Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/38.173 - Łączna sprzedaż praw medialnych do transmisji FA Premier League.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/38.173 - Łączna sprzedaż praw medialnych do transmisji FA Premier League

(Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji 2001/462/WE, EWWiS z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników przeprowadzających spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji -

Dz.U. L 162 z 19.6.2001, str. 21)

(2008/C 7/09)

(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2008 r.)

Projekt decyzji przedłożony Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 dotyczy sprzedaży praw medialnych do rozgrywek piłki nożnej angielskiej ekstraklasy English Premier League. Sprzedaży praw medialnych dokonuje Football Association Premier League Ltd (FAPL) w imieniu klubów będących członkami Premier League.

Dnia 23 czerwca 2001 r. Komisja wszczęła z urzędu postępowanie wyjaśniające w sprawie przeprowadzonej przez FAPL łącznej sprzedaży praw medialnych do rozgrywek piłkarskich Premier League. Dnia 21 czerwca 2002 r. FAPL zgłosiła, zgodnie z art. 2 i 4 rozporządzenia nr 17/62 (stanowiącego w tym czasie prawo właściwe), część zasad i uregulowań obowiązujących przy łącznej sprzedaży praw medialnych do meczów piłkarskich Premier League, starając się o uzyskanie atestu negatywnego lub, w przypadku jego nieudzielenia, o indywidualne wyłączenie na mocy art. 81 ust. 3 Traktatu WE.

W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń wystosowanym do FAPL dnia 17 grudnia 2002 r. Komisja wyraziła wątpliwości co do zgodności zawartych przez kluby piłkarskie Premier League horyzontalnych uzgodnień dotyczących łącznej sprzedaży z art. 81 ust. 1 Traktatu WE i stwierdziła, że poczynione uzgodnienia nie spełniają kryteriów określonych w art. 81 ust. 3 Traktatu WE.

Na potrzeby niniejszej decyzji uznaje się obecnie, że przywołane tu pisemne zgłoszenie zastrzeżeń stanowi wstępną fazę rozpatrywania sprawy w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

Dnia 18 marca 2003 r. FAPL przedstawiła oficjalną odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, zaprzeczając jakoby zawarte uzgodnienia ograniczały konkurencję i rezygnując z przysługującego jej prawa do złożenia ustnych wyjaśnień. Do udziału w postępowaniu dopuszczono osoby trzecie, które wykazały, że rozpatrywana sprawa dotyczy ich w wystarczającym stopniu. W następstwie dyskusji ze służbami Komisji FAPL przedłożyła do grudnia 2003 r. tymczasowe propozycje zobowiązań.

Dnia 30 kwietnia 2004 r. Komisja, na podstawie art. 19 ust. 3 rozporządzenia nr 17/62, opublikowała w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich zawiadomienie, wzywając zainteresowane przedsiębiorstwa do przedstawienia uwag dotyczących wspomnianych propozycji. W odpowiedzi na to wezwanie otrzymano szereg uwag, które w większości nie potwierdziły skuteczności zobowiązań zaproponowanych przez FAPL.

Z uwagi na fakt, że od dnia 1 maja 2004 r. zastosowanie ma rozporządzenie (WE) nr 1/2003, wniosek złożony przez FAPL utracił ważność zgodnie z art. 34 tego rozporządzenia, ale podjęte kroki proceduralne zachowały skutek dla zastosowania rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

Po zgłoszeniu przez osoby trzecie uwag odnośnie do zawiadomienia wydanego na podstawie art. 19 ust. 3 rozporządzenia nr 17/62 Komisja i FAPL odbyły kolejne rozmowy, w wyniku których FAPL przedłożyła skorygowaną propozycję zobowiązań w listopadzie 2005 r.

Komisja doszła obecnie do wniosku, że w świetle zobowiązań zaproponowanych przez FAPL w odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń oraz zmian wprowadzonych do tych zobowiązań w celu uwzględnienia odnośnych uwag zgłoszonych przez przedsiębiorstwa trzecie, bez uszczerbku dla przepisów art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, nie istnieją już podstawy do podejmowania działań.

W decyzji na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nie stwierdzono naruszenia wspólnotowych reguł konkurencji, ale strony wyraziły zgodę na zastosowanie środków zaradczych w odpowiedzi na zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej fazie rozpatrywania sprawy. W postępowaniu obydwie strony wyrażają gotowość do uproszczenia wymogów administracyjnych i prawnych, które stanowią nieodłączny element pełnego postępowania wyjaśniającego w sprawie podejrzenia naruszenia reguł konkurencji. Dlatego w kilku decyzjach przyjętych już przez kolegium(1) uznano, że wymóg należytego przebiegu postępowania jest spełniony, jeśli strony poinformują Komisję, że otrzymały wystarczający dostęp do informacji uznawanych przez nie za konieczne do zaproponowania zobowiązań uwzględniających zastrzeżenia wyrażone przez Komisję.

W omawianej sprawie przyjęto taki sam sposób postępowania, przy czym FAPL przedstawiła Komisji oświadczenie w tej kwestii w dniu 2 marca 2006 r.

W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo do złożenia ustnych wyjaśnień zostało zachowane.

Bruksela dnia 14 marca 2006 r.

Karen WILLIAMS

______

(1) Patrz: decyzja z 22 czerwca 2005 r. COMP/39.116 - Coca-Cola oraz decyzja z 19 stycznia 2005 r. COMP/37.214 - DFB.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024