Procedura przydzielania praw przewozowych obowiązująca w Wielkim Księstwie Luksemburga.

Procedura przydzielania praw przewozowych obowiązująca w Wielkim Księstwie Luksemburga

(2009/C 299/05)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2009 r.)

Zgodnie z art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, określa się następującą procedurę krajową dotyczącą rozdziału między kwalifikujących się wspólnotowych przewoźników lotniczych praw przewozowych w Luksemburgu.

Mając na uwadze ustawę z dnia 31 stycznia 1948 r. w sprawie ograniczeń w ruchu lotniczym wraz z późniejszymi zmianami,

uwzględniając obecne brzmienie ustawy z dnia 19 maja 1999 r. wraz z późniejszymi zmianami w sprawie:

a) uregulowania dostępu do rynku obsługi naziemnej w porcie lotniczym Luksemburg;

b) ustanowienia ram prawnych w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego; a także

c) powołania Dyrekcji Lotnictwa Cywilnego,

wniosek o przyznanie praw przewozowych obejmujących połączenia lotnicze między Luksemburgiem a krajami trzecimi może złożyć każdy przewoźnik lotniczy z siedzibą w Luksemburgu posiadający ważną koncesję przyznaną przez państwo członkowskie WE zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008.

Decyzja w sprawie ewentualnego przyznania praw przewozowych obejmujących połączenia lotnicze między Luksemburgiem a krajami trzecimi leży w kompetencjach luksemburskiej Dyrekcji Lotnictwa Cywilnego (DAC), która stanowi o przydzielaniu przewoźnikom lotniczym praw przewozowych na złożony przez nich pisemny wniosek.

Wnioski o przyznanie praw przewozowych sporządzone przez przewoźników lotniczych w języku francuskim lub angielskim należy przesyłać na poniższy adres:

Direction de l'Aviation Civile

B.P. 283

2012 Luxembourg

LUXEMBOURG

(i) Przydzielanie praw przewozowych w ramach umów dwustronnych zawartych z krajami trzecimi w razie braku ograniczeń w dziedzinie praw przewozowych, w szczególności w odniesieniu do liczby wyznaczonych przewoźników lotniczych, częstotliwości lotów oraz ich zdolności przewozowych:

Przedłożone DAC przez uprawnionych przewoźników lotniczych wnioski o przyznanie praw przewozowych w celu wykorzystania dostępnych praw przewozowych są rozpatrywane pozytywnie, pod warunkiem, że nie wystąpią ograniczenia w dziedzinie praw przewozowych, w szczególności w odniesieniu do liczby wyznaczonych przewoźników lotniczych, częstotliwości lotów lub zdolności przewozowych na mocy umowy dwustronnej zawartej z danym krajem.

(ii) Przydzielanie praw przewozowych w ramach umów dwustronnych z krajami trzecimi w przypadku obowiązujących ograniczeń w dziedzinie praw przewozowych, w szczególności w odniesieniu do liczby wyznaczonych przewoźników lotniczych, częstotliwości lotów lub też zdolności przewozowych:

Przydzielanie ograniczonych praw przewozowych w ramach umów dwustronnych zawartych z krajami trzecimi odbywa się zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (WE) nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi.

Podejmując decyzję o przydzieleniu praw przywozowych DAC uwzględnia następujące elementy:

a) rodzaj i poziom oferowanych przewozów lotniczych;

b) dane określające częstotliwość lotów oraz zdolności przewozowe zawarte w ofercie;

c) proponowany termin rozpoczęcia obsługi połączeń i łączny czas jej świadczenia;

d) zmaksymalizowanie korzyści dla konsumentów poprzez zapewnienie tanich, efektywnych i konkurencyjnych przewozów lotniczych;

e) proponowaną strukturę taryf;

f) zachowanie ciągłości wykonywania przewozów lotniczych;

g) ewentualną integrację przewozów w ramach dotychczasowej siatki połączeń;

h) wpływ na środowisko naturalne;

i) efektywne wykorzystanie dostępnych praw przewozowych;

j) opłacalność oferowanych przewozów lotniczych;

k) skuteczny rozwój transportu lotniczego, handlu oraz turystyki w Luksemburgu i w całej Wspólnocie Europejskiej.

Wstępnie złożone wnioski, w tym wszelkie odnoszące się do nich dane nieopatrzone klauzulą niejawności podlegają opublikowaniu przez DAC na specjalnej stronie internetowej Dyrekcji. Inni przewoźnicy lotniczy mogą składać wnioski o przyznanie praw przewozowych na tej samej trasie w terminie 21 dni od daty opublikowania informacji o pierwszym wniosku. Ewentualne wnioski są publikowane na tych samych warunkach, co pierwszy wniosek. Wnioski złożone po upływie tego terminu nie będą rozpatrywane.

