Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2008.

SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI ZA ROK BUDŻETOWY 2008

(2009/C 161/01)

(Dz.U.UE C z dnia 14 lipca 2009 r.)

WPROWADZENIE

Misja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
Europejski Trybunał Obrachunkowy jest instytucją UE powołaną na mocy Traktatu w celu sprawowania kontroli nad finansami Unii. Jako zewnętrzny kontroler UE przyczynia się on do poprawy zarządzania finansami Unii i jest niezależnym strażnikiem interesów finansowych jej obywateli.
Trybunał prowadzi prace kontrolne, na podstawie których ocenia proces poboru i wydatkowania środków finansowych UE. Bada on, czy operacje finansowe zostały właściwie zarejestrowane i wykazane, legalnie i prawidłowo przeprowadzone oraz czy zarządzano nimi w sposób zapewniający oszczędność, wydajność oraz skuteczność. Trybunał przedstawia wyniki przeprowadzonych kontroli w klarownych, stosownych i obiektywnych sprawozdaniach. Wydaje on także opinie w kwestiach dotyczących zarządzania finansami.
Trybunał działa na rzecz rozliczalności i przejrzystości oraz wspiera Parlament Europejski i Radę w nadzorowaniu wykonania budżetu UE, zwłaszcza podczas procedury udzielania absolutorium. Trybunał stawia sobie za cel, aby być organizacją skuteczną, która odgrywa zasadniczą rolę w zakresie przemian w dziedzinie kontroli i administracji publicznej.

1. W sprawozdaniu z zarządzania budżetem i finansami za rok 2008 omówiono w skrócie wykonanie budżetu oraz wyjaśniono kwestie, które miały istotne znaczenie dla działań podjętych w ciągu roku budżetowego.

2. W załącznikach dołączonych do niniejszego sprawozdania (załącznik I i załącznik VI) przedstawiono szczegółowy obraz sytuacji z wyszczególnieniem pozycji budżetowych.

DOCHODY

Należności ustalone za rok 2008 oraz należności przeniesione z roku 2007

3. Należności ustalone za rok budżetowy 2008 wyniosły w sumie 17.815.985 EUR (tabela 1). Przy uwzględnieniu środków przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego w wysokości 548.987 EUR (tabela 2) - całkowita kwota ustalonych należności wyniosła 18.364.972 EUR.

Tabela 1

Należności ustalone za rok 2008

(w EUR)
Tytuł Należności ustalone za 2008 r. Środki odzyskane za rok 2008 ogółem % ogółem
4 - Dochody pochodzące od pracowników instytucji 17.334.401 17.017.259 98,17
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji 446.704 446.704 100,00
9 - Różne dochody 34.880 34.741 99,60
Ogółem 17.815.985 17.498.704 98,22

Tabela 2

Należności przeniesione z 2007 r.

(w EUR)
Tytuł Należności przeniesione(1) Środki odzyskane ogółem % ogółem
4 - Dochody pochodzące od pracowników instytucji 539.879 335.465 62,14
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji 1.318 1.318 100,00
9 - Różne dochody 7.790 6.865 88,13
Ogółem 548.987 343.648 62,60
(1) Po korektach w 2008 r. (zob. załącznik II).

4. Należności ustalone za rok budżetowy 2008 (17.815.985 EUR) stanowią 99,78 % szacowanych dochodów w wysokości 17.855.000 EUR. W 2007 r. należności ustalone (16.593.720 EUR) stanowiły 97,88 % szacowanych dochodów w wysokości 16.953.000 EUR.

5. Całkowita kwota dochodów odzyskanych na dzień 31 grudnia 2008 r. wyniosła 17.842.352 EUR, z czego 17.498.704 EUR to środki odzyskane z tytułu należności ustalonych w 2008 r. (tabela 1), a 343.648 EUR pochodzi z należności ustalonych przed tym rokiem budżetowym (tabela 2).

