Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Eurojustu.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Eurojustu

(2008/C 311/21)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)

WSTĘP

1. Eurojust został ustanowiony na mocy decyzji Rady 2002/187/WSiSW(1) w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością zorganizowaną. Jego celem jest poprawa koordynacji dochodzenia i ścigania w sprawach obejmujących terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, jak również państw trzecich.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Eurojustu. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Eurojust sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie skierowane jest do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 36 decyzji Rady 2002/187/WSiSW.

4. Sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.(2) zostało sporządzone przez jego dyrektora administracyjnego zgodnie z art. 36 decyzji Rady 2002/187/WSiSW i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(3) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia:

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Eurojustu są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Całkowity budżet Eurojustu na 2007 r. wyniósł 18,9 mln euro w porównaniu z 14,7 mln euro w budżecie na rok poprzedni. 18,0 mln euro przyznano na zobowiązania, z czego 5,2 mln euro przeniesiono. Większość przeniesień (4,1 mln euro) dotyczyła wydatków na działania administracyjne (Tytuł II) i operacyjne (Tytuł III). Tak wysoki poziom przeniesień środków stanowi naruszenie zasady jednoroczności i wskazuje na uchybienia w zakresie programowania i monitorowania działalności Eurojustu.

8. Zgodnie z zaleceniami Trybunału z lat poprzednich(4) Eurojust scentralizował zarządzanie procedurami udzielania zamówień w wyspecjalizowanej jednostce, aby poprawić jakość prowadzenia tych procedur. Jednak ze względu na trudności związane z wdrożeniem tego nowego systemu Eurojust przedłużył dotychczasowe umowy w sposób niezgodny z przepisami. Większość z tych umów to umowy ramowe, których data końcowa była znana od dłuższego czasu, w jednym przypadku od 2002 r. Urzędnik zatwierdzający powinien wprowadzić skuteczny plan zarządzania procedurami zamówień.

9. Liczba etatów zatwierdzonych w planie zatrudnienia na 2007 r. wynosiła 147 w porównaniu ze 112 w planie na 2006 r. Na koniec 2006 r. obsadzonych było jedynie 87 etatów, co oznaczałoby konieczność zatrudnienia w 2007 r. co najmniej 60 pracowników(5). Na koniec 2007 r. obsadzonych było jedynie 95 etatów. Powyższa sytuacja wskazuje na uchybienia w planowaniu rekrutacji. Ponieważ wyliczenia przewidywanych wydatków budżetowych na pracowników zatrudnionych na czas określony opierają się na zawyżonej liczbie pracowników, odpowiadający im artykuł budżetowy wykorzystywany jest jako rezerwa na pokrycie zwiększonych wydatków na pracowników tymczasowych. W 2007 r. budżet na pracowników tymczasowych wzrósł z początkowych 662.000 euro o 595.000 euro (o 90 %).

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 224 i 25 września 2008 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Decyzja z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiająca Eurojust (Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1).

(2) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 30 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2008 r.

(3) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(4) Np. zob. pkt 8 sprawozdania rocznego za 2006 r. (Dz.U. C 309 z 19.12.2007, s. 112) oraz pkt 11 sprawozdania rocznego za 2005 r. (Dz.U. C 312 z 19.12.2006, s. 69).

(5) Bez uwzględnienia odejścia z różnych przyczyn pracowników już zatrudnionych (14 pracowników opuściło Eurojust w 2007 r.).

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Eurojust (Haga) - 2007

grafika

Tabela 2

Eurojust - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007

grafika

Tabela 3

Eurojust - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006

grafika

Tabela 4

Eurojust - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.

grafika

ODPOWIEDZI EUROJUSTU

7. W celu jak najlepszego wykorzystania budżetu i z uwagi na brak odpowiedniego personelu zarządzającego środkami, środki przeniesiono do Tytułu II i III. W wyniku powyższego zobowiązania zostały przygotowane późno. Znaczenie miały również trudności związane z wdrażaniem nowego systemu zamówień publicznych (zob. pkt 2). Eurojust podejmuje działania korygujące, aby uzupełnić niedobory kadrowe. Wprowadził także na rok 2008 strategię ograniczania przesunięć budżetowych.

8. Eurojust ma pełną świadomość tej potrzeby. Dlatego zdefiniowano już ogólny Plan zamówień publicznych na rok 2008. Ponadto w obliczu napotkanych trudności wydano nową decyzję w sprawie organizacji zamówień publicznych i podobnych zadań w celu zapewnienia sprawniejszego planowania i zarządzania procedurami przetargowymi. Ponownie przeprowadzono przetargi zgodnie z przepisami dotyczące wszystkich umów, do których odniósł się Sąd.

9. Eurojust ma świadomość, że konieczne jest jak najszybsze wykonanie planu zatrudnienia i zwiększył w tym celu wydajność jednostki odpowiedzialnej za rekrutację. W 2007 r. dokonano weryfikacji zasad naboru nowych pracowników Eurojustu, co spowodowało nieprzewidziane opóźnienia w procesie rekrutacji oraz potrzebę naboru większej liczby pracowników za pośrednictwem agencji zatrudnienia. W 2008 r. Eurojust zamierza ograniczyć korzystanie z tego personelu i zrealizować plan zatrudnienia.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024