Rezolucja w sprawie wzmocnionej strategii na rzecz współpracy celnej.

REZOLUCJA RADY

z dnia 23 października 2009 r.

w sprawie wzmocnionej strategii na rzecz współpracy celnej

(2009/C 260/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 października 2009 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC:

1) artykuły 29 i 30 Traktatu o Unii Europejskiej;

2) program haski(1), przyjęty przez Radę Europejską w listopadzie 2004 roku, ustalający cele do zrealizowania w obszarze wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w latach 2005-2009;

3) komunikat Komisji z dnia 10 czerwca 2009 r. do Parlamentu Europejskiego i Rady pt. "Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w służbie obywateli"(2);

4) fakt, że Rada pracuje nad nowym wieloletnim programem na rzecz przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości na lata 2010-2014;

5) rezolucję Rady z dnia 2 października 2003 r. w sprawie strategii na rzecz współpracy celnej(3) oraz fakt, że strategia ta jest realizowana za pomocą kolejnych planów działania;

6) konkluzje Rady z dnia 14 maja 2008 r. w sprawie strategii dotyczącej rozwoju unii celnej;

7) rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 z dnia 26 października 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej(4);

8) decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością(5);

9) decyzję Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiającą Europejski Urząd Policji (Europol)(6);

10) konkluzje Rady z dnia 12 października 2005 r. w sprawie strategii działania policji w oparciu o informacje wywiadowcze oraz przygotowania oceny zagrożenia przestępczością zorganizowaną (Organised Crime Threat Assessment - OCTA);

11) strategię antynarkotykową UE na lata 2005-2012 oraz plan działania UE w zakresie narkotyków na lata 2009-2012(7);

12) fakt, że Unia Europejska zawarła stosowne umowy i przyjęła wspólne strategie z krajami trzecimi, a zwłaszcza z krajami z nią graniczącymi,

UZNAJĄC:

1) że organy celne państw członkowskich odgrywają zasadniczą rolę w walce z transgranicznym nielegalnym handlem towarami, ponieważ są pierwszą barierą chroniącą obywateli Unii przed taką działalnością, oraz że ścisłe współdziałanie organów celnych ze sobą nawzajem i z innymi właściwymi organami jest im niezbędne do wypełnienia zadań;

2) że nadal potrzebne są strategiczne ramy wskazujące cele wielonarodowego i wielopodmiotowego podejścia do współpracy celnej;

3) że od czasu gdy przyjęto obecnie obowiązującą strategię na rzecz współpracy celnej, ramy prawne Unii Europejskiej uległy zmianom, m.in. wprowadzono nowe, ulepszone prawodawstwo - zwłaszcza w zakresie wymiany informacji i współpracy transgranicznej - w celu wzmożenia walki z przestępczością transgraniczną i terroryzmem, oraz że w związku z tymi zmianami należy poddać strategię przeglądowi;

4) że od 2003 roku transgraniczna przestępczość zorganizowana i terroryzm, ewoluując, stały się bardziej wyrafinowane i nabrały wymiaru globalnego oraz że aktywną rolę w zwalczaniu tego rodzaju zagrożeń dla Unii Europejskiej i jej obywateli dzięki nowym formom współpracy odgrywają organy celne;

5) że istnieje potrzeba dalszego zacieśniania współpracy ze stosownymi agencjami i organami Unii Europejskiej i Wspólnoty, takimi jak Europol, Eurojust, OLAF i Frontex;

6) że potrzeba ściślejszej i sprawniejszej współpracy między organami celnymi państw członkowskich a właściwymi organami krajów trzecich, zwłaszcza krajów graniczących z Unią Europejską, oraz ściślejszej i sprawniejszej współpracy ze stosownymi organizacjami międzynarodowymi,

Z ZADOWOLENIEM ODNOTOWUJE:

1) postępy, jakie poczyniono dzięki wdrożeniu strategii współpracy celnej z 2003 roku, oraz dalsze prace, które w ramach Rady prowadziła Grupa Robocza ds. Współpracy Celnej;

2) że współpraca celna stale się rozwija w związku ze stosowaniem konwencji neapolitańskiej II i systemu informacji celnej, w tym bazy danych rejestru celnego do celów identyfikacyjnych;

