Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa C 31/07 (ex NN 17/07) - Pomoc państwa dla przedsiębiorstw autobusowych Córas Iompair Éireann (Dublin Bus i Irish Bus) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - IRLANDIA

Pomoc państwa C 31/07 (ex NN 17/07) - Pomoc państwa dla przedsiębiorstw autobusowych Córas Iompair Éireann (Dublin Bus i Irish Bus)

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 217/10)

(Dz.U.UE C z dnia 15 września 2007 r.)

Pismem z dnia 18 lipca 2007 zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Irlandię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącego wyżej wymienionej pomocy państwa/środków.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać swoje uwagi w sprawie pomocy państwa, odnośnie której Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na adres:

European Commission

Directorate-General for Energy and Transport

Directorate A - General Affairs and Resources

Unit A4: Internal Market and Competition

Rue De Mot 28

B-1040 Brussels

Fax No: (32-2) 296 41 04

Zgłoszone uwagi zostaną przekazane do wiadomości Irlandii. Zainteresowana strona zgłaszająca uwagi może zwrócić się z pisemnym wnioskiem o potraktowanie informacji dotyczących jej tożsamości jako poufnych, podając powody uzasadniające taki wniosek.

TEKST STRESZCZENIA

POSTĘPOWANIE

Irish Coach Tourism and Transport Council (Irlandzka Rada ds. Autokarów Turystycznych i Transportowych) złożyła skargę dotyczącą domniemanej, niezgodnej z prawem pomocy państwa przyznanej Córas Iompair Éireann (zwanej dalej: "CIÉ", Irlandzka Rada ds. Transportu) przedsiębiorstwom autobusowym Irish Bus i Dublin Bus przez rząd irlandzki w postaci dotacji w ramach Narodowego Planu Rozwoju i w postaci rocznych dotacji operacyjnych.

OPIS POMOCY

Beneficjentami domniemanej, niezgodnej z prawem pomocy są Irish Bus i Dublin Bus. Oba przedsiębiorstwa są spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością będącymi własnością CIÉ, świadczącymi długodystansowe, miejskie, podmiejskie i regionalne usługi autobusowe w Irlandii. Irish Bus świadczy także usługi w zakresie transportu szkolnego.

Władze irlandzkie wspierają Irish Bus i Dublin Bus w wykonywaniu ich działalności w zakresie usług publicznego transportu autobusowego w postaci corocznych rekompensat, finansowania nowych autobusów i dotacji inwestycyjnych na specjalną infrastrukturę, do których nie wszyscy operatorzy mają dostęp na równych i niedyskryminacyjnych zasadach. Dotacje inwestycyjne wykorzystano na poprawienie jakości urządzeń przeznaczonych dla pasażerów takich jak dworce, przystanki autobusowe Irish Bus i garaże do parkowania oraz utrzymanie taborów autobusowych Dublin Bus.

OCENA POMOCY

Okres objęty badaniem

W odniesieniu do rekompensat za wykonywanie zobowiązań z tytułu świadczenia usług użyteczności publicznej, pierwotnie opartych jedynie na ustawach transportowych z 1950 r. i 1986 r., Komisja zauważa, że dokonano znacznej zmiany systemu rekompensat w 2003 r., wraz z wprowadzeniem rocznych protokołów ustaleń, wyszczególniających jakość i ilość świadczonych usług oraz dokładną kwotę należnej rekompensaty. Z uwagi na powyższe, Komisja uważa, że płatności związane z rekompensatami świadczenia usług użyteczności publicznej od 2003 r. stanowią nową pomoc w rozumieniu art. 1 c rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, ponieważ protokóły ustaleń znacznie zmieniają poprzedni mechanizm kompensacyjny.

W odniesieniu do płatności dokonywanych w oparciu o Narodowy Plan Rozwoju, Komisja uważa, że Narodowe Plany Rozwoju 2000 - 2006 i 2007 - 2013 znacznie zmieniły Narodowy Plan Rozwoju 1993-1999 i dlatego też powinny być uważane za nową pomoc w rozumieniu art. 1 c rozporządzenia (WE) nr 659/1999.

Istnienie pomocy

Komisja uważa, że władze irlandzkie nie dostarczyły wystarczających informacji pozwalających na stwierdzenie, że wszystkie kryteria z orzeczenia w sprawie Altmark(1) zostały spełnione. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez władze irlandzkie, Komisja nie może wykluczyć, że środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Zgodność pomocy

a) Rekompensata za usługi autobusowe wykonywane w ramach "obowiązku użyteczności publicznej" i program dotyczący transportu szkolnego

Z uwagi na fakt, że Irish Bus i Dublin Bus świadczą regularne przewozy autobusowe i inne usługi autobusowe, są one przedsiębiorstwami, które świadczą usługi transportu drogowego. Dlatego też, Irish Bus i Dublin Bus są objęte zakresem rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69.

Według władz irlandzkich, obowiązek świadczenia usług użyteczności publicznej został nałożony na CIÉ i jego filie na mocy ustaw transportowych z 1950 r. i z 1986 r. (reorganizacja CIÉ). Od 2003 r. warunki i kwota corocznej rekompensaty wypłacanej przez władze irlandzkie Dublin Bus i Irish Bus zostały objęte protokółem ustaleń. Władze irlandzkie zadeklarowały, że nie uznają protokołów ustaleń podpisanych z Dublin Bus i Irish Bus za umowy o świadczenie usług użyteczności publicznej.

