Konkluzje na temat perspektyw europejskiej współpracy w zakresie polityki na rzecz młodzieży.

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 25 maja 2007 r. na temat perspektyw europejskiej współpracy w zakresie polityki na rzecz młodzieży

(2007/C 314/07)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2007 r.)

Rada i przedstawiciele rządów państw członkowskich zebrani w Radzie,

MAJĄC NA UWADZE:

(1) postulat Rady(1), by w roku 2009 dokonać oceny ogólnych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży uzgodnionych w 2002 roku;

(2) pierwszą wymianę poglądów na temat perspektyw europejskiej polityki na rzecz młodzieży, która to wymiana poglądów miała miejsce na posiedzeniu Rady ds. Edukacji, Młodzieży i Kultury w dniu 16 lutego 2007 r. i została przeprowadzona na podstawie wspólnego dokumentu do dyskusji przygotowanego przez prezydencję niemiecką, portugalską i słoweńską oraz miała na celu ocenę ram współpracy;

(3) prace Biura Doradców ds. Polityki Europejskiej(2) przy Komisji Europejskiej, które kładą nacisk na znaczenie inwestycji w jakość życia, zdrowie, edukację, wchodzenie na rynek pracy i aktywne postawę obywatelską młodych ludzi;

(4) sprawozdanie okresowe Komisji Europejskiej na wiosenne posiedzenie Rady Europejskiej w 2007 r. zatytułowane "Ocena realiów społecznych"(3), podkreślające kwestię sprawiedliwości międzypokoleniowej w obliczu globalizacji i zmian demograficznych i torujące drogę otwartej debacie na temat zagadnień i wyzwań społecznych, które będą miały zasadniczy wpływ również na sytuację społeczną młodych ludzi w Europie;

(5) wniosek Rady(4) o promowanie usystematyzowanego dialogu z młodymi ludźmi w celu zwiększania, na wszystkich szczeblach, zaangażowania młodych ludzi i organizacji młodzieżowych w kształtowanie i realizację dotyczących ich strategii politycznych i propagowanie w ten sposób aktywnej postawy obywatelskiej;

(6) Europejski pakt na rzecz młodzieży, zatwierdzony na wiosennym posiedzeniu Rady Europejskiej w 2005 r., określający priorytetowe obszary działania, w których pożądane jest większe zaangażowanie młodych ludzi i wszystkich istotnych podmiotów związanych z polityką na rzecz młodzieży,

1. WSKAZUJĄ, że zgodnie z Europejskim paktem na rzecz młodzieży prowadzenie skutecznej i zrównoważonej polityki na rzecz młodzieży wymaga w odpowiednich obszarach polityki podejścia autentycznie międzysektorowego, do którego kształtowania i realizacji Rada pragnie wnieść zasadniczy wkład;

2. PONADTO WSKAZUJĄ, że w obliczu zmian demograficznych, które są zauważalne we wszystkich państwach członkowskich, i w których wyniku odsetek młodych ludzi w nadchodzących dekadach nadal będzie malał, rośnie potrzeba stworzenia międzysektorowej strategii umożliwiającej opracowanie sprawiedliwych wobec wszystkich pokoleń i zrównoważonych kierunków rozwoju polityki, przyczyniających się do równego rozkładu szans i koniecznych obciążeń pomiędzy wszystkie grupy wiekowe i umożliwiających młodym ludziom uzyskanie pewnego stopnia niezależności odpowiadającego ich wiekowi i potrzebom;

3. ZWRACAJĄ UWAGĘ, że otwarta metoda koordynacji i Europejski pakt na rzecz młodzieży są głównymi instrumentami prowadzenia polityki na rzecz młodzieży w Europie. W interesie skuteczności, spójności i widoczności działań należy rozwijać inicjatywy mające na celu przyszłą poprawę interakcji pomiędzy tymi instrumentami, a co za tym idzie wzajemne ich umacnianie. Należy unikać zwiększania wymogów dotyczących sprawozdawczości obowiązujących obecnie państwa członkowskie;

4. PODKREŚLAJĄ znaczenie programu "Młodzież w działaniu"(5) dla zwiększania europejskiej współpracy w zakresie polityki na rzecz młodzieży, znaczenie europejskich funduszy strukturalnych dla wdrażania Europejskiego paktu na rzecz młodzieży na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym oraz znaczenie otwartej metody koordynacji;

5. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ inicjatywy Komisji podkreślające rolę młodych kobiet i mężczyzn jako źródło przyszłej organizacji społeczeństwa Unii Europejskiej i jej państw członkowskich i popierają autentycznie międzysektorowe podejście do prowadzenia polityki na rzecz młodzieży, wzmacnianie usystematyzowanego dialogu z młodymi ludźmi oraz promowanie ich niezależności i aktywnej postawy obywatelskiej;

6. WYRAŻAJĄ chęć pomocy w przygotowywaniu, realizacji i kontynuacji takich inicjatyw, i dążą przy tym do pozyskania wsparcia ze strony Parlamentu Europejskiego, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów oraz mają na uwadze rolę odpowiednich podmiotów na szczeblu regionalnym i lokalnym;

6a) ZAMIERZAJĄ - dzięki niniejszym konkluzjom - poprzez zestaw odpowiednich propozycji dotyczących perspektyw tematycznych i strukturalnych przyczynić się do dogłębnej dyskusji na temat perspektyw europejskiej współpracy w zakresie polityki na rzecz młodzieży oraz do oceny ram współpracy w 2009 r.;

7. UZNAJĄ w tym kontekście następujące kwestie za szczególnie istotne:

a) Jednym z celów europejskiej współpracy w zakresie polityki na rzecz młodzieży jest zajęcie się problemem jakości życia młodych ludzi w Europie za pomocą konkretnych instrumentów tej polityki, a także poprzez włączanie kwestii dotyczących młodzieży do powiązanych z nią obszarów polityki i lepszą międzysektorową koordynację działań z działaniami prowadzonymi w tych obszarach polityki. Taką współpracę można by zacieśnić, mając na uwadze następujące cele:

– poprawę integracji społecznej młodych ludzi, ułatwianie im osiągania niezależności i reagowanie tym samym na wyzwania demograficzne, w szczególności poprzez:

– zapewnienie wszystkim młodym ludziom możliwości zdobycia niezbędnych podstawowych umiejętności i kompetencji,

– ułatwienie przejścia z etapu kształcenia i szkolenia do etapu zatrudnienia,

– łączenie elastyczności, w tym zwiększoną mobilność, jakiej wymaga się od młodych ludzi, z bezpieczeństwem ("model elastycznego rynku pracy i bezpieczeństwa socjalnego"),

– wspieranie potencjału przedsiębiorczego młodych ludzi oraz

– w razie konieczności, propagowanie strategii działania oferujących młodym ludziom drugą szansę i umożliwiających powrót na drogę budowy kapitału ludzkiego na przyszłość;

– poprawę warunków życia w społeczeństwach wielokulturowych poprzez rozwijanie umiejętności międzykulturowych młodych ludzi;

– propagowanie poszanowania praw człowieka i wartości, takich jak tolerancja, wzajemny szacunek, różnorodność, równość i solidarność oraz zwalczanie wszelkich form dyskryminacji;

– poprawę jakości życia młodzieży, w tym umożliwienie jej prowadzenia zdrowego trybu życia;

– promowanie aktywności kulturalnej i twórczej młodych ludzi;

– udzielanie młodym ludziom wsparcia przez umożliwienie im lepszego godzenia życia zawodowego, rodzinnego i prywatnego, tak aby mogli, jeśli tego chcą, założyć rodziny i w pełni uczestniczyć w szkoleniu i kształceniu lub jednoczesne rozpoczęcie życia zawodowego;

– poprawę warunków społeczno-ekonomicznych, w jakich żyją młodzi ludzie z gorzej rozwiniętych terenów miejskich i wiejskich.

b) Doniosłe znaczenie ma rozwijanie polityki na rzecz młodzieży w sposób międzysektorowy i na zasadzie ścisłej współpracy z młodymi ludźmi, osobami aktywnymi w obszarach związanych z młodzieżą oraz z organizacjami młodzieżowymi. Wśród innych propozycji, które mają być opracowane, należy wykorzystać istniejące instrumenty usystematyzowanego dialogu - takie jak spotkania młodzieży organizowane przez prezydencję i Europejski Tydzień Młodzieży - by dać okazję nieformalnych spotkań, w tym także z przedstawicielami Rady, Komisji i Parlamentu Europejskiego odpowiedzialnymi za powiązane obszary polityki. Należy zadbać o to, by przedstawiciele młodzieży od samego początku byli włączani w organizację i działanie takich forów, ze szczególnym uwzględnieniem młodych ludzi będących w niekorzystnej sytuacji społecznej, kulturowej czy ekonomicznej.

