Opinia wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego przez pracowników podczas pracy.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego przez pracowników podczas pracy

COM(2008) 111 wersja ostateczna - 2006/0214 (COD)

(2009/C 100/26)

(Dz.U.UE C z dnia 30 kwietnia 2009 r.)

Dnia 4 czerwca 2008 r. Rada Unii Europejskiej, działając na podstawie art. 262 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego przez pracowników podczas pracy.

Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię dnia 11 września 2008 r. Samodzielnym sprawozdawcą był Xavier VERBOVEN.

Na 448. sesji plenarnej w dniach 22-23 października 2008 r. (posiedzenie z dnia 22 października) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął 102 głosami - 4 osoby wstrzymały się od głosu - następującą opinię:

1. Wnioski i zalecenia

1.1. Komitet zasadniczo popiera omawiany wniosek, wzywa Komisję do uwzględnienia przedstawionych zastrzeżeń i do odpowiedniego zmodyfikowania treści motywów oraz pragnie, by wniosek został wkrótce zatwierdzony przez Parlament i Radę(1).

2. Uzasadnienie

2.1. Streszczenie dokumentu Komisji

2.1.1. Celem niniejszego wniosku jest kodyfikacja dyrektywy Rady 89/655/EWG z dnia 30 listopada 1989 r. dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego przez pracowników podczas pracy. Nowa dyrektywa zastąpi włączone do niej akty(2). Według Komisji, w omawianym wniosku całkowicie zachowano treść kodyfikowanych aktów, zebrano je jedynie razem i dokonano tylko takich formalnych zmian, jakie wynikają z samego zadania kodyfikacji.

2.2. Uwagi

2.2.1. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego jest istotnym elementem środków zapobiegawczych. Od 1989 r. zasady te są przedmiotem harmonizacji określającej minimalne wymagania. Dyrektywa

z 30 listopada 1989 r. była wielokrotnie zmieniana, tak aby objąć jej zakresem zastosowania większość warunków pracy (głównie prace na wysokości), a także uwzględnić szersze podejście do kwestii zdrowia w pracy poprzez odniesienie do zasad ergonomii. Ponadto przyjęcie dyrektywy 2007/30/WE zmieniło sposób, w jaki państwa członkowskie sporządzają krajowe sprawozdania dotyczące stosowania prawodawstwa wspólnotowego w dziedzinie zdrowia i bezpieczeństwa. Wspomniane zmiany mogą powodować trudności dla odbiorców tego aktu prawnego.

2.2.2. Do kodyfikowanych aktów nie powinno się wprowadzać żadnych zmian natury merytorycznej, ani w artykułach dyrektyw, ani w załącznikach do nich, ani w motywach. Te poszczególne części dyrektywy są współzależne i stanowią spójną całość. Pomimo że motywy nie są same w sobie wiążącymi przepisami, to ułatwiają one ich interpretację i wspierają w ten sposób państwa członkowskie w określaniu kryteriów służących spójnemu stosowaniu prawodawstwa. Po przeanalizowaniu wniosku Komitet uważa, że omawiany tekst przestrzega tej podstawowej zasady w odniesieniu do kodyfikacji artykułów i załączników, ale odbiega od niej w przypadku motywów:

- Komitet stwierdza, że motywy (7), (8), (9), (10) i (11) dyrektywy 2001/45/EWG oraz motyw (9) dyrektywy 89/655/EWG nie zostały uwzględnione w kodyfikacji.

- W szczególności, w motywach (10) i (11) dyrektywy 2001/45/EWG zwracano uwagę na konieczność specjalnych szkoleń dla pracowników, od których wymaga się używania sprzętu do prac na wysokości. Komitet pragnie, by wniosek w sprawie kodyfikacji nie pomijał tego zalecenia w swych motywach.

- Komitet jest zdania, że omawiany wniosek powinien być przedmiotem konsultacji z komitetem doradczym ds. bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy, zgodnie z decyzją Rady 2003/C 218/01 z 22 lipca 2003 r. Wzmianka o ich przeprowadzeniu powinna się znaleźć w uzasadnieniu dyrektywy zgodnie ze stosowaną dotąd praktyką. Czas, jaki upłynął od rozpoczęcia kodyfikacji wskazuje wyraźnie, że konsultacje z komitetem doradczym mogły zostać przeprowadzone bez szczególnych trudności.

2.2.3. Z zastrzeżeniem powyższych uwag, zdaniem Komitetu we wniosku Komisji w sposób racjonalny zestawiono obowiązujące przepisy, dzięki czemu stają się one bardziej zrozumiałe; zabieg ten nie stwarza problemów merytorycznych.

2.2.4. Komitet zasadniczo popiera omawiany wniosek, wzywa Komisję do uwzględnienia przedstawionych zastrzeżeń i do odpowiedniego zmodyfikowania treści motywów oraz pragnie, by wniosek został wkrótce zatwierdzony przez Parlament i Radę.

Brukseli, 22 października 2008 r.

Mario SEPI
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

______

(1) Zob. także opinię EKES-u z dnia 15 lutego 2007 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego przez pracowników podczas pracy (druga dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. l dyrektywy 89/391/EWG) (wersja skodyfikowana); sprawozdawca: Xavier VERBOVEN (Dz. U. C 97 z 28.4.2007).

(2) Dyrektywa Rady 89/655/EWG; dyektywa Rady 95/63/WE, dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/45/WE oraz dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/30/WE.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.100.144

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego przez pracowników podczas pracy.
Data aktu: 22/10/2008
Data ogłoszenia: 30/04/2009