Sprawozdanie końcowe w sprawie COMP/M.5141 - KLM/Martinair.

Sprawozdanie końcowe(1)w sprawie COMP/M.5141 - KLM/Martinair

(2009/C 51/03)

(Dz.U.UE C z dnia 4 marca 2009 r.)

W dniu 17 lipca 2008 r. zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 ("rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw"), Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo KLM Royal Dutch Airlines N.V., kontrolowane przez Air France-KLM Holding S.A., przejmuje w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw kontrolę nad całym przedsiębiorstwem Martinair Holland N.V. w drodze zakupu akcji.

Na podstawie wyników pierwszego etapu badania rynku Komisja stwierdziła, że istnieją poważne wątpliwości co do zgodności proponowanej transakcji ze wspólnym rynkiem ze względu na problemy w zakresie konkurencji stwierdzone w lotniczym transporcie pasażerskim na niektórych trasach. Strona dokonująca zgłoszenia złożyła następnie propozycję zobowiązań. Polegała ona na porównaniu zmian cen przelotów w klasie ekonomicznej na trasach, w przypadku których stwierdzono problemy w zakresie konkurencji, po połączeniu ze zmianami zmian cen przelotów w klasie ekonomicznej na wybranych porównywalnych trasach. Test rynkowy tych zobowiązań ujawnił wątpliwości co do praktycznych możliwości stosowania oraz skuteczności mechanizmu kontroli cen i wykazał, że rozwiązanie zaproponowane w zobowiązaniu było zbyt złożone i trudne do wdrożenia i kontroli. W związku z tym proponowane zobowiązanie okazało się niewystarczająco jednoznaczne, by wyeliminować poważne wątpliwości, jakie Komisja zgłosiła na pierwszym etapie postępowania.

W związku z tym dnia 8 września 2008 r. Komisja stwierdziła, że transakcja budzi poważne wątpliwości co do zgodności ze wspólnym rynkiem i funkcjonowaniem Porozumienia EOG oraz podjęła decyzję o wszczęciu postępowania na mocy art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Strona dokonująca zgłoszenia przedłożyła uwagi do decyzji na mocy art. 6 ust. 1 lit. c) i ustnie wystąpiła o udostępnienie najważniejszych dokumentów z akt, zgodnie z najlepszymi praktykami dotyczącymi postępowań w sprawach łączenia przedsiębiorstw. W tym samym dniu zespół prowadzący sprawę udzielił odpowiedzi, że nie złożono żadnych uzasadnionych wniosków w rozumieniu art. 45 najlepszych praktyk i że w związku z tym brak jest najważniejszych dokumentów, które można by udostępnić stronie. Strona dokonująca zgłoszenia nie zgłosiła dalszych uwag w tej kwestii.

Po dogłębnym badaniu rynku Komisja stwierdziła, że proponowana transakcja nie naruszy znacząco skutecznej konkurencji na wspólnym rynku lub jego istotnej części i że w związku z tym należy ją uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem na mocy art. 8 ust. 1 rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz z Porozumieniem EOG na mocy art. 57 tego porozumienia. W związku z powyższym stronie dokonującej zgłoszenia nie przesłano pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.

Strony ani osoby trzecie nie zgłosiły urzędnikowi przeprowadzającemu postępowanie wyjaśniające żadnych zapytań ani uwag. Niniejsza sprawa nie wymaga specjalnego komentarza dotyczącego prawa do złożenia ustnych wyjaśnień.

Bruksela dnia 12 grudnia 2008 r.

Michael ALBERS

______

(1) Na mocy art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień funkcjonariuszy ds. przesłuchań w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 162 z 19.6.2001, s. 21).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024