Konferencja Komisji ds. Wspólnotowych i Europejskich Parlamentów Unii Europejskiej (COSAC) - Wkład wniesiony przez XXXVII COSAC - Berlin, 13-15 maja 2007 r.

Konferencja Komisji ds. Wspólnotowych i Europejskich Parlamentów Unii Europejskiej (COSAC)

Wkład wniesiony przez XXXVII COSAC

Berlin, 13-15 maja 2007 r.

(2007/C 206/02)

(Dz.U.UE C z dnia 5 września 2007 r.)

1. Przyszłość Europy

1.1 COSAC z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Prezydencji poczynione w celu zgromadzenia rządów wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej i przedstawicieli instytucji europejskich w Berlinie z okazji pięćdziesiątej rocznicy podpisania traktatów rzymskich. COSAC odnotowuje znaczenie deklaracji berlińskiej i wyraża nadzieję, że będzie ona stanowić długotrwały, pozytywny bodziec dla integracji europejskiej. COSAC wzywa parlamenty krajowe do przyczynienia się do podniesienia świadomości o istnieniu tego dokumentu.

1.2 COSAC z zadowoleniem przyjmuje działania Prezydencji niemieckiej mające na celu ponowne włączenie traktatu konstytucyjnego do agendy europejskiej. Debata nad tą kwestią wejdzie w decydującą fazę wraz ze sprawozdaniem, jakie Prezydencja niemiecka złoży w czerwcu Radzie Europejskiej. COSAC docenia zdecydowane stanowisko Prezydencji popierające dokonanie ustaleń instytucjonalnych przed wyborami europejskimi w 2009 r.

1.3 COSAC popiera pomysł zwołania w drugiej połowie roku konferencji międzyrządowej z jasnym mandatem i harmonogramem. Celem konferencji byłoby wypracowanie rozwiązania, które niezależnie od prezentacji, odznaczałoby się zdecydowanym poszanowaniem treści i celów Traktatu ustanawiającego konstytucję dla Europy. Rozwiązanie takie powinno uwzględniać i zawierać odpowiedź na problemy, na które zwracano uwagę w niektórych państwach członkowskich