Konkluzje w sprawie kompetencji międzykulturowych.

Konkluzje Rady z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie kompetencji międzykulturowych

(2008/C 141/09)

(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

1) odwołując się do przepisów decyzji nr 1983/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego (2008)(1);

2) odwołując się do konwencji Unesco w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego;

3) uwzględniając komunikat Komisji z dnia 10 maja 2007 r. dotyczący europejskiej agendy kultury w dobie globalizacji świata(2) i rezolucję Rady z dnia 16 listopada 2007 r. dotyczącą europejskiego planu działań na rzecz kultury(3);

4) przypominając zalecenie 2006/962/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie(4);

5) przypominając konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 15 listopada 2007 r. na temat poprawy jakości kształcenia nauczycieli.

BIORĄC POD UWAGĘ, że:

– dialog międzykulturowy jest zasadniczym narzędziem pozwalającym zareagować na niektóre z najważniejszych wyzwań, przed którymi stoi obecnie Europa, i że stanowi on jeden z trzech strategicznych celów europejskiego planu działań na rzecz kultury wdrażanego na podstawie trzyletnich planów prac,

– aby możliwe było wspieranie otwartych i zintegrowanych społeczeństw opierających się na podstawowych wartościach europejskich oraz promowanie aktywnych postaw obywatelskich, obywatele Europy muszą dysponować kompetencjami międzykulturowymi, które są zasadniczym czynnikiem wzmacniania dialogu międzykulturowego,

– wiedza, umiejętności i postawy szczególnie istotne z punktu widzenia kompetencji międzykulturowych wiążą się z następującymi kompetencjami kluczowymi: porozumiewaniem się w językach obcych, kompetencjami społecznymi i obywatelskimi oraz świadomością i ekspresją kulturalną(5).

UZNAJĄC, że:

w celu wzmocnienia kompetencji międzykulturowych w społeczeństwie niezbędne jest wypracowanie zrównoważonego i międzysektorowego podejścia do dialogu międzykulturowego. W podejściu tym należy dążyć do zintegrowania i wspierania wymienionych poniżej odpowiednich inicjatyw w następujących dziedzinach:

A. KULTURA, w szczególności zgodnie z tym, co przewidziano w planie prac Rady na lata 2008-2010:

– propagowanie różnorodności kulturowej i dialogu międzykulturowego jako sposobów wspierania otwartych i zintegrowanych społeczeństw,

– propagowanie aktywnego udziału wszystkich obywateli w życiu kulturalnym oraz dostępu do kultury i dziedzictwa w całej ich różnorodności, ze zwróceniem szczególnej uwagi na osoby mające mniejsze możliwości dostępu do nich,

– poprawa warunków mobilności artystów i dzieł sztuki,

– wspieranie współdziałania między kulturą a kształceniem i szkoleniem formalnym oraz uczeniem się nieformalnym i pozaformalnym w dziedzinie świadomości kulturowej i kształcenia artystycznego,

– rozwijanie kompetencji językowych i translatorskich, aby ułatwić dostęp do form wyrazu artystycznego w różnych językach.

B. KSZTAŁCENIE:

– rozwijanie perspektywy uczenia się przez całe życie, obejmującej nabywanie przez wszystkich obywateli kompetencji kluczowych - takich jak kompetencje językowe, społeczne i obywatelskie oraz świadomość i ekspresja kulturowa - które są najistotniejsze dla kompetencji międzykulturowych i najbardziej sprzyjają docenianiu różnorodności kulturowej jako podstawowej wartości,

– rozwijanie opartych na zasadach sprawiedliwości polityk, których celem jest włączanie - bez jakiejkolwiek dyskryminacji - dzieci z różnych środowisk społecznych i kulturowych do głównego nurtu kształcenia i szkolenia,

– w ramach spójnej polityki wielojęzyczności - aktywne promowanie nauki języków obcych przez zachęcanie do zapewniania różnorodnych możliwości uczenia się języków - w tym korzystania z technologii informacyjno- komunikacyjnych i nauczania na odległość - w warunkach formalnych, pozaformalnych i nieformalnych,

– wspieranie programów mobilności wśród osób uczących się, nauczycieli i innych pracowników dydaktycznych jako skutecznego narzędzia promowania dialogu międzykulturowego,

– rozwijanie przez cały okres trwania kariery zawodowej umiejętności, które pozwolą nauczycielom lepiej radzić sobie z różnorodnością kulturową oraz ułatwią rozwój kompetencji międzykulturowych, przez co przyczynią się do skutecznego tworzenia integracyjnych wspólnot edukacyjnych.

