przez spółki kapitału podwyższonego ryzyka. Komisja w szczególności zauważa, że: i) spółki kapitału podwyższonego ryzyka mogą pozyskiwać inwestorów w drodze ogłoszeń publicznych, co wykluczają wskazówki; ii) spółki kapitału podwyższonego ryzyka mogą prowadzić biura w celu komercyjnej organizacji swojej działalności, natomiast wskazówki nie zezwalają na posiadanie "rozbudowanej organizacji własnej" i ograniczają liczbę pracowników oraz powierzchni biurowej do zakresu normalnego dla "dużego majątku prywatnego"; iii) aktywne zarządzanie spółką docelową przez spółkę kapitału podwyższonego ryzyka nie zostało wyraźnie wykluczone, natomiast wskazówki zezwalają jedynie na "doradztwo".

Kolejnym obszarem, którego dotyczą wątpliwości Komisji, jest prawo spółek kapitału podwyższonego ryzyka do odliczania od podatku strat ponoszonych przez przedsiębiorstwa docelowe (art. 4), podczas gdy wydaje się, że podobne spółki inwestycyjne, nawet jeżeli inwestowałyby w te same przedsiębiorstwa docelowe, nie miałyby takiego prawa. Zdaniem władz niemieckich jest to uzasadnione charakterystyką i logiką niemieckiego systemu podatkowego.

Po trzecie, osoby prywatne inwestujące w przedsiębiorstwa docelowe mogą korzystać z ulg od podatku dochodowego (art. 1 § 20), jeżeli sprzedadzą swoje udziały z zyskiem. Komisja zauważyła, że dane przedsiębiorstwo docelowe może czerpać korzyści z kilku inwestycji prywatnych i obawia się, że łącznie korzyści te mogą być nieproporcjonalnie wysokie. Władze niemieckie utrzymują, że beneficjentami są osoby fizyczne, dlatego ulgi podatkowe nie zawierają elementów pomocy państwa.

Po czwarte, Komisja ma wątpliwości, czy planowane środki są zgodne z wytycznymi wspólnotowymi(2) dotyczącymi inwestycji kapitału podwyższonego ryzyka w małych i średnich przedsiębiorstwach; w szczególności jeżeli definicja przedsiębiorstwa docelowego nie wyklucza udostępniania kapitału podwyższonego ryzyka dużym przedsiębiorstwom(3), przedsiębiorstwom znajdującym się w trudnej sytuacji oraz przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w przemyśle stoczniowym, węgla i stali. Brakuje również wystarczających dowodów na istnienie zawodności rynku.

Aby uzyskać wymienione korzyści spółki kapitału podwyższonego ryzyka muszą posiadać siedzibę (Sitz) i zarząd na terytorium Niemiec, co wyklucza niektóre zagraniczne spółki inwestycyjne. Komisja obawia się, że może to stanowić naruszenie art. 43 Traktatu WE dotyczącego swobody przedsiębiorczości.

Władze niemieckie oszacowały całkowitą roczną stratę podatkową z tytułu trzech wymienionych środków pomocy na 505 mln EUR w perspektywie długoterminowej. Strata obejmuje 90 mln EUR podatku od prowadzenia działalności gospodarczej, 385 mln EUR odliczeń podatkowych z tytułu strat oraz 30 mln EUR korzyści podatkowych dla inwestorów prywatnych.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

______

(1) Einkommensteuerliche Behandlung von Venture Capital und Private Equity Fonds; Abgrenzung der privaten Vermögensverwaltung; wskazówki Federalnego Ministerstwa Finansów z dnia 20. listopada 2003 r., Bundesteuerblatt 2004, część I, nr 1, s. 40.

(2) Dz.U. C 194 z 18.8.2006, s. 2.

(3) Definicja przedsiębiorstwa docelowego zawarta w MoRaKG nie jest zgodna z unijną definicją MŚP.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.60.9

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 2/09 (ex N 221/08 i N 413/08) - Artykuł 1 § 19 i art. 4 ustawy o zmianie warunków ramowych udziałów kapitałowych (MoRaKG) oraz art. 1 § 20 MoRaKG - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 14/03/2009
Data ogłoszenia: 14/03/2009