Nowe umiejętności w nowych miejscach pracy.

REZOLUCJA RADY
z dnia 15 listopada 2007 r.
w sprawie "Nowych umiejętności w nowych miejscach pracy"

(2007/C 290/01)

(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

ODWOŁUJĄC się w szczególności do:

1) Szczytu Rady Europejskiej w Lizbonie w marcu 2000 roku, podczas którego zapoczątkowano strategię zmierzającą do osiągnięcia zrównoważonego wzrostu gospodarczego, liczniejszych i lepszych miejsc pracy oraz większej spójności społecznej, z długoterminowymi celami w dziedzinie zatrudnienia.

2) Zintegrowanych wytycznych dotyczących wzrostu i zatrudnienia na lata 2005-2008(1), w szczególności odnoszących się do potrzeby lepszego dostosowywania się do potrzeb rynku pracy, rozszerzania i doskonalenia inwestycji w kapitał ludzki, dostosowywania systemów kształcenia i szkolenia do nowych wymogów co do kompetencji i zapewniania odpowiednich zasobów ludzkich w sektorze badawczo-rozwojowym oraz w sektorze innowacji.

3) Konkluzji Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w dniach 14-15 listopada 2005 roku na temat roli rozwoju umiejętności i kompetencji w realizacji celów Strategii Lizbońskiej(2).

4) Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE)(3).

5) Zaproponowanego zalecenia ustanawiającego europejskie ramy kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, które wkrótce będzie przyjęte przez Parlament Europejski i Radę.

6) Komunikatu Komisji z dnia 7 września 2007 roku(4) - "E-umiejętności na XXI wiek: wspieranie konkurencyjnooci, wzrostu i zatrudnienia".

ŚWIADOMA, że:

1) Kształcenie i szkolenie, w kontekście uczenia się przez całe życie, stanowią niezbędny instrument promowania zdolności dostosowawczych i zdolności do zatrudnienia, aktywnej postawy obywatelskiej, samorealizacji i realizacji zawodowej. Zwiększają one mobilność obywateli Europy oraz przyczyniają się do osiągania celów i realizacji aspiracji Unii Europejskiej, która wychodzi naprzeciw wyzwaniom związanym z globalizacją i starzeniem się społeczeństwa. Powinny również umożliwiać wszystkim obywatelom zdobywanie wiedzy niezbędnej do odgrywania aktywnej roli w społeczeństwie opartym na wiedzy oraz na rynku pracy.

2) Cele dotyczące pełnego zatrudnienia, jakości zatrudnienia i wydajności pracy, jak również spójności społecznej, mogą być łatwiej osiągnięte wtedy, gdy znajdą odzwierciedlenie w wyraźnych priorytetach, którymi są: zachęcanie większej liczby osób do podejmowania zatrudnienia i pozostawania na rynku pracy, zwiększanie podaży siły roboczej; poprawianie zdolności dostosowawczych pracowników i przedsiębiorstw; oraz zwiększanie inwestycji w kapitał ludzki przez lepszą edukację i rozwój umiejętności i kompetencji.

PODKREŚLA potrzebę:

1) Zapewnienia wszystkim mieszkańcom Europy nowych możliwości poszerzania wiedzy, doskonalenia swoich umiejętności i kompetencji, dostosowania ich do nowych wymogów oraz znajdowania nowych i lepszych miejsc pracy, co można osiągnąć poprzez łączenie instrumentów, które już istnieją na poziomie europejskim i krajowym.

2) Przewidywania zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę - jak również niedoborów wykwalifikowanej kadry - pojawiających się na europejskich rynkach pracy.

3) Lepszego dostosowywania wiedzy, umiejętności i kompetencji do potrzeb społeczeństwa i gospodarki, jako sposobu zwiększania konkurencyjności i wzrostu, jak również osiągania większej spójności społecznej w Europie.

WZYWA ZATEM PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:

1) Przygotowania obywateli do podejmowania zatrudnienia w nowych miejscach pracy w społeczeństwie opartym na wiedzy, w szczególności przez:

a) podnoszenie ogólnego poziomu kwalifikacji, traktując w sposób priorytetowy kształcenie i szkolenie osób z niskimi kwalifikacjami i innych osób najbardziej narażonych na wykluczenie gospodarcze i społeczne, w tym osób przedwcześnie kończących edukację, młodych osób o niskim poziomie osiągnięć edukacyjnych, starszych pracowników, osób długotrwale bezrobotnych, kobiet starających się powrócić na rynek pracy, migrantów oraz osób niepełnosprawnych;

b) zapewnianie i zachęcanie do kształcenia i szkolenia oraz do kształcenia i szkolenia ustawicznego, w celu zdobycia umiejętności i kompetencji o najwyższej jakości, lub nawet osiągnięcia doskonałości, aby utrzymać i wzmocnić zdolności obywateli do podwyższania innowacyjności i lepszego wykorzystania badań, co jest konieczne do zwiększenia konkurencyjności, wzrostu i zatrudnienia;

