Konkluzje w sprawie europejskiego partnerstwa na rzecz międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej.

Konkluzje Rady w sprawie europejskiego partnerstwa na rzecz międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej

(2009/C 18/05)

(Dz.U.UE C z dnia 24 stycznia 2009 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC ogólny kontekst tworzenia europejskiej przestrzeni badawczej (EPB), w szczególności zieloną księgę Komisji z dnia 4 kwietnia 2007 r.(1), konkluzje prezydencji Rady Europejskiej z dnia 14 grudnia 2007 r. i konkluzje Rady w sprawie zapoczątkowania "procesu lublańskiego - ku pełnemu urzeczywistnieniu europejskiej przestrzeni badawczej" (30 maja 2008 r.)(2), w którym "szerokie otwarcie europejskiej przestrzeni badawczej na świat" stanowi jedną z pięciu inicjatyw określonych w tym zakresie, oraz ODNOSZĄC SIĘ do swojego dokumentu w sprawie wizji europejskiej przestrzeni badawczej w roku 2020 (2 grudnia 2008 r.)(3);

MAJĄC NA UWADZE, że przyspieszenie globalizacji stwarza możliwości zwiększenia doskonałości naukowej i osiągnięcia celu trwałego rozwoju, a w szczególności, że stawienie czoła istotnym wyzwaniom globalnym (zarówno tym już określonym, takim jak zmiana klimatu, ubóstwo, choroby zakaźne, zagrożenia energetyczne, zaopatrzenie w wodę, bezpieczeństwo żywnościowe, bezpieczeństwo ludności, zachowanie różnorodności biologicznej, bezpieczeństwo sieci i wykluczenie cyfrowe, jak i wyzwaniom, których można się spodziewać) wymaga zacieśnienia współpracy naukowo-technicznej na szczeblu światowym;

MAJĄC NA UWADZE fakt, że 7. program ramowy w zakresie badań i rozwoju technologicznego umożliwia uczestnictwo państw trzecich i obejmuje liczne nowe instrumenty zachęcające do współpracy międzynarodowej;

MAJĄC NA UWADZE fakt obowiązywania bardzo wielu umów dwustronnych i wielostronnych w dziedzinie współpracy naukowo-technicznej zawartych między Wspólnotami Europejskimi a państwami trzecimi, a także między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, i MAJĄC NA UWADZE fakt, że w chwili obecnej nie istnieje na szczeblu europejskim żadna strategia, która umożliwiałaby koordynację w zakresie wymiany istotnych informacji na temat działań wynikających z tych różnych umów i która, w razie potrzeby, zapewniałaby odpowiedni poziom koordynacji tych działań;

UWZGLĘDNIAJĄC aspiracje Europy - wyrażone w dokumencie zatytułowanym "Wizja 2020 dla europejskiej przestrzeni badawczej" - by wobec najważniejszych partnerów i na stosownych forach międzynarodowych móc prezentować jednolite stanowisko w dziedzinie nauki i techniki;

UWZGLĘDNIAJĄC fakt, że podstawą działań w zakresie międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej powinny być zasady i praktyki opierające się na wzajemności i sprawiedliwym traktowaniu oraz wzajemnych korzyściach, a także na odpowiedniej ochronie własności intelektualnej;

UWZGLĘDNIAJĄC fakt, że działania w zakresie współpracy naukowo-technicznej odgrywają istotną rolę w rozwoju i propagowaniu wiedzy oraz dzieleniu się nią na całym świecie i są uprzywilejowanym sposobem propagowania mobilności badaczy i przepływu kadr;

1. UWAŻA, że realizację celów ogólnych Unii Europejskiej można ułatwić dzięki strategicznym ramom odpowiedniej koordynacji różnych działań w zakresie współpracy naukowo-technicznej Unii Europejskiej z państwami trzecimi, określając przy tym zróżnicowane priorytety w zależności od poziomu rozwoju naukowego i gospodarczego oraz cechy poszczególnych sektorów w tych krajach;

