Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa nr C 3/07 (ex NN 66/06) - Regulowane taryfy opłat za energię elektryczną w Hiszpanii - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - HISZPANIA

Pomoc państwa nr C 3/07 (ex NN 66/06) - Regulowane taryfy opłat za energię elektryczną w Hiszpanii

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 43/10)

(Dz.U.UE C z dnia 27 lutego 2007 r.)

Pismem z dnia 24 stycznia 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Hiszpanię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącego wyżej wspomnianych środków.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, względem których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia oraz załączonego do niego pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej:

Commission of the European Communities

Competition DG, State aid Greffe

B-1049 Brussels

Fax: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Hiszpanii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1.

OPIS ŚRODKÓW

Odbiorcy końcowi w Hiszpanii mogą nabywać energię elektryczną z dwóch głównych źródeł: na rynku zliberalizowanym i na rynku regulowanym.

Na rynku zliberalizowanym odbiorcy nabywają energię elektryczną od dostawców, którymi mogą być zarówno istniejący operatorzy jak i nowe podmioty. Część ceny będąca opłatą za energię elektryczną jest wynikiem negocjacji klienta z dostawcą. Często odzwierciedla ona ponoszone przez dostawcę koszty nabycia energii elektrycznej na rynku hurtowym. Oprócz części ceny będącej opłatą za energię elektryczną odbiorca płaci regulowane opłaty za dostęp do sieci, w tym opłaty przesyłowe i dystrybucyjne.

Na rynku regulowanym odbiorcy nabywają energię elektryczną jedynie od przedsiębiorstw dystrybucyjnych wyznaczonych przez państwo. Ceny obejmujące wszystkie składniki są w całości regulowane przez państwo, które ustala je na mocy dekretu, na ogół co roku, ale z możliwością wprowadzenia zmian nawet w ciągu roku. Takie regulowane ceny nazywane są również "taryfami".

Wysokość taryf określa się tak, aby w wyniku całego procesu regulacji zobowiązań przedsiębiorstwa dystrybucyjne pokryły swoje koszty nabycia energii elektrycznej oraz uzyskały odpowiednią marżę zysku.

Jednak w 2005 r. tak się nie stało. Hurtowe ceny energii elektrycznej znacznie wzrosły w ciągu roku, w przeciwieństwie do taryf, które nie uległy dużym zmianom. Taryfa regulowana była w wyniku tego znacznie niższa niż ceny rynkowe. Komisja oszacowała różnicę na około 8 EUR/MWh w przypadku małych odbiorców prowadzących działalność gospodarczą i około 47 EUR/MWh w przypadku dużych odbiorców o wysokim zużyciu energii.

Globalny deficyt w sektorze regulowanym wyniósł ogółem 3.811 mln EUR, co oznacza, że brakowało 3.811 mln EUR na pokrycie całkowitych kosztów nabycia energii elektrycznej poniesionych przez przedsiębiorstwa dystrybucyjne.

W celu sfinansowania tego deficytu Hiszpania wprowadziła opłatę parafiskalną, nałożoną na wszystkich konsumentów w Hiszpanii na okres 14 lat.

2.

OCENA ŚRODKÓW

Komisja przeanalizowała element pomocy taryfy regulowanej, stosowanej w przypadku odbiorców prowadzących działalność gospodarczą. Komisja stwierdziła, że taryfy regulowane były finansowane przynajmniej częściowo z zasobów państwa, stanowiły selektywną korzyść dla niektórych odbiorców prowadzących działalność gospodarczą i miały wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Te same wnioski wyciągnięto jeśli chodzi o zagwarantowany element zysku dla przedsiębiorstw dystrybucyjnych wyznaczonych przez państwo do dostarczania energii elektrycznej na rynku regulowanym.

Komisja dokonała analizy, czy przedmiotową pomoc można uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem. Komisja wyraża daleko idące wątpliwości, czy ma tu zastosowanie którekolwiek z odstępstw przewidzianych w art. 87 ust. 2 i art. 87 ust. 3 Traktatu WE.

Komisja dokonała następnie analizy, czy pomoc można uznać za rekompensatę za wykonanie usługi w ogólnym interesie gospodarczym w świetle dyrektywy 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylającej dyrektywę 96/92/WE(1) (zwanej dalej "dyrektywą").

Artykuł 3 dyrektywy zawiera zasady świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym. Ustęp 3 wspomnianego artykułu stanowi: Państwa członkowskie zapewniają wszystkim odbiorcom będącym gospodarstwami domowymi, a także, gdzie państwa członkowskie uznają to za stosowne, małym przedsiębiorstwom (mianowicie przedsiębiorstwom zatrudniającym mniej niż 50 osób i mającym obrót roczny lub bilans nieprzekraczający 10 milionów EUR), prawo do korzystania z usługi powszechnej, to znaczy z prawa do dostaw energii elektrycznej o określonej jakości na ich terytorium w rozsądnych cenach, łatwo i wyraźnie porównywalnych i przejrzystych.

W związku z powyższym Komisja wyraża wątpliwości, czy taryfa regulowana może być uznana za usługę w ogólnym interesie gospodarczym, jeśli stosuje się ją w przypadku odbiorców prowadzących działalność gospodarczą, którzy nie są małymi przedsiębiorstwami.

Dlatego też Komisja ma wątpliwości, czy taryfy regulowane są zgodne ze wspólnym rynkiem, jeśli stosuje się je w przypadku odbiorców prowadzących działalność gospodarczą, którzy nie są małymi przedsiębiorstwami. Wątpliwości te odnoszą się zarówno do pomocy dla odbiorców, którzy odnoszą korzyści z taryfy, jak i dla przedsiębiorstw dystrybucyjnych, które uzyskują zagwarantowaną marżę zysku w przypadku dostaw energii elektrycznej do odbiorców na rynku regulowanym.

3.

WNIOSEK

Komisja wszczyna formalne postępowanie wyjaśniające zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do środka pomocy.

Komisja zwraca się do Hiszpanii o dostarczenie wszelkich informacji, które mogą pomóc w ocenie przedmiotowych środków.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka pomoc przyznana niezgodnie z prawem może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przekazania uwag w terminie jednego miesiąca od dnia odpowiedniej publikacji.

______

(1) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 37.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.43.9

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa nr C 3/07 (ex NN 66/06) - Regulowane taryfy opłat za energię elektryczną w Hiszpanii - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 27/02/2007
Data ogłoszenia: 27/02/2007