Irlandzkie procedury krajowe dotyczące przydziału ograniczonych praw przewozowych.

Irlandzkie procedury krajowe dotyczące przydziału ograniczonych praw przewozowych

(2009/C 157/07)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lipca 2009 r.)

Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, Komisja Europejska publikuje następującą procedurę krajową dotyczącą rozdziału praw przewozowych między kwalifikujących się wspólnotowych przewoźników lotniczych, w przypadkach gdy prawa te ograniczone są umowami o komunikacji lotniczej z państwami trzecimi.

CELE OGÓLNE

Ogólnym zadaniem ministerstwa transportu (Department of Transport) w zakresie przydziału ograniczonych praw przewozowych jest ułatwianie i sprzyjanie uruchamianiu możliwie najszerszej gamy niezawodnych, regularnych i konkurencyjnych przewozów lotniczych z korzyścią dla turystyki, handlu i przemysłu w Irlandii.

Dokładniej mówiąc, celem ministerstwa jest maksymalizacja korzyści dla konsumentów, utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i promocja gospodarczego rozwoju regionów.

1. Informacje i wnioski o prawa przewozowe

– Wydział ds. usług lotniczych i ochrony lotnictwa w ministerstwie transportu (Aviation Services & Security Division of the Department of Transport) publikować będzie na stronie internetowej ministerstwa wykaz planowanych negocjacji dwustronnych z krajami trzecimi.

– Wyniki tych negocjacji będą publikowane na stronie internetowej ministerstwa.

– Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania przydziałem praw przewozowych na podstawie nowych lub zmienionych umów dwustronnych z krajami trzecimi będzie ogłaszane na stronie internetowej ministerstwa. Wyrażenie zainteresowania należy zgłosić w ciągu 30 dni od publikacji zaproszenia.

– W przypadku gdy wyrażone zainteresowanie przekroczy dostępne prawa przewozowe, ministerstwo uruchomi procedurę przydziału ograniczonych praw przewozowych.

2. Procedura przydziału

Proces decyzyjny w sprawie przydziału ograniczonych praw przewozowych lub ich wyznaczenia na podstawie restrykcyjnych umów dwustronnych opiera się na wstępnych oświadczeniach pisemnych i stanowiskach kwalifikujących się wspólnotowych przewoźników występujących o przydział. Pisemne wnioski należy składać na standardowym formularzu, który zostanie udostępniony na stronie internetowej ministerstwa. Standardowy formularz będzie oparty o kryteria kwalifikacji określone w pkt 3.1 i 3.2 poniżej.

Komitet przydzielający prawa

Komitet oceni każdy wniosek. Zadaniem komitetu będzie porównanie konkurencyjnych wniosków w celu stwierdzenia, w sposób możliwie najbardziej obiektywny, który z wniosków ma największy potencjał, aby zapewnić najkorzystniejsze usługi irlandzkim konsumentom, turystom i przedsiębiorcom.

W razie konieczności komitet skonsultuje się z irlandzkim urzędem lotnictwa cywilnego lub komisją ds. regulacji lotnictwa w celu zasięgnięcia rady co do kwestii technicznych, za które organy te odpowiadają.

3. Ustalono dwuetapowy system przydziału:

1) Wstępna kwalifikacja

2) Ocena każdego wniosku na podstawie kryteriów kwalifikacji

3.1. Wstępna kwalifikacja

Przewoźnicy muszą przekonać komitet przydzielający prawa, że:

– mają siedzibę w Irlandii

– otrzymali koncesję na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (wersja przekształcona)(1)

– skuteczny nadzór regulacyjny nad przedsiębiorstwem lotniczym sprawuje i utrzymuje państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej odpowiedzialne za wydanie przedsiębiorstwu certyfikatu przewoźnika lotniczego.