Należy opracować propozycje dotyczące wzmożonej współpracy międzysektorowej w ramach Rady i jej organów, obejmującej kwestie dotyczące młodzieży.

c) Regularne europejskie sprawozdanie na temat młodzieży dotyczące sytuacji młodych ludzi w Europie mogłoby pomóc w analizie problemów młodych ludzi i jakości ich życia oraz w zwróceniu na nie uwagi, a także w rozwijaniu strategii politycznych na rzecz młodzieży w Europie. Młodzi ludzie powinni aktywnie uczestniczyć w opracowywaniu sprawozdań w ramach wspomnianego usystematyzowanego dialogu. Sprawozdania należy postrzegać jako wyraźną zachętę do rozpoczęcia dyskusji zgodnie z ich priorytetami tematycznymi.

Aby uniknąć nakładania na państwa członkowskie obowiązku sporządzania dodatkowych sprawozdań, należy je opracowywać przede wszystkim z wykorzystaniem informacji zebranych w toku działań sprawozdawczych przy zastosowaniu otwartej metody koordynacji, ewentualnie z uwzględnieniem odpowiednich danych i uporządkowanych przykładów sprawdzonych rozwiązań pochodzących z państw członkowskich, od organizacji młodzieżowych i z dziedziny badań naukowych.

d) Aby poprawić ciągłość, spójność i widoczność działań na rzecz młodzieży, należy optymalnie wykorzystywać możliwości współpracy między trzema prezydencjami na podstawie 18-miesięcznych programów działań. Zgodnie z regulaminem wewnętrznym Rady(6) obejmowałoby to podejmowaną w odpowiednim czasie współpracę z trzema krajami przejmującymi kolejno prezydencję i z Komisją, tak by dzięki planowi zatwierdzonemu przez Radę priorytety tematyczne były jasno określone na kolejne trzy lata.

Prezydencje powinny w szczególności zwracać uwagę na łączenie ze sobą poszczególnych działań podejmowanych w ramach usystematyzowanego dialogu z młodymi ludźmi oraz na zapewnienie możliwości reagowania na kwestie podniesione w dyskusji z młodymi ludźmi.

e) Należy stworzyć transgraniczne ramy ułatwiające wymianę sprawdzonych rozwiązań pomiędzy lokalnymi i regionalnymi podmiotami związanymi z polityką na rzecz młodzieży, ze szczególnym naciskiem na "kształcenie partnerskie" w zakresie lokalnej realizacji strategii dotyczących Europejskiego paktu na rzecz młodzieży. Wnioski z tej wymiany powinny być łatwo dostępne dla wszystkich zainteresowanych stron oraz powinny być systematycznie oceniane i wykorzystywane w praktyce - również jako część wkładu wnoszonego przez ministrów ds. młodzieży w realizację celów strategii lizbońskiej.

Wymianę tę należy wspierać wytycznymi w zakresie planowania, organizacji i oceny. Należy rozważyć opracowanie systemu nagród, tak aby zwracać uwagę na przykłady wyjątkowo udanej realizacji strategii lokalnych i zwiększać poziom wiedzy na temat działań prowadzonych na rzecz młodzieży na szczeblu europejskim.

______

(1) Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie w sprawie wychodzenia naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego paktu na rzecz młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa (Dz.U. C 292 z 24.11.2005, str. 5).

(2)http://ec.europa.eu/dgs/policy_advisers/publications/index_en.htm

(3) COM(2007) 63 wersja ostateczna.

(4) Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie w sprawie realizacji wspólnych celów w zakresie uczestnictwa i informowania młodzieży w celu promowania wśród młodych ludzi aktywnego obywatelstwa europejskiego (Dz.U. C 297 z 7.12.2006, str. 6).

(5) Dz.U. L 327 z 24.11.2006, str. 30.

(6) Dz.U. L 285 z 16.10.2006, str. 47.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024