6. Z 17.842.352 EUR odzyskanych dochodów kwota 17.352.724 EUR (97,26 %) stanowi odliczenia od wynagrodzeń członków i pracowników (podatki, składki emerytalne i rentowe oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne), a także środki pochodzące z przeniesienia uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników. Inne środki odzyskane w roku budżetowym wyniosły 489.628 EUR. Odsetki bankowe naliczone w 2008 r. wyniosły w sumie 189.314 EUR. Dla porównania, w roku 2007 odliczenia od wynagrodzeń członków i pracowników (podatki, składki emerytalne i rentowe oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne) wraz ze środkami pochodzącymi z przeniesienia uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników stanowiły 96,93 %, inne dochody za ten rok budżetowy wyniosły 526.438 EUR, a naliczone odsetki bankowe - 105.224 EUR.

7. Kwota pozostająca do pobrania na koniec roku budżetowego wynosiła 522.620 EUR, tj. 2,85 % należności ustalonych w ciągu roku budżetowego oraz pozostałych należności ustalonych w poprzednich latach budżetowych (w 2007 r. kwota ta wyniosła 626.998 EUR, tj. 3,59 %). 521.556 EUR z ww. kwoty odpowiada środkom z tytułu przeniesienia lub wykupu uprawnień emerytalnych i rentowych na podstawie szacunków dokonanych w ciągu 2008 r. (618.922 EUR w 2007 r.).

WYDATKI W CIĄGU ROKU

Ostateczne dostępne środki, zobowiązania i płatności z wyszczególnieniem tytułów

8. W tabeli 3 i tabeli 4 zestawiono całkowite środki dostępne za rok 2008, środki, na które zaciągnięto zobowiązania, oraz płatności dokonane w ciągu roku, a także pozostałą kwotę przeniesioną na rok 2009.

9. Bardziej szczegółowa analiza na poziomie rozdziałów wraz z informacjami dodatkowymi na temat poszczególnych rozdziałów i/lub pozycji znajduje się w tabelach 5-8.

Tabela 3

Ostateczne dostępne środki i zobowiązania według tytułów

(w EUR)
Ostateczne środki Ostateczne środki, na które zaciągnięto zobowiązania %
Tytuł 1 - Pracownicy instytucji - Ogółem 109.872.183 98.130.170 89,31
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne - Ogółem 22.897.000 22.503.493 98,28
Tytuł 1 i 2 - Ogółem 132.769.183 120.633.663 90,86

Tabela 4

Zobowiązania i płatności według tytułów

(w EUR)
Zobowiązania Płatności % Środki przeniesione %
Tytuł 1 - Pracownicy instytucji - Ogółem 98.130.170 95.374.515 97,19 2.755.655 2,81
Tytuł 2 - Budynki, meble,

wyposażenie i różne wydatki operacyjne -

Ogółem

22.503.493 12.958.863 57,59 9.544.630 42,41
Tytuł 1 i 2 - Ogółem 120.633.663 108.333.378 89,80 12.300.285 10,20

Przesunięcia budżetowe

10. W ciągu roku budżetowego Trybunał dokonał 20 przesunięć budżetowych na ogólną kwotę 2.601.103 EUR. Przesunięcia te miały na celu zapewnienie sprawnego funkcjonowania różnych działów Trybunału i spełnienie wszelkich związanych z tym wymogów. Dokonano jednego przesunięcia pomiędzy tytułami na kwotę 647.000 EUR, trzech przesunięć pomiędzy rozdziałami na kwotę 1.120.000 EUR, jednego przesunięcia pomiędzy artykułami na kwotę 186.000 EUR, pięciu przesunięć pomiędzy pozycjami na kwotę 456.000 EUR oraz dziesięciu przesunięć pomiędzy podpozycjami na kwotę 192.103 EUR. Szczegółowe dane dotyczące tych przesunięć znajdują się w załączniku I.