2. Z zadowoleniem PRZYJMUJE komunikat Komisji pt. "Strategiczne ramy europejskie na rzecz międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej"(4), służący przede wszystkim wzmocnieniu zaplecza naukowo-technicznego Unii Europejskiej, zwiększeniu konkurencyjności jej przemysłu oraz przyczynieniu się do rozwiązania problemów globalnych (w ramach "globalnej odpowiedzialności");

3. PODKREŚLA, że strategia ta ma na celu zapewnienie większej spójności i synergii różnych działań w zakresie międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej prowadzonych w Europie przez państwa członkowskie i Wspólnotę Europejską, w poszanowaniu zasady pomocniczości;

4. WZYWA państwa członkowskie - co dotyczy również, w stosownych przypadkach, państw stowarzyszonych z 7. programem ramowym - by wspierały dialog na szczeblu europejskim z myślą o koordynacji swoich polityk i działań w zakresie międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej oraz by wspierały porozumienie wszystkich zainteresowanymi stron, z uwzględnieniem przemysłu, w celu określenia możliwości, a w stosownych przypadkach - przeszkód w rozwoju działań w zakresie współpracy naukowo-technicznej między Unią Europejską a resztą świata;

5. WZYWA państwa członkowskie i Komisję do utworzenia europejskiego partnerstwa na rzecz międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej w celu realizacji tej strategii europejskiej, z założenia opartej na porozumieniu i elastycznym mechanizmie wymiany informacji z myślą o określeniu wspólnych priorytetów, które mogłyby posłużyć za podstawę skoordynowanych lub wspólnych inicjatyw; i WZYWA państwa członkowskie i Komisję do skoordynowania działań i stanowisk w dziedzinach stanowiących element tej strategii wobec państw trzecich i na forach międzynarodowych, włączając w to, w stosownych przypadkach, kraje stowarzyszone z 7. programem ramowym;

6. W tym kontekście WZYWA państwa członkowskie i Komisję do współpracy w ramach struktury specjalnie do tego celu wyłonionej z Komitetu Badań Naukowo-Technicznych (CREST) (zwanej dalej strategicznym forum ds. międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej)w celu prowadzenia europejskiego partnerstwa na rzecz współpracy naukowo-technicznej, zgodnie z mandatem zamieszczonym w załączniku;

7. WZYWA państwa członkowskie i Komisję, by w pełni przyczyniły się do powodzenia tego partnerstwa przez udostępnienie temu forum stosownych informacji i dzielenie się doświadczeniami z prowadzonych przez siebie stosownych działań współpracy, w tym przekazanie wyników przeglądu i oceny wpływu współpracy naukowo-technicznej z państwami trzecimi;

8. W ramach partnerstwa WZYWA państwa członkowskie i Komisję do lepszej koordynacji i usprawnienia ich działań w zakresie współpracy naukowo-technicznej z innymi regionami świata, zwłaszcza przez wzmocnienie lub utworzenie regionalnych platform prowadzenia dialogu z innymi regionami świata, aby wspólnie określać przyszłe priorytety i działania w dziedzinie współpracy naukowo-technicznej.

9. WZYWA Komisję, by zadbała o jeszcze większą siłę oddziaływania umów o współpracy naukowo-technicznej, czuwała nad prawidłowym stosowaniem zasad wzajemności, sprawiedliwego traktowania i wzajemnych korzyści zapisanych w umowach o współpracy zawartych między Wspólnotą Europejską a państwami trzecimi w dziedzinie naukowotechnicznej; oraz WZYWA państwa członkowskie do propagowania w ramach ich działań w zakresie współpracy naukowo-technicznej z państwami trzecimi - w stosownych przypadkach - zasad i praktyk określonych w zasadach postępowania dotyczących zarządzania własnością intelektualną podczas transferu wiedzy(5), Europejskiej karcie naukowca i Kodeksie postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych(6);

10. PODKREŚLA, że konieczne jest zapewnienie niezbędnej spójności i komplementarności europejskich i krajowych instrumentów wsparcia badań oraz instrumentów wsparcia rozwoju zdolności naukowo-technicznych, oraz WZYWA w szczególności Komisję do wzmocnienia powiązań między programami ramowymi w zakresie badań i rozwoju technologicznego, instrumentem pomocy przedakcesyjnej (IPA), Europejskim Funduszem Rozwoju (EFR), instrumentem finansowania współpracy na rzecz rozwoju i Europejskim Instrumentem Sąsiedztwa i Partnerstwa (ENPI), a także wszelkimi innymi stosownymi mechanizmami;