3) że wyniki wspólnych operacji celnych i operacji regionalnych prowadzonych przez organy celne i inne organy ochrony porządku publicznego dają dobrą podstawę do doskonalenia metod pracy oraz sposobów wymiany informacji i danych wywiadowczych, również z udziałem krajów trzecich, oraz aktywnie przyczyniają się do tworzenia przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości;

4) ściślejszą współpracę i koordynację działań w sprawach operacyjnych między Grupą Roboczą ds. Współpracy Celnej (Rada), Fronteksem i Grupą Zadaniową Szefów Policji;

5) starania o wypracowanie strategii UE w zakresie zarządzania informacjami z dziedziny wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, która pozwoli agencjom i organom ochrony porządku publicznego jeszcze skuteczniej i bezpieczniej wymieniać informacje,

NINIEJSZYM POSTANAWIA:

1) dalej zacieśniać i rozwijać współpracę między organami celnymi a innymi właściwymi organami oraz współpracę z agencjami i organami Unii Europejskiej i Wspólnoty, by za pomocą nowej, uaktualnionej strategii zapewnić obywatelom Unii, społeczeństwu i gospodarce lepszą ochronę przed zagrożeniami wynikającymi z przestępczości transgranicznej. Współpraca ta powinna się opierać przede wszystkim, choć nie tylko, na następujących założeniach:

a) na rozważeniu nowych form współpracy i nowych technik dochodzeniowych w celu zapewnienia ochrony obywatelom Unii Europejskiej i gospodarce;

b) na podejmowaniu praktycznych działań w celu wdrożenia nowych form współpracy i na dalszym rozwijaniu form dotychczasowych, np. usprawnianiu współpracy operacyjnej, maksymalizacji skuteczności służb celnych na zewnętrznych granicach Unii Europejskiej, przyjmowaniu - w celu uzyskania synergii - podejścia instytucjonalnego opartego na współpracy między służbami celnymi, policją i innymi właściwymi organami, a także na dalszym rozwijaniu stosownych systemów informatycznych; oraz

c) na usprawnianiu i uelastycznianiu dotychczasowego procesu współpracy, po to by wypracować skuteczne podejście do zwalczania transgranicznej przestępczości zorganizowanej i do konfiskowania nielegalnych towarów w całej Unii Europejskiej;

2) dalej tworzyć i wdrażać szczegółowy plan działania służący realizacji ogólnych celów i założeń przedmiotowej strategii - z należytym uwzględnieniem priorytetów nowego wieloletniego programu na rzecz przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości na lata 2010-2014,

ZWRACA SIĘ DO:

1) organów celnych, innych właściwych organów państw członkowskich oraz właściwych agencji i organów Unii Europejskiej i Wspólnoty odpowiadających za wdrażanie przepisów celnych - by dalej wdrażały przedmiotową strategię;

2) organów celnych i innych organów ochrony porządku publicznego państw członkowskich oraz właściwych agencji i organów Unii Europejskiej i Wspólnoty - by nadal dokładały wszelkich starań w celu zacieśniania i rozwijania współpracy między sobą oraz współpracy z krajami trzecimi w dziedzinie zapobiegania transgranicznej działalności przestępczej, jej wykrywania, prowadzenia dochodzeń w jej sprawie oraz jej ścigania;

3) Komisji - by udostępniła państwom członkowskim wiedzę fachową, pomoc techniczną i logistyczną, szkolenia, informacje oraz wszelkie inne wsparcie operacyjne potrzebne im do wykonywania obowiązków w ramach współpracy celnej, o której mowa w art. 29 i 30 Traktatu o Unii Europejskiej, oraz by nadal w jak największym stopniu wspierała finansowo wdrażanie przedmiotowej strategii.

Niniejsza rezolucja zastępuje rezolucję z dnia 2 października 2003 r. w sprawie strategii na rzecz współpracy celnej.

______

(1) Dz.U. C 53 z 3.3.2005, s. 1.

(2) COM(2009) 262 wersja ostateczna.

(3) Dz.U. C 247 z 15.10.2003, s. 1.

(4) Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 1.

(5) Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.

(6) Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.

(7) Dz.U. C 326 z 20.12.2008, s. 7.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024