Tytuł 1 - Pracownicy instytucji

11. W tabeli 5 i tabeli 6 zestawiono ostateczne środki, zobowiązania i płatności za rok 2008 w tytule 1.

Tabela 5

Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 1

(w EUR)
Rozdziały Ostateczne środki Środki, na które zaciągnięto zobowiązania %
1 0 - Członkowie instytucji 12.060.875 11.547.249 95,74
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 87.322.308 77.405.742 88,64
1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne 4.768.000 3.864.549 81,05
1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji 5.721.000 5.312.630 92,86
Tytuł 1 - Ogółem 109.872.183 98.130.170 89,31

12. W 2008 r. wskaźnik wykorzystania środków w tytule 1 wyniósł 89,31 % (w 2007 r. wskaźnik ten wyniósł 89,41 %).

13. Środki w rozdziale 1 2 (Urzędnicy i pracownicy czasowi) zostały wykorzystane w 2008 r. w 88,64 % (w 2007 r. wskaźnik ten wyniósł 87,97 %). Kwoty 9.916.566 EUR nie wykorzystano z powodu utrzymujących się skutków odnotowanych w ostatnich latach opóźnień w zakresie planowanej rekrutacji, spowodowanych niższą niż oczekiwana liczbą laureatów wyłonionych w konkursach zewnętrznych.

14. Tegoroczny wskaźnik wykorzystania środków w rozdziale 1 4 (Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne) na poziomie 81,05 % (w 2007 r. wskaźnik ten wyniósł 89,12 %) wynika przede wszystkim z niewykorzystania środków budżetowych w wysokości 537.951 EUR w ramach pozycji budżetowej 140006 (Pracownicy kontraktowi). Na początku roku z (planowanego i faktycznego) wskaźnika wykorzystania tej pozycji budżetowej wynikał niedobór środków finansowych do połowy roku 2008. Aby zaspokoić istniejące zapotrzebowanie, w maju 2008 r. dokonano przesunięcia 520.000 EUR (zob. załącznik I: V/03/AB/08). Jednakże w drugiej połowie roku ze względu na szereg czynników zapotrzebowanie to znacznie się zmniejszyło. Trybunał napotkał trudności związane z rekrutacją, a także utrzymaniem odpowiedniego personelu. Część pracowników kontraktowych w wyniku procedury naboru otrzymała statut pracowników czasowych, inni zrezygnowali z pracy przed wygaśnięciem umowy (najczęściej dlatego, że znaleźli lepiej płatną pracę w innym miejscu) i/lub nikt nie został zatrudniony na ich miejsce po zakończeniu przez nich stosunku pracy. Ponadto rekrutacja pracowników kontraktowych jest utrudniona z powodu mało atrakcyjnych wynagrodzeń oraz ze względu na fakt, że część laureatów wyłonionych w wyniku procedury naboru pracuje już w innych instytucjach.

Tabela 6

Zobowiązania i płatności w tytule 1

(w EUR)
Rozdziały Zobowiązania Płatności % Środki przeniesione %
1 0 - Członkowie instytucji 11.547.249 11.406.901 98,78 140.348 1,22
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 77.405.742 76.835.105 99,26 570.637 0,74
1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne 3.864.549 3.380.875 87,48 483.674 12,52
1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji 5.312.630 3.751.634 70,62 1.560.996 29,38
Tytuł 1 - Ogółem 98.130.170 95.374.515 97,19 2.755.655 2,81

15. W 2008 r. płatności wyniosły łącznie 95.374.515 EUR i stanowiły 86,80 % ostatecznych środków oraz 97,19 % całkowitych zobowiązań (w 2007 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 87,16 % oraz 97,48 %).

16. Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2009 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 2.755.655 EUR, tj. 2,51 % ostatecznych środków oraz 2,81 % całkowitych zobowiązań (w 2007 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 2,25 % oraz 2,52 %).

17. Największa kwota przeniesionych środków odnoszących się do rozdziału 1 6 dotyczy "Podróży służbowych" pracowników i wynosi 995.040 EUR. W przypadku pewnej liczby podróży służbowych odbytych w 2008 r. nie otrzymano jeszcze wniosków o zwrot kosztów lub wnioski te otrzymano, lecz przed upływem roku budżetowego nie zostały one jeszcze do końca rozpatrzone. Inne kwoty - składające się na środki przeniesione w rozdziale 1 6 - w stosunku do których istniały zobowiązania prawne, lecz w roku 2008 nie otrzymano jeszcze odnośnych faktur, to: "Doskonalenie zawodowe" (202.283 EUR), "Centrum Małego Dziecka" (128.068 EUR) oraz "Różne wydatki związane z rekrutacją personelu" (102.134 EUR).

Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne

18. W tabeli 7 i tabeli 8 zestawiono ostateczne środki, zobowiązania i płatności za rok 2008 w tytule 2.

Tabela 7

Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 2

(w EUR)
Rozdziały Ostateczne środki Środki, na które zaciągnięto zobowiązania %
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe 12.707.000 12.524.862 98,57
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie 6.930.000 6.908.542 99,69
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne 407.000 366.948 90,16
2 5 - Posiedzenia i konferencje 871.000 861.170 98,87
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie 1.982.000 1.841.971 92,93
Tytuł 2 - Ogółem 22.897.000 22.503.493 98,28

19. Wskaźnik wykorzystania środków w tytule 2 w 2008 r. osiągnął pułap 98,28 % (w porównaniu z 95,92 % w 2007 r.).

Tabela 8

Zobowiązania i płatności w tytule 2

(w EUR)
Rozdziały Zobowiązania Płatności % Środki przeniesione %
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe 12.524.862 7.020.201 56,05 5.504.660 43,95
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie 6.908.542 4.288.883 62,08 2.619.659 37,92
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne 366.948 267.821 72,99 99.127 27,01
2 5 - Posiedzenia i konferencje 861.170 555.998 64,56 305.172 35,44
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie 1.841.971 825.960 44,84 1.016.012 55,16
Tytuł 2 - Ogółem 22.503.493 12.958.863 57,59 9.544.630 42,41

20. Płatności wyniosły łącznie 12.958.863 EUR i stanowiły 56,60 % ostatecznych środków i 57,59 % zobowiązań (w 2007 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 59,89 % i 62,44 %).

21. Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2009 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 9.544.630 EUR, tj. 41,69 % ostatecznych środków oraz 42,41 % zobowiązań (w 2007 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 36,03 % oraz 37,56 %).

22. Znaczna kwota (5.504.660 EUR) środków przeniesionych w rozdziale 2 0 (Budynki i koszty dodatkowe) wpływa negatywnie na ww. wskaźniki wykonania. Kwotę tę w dużym stopniu tłumaczą prowadzone aktualnie roboty w należącym do Trybunału budynku "K1", mające na celu dostosowanie budynku do standardów zgodnych z krajowymi przepisami prawa w zakresie zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Ze względu na pojawienie się pewnych problemów technicznych podczas realizacji robót wystąpiły opóźnienia w stosunku do początkowych planów i w związku z tym płatności w 2008 r. wyniosły mniej, niż przewidywano. Oczekuje się, że w pierwszej połowie 2009 r. roboty zostaną całkowicie zakończone, a związane z nimi płatności w całości zrealizowane. W odniesieniu do innych istotnych kwot, które złożyły się na kwotę przeniesioną w rozdziale 2 0, tj.: Sprzątanie i utrzymanie obiektów (399.358 EUR), Zużycie energii (189.754 EUR) i Ochrona (127.391 EUR), zaciągnięto odpowiednie zobowiązania, ale na koniec roku nie otrzymano jeszcze faktur.

23. Dwie pozycje budżetowe, które w największym stopniu składają się na środki przeniesione w rozdziale 2 1 w wysokości 2.619.659 EUR (Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie), to: pozycja budżetowa 2100 (Zakup, konserwacja i utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego) na kwotę 853.225 EUR oraz pozycja budżetowa 2102 (Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych) na kwotę 1.258.993 EUR. Środki przeniesione stanowią zobowiązania, w odniesieniu do których istnieją zobowiązania prawne, lecz na koniec roku nie otrzymano jeszcze stosownych faktur (usługi wykonano, ale nie wystawiono faktur, projekty w trakcie realizacji, na które nie wystawiono jeszcze faktur, zakup materiałów, których jeszcze nie dostarczono i/lub na które nie wystawiono jeszcze faktur). Kwota środków przeniesionych jest na poziomie porównywalnym ze środkami przeniesionymi w ubiegłym roku w wysokości 2.852.105 EUR, z czego 2.770.283 EUR wypłacono w trakcie roku 2008.