W ciągu 60 (sześćdziesięciu) dni od przyjęcia pierwszego wniosku DAC sporządza projekt decyzji w sprawie przyznania praw przewozowych. DAC ogłasza projekt decyzji na swojej stronie internetowej, z uwzględnieniem stosownego uzasadnienia, powiadamiając jednocześnie drogą pisemną wszystkich przewoźników lotniczych, którzy złożyli wnioski o przedmiotowe prawa przewozowe. W terminie 15 (piętnastu) dni począwszy od daty ogłoszenia projektu decyzji, każdy z przewoźników lotniczych biorących udział w procedurze przydzielania praw przewozowych może wystąpić o rewizję proponowanej decyzji, przedkładając dodatkowe informacje lub dokumenty przemawiające za takim wnioskiem. Najpóźniej 30 (trzydzieści) dni od daty ogłoszenia projektu decyzji DAC podejmuje ostateczną decyzję w sprawie przyznania praw przewozowych, ogłaszając ją na swojej stronie internetowej, przy jednoczesnym pisemnym powiadomieniu wszystkich zainteresowanych przewoźników lotniczych.

Decyzja o przyznaniu praw przewozowych obowiązuje przez okres 7 (siedmiu) lat.

Przewoźnik lotniczy, któremu DAC przyznaje prawa przewozowe, nie może ich przekazać innemu przewoźnikowi.

W przypadku odmowy przyznania lub wycofaniu przez właściwe organy krajów trzecich praw przewozowych przyznanych danemu przewoźnikowi lotniczemu przez DAC, pozbawiony takich praw przewoźnik zobowiązany jest bezzwłocznie powiadomić drogą pisemną DAC o zaistniałej sytuacji.

DAC sprawuje nadzór nad wykorzystywaniem przyznanych praw przewozowych, dbając, aby zainteresowani przewoźnicy lotniczy wykorzystywali przyznane im prawa przewozowe w zgodzie z wszelkimi obowiązującymi przepisami, w tym - określonymi w decyzji o ich przyznaniu.

Również DAC ma prawo wycofania przyznanych przewoźnikom lotniczym praw przewozowych w następujących przypadkach:

a) przewoźnik lotniczy nie rozpoczął obsługi określonego połączenia w ciągu 6 (sześciu) miesięcy od dnia, w którym decyzja o przyznaniu praw przewozowych nabrała mocy prawnej;

b) przewoźnik lotniczy nie korzysta z przyznanych mu praw przewozowych w okresie dłuższym niż 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych;

c) przewoźnik lotniczy został pozbawiony wymaganej koncesji przez właściwy organ państwa, gdzie przewoźnik ma siedzibę;

d) przewoźnik lotniczy narusza warunki ustanowione w decyzji o przyznaniu praw przewozowych;

e) przewoźnik lotniczy narusza warunki umowy o przewozach lotniczych, na podstawie której podjęto decyzję o przyznaniu praw przewozowych, lub też inne warunki ustanowione prawem międzynarodowym;

f) przewoźnik lotniczy narusza obowiązujące warunki świadczenia przewozów lotniczych lub też przepisy stosowne w odniesieniu do takiej formy działalności;

g) ponowne rozpatrzenie przez DAC przeprowadzone w odpowiedzi na protest ze strony jednego z podmiotów ubiegających się o prawa przewozowe, nie wcześniej niż po upływie trzech lat od podjęcia decyzji o przyznaniu praw przewozowych, wykazuje, że przewoźnik lotniczy nie wykorzystuje przyznanych mu praw przewozowych w sposób efektywny.

W przypadku wycofania przyznanych danemu przewoźnikowi lotniczemu praw przewozowych wszczyna się ponowną procedurę przydziału praw przewozowych.

Przydzielone przewoźnikowi przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia ograniczone prawa przewozowe podlegają również ponownej procedurze przydziału po upływie okresu przejściowego trwającego 3 (trzy) lata od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Wniosek o przydzielenie praw przewozowych wystosowany przez przewoźnika lotniczego musi bezwzględnie zawierać następujące dane:

– opis przewozów, w odniesieniu do których przewoźnik ubiega się o przyznanie praw przewozowych,

– czas trwania i rodzaj prowadzonej działalności przewozowej (przewóz osób lub towarów itp.),

– opis oferowanych przewozów lotniczych (liczba obsługiwanych lotów tygodniowo, ewentualne połączenia z międzylądowaniem, całoroczna lub sezonowa obługa połączeń itp.),

– typ statków powietrznych i ich konfiguracja,

– przewidywany termin rozpoczęcia obsługi połączenia,

– proponowaną strukturę taryf,

– charakterystykę rodzajów proponowanych w ofercie połączeń,

– ewentualne powiązanie z istniejącą siatką połączeń przewoźnika oraz siatkami połączeń innych przewoźników.

Do wniosku przewoźnik lotniczy powinien dołączyć następujące dokumenty:

– kopię koncesji zgodnej z obowiązującym prawodawstwem wspólnotowym,

– certyfikat przewoźnika lotniczego zawierający dane dotyczące jego działalności oraz specyfikację zasięgu geograficznego praw przewozowych, których dotyczy wniosek,

– polisę ubezpieczeniową od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone osobom trzecim,

– program bezpieczeństwa.

DAC ogłasza na swojej stronie internetowej wykaz wszystkich dostępnych praw przewozowych wraz ze wstępnym harmonogramem planowanych negocjacji dwustronnych z krajami trzecimi.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024