3.2. Szczegółowe kryteria oceny

Każdy przypadek oceniany będzie przez komitet przydzielający prawa na podstawie następujących trzech kategorii kryteriów:

a) proponowany poziom jakości usług

Opis usługi

Ocena biznesplanu i prognoz ruchu

Możliwości techniczne, handlowe i finansowe w zakresie świadczenia usług i zapewnienia ciągłości działalności

Rodzaj przewozów (połączenia regularne lub nieregularne, wspólna obsługa połączeń, połączenia bezpośrednie-niebezpośrednie)

Częstotliwość połączeń

Dostępność usług dla określonych regionów

Rodzaj statków powietrznych i ich konfiguracja

Okres obsługi, proponowana data uruchomienia połączeń

Sezonowość

b) Cena

Polityka cenowa i struktura taryfowa

Polityka cenowa w zależności od kategorii/sezonu

c) Marketing usług

Plan marketingowy/podejście/porozumienia z innymi przewoźnikami

Cele dotyczące liczby pasażerów

Dystrybucja/dostęp konsumentów do usług (wyłącznie rezerwacje internetowe/sprzedaż biletów itd.)

d) Termin ustawowy

Komitet oceni każdy wniosek i przygotuje zalecenie dla ministra w ciągu dwóch miesięcy od daty otrzymania wniosku. Decyzja zostanie opublikowana na stronie internetowej ministerstwa.

e) Odwołanie

Minister, na pisemny wniosek przewoźnika poszkodowanego w wyniku decyzji komitetu, powołuje zespół odwoławczy. Zespół odwoławczy będzie się składać z trzech osób wyznaczonych przez ministra. Zespół odwoławczy wyda decyzję w ciągu dwóch miesięcy od daty otrzymania odwołania. Decyzjom towarzyszyć będzie uzasadnienie i zostaną one opublikowane na stronie internetowej ministerstwa.

4. Okres obowiązywania i przeniesienie przyznanych praw przewozowych

– Ograniczone prawa przewozowe mogą zostać przydzielone na czas określony (maksymalnie trzech lat), zgodnie z zaproszeniem do wyrażenia zainteresowania.

– Ograniczonych praw przewozowych nie można przenosić na osoby trzecie.

5. Kontrola i cofnięcie praw

– Prawa przewozowe będą podlegały kontroli ze strony wydziału ds. regulacji lotnictwa i współpracy międzynarodowej (Aviation Regulation and International Relations Division).

– Prawa powinny zostać bezzwłocznie przyjęte i wykorzystywane zgodnie ze złożonym wnioskiem.

– Ograniczone prawa przewozowe zostają cofnięte w razie zaistnienia jednej z następujących okoliczności:

– jeśli nie zostaną wykorzystane w określonym terminie

– jeśli nie zostanie zapewniony odpowiedni poziom usług

– koncesja przewoźnika zostanie cofnięta lub zawieszona

– ograniczone prawa przewozowe nie były wykorzystywane lub w pełni wykorzystywane przez okres sześciu miesięcy, chyba że przewoźnik jest w stanie wykazać, iż przerwa spowodowana była nadzwyczajnymi okolicznościami pozostającymi poza jego kontrolą.

– W przypadku cofnięcia praw przewozowych, zostaną one ponownie przyznane zgodnie z przedstawioną procedurą.

– Konkurencyjne przedsiębiorstwa lotnicze będą mogły kwestionować efektywne wykorzystanie praw lotniczych przez przedsiębiorstwa lotnicze, którym zostały one przyznane. W takiej sytuacji konkurencyjne przedsiębiorstwo lotnicze powinno dokonać pisemnego zgłoszenia do wydziału ds. usług lotniczych i ochrony lotnictwa w ministerstwie transportu (Aviation Services and Security Division, Department of Transport), wskazując w jaki sposób proponowane przez nie usługi charakteryzowałaby wyraźnie wyższa jakość w stosunku do istniejących usług.

– Jeśli chodzi o prawa przyznane przed wejściem w życie rozporządzenia, mogą one zostać zakwestionowane przez konkurencyjne przedsiębiorstwa lotnicze po upływie trzyletniego okresu przejściowego, zanim istniejące prawa podlegać będą (ponownemu) przydziałowi.

______

(1) Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024