Zgodnie z posiadanymi obecnie informacjami, Komisja nie może wykluczyć, że protokóły ustaleń powinny być traktowane jak umowy o świadczenie usług użyteczności publicznej. Ponadto nie jest jasne czy pomoc państwa przyznana w celu zrekompensowania świadczenia tych obowiązków użyteczności publicznej powinna być oceniona w oparciu o rozdział II, III i IV rozporządzenia, które zawierają art. 3 do 13 czy rozdział V, który zawiera art. 14. Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (EWG) nr 1191/69 kwota rekompensaty musi być ograniczona do wysokości różnicy pomiędzy kosztami wykonywania obowiązków a dochodami uzyskanymi w wyniku ich wykonywania. Komisja musi więc sprawdzić, czy rekompensata płacona przez władze irlandzkie ogranicza się do wysokości różnicy pomiędzy kosztami poniesionymi w wyniku wykonywania obowiązków użyteczności publicznej a dochodami ze sprzedaży biletów autobusowych. Na podstawie obecnie posiadanych informacji, Komisja ma wątpliwości czy Irish Bus i Dublin Bus nie otrzymały nadmiernych rekompensat. Obie filie CIÉ świadczą także usługi, które nie wchodzą w zakres usług, które mogą być zinterpretowane jako wykonywanie obowiązków użyteczności publicznej (tzw. "usługi handlowe") i mogą korzystać z publicznie finansowanych autobusów w celu świadczenia tych usług autobusowych. Dlatego też Komisja nie jest w stanie stwierdzić, czy rekompensata ogranicza się do wydatków poniesionych na wykonywanie obowiązków użyteczności publicznej. Na tym etapie Komisja nie dysponuje wystarczającymi informacjami do stwierdzenia, czy władze irlandzkie obliczyły rekompensatę za wykonywanie obowiązków taryfowych w zgodzie z przepisami art. 11 do 13.

Komisja ma wątpliwości czy obecne środki są zgodne z przepisami rozporządzenia (EWG) nr 1191/69 w przypadku gdyby miały być one uważane za rekompensatę za wykonywanie obowiązków użyteczności publicznej.

b) Finansowanie infrastruktury

Władze irlandzkie stwierdziły, że "pomoc finansowa przyznana przedsiębiorstwom CIÉ w ramach priorytetu transportowego Programu Operacyjnego Infrastruktura Społeczna i Gospodarcza jest objęta wyłączeniem grupowym z art. 73 (dawny art. 77) Traktatu dotyczącym potrzeb w zakresie koordynacji transportu i obowiązków użyteczności publicznej. Środki Dublińskiego Transportu Publicznego i Krajowego Transportu Publicznego odpowiednio są zgodne z zasadami pomocy państwa." W obecnej sprawie Komisja ma wątpliwości, czy dworce i przystanki autobusowe, garaże i obiekty obsługi technicznej są objęte narzuconym obowiązkiem użyteczności publicznej, czy raczej środki te wchodzą w zakres umów o świadczenie usług użyteczności publicznej.

Komisja mogłaby zbadać zgodność dotacji na inwestycje infrastrukturalne dla Irish Bus i Dublin Bus zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE, który stanowi, że: "pomoc przeznaczona na ułatwianie rozwoju niektórych działań gospodarczych lub niektórych regionów gospodarczych, o ile nie zmienia warunków wymiany handlowej w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem" może być uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem. Jednakże, Komisja ma wątpliwości, czy omawiane środki nie są sprzeczne ze wspólnym interesem i czy wyżej wspomniane kryteria zostały spełnione w omawianej sprawie.

c) Finansowanie szkolenia dotyczącego podnoszenia świadomości w zakresie niepełnosprawności

Władze irlandzkie nie dostarczyły Komisji niezbędnych informacji dotyczących sposobów, okresu, budżetu, intensywności i dalszych warunków w celu umożliwienia zajęcia stanowiska przez Komisję odnośnie tego środka. Na podstawie obecnie posiadanych informacji, Komisja nie może więc na tym etapie stwierdzić, czy wszystkie przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 68/2001 zostały spełnione i, w konsekwencji, czy stosuje się postanowienia art. 88 ust. 3 Traktatu WE dotyczące wyłączenia spod obowiązku notyfikacji.

PODSUMOWANIE

Uwzględniając powyższe, Komisja ma wątpliwości, czy środki wypłacane przez władze irlandzkie na rzecz Irish Bus i Dublin Bus są zgodne z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1191/69. W przypadku finansowania szkolenia dotyczącego podnoszenia świadomości w zakresie niepełnosprawności Komisja nie jest w stanie sprawdzić, czy indywidualna pomoc albo program pomocy spełnia wszystkie wymogi wynikające z przepisów rozporządzenia (WE) nr 68/2001 i postanowień dotyczących wyłączenia spod obowiązków notyfikacyjnych z art. 88 ust. 3 Traktatu WE. Dlatego też Komisja decyduje o wszczęciu postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 659/1999. Komisja zamknie postępowanie wydając ostateczną decyzję.

W świetle powyższych rozważań, Komisja, działając zgodnie z postępowaniem określonym w art. 88 ust. 2 Traktatu WE zwraca się z prośbą do Irlandii o przekazanie swoich uwag i dostarczenie wszelkich informacji przydatnych do oceny pomocy. Ponadto, Komisja prosi Irlandię o przekazanie szczegółowych informacji związanych z niniejszą sprawą.

W tej sytuacji Komisja uważa, że w interesie wszystkich zainteresowanych stron leży, aby zostały one zaproszone do przekazania swoich uwag w kontekście formalnego postępowania wyjaśniającego na podstawie art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka pomoc przyznana niezgodnie z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

______

(1) Sprawa C-280/00 Altmark Trans GmbH i Regierungspräsidium Magdeburg [2003] ECR I-7747.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.217.44

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa C 31/07 (ex NN 17/07) - Pomoc państwa dla przedsiębiorstw autobusowych Córas Iompair Éireann (Dublin Bus i Irish Bus) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 15/09/2007
Data ogłoszenia: 15/09/2007