Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B-1/39.351 - Swedish Interconnectors.

Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B-1/39.351 - Swedish Interconnectors

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 239/04)(Dz.U.UE C z dnia 6 października 2009 r.)

1. WPROWADZENIE

(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1), Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszenia prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej fazie rozpatrywania sprawy - o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 przywołanego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. STRESZCZENIE SPRAWY

(2) W dniu 25 czerwca 2009 r. Komisja na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przyjęła wstępną ocenę w sprawie domniemanych naruszeń prawa, jakich szwedzki operator systemu przesyłowego Svenska Kraftnät ("SvK") dopuścił się na szwedzkim rynku przesyłu energii elektrycznej.

(3) Zgodnie ze wstępną oceną spółka SvK zajmuje dominującą pozycję na szwedzkim rynku przesyłowym. We wstępnej ocenie Komisja wyraziła obawę, że spółka SvK mogła dopuścić się nadużycia pozycji dominującej w rozumieniu art. 82 Traktatu WE oraz art. 54 Porozumienia EOG. Spółka SvK mogła nadużyć pozycji dominującej, zwłaszcza kiedy zapobiegła wewnętrznemu ograniczeniu przesyłowemu w ramach szwedzkiego systemu przesyłowego, ograniczając przepustowość połączeń wzajemnych umożliwiających obrót energią elektryczną pomiędzy Szwecją a sąsiadującymi państwami członkowskimi UE oraz EOG, i wprowadzając tym samym rozróżnienie pomiędzy krajowymi i świadczonymi za granicą usługami przesyłu energii elektrycznej oraz powodując

fragmentaryzację rynku wewnętrznego bez żadnego obiektywnego uzasadnienia.

3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

(4) Spółka SvK nie zgadza się ze wstępną oceną Komisji. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 SvK zaproponowała, że podejmie zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia Komisji w odniesieniu do naruszenia konkurencji. Poniżej przedstawiono kluczowe elementy zaproponowanych zobowiązań:

(5) Spółka SvK dokona podziału szwedzkiego systemu przesyłowego na przynajmniej dwie strefy cenowe (ang. bidding zones) i uruchomi jego działanie w takiej postaci najpóźniej od dnia 1 lipca 2011. Układ poszczególnych stref będzie wystarczająco elastyczny, by dostatecznie szybko można go było dostosować do przewidzianych i nieprzewidzianych zmian w przyszłej strukturze przepływu energii elektrycznej w szwedzkim systemie przesyłowym. Po uruchomieniu stref cenowych SvK będzie w stanie zarządzać ograniczeniami w systemie krajowym, nie zmniejszając możliwości obrotu energią na połączeniach wzajemnych.

(6) Jedyne odstępstwo od powyższej zasady zarządzania wewnętrznymi ograniczeniami przesyłowymi stanowi zator powstały w korytarzu na zachodnim wybrzeżu (West Coast Corridor). Spółka SvK zobowiązuje się wzmocnić odcinek korytarza na zachodnim wybrzeżu poprzez budowę i uruchomienie do dnia 30 listopada 2011 r. nowej linii przesyłowej o mocy 400 kV pomiędzy Stenkullen a Strömma-Lindome.

(7) W okresie przejściowym, tj. pomiędzy publikacją decyzji ogłaszającej zobowiązania i uruchomieniem stref cenowych, SvK zobowiązuje się zarządzać ograniczeniami systemowymi, jakie przewiduje w szwedzkim systemie przesyłowym, z wyłączeniem korytarza na zachodnim

wybrzeżu, uwzględniając dostępne zasoby regulacyjne umożliwiające rozwiązanie problemu w drodze wymiany kompensacyjnej. W praktyce, w fazie planowania, gdy przewiduje się zator i w związku z tym określa niezbędne ograniczenie (MW), SvK zobowiązuje się wskazać wszystkie odpowiednie dla wymiany kompensacyjnej zasoby regulacyjne, w odniesieniu do których można oczekiwać, że będą dostępne w fazie operacyjnej, aby zaradzić zatorowi. Następnie SvK uszereguje wyżej wymienione zasoby energetyczne w porządku odzwierciedlającym ich koszty produkcji (ang. merit order) oraz wybierze najtańsze, które zsumuje do wysokości przewidzianego ograniczenia. Spośród wybranych zasobów SvK wskaże następnie te ulokowane w Szwecji i zsumuje je otrzymując określoną wielkość (MW). SvK zobowiązuje się, że wyżej wymieniona wielkość zostanie odjęta od pierwotnie przewidzianego ograniczenia. Jeśli w wyniku tej operacji nadal istnieje pewna wielkość ograniczenia, SvK zobowiązuje to właśnie zredukowane ograniczenie zastosować do zdolności przesyłowych przeznaczonych na handel na odpowiednim połączeniu wzajemnym. SvK zobowiązuje się, że w fazie operacyjnej będzie korzystać z wszelkich dostępnych zasobów regulacyjnych umożliwiających zarządzanie ograniczeniami systemowymi, tak aby zagwarantować odpowiednią zdolność przesyłową przeznaczoną na handel danego połączenia wzajemnego, którą udostępniała na potrzeby rynku. Rzeczywisty rozmiar wymiany kompensacyjnej może być wyższy lub niższy od wielkości prognozowanej w fazie planowania.

(8) Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html

4. WEZWANIE DO ZGŁASZANIA UWAG

(9) Komisja zamierza, po zbadaniu rynku, przyjąć decyzję na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, ogłaszającą jako wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.

(10) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja wzywa zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag odnoszących się w szczególności do wyłączenia korytarza na zachodnim wybrzeżu z zakresu zobowiązania dotyczącego wprowadzenia stref cenowych. Komisja musi otrzymać wszystkie uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane osoby trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne, oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne". Wnioski o poufne traktowanie informacji zostaną odpowiednio uwzględnione.

(11) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny - COMP/B-1/39.351 - Swedish Interconnectors - można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (+32 22950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competitio

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.239.9

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B-1/39.351 - Swedish Interconnectors.
Data aktu: 06/10/2009
Data ogłoszenia: 06/10/2009