Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Organu Nadzoru Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS) za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Organu.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Organu Nadzoru Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS) za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Organu

(2007/C 309/13)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2007 r.)

WSTĘP

1. Europejski Organ Nadzoru GNSS (Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej) (zwany dalej "Organem") został ustanowiony jako agencja wspólnotowa rozporządzeniem Rady (WE) nr 1321/2004 z dnia 12 lipca 2004 r.(1). Jego zadaniem jest zarządzanie interesem publicznym w związku z europejskimi programami GNSS oraz działanie w charakterze organu regulacyjnego dla programu w fazie rozmieszczania oraz fazie operacyjnej programu Galileo. W tabeli 1 zestawiono cele i działania Organu.

2. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1942/2006(2) z dnia 12 grudnia 2006 r. rozszerza zadania Organu o działania w fazie rozwojowej (pierwsza faza programu Galileo(3)), których Wspólne Przedsiębiorstwo Galileo nie zdołało ukończyć przed swoją likwidacją w dniu 31 grudnia 2006 r.

3. Organ rozpoczął działalność w 2006 r. Początkowo wszystkie transakcje finansowe Organu realizowała w jego imieniu Dyrekcja Generalna ds. Energii i Transportu. Po zainstalowaniu wszystkich niezbędnych systemów finansowych Organ przejął odpowiedzialność za swoje operacje finansowe we wrześniu 2006 r(4).

4. Przejmowanie przez Organ działalności Wspólnego Przedsiębiorstwa Galileo rozpoczęło się w grudniu 2006 r. transferem kwoty 70 mln euro oraz praw i obowiązków związanych z 6. PR(5), MEDA(6), EGNOS(7) i z innymi kontraktami. Dlatego też, mimo że wspólnotowa subwencja i inne dochody Organu w 2006 r. wynosiły niewiele ponad 7 mln euro, pod koniec 2006 r. jego łączne aktywa osiągnęły wartość 76,6 mln euro.

5. Najważniejsze dane ze sporządzonych przez Organ sprawozdań finansowych za rok budżetowy 2006 r. przedstawiono w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

6. Niniejszą opinię, skierowaną do Parlamentu Europejskiego i Rady zgodnie z art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(8), sporządzono w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Organu zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

7. Zgodnie z art. 12 rozporządzenia Rady (WE) nr 1321/2004 sprawozdanie finansowe Organu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. zostało sporządzone przez jego dyrektora wykonawczego oraz przesłane do Trybunału, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw. Sprawozdania finansowe obejmują okres od dnia 18 września (data rozpoczęcia niezależnych operacji finansowych) do dnia 31 grudnia 2006 r.

8. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i INTOSAI oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w sposób pozwalający na uzyskanie wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe.

9. Trybunał uzyskał zatem uzasadnioną podstawę do wydania poniższej opinii.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Organu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Organu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

10. Badania przeprowadzone przez Trybunał na reprezentatywnej próbie 80 transakcji wykazały uchybienia w działaniu systemów zarządzania i kontroli. W 12 przypadkach urzędnik inicjujący transakcję nie miał przekazanych uprawnień, a obieg środków finansowych nie był prawidłowy. W dwóch przypadkach urzędnik zatwierdzający Organu nie zatwierdził zobowiązania budżetowego przed zaciągnięciem zobowiązania prawnego wbrew wymogom rozporządzenia finansowego.

11. Zgodnie z rozporządzeniem od dnia 1 stycznia 2007 r. Organ staje się właścicielem wszystkich aktywów materialnych i niematerialnych stworzonych lub opracowanych w fazie rozwojowej programu Galileo(9). Część aktywów przeniesiono ze Wspólnego Przedsiębiorstwa Galileo w grudniu 2006 r. (pkt 4 powyżej). Ze względu na brak porozumienia między trzema członkami Wspólnego Przedsiębiorstwa(10) a Organem przeniesienie dalszej części aktywów o wartości 65 mln euro(11) zostało wstrzymane do połowy 2007 r.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 20 września 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Dz.U. L 246 z 20.7.2004, str. 1.

(2) Dz.U. L 367 z 22.12.2006, str. 18.

(3) Program Galileo jest podzielony na trzy fazy: rozwojową i zatwierdzania (2001-2005), rozmieszczania (2006-2007), jak również operacyjną (od 2008 r.). W komunikacie do Parlamentu Europejskiego i Rady zatytułowanym "Bilans programu Galileo" (COM(2006) 272 wersja ostateczna z dnia 7 czerwca 2006 r.) Komisja zmieniła harmonogram programu Galileo. Faza rozwojowa i zatwierdzania będzie trwała do początku 2009 r., faza rozmieszczania jest zaplanowana na lata 2009-2010, a faza operacyjna rozpocznie się z końcem 2010 r.

(4) Porozumienie w sprawie warunków transferu między Dyrekcją Generalną ds. Energii i Transportu a Organem z dnia 15 września 2006 r.

(5) 6. PR jest to szósty program ramowy Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji, przyczyniający się do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i innowacji (2002-2006) (decyzja nr 1513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. - Dz.U. L 232 z 29.8.2002).

(6) Program MEDA jest głównym instrumentem współpracy gospodarczej i finansowej w ramach partnerstwa euro-śródziemnomorskiego (rozporządzenie Rady (WE) nr 1488/96 z dnia 23 lipca 1996 r. - Dz.U. L 189 z 30.7.1996).

(7) Program EGNOS (Europejski System Wspomagania Satelitarnego), czyli europejski system nawigacji satelitarnej, którego celem jest korygowanie i doskonalenie danych GPS, włączono do programu Galileo w związku z konkluzjami Rady z dnia 5 czerwca 2003 r.

(8) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(9) Artykuł 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1321/2004 zmienionego art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1942/2006.

(10) Europejska Agencja Kosmiczna, chińskie Krajowe Centrum Teledetekcji i MATIMOP - Izraelskie Centrum Przemysłowe ds. Badań i Rozwoju.

(11) Ta kwota nie obejmuje pozostałej części środków pochodzącej z likwidacji Wspólnego Przedsiębiorstwa Galileo, która zostanie przekazana Organowi dopiero po zakończeniu procedury likwidacji.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejski Organ Nadzoru GNSS (Bruksela)

grafika

Tabela 2

Europejski Organ Nadzoru GNSS (Bruksela) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2006

grafika

Tabela 3

Europejski Organ Nadzoru GNSS (Bruksela) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2006 i 2005

grafika

Tabela 4

Europejski Organ Nadzoru GNSS (Bruksela) - Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.

grafika

ODPOWIEDZI ORGANU

10. Nawiązując do pańskiej uwagi nr 10, proszę wziąć pod uwagę, że transakcje zostały dokonane w początkowym okresie rozpoczęcia naszej działalności, kiedy cierpieliśmy na niedobór personelu i brak doświadczenia, a jednocześnie musieliśmy zmagać się z dużą ilością pracy. Od tamtej pory sytuacja w naszej instytucji uległa znacznej poprawie, a obecnie szczególną uwagę poświęca się sprawom szkolenia personelu oraz poprawie i udokumentowaniu procedur.

11. Trybunał zwraca również uwagę na fakt, że część aktywów Wspólnego Przedsięwzięcia Galileo wynoszących 65 mln euro nie została przeniesiona wraz z dniem 1 stycznia 2007 r. Z nieukrywanym zadowoleniem potwierdzam, że do dnia dzisiejszego ok. 97 % tej kwoty wpłynęło do Organu, a problemy, które były przyczyną spowolnienia przeniesienia, zostały rozwiązane.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.309.72

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Organu Nadzoru Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS) za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Organu.
Data aktu: 20/09/2007
Data ogłoszenia: 19/12/2007