24. W rozdziale 27 (Informacja: pozyskiwanie, archiwizowanie, produkcja i rozpowszechnianie) środki przeniesione dotyczą głównie pozycji budżetowej 2740 - Dziennik Urzędowy oraz pozycji budżetowej 274101 - Publikacje. Środki przeniesione z pozycji budżetowej 2740 w wysokości 543.690 EUR odnoszą się do publikacji z ostatnich miesięcy 2008 r.; stosowne faktury wpłyną dopiero w 2009 r(1). W przypadku pozycji budżetowej 274101 - Publikacje - środki przeniesione w wysokości 224.595 EUR odnoszą się do zobowiązań prawnych, na które nie otrzymano jeszcze faktur (publikacja niektórych sprawozdań specjalnych oraz faktura za sprawozdanie z oceny partnerskiej).

ŚRODKI PRZENIESIONE Z 2007 R.

25. W tabeli 9 przedstawiono środki przeniesione z 2007 r.

Tabela 9

Środki przeniesione z 2007 r. na rok 2008

(w EUR)
Rozdziały Środki przeniesione z 2007 na 2008 r. Płatności z przeniesień Anulowanie środków
1 0 - Członkowie instytucji 140.221 137.101 3.120
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 101.728 89.231 12.497
1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne 325.497 264.716 60.781
1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji 1.747.041 1.450.348 296.693
Tytuł 1 - Ogółem 2.314.487 1.941.396 373.091
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe 2.271.969 2.070.507 201.462
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie 2.852.105 2.770.283 81.822
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne 113.454 81.830 31.624
2 5 - Posiedzenia i konferencje 182.230 144.643 37.587
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie 1.121.349 958.350 162.999
Tytuł 2 - Ogółem 6.541.107 6.025.613 515.494
Tytuł 1 i 2 - Ogółem 8.855.594 7.967.009 888.585

26. Automatyczne przeniesienia środków (art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego) z roku budżetowego 2007 na rok budżetowy 2008 na całkowitą kwotę 8.855.594 EUR umożliwiły realizację płatności na kwotę 7.967.009 EUR, co dało wskaźnik wykorzystania na poziomie 89,97 % (86,40 % w 2007 r.).

______

(1) Środki te obejmują koszty publikacji sprawozdania rocznego, sprawozdania specjalnego nr 7/08, specjalnych sprawozdań rocznych, sprawozdania niezależnego biegłego rewidenta oraz inne powiązane koszty związane z dystrybucją, składowaniem itp.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

PRZESUNIĘCIA ŚRODKÓW W 2008 R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

SZACOWANE DOCHODY NALEŻNOŚCI USTALONE I NALEŻNOŚCI PRZENIESIONE

(poprzednia tabela 1A i 1B)

grafika

ZAŁĄCZNIK  III

ZMIANY STANU ŚRODKÓW ZA ROK BUDŻETOWY

(poprzednia tabela 2)

grafika

ZAŁĄCZNIK  IV

WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW ZA ROK BUDŻETOWY

(poprzednia tabela 3)

grafika

ZAŁĄCZNIK  V

SPRAWOZDANIE DOTYCZĄCE DOCHODÓW PRZEZNACZONYCH NA OKREŚLONY CEL ZGODNIE Z ART. 18 ROZPORZĄDZENIA FINANSOWEGO

(poprzednia tabela 3 - załącznik)

grafika

ZAŁĄCZNIK  VI

WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW PRZENIESIONYCH Z ROKU 2007

(poprzednia tabela 4)

grafika

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.161.1

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2008.
Data aktu: 14/07/2009
Data ogłoszenia: 14/07/2009