C. MŁODZIEŻ:

– zaangażowanie młodych ludzi jako sposób działania na rzecz dialogu międzykulturowego w otwartych i pluralistycznych społeczeństwach,

– propagowanie, rozwijanie i uznawanie kompetencji międzykulturowych młodzieży w ramach uczenia się pozaformalnego i nieformalnego,

– rozwijanie możliwości, dzięki którym młodzi ludzie będą mogli - na jak najwcześniejszym etapie życia - nabywać kompetencje międzykulturowe przez różnorodne formy aktywnego udziału w społeczeństwie, obejmujące m.in. wolontariat, oraz przez większą mobilność umożliwiającą obcowanie z różnorodnością kultur i wielojęzycznością,

– zwiększanie dostępu do kultury, sztuki, muzyki i sportu oraz propagowanie ich roli w kształtowaniu tożsamości młodych ludzi i zbliżaniu ich do siebie,

– propagowanie, rozwijanie i uznawanie kompetencji międzykulturowych osób pracujących z młodzieżą i liderów młodzieży przez ułatwianie im mobilności oraz oferowanie możliwości w zakresie kształcenia i szkolenia,

– propagowanie roli zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego, w szczególności zaangażowania organizacji młodzieżowych.

D. PROBLEMATYKA AUDIOWIZUALNA:

– rozwijanie umiejętności korzystania z mediów, zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym oraz z dyrektywą z dnia 11 grudnia 2007 r. o audiowizualnych usługach medialnych(6), która m.in. propaguje różnorodność kulturową zarówno w przypadku usług linearnych, jak i nielinearnych - po to by odbiorcom łatwiej było:

– rozpoznawać treści związane z innymi kulturami lub z nich pochodzące, docierać do tych treści i z pożytkiem z nich korzystać, oraz

– korzystać z nowych narzędzi technicznych (oprogramowania i sprzętu) w celu tworzenia i rozpowszechniania własnych treści kulturowych,

– promowanie mediów i treści audiowizualnych kulturowo bogatych, zróżnicowanych i kształcących dla wszystkich odbiorców, miedzy innymi przez:

– zachęcanie do tworzenia koprodukcji na szczeblu europejskim, krajowym i regionalnym,

– zachęcanie nienastawionych na zysk mediów tworzonych przez społeczeństwo obywatelskie(7) do skuteczniejszego korzystania z możliwości, jakie dają technologie cyfrowe,

– stymulowanie przenoszenia na nośniki cyfrowe materiałów i treści kulturowych, po to by nowe media - usługi internetowe i mobilne - mogły przyczynić się do zwiększenia dostępu do materiałów różnorodnych kulturowo.

WZYWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:

– propagowały kompetencje międzykulturowe, wykorzystując istniejące instrumenty i inicjatywy w dziedzinie polityki kulturalnej, edukacyjnej, młodzieżowej i audiowizualnej, w szczególności przez rozważenie, w jaki sposób środki te można by pogłębić i usprawnić, tak by wspierały dialog międzykulturowy,

– zwiększały - z myślą o rozwijaniu kompetencji międzykulturowych

– synergie między wspomnianymi dziedzinami, np. przez planowanie wspólnych inicjatyw, uwzględniając przy tym potrzebę rozumienia i szanowania własnej kultury przez obywateli, rozumienia i szanowania kultury innych oraz różnorodności kulturowej w ogóle, potrzebę komunikowania się w środowisku zróżnicowanym kulturowo, a także określania wspólnych wartości, jakimi są demokracja i prawa człowieka, oraz aktywnego uczestniczenia w ich propagowaniu i rozwijaniu,

– stwarzały okazje do prowadzenia dialogu na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i na szczeblu UE przez zwiększenie wsparcia na rzecz rozwijania kompetencji międzykulturowych za pośrednictwem istniejących programów w zakresie polityki kulturalnej, edukacyjnej, młodzieżowej i audiowizualnej,

– dbały o środowisko sprzyjające kreatywności i innowacyjności, tak by wnieść swój pełny wkład w kształtowanie kompetencji międzykulturowych i pogłębianie dialogu międzykulturowego,

– wskazywały i udostępniały sobie wzajemnie dobre wzorce w zakresie rozwijania kompetencji międzykulturowych, biorąc po uwagę w szczególności - w ramach działań następczych

– inicjatywy podejmowane w ramach Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego na szczeblu krajowym i na szczeblu UE,

– wzmacniały i propagowały koncepcję dialogu międzykulturowego we wszystkich innych stosownych dziedzinach polityki, zarówno w UE, jak i w stosunkach zewnętrznych.

______

(1) Dz.U. L 412 z 30.12.2006, str. 44.

(2) Dok. 9496/07 i ADD 1.

(3) Dz.U. C 287 z 29.11.2007, str. 1.

(4) Dz.U. L 394 z 30.12.2006, str. 10.

(5) Kompetencje kluczowe zdefiniowane w zaleceniu 2006/962/WE.

(6) Dz.U. L 332 z 18.12.2007, str. 27.

(7) Często określane w języku angielskim jako "community media", a w

języku francuskim jako "médias associatifs" ("media społeczne").

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024