Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa C 14/08 (ex NN 1/08) - Pomoc na restrukturyzację dla Northern Rock - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc państwa C 14/08 (ex NN 1/08) - Pomoc na restrukturyzację dla Northern Rock

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 149/09)

(Dz.U.UE C z dnia 1 lipca 2009 r.)

Pismem z dnia 7 maja 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Fax +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. PROCEDURA

1. Dnia 2 kwietnia 2008 r. Komisja wszczęła postępowanie określone w art. 88 ust. 2 WE w odniesieniu do planu restrukturyzacji Northern Rock, przedstawionego przez władze Zjednoczonego Królestwa. W dniu 2 maja 2008 r. Komisja otrzymała uwagi władz Zjednoczonego Królestwa, zaś w dniu 15 lipca 2008 r. przekazała Zjednoczonemu Królestwu uwagi pozostałych zainteresowanych stron. Władze Zjednoczonego Królestwa odpowiedziały na otrzymane uwagi w dniu 28 sierpnia 2008 r. Następnie Komisja kilkakrotnie otrzymywała od władz Zjednoczonego Królestwa dodatkowe informacje. Na początku 2009 r. władze Zjednoczonego Królestwa poinformowały Komisję, że zamierzają wprowadzić zmiany do planu restrukturyzacji. W dniach 20 lutego 2009 r., 31 marca 2009 r. oraz 2 kwietnia 2009 r. przedstawiły informacje na temat nowego planu.

II. FAKTY

2. Beneficjentem pomocy jest NR, który był piątym co do wielkości bankiem hipotecznym w Zjednoczonym Królestwie i którego suma bilansowa na dzień 31 grudnia 2006 r. wynosiła 101 mld GBP. Główny obszar działalności NR stanowią mieszkaniowe kredyty hipoteczne. W ciągu ostatnich ośmiu lat bank zwiększył swój udział w brytyjskim rynku hipotecznym mniej więcej trzykrotnie. Wzrost aktywności kredytowej NR finansował ze środków pozyskanych z finansowania hurtowego, a także poprzez sekurytyzację aktywów. Spowodowało to problemy w momencie, gdy w wyniku zawirowań na światowych rynkach finansowych rynki sekurytyzacji papierów hipotecznych praktycznie zamarły, natomiast pozyskanie środków na hurtowym rynku pieniężnym stało się bardzo trudne, gdyż banki coraz mniej chętnie udzielały sobie nawzajem pożyczek.

3. Po udzieleniu gwarancji na wypłatę istniejących depozytów detalicznych i hurtowych oraz nowych depozytów detalicznych, a także po zapewnieniu NR instrumentu wsparcia płynności władze Zjednoczonego Królestwa znacjonalizowały NR w lutym 2008 r. W dniu 17 marca 2008 r. władze Zjednoczonego Królestwa zgłosiły Komisji plan restrukturyzacji, którego najważniejszymi elementami były: (i) zmniejszenie sumy bilansowej ze 101 mld GBP o około [...](*)% do końca 2011 r., (ii) stabilizacja bilansu poprzez zwiększenie bazy depozytów detalicznych, (iii) zamknięcie działalności w Danii oraz ograniczenie aktywności w Irlandii i Guernsey. Realizacja planu miała zostać wsparta pomocą na restrukturyzację, która w dużej mierze miała polegać na przedłużeniu okresu obowiązywania środków udzielonych w ramach pomocy na ratowanie. Władze Zjednoczonego Królestwa zobowiązały się do zastosowania szeregu środków wyrównawczych w celu ograniczenia ewentualnych zakłóceń konkurencji, w tym do: a) zmniejszenia sumy bilansowej, b) ograniczenia liczby nowo udzielanych kredytów hipotecznych, c) zamknięcia działalności NR w Danii oraz wprowadzenia pułapów w ramach działalności w Irlandii i Guernsey, a także do d) przestrzegania "Karty o konkurencji" określającej podstawy konkurowania przez NR na rynku.

4. W związku z zaostrzającym się kryzysem finansowym oraz jego niekorzystnym wpływem na sytuację kapitałową NR władze Zjednoczonego Królestwa wraz z NR wprowadziły zmiany do planu restrukturyzacji. Zgodnie z nowym planem NR ma zostać podzielony na dwa podmioty:

(i) "BankCo", do którego przeniesione zostaną następujące aktywa Northern Rock: depozyty detaliczne (około 19,5 mld GBP), wraz z odpowiednimi aktywami gotówkowymi o wartości około [...] mld GBP, a także [...] nieobciążonymi aktywami hipotecznymi Northern Rock o wartości około [...] mld GBP; depozyty hurtowe, obecnie o łącznej wartości około [...] mld GBP, wraz z odpowiednimi aktywami gotówkowymi; platforma udzielania i obsługi kredytów hipotecznych Northern Rock, jej oddziały, pracownicy i systemy oraz rachunki GIC(1) wraz z aktywami gotówkowymi o równoważnej wartości (około [...] mld GBP);

(ii) "AssetCo" będzie kontynuacją istniejącej spółki, Northern Rock plc, i przejmie pozostałą część mieszkaniowych kredytów hipotecznych, a także instrumenty finansowania hurtowego Northern Rock (udział w instrumencie sekurytyzacji "Granite" oraz zobowiązania z tytułu programów emisji listów zastawnych i średnioterminowych papierów dłużnych na rynku europejskim - EMTN - wraz z odpowiednim zabezpieczeniem) oraz związane z tym zobowiązania. AssetCo przejmie również zobowiązania z tytułu udzielonej Northern Rock pożyczki rządowej, której kwota zostanie podwyższona o [...]-[...] mld GBP (zależnie od wartości aktywów i pasywów w momencie podziału), tak aby umożliwić przeprowadzenie restrukturyzacji, a także otrzyma linię kredytową na finansowanie środków obrotowych w wysokości nieprzekraczającej [...] mld GBP w celu zapewnienia spółce wystarczającej płynności w trakcie jej [...]. Instrument ten będzie oprocentowany według stopy rynkowej.

5. W nowym planie restrukturyzacji przewidziano także dokapitalizowanie BankCo i AssetCo odpowiednio kwotą [...] mld GBP i [...] mld GBP według scenariusza wyjściowego, zmianę strategii kredytowej, wycofanie się z programu zachęcania do wcześniejszej spłaty kredytu oraz zmiany w zakresie warunków konkurencji, umożliwiające NR zwiększenie akcji kredytowej w 2009 r. i 2010 r. łącznie o kwotę 14 mld GBP.

III. OCENA

6. W odniesieniu do pomocy na restrukturyzację zgłoszonej w dniu 31 marca 2009 r. Komisja postanowiła wszcząć szczegółowe postępowanie, kierując się poniższymi względami.

– Po pierwsze Komisja stwierdziła, że nowy plan restrukturyzacji zwolni BankCo z konieczności pozyskiwania - obciążonego wysokimi kosztami - finansowania z rynku w celu pokrycia strat z tytułu ryzykownych kredytów udzielonych przez NR. Wydaje się, że jest to forma pomocy związanej z aktywami o obniżonej jakości, ponieważ rząd Zjednoczonego Królestwa w praktyce przejmuje większość takich aktywów zgromadzonych przez NR i objętych przez BankCo. BankCo zostanie także zwolniony ze spłaty pożyczki rządowej, otrzymując jednocześnie [...] aktywa NR, jak również znaczną ilość gotówki. W efekcie BankCo stanie się najwyraźniej bankiem wysoce konkurencyjnym. Nie jest natomiast pewne, czy wysokość wkładu własnego BankCo spełnia wymogi zawarte w wytycznych wspólnotowych w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji. Komisja ma zatem wątpliwości, czy pomoc została ograniczona do minimum oraz czy BankCo zapewnia odpowiedni wkład własny.

– Po drugie Komisja ma wątpliwości co do tego, czy ograniczono na tyle, na ile to możliwe, niekorzystne skutki uboczne środka pomocy oddziałujące na konkurencję. Zgodnie z powyższym BankCo w wyniku działań restrukturyzacyjnych najwyraźniej stanie się bankiem niezwykle konkurencyjnym i dobrze skapitalizowanym. Dzięki udzielonej pomocy będzie mógł rozszerzyć udzielanie kredytów hipotecznych, a przez to zwiększyć udział w rynku kosztem swych konkurentów, przy czym w przeciwieństwie do nich nie będzie musiał dźwigać ciężaru strat z tytułu aktywów o obniżonej jakości. Komisja zwraca także uwagę, że BankCo będzie w dalszym ciągu zarządzał kredytami przejętymi przez AssetCo, co wiąże się z dodatkową korzyścią w postaci zachowania kontaktu z dotychczasowymi klientami. Mając na uwadze wysokość pomocy, Komisja ma wątpliwości co do tego, czy w omawianym przypadku zakłócenie konkurencji może zostać zrównoważone przez środki podjęte w celu jego ograniczenia.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Mowa tu o rachunkach bankowych prowadzonych przez NR w ramach programu sekurytyzacyjnego "Granite".

(*) Informacja poufna; dane liczbowe zostały w miarę możliwości zastąpione odpowiednimi zakresami podanymi w nawiasach kwadratowych.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024