Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 29/08 (ex NN 54/07) - Niemcy - Flughafen Frankfurt Hahn & Ryanair - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 29/08 (ex NN 54/07) - Niemcy - Flughafen Frankfurt Hahn & Ryanair

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 12/03)

(Dz.U.UE C z dnia 17 stycznia 2009 r.)

Pismem z dnia 17 czerwca 2008 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Energy and Transport

Directorate A, General Affairs

DM 28, 6/109

B-1049 Brussels

Faks (32-2) 296 41 04

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

Opis środka lub pomocy, w odniesieniu do którego (której) Komisja wszczyna postępowanie:

Niniejsza sprawa dotyczy domniemanej pomocy państwa na rzecz portu lotniczego Frankfurt-Hahn oraz jego stosunków handlowych z przewoźnikiem lotniczym Ryanair.

Domniemana pomoc państwa dla spółki Flughafen Frankfurt Hahn GmbH (operatora portu lotniczego) przeznaczona na działalność portu lotniczego: wydaje się, że spółka Flughafen Frankfurt Hahn GmbH otrzymała pomoc państwa w postaci dwóch operacji zwiększenia kapitału: od kraju związkowego Hesja i od kraju związkowego Nadrenia-Palatynat, w latach 2001/2002 i 2004, a także w postaci umowy o pokryciu strat zawartej między operatorem portu lotniczego i jego spółką macierzystą, Fraport AG, będącą w większości własnością publiczną.

Domniemana pomoc państwa dla Ryanair: W 1999 r. port lotniczy zawarł umowę z przewoźnikiem lotniczym Ryanair, w której przewidziano niższe opłaty lotniskowe i inne formy wsparcia. Kolejne dwie umowy podpisano w latach 2002 i 2005. Następnie port lotniczy zmienił również wykaz opłat, zapewniając innym przewoźnikom lotniczym zasady i warunki podobne do tych oferowanych początkowo przewoźnikowi lotniczemu Ryanair, lub takie same jak zasady i warunki mu oferowane. Ryanair mógł więc korzystać z pomocy państwa w postaci nieodpowiednich lub dyskryminujących opłat za lądowanie i opłat pasażerskich lub opłat łączonych, a także w postaci umowy marketingowej.

Ocena środka lub pomocy:

Władze niemieckie argumentowały, że działania władz publicznych Fraport AG i władz spółki Flughafen Frankfurt Hahn GmbH są zgodne z zasadą testu prywatnego inwestora. Jednakże plany biznesowe i analizy finansowe, które władze Niemiec przedłożyły Komisji, są niepełne i nie pozwalają Komisji stwierdzić, czy istotnie tak jest. Komisja doszła zatem do wniosku, że przedstawione środki mogą wiązać się z udzieleniem pomocy państwa.

Zgodność pomocy z podstawą prawną, w tym przedstawienie wątpliwości Komisji wraz z dokładnymi odniesieniami do szczegółowych przepisów odpowiednich wytycznych/ram.

Umowa o pokryciu strat stanowiąca pomoc operacyjną dla spółki Flughafen Frankfurt Hahn GmbH została oceniona w świetle art. 86 ust. 2 oraz art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu. Na obecnym etapie Komisja ma poważne wątpliwości, czy pomoc ta może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem, jako że żaden z wyjątków od ogólnego zakazu pomocy państwa nie wydaje się mieć zastosowania.

Operacje zwiększenia kapitału spółki Flughafen Frankfurt Hahn GmbH zostały ocenione w świetle art. 87 ust. 3 lit. c). Na obecnym etapie Komisja ma poważne wątpliwości, czy operacje te może zostać uznane za zgodne ze wspólnym rynkiem, jako że żaden z wyjątków od ogólnego zakazu pomocy państwa nie wydaje się mieć zastosowania.

Pomoc operacyjna dla Ryanaira mogłaby zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem, jeśli byłyby spełnione warunki określone w art. 87 ust. 3 lit. c). Z następujących względów Komisja ma wątpliwości co do konieczności udzielenia pomocy oraz co do wystąpienia efektu zachęty:

Konieczność pomocy: Aby spełnić swój cel i stanowić zachętę, pomoc na rozpoczęcie działalności musi być ograniczona w czasie i być stopniowo zmniejszana. Umowa między przewoźnikiem lotniczym Ryanair a spółką Flughafen Frankfurt Hahn GmbH została zawarta w 1999 r. i nic nie wskazuje na to, by pomoc ulegała stopniowemu zmniejszeniu. Komisja uważa, że udzielanie długotrwałej pomocy na rozpoczęcie działalności nie jest konieczne, ponieważ ze zgromadzonych celem przygotowania wytycznych z 2005 r. doświadczeń sektora transportu lotniczego wynika, że przewoźnikowi lotniczemu powinny wystarczyć maksymalnie trzy lata na stwierdzenie, czy obsługiwanie danej trasy jest ekonomicznie opłacalne. W związku tym Komisja ma na obecnym etapie wątpliwości co do konieczności pomocy.

Efekt zachęty: Jeśli chodzi o efekt zachęty Komisja uważa, że w związku z nieprzewidywanym praktycznie zmniejszeniem stopnia pomocy nieprawdopodobne jest wystąpienie efektu zachęty. W związku z tym Komisja ma na obecnym etapie wątpliwości co do efektu zachęty wynikającego z pomocy.

Negatywne skutki pomocy nie są równoważone efektami pozytywnymi:

Komisja zwraca uwagę, że mimo bardzo pozytywnego wpływu rozwoju lotniska na gospodarkę regionu Hunsrück pomoc może mieć negatywne skutki dla konkurencyjnych zarówno przewoźników lotniczych, jak i portów lotniczych.

Wobec powyższych faktów Komisja ma wątpliwości, czy pomoc dla Ryanaira może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024