11. W tym kontekście PRZYPOMINA o już podjętych działaniach służących propagowaniu współpracy między państwami członkowskimi a krajami rozwijającymi się, zwłaszcza o partnerstwie strategicznym między UE a Afryką i w tym duchu UZNAJE badanie możliwości dalszej współpracy z krajami rozwijającymi się za część ogólnej strategii w dziedzinie współpracy naukowo-technicznej;

12. UWAŻA, że elementem ogólnych przewidzianych w procesie lublańskim działań na rzecz usprawnienia zarządzania w ramach europejskiej przestrzeni badawczej powinna być analiza wszystkich szczególnych procedur służących realizacji strategii współpracy międzynarodowej w ramach europejskiej przestrzeni badawczej.

______

(1) Dok. 8322/07 [COM(2007) 161].

(2) Dok. 10231/08.

(3) Dok. 16767/08.

(4) Dok. 13498/08 [COM(2008) 588].

(5) Zob. rezolucja Rady (30 maja 2008 r.), dok. 10323/08.

(6) Dz.U. L 75 z 22.3.2005.

ZAŁĄCZNIK

Mandat CREST dotyczacy strategicznego forum ds. międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej

Cel:

Ułatwienie dynamiczniejszego rozwoju, tworzenia i monitorowania międzynarodowego wymiaru europejskiej przestrzeni badawczej poprzez wymianę informacji i uzgadnianie działań między partnerami (państwami członkowskimi i Komisją) z myślą o określeniu wspólnych priorytetów, które mogłyby posłużyć za podstawę skoordynowanych lub wspólnych inicjatyw, i skoordynowaniu działań i stanowisk wobec państw trzecich i na forach międzynarodowych.

Metody pracy:

Członkowie CREST będą się spotykać w ramach specjalnie do tego celu wyłonionej struktury (strategiczne forum ds. międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej) przy udziale przedstawicieli wysokiego szczebla z państw członkowskich i przedstawicieli Komisji. Ta wyłoniona z CREST struktura może być w razie potrzeby wspierana przez odpowiednią właściwą grupę roboczą. Przewodniczącym forum jest jeden z jego członków reprezentujący państwo członkowskie, wyznaczany do pełnienia tej funkcji przez dwa lata. W stosownych przypadkach skład forum będzie poszerzany o państwa stowarzyszone z programem ramowym.

Główne działania:

– systematyczna wymiana i porządkowanie informacji na temat działań i celów międzynarodowej współpracy naukowotechnicznej (bieżącej i planowanej) z różnymi partnerami,

– gromadzenie wspólnej wiedzy na temat państw trzecich, w szczególności analizy ich zasobów i zdolności w zakresie nauki i techniki,

– zapewnienie regularnej współpracy między partnerami z myślą o określeniu ich odpowiednich celów i wspólnych priorytetów w dziedzinie współpracy naukowo-technicznej z państwami trzecimi ("co z kim?"),

– w razie potrzeby koordynowanie (w różnych konfiguracjach) podobnych działań prowadzonych przez państwa członkowskie i Wspólnotę,

– w stosownych przypadkach - proponowanie inicjatyw, które należy zrealizować z wykorzystaniem odpowiednich sposobów i środków,

– połączenie w sieć doradców naukowych państw członkowskich i Komisji w najważniejszych państwach trzecich.

Sprawozdawczość:

Składane co rok sprawozdanie dla Rady i Komisji na temat postępów w realizacji celów partnerstwa, w tym w miarę potrzeb:

– rozkład geograficzny działań w zakresie współpracy międzynarodowej (bieżących lub planowanych) między UE a państwami trzecimi,

– analiza zakresu, spójności i komplementarności różnych działań UE,

– określenie wspólnych priorytetów i propozycji działań do realizacji,

– ogólna ocena wpływu działań UE w dziedzinie międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024