c) promowanie doskonałości w odniesieniu do umiejętności w sektorze badawczo-rozwojowym i w ramach innowacyjności między innymi przez rozwój klastrów innowacyjnych z udziałem przedsiębiorstw, jak również placówek edukacyjnych, instytucji szkoleniowych i badawczych, oraz w ramach inicjatywy Euroskills 2008;

d) wdrażanie środków mających na celu dostosowywanie się do rozpoznanego zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę i uzupełnianie potencjalnych niedoborów;

e) pomoc osobom poszukującym pracy poprzez zapewnianie im poradnictwa zawodowego oraz osobistego planu szkolenia, w którym, w przypadku niedoboru wykwalifikowanej kadry, należy określić zespoły kompetencji, jakie są konieczne w celu podjęcia zatrudnienia w nowych miejscach pracy;

f) rozpowszechnianie informacji dotyczących umiejętności i kompetencji potrzebnych w nowych miejscach pracy przez EURES, krajowe służby zatrudnienia oraz przez europejskie i krajowe sieci doradztwa.

2) Kontynuowania prac w zakresie uznawania wyników kształcenia oraz przejrzystości kwalifikacji, w szczególności przez:

a) rozwijanie, zgodne z konkluzjami Rady z maja 2004 roku(5), systemu uznawania wyników kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego uzyskanych na poziomie krajowym, wdrażania europejskiej struktury kwalifikacji oraz już istniejących lub przyszłych europejskich systemów transferu i kumulowania punktów w szkolnictwie wyższym oraz w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego;

b) dalsze rozwijanie Europass jako instrumentu do wdrażania europejskiej struktury kwalifikacji i uwzględnianie postępów poczynionych w tworzeniu krajowych systemów uznawania kształcenia pozaformalnego i nieformalnego.

3) Zajęcia się finansowaniem i kwestią jakości przez:

a) wykorzystywanie funduszy strukturalnych na rzecz wspierania tej inicjatywy, jak również wykorzystywanie programu "Uczenie się przez całe życie", programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji oraz siódmego programu ramowego w dziedzinie badań i rozwoju technologicznego;

b) ulepszanie jakości i adekwatności kształcenia i szkolenia zawodowego na wszystkich poziomach poprzez wdrażanie zasad zapewniania jakości określonych w europejskich narzędziach odniesienia oraz poprzez pełne zaangażowanie partnerów społecznych.

WZYWA ZATEM KOMISJĘ DO:

1) Zbadania, w kontekście procesu kopenhaskiego i współpracy w dziedzinie szkolnictwa wyższego, zapotrzebowania na doradcze procedury o wartości dodanej mogące usprawnić systemy rozpoznawania nowych rodzajów zatrudnienia oraz zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę na poziomie europejskim, które to wykorzystują istniejące już sektorowe działania w zakresie rozwoju umiejętności i projekty dotyczące uczenia się przez całe życie, oraz politykę dotyczącą przedsiębiorstw i zasady dialogu społecznego. Procedury te powinny umożliwić stworzenie systemu regularnego prognozowania średnioterminowego zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę oraz rozpoznawania krótkoterminowych niedoborów wykwalifikowanej kadry ujętych w kategoriach funkcji zawodowych, poziomów odniesienia (EQF) oraz kluczowych kompetencji.

Przedmiotowe procedury powinny opierać się na:

– wiedzy fachowej pochodzącej między innymi od przedsiębiorstw, placówek edukacyjnych i instytucji szkoleniowych, służb zatrudnienia oraz naukowców;

– istniejących prognozach dla rynku pracy oraz wynikach sektorowych strategii rozwoju umiejętności na poziomie regionalnym, krajowym i europejskim, jak również wynikach ważnych badań dotyczących zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę w przyszłości, prowadzonych na poziomie krajowym i europejskim; oraz

2) Wzmocnienia europejskiej sieci wczesnego rozpoznawania i prognozowania zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę (sieć Skillsnet w ramach Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego) oraz wzmocnienia europejskiego systemu prognozowania tendencji w zatrudnieniu.

3) Sporządzenia sprawozdania z dalszych działań podjętych w związku z tą rezolucją na poziomach europejskim i krajowym w ramach programu prac "Edukacja i szkolenia", uwzględniając sporządzane co dwa lata krajowe sprawozdania państw członkowskich.

______

(1) Decyzja Rady 2005/600/WE z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie wytycznych dla polityk zatrudnienia państw członkowskich oraz zalecenie Rady 2005/601/WE z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych wytycznych polityki gospodarczej państw członkowskich i Wspólnoty (2005-2008), Dz.U. L 205 z 6.8.2005, str. 21.

(2) Dz.U. C 292 z 24.11.2005, str. 3.

(3) Dz.U. L 394/10 z 30.12.2006.

(4) KOM (2007) 496 wersja ostateczna.

(5) Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie ds. wspólnych europejskich zasad dotyczących identyfikacji i weryfikacji kształcenia pozaformalnego i nieformalnego (przyjęte w dniu 28 maja 2004 r.), dok.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.290.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Nowe umiejętności w nowych miejscach pracy.
Data aktu: 15/11/2007
Data ogłoszenia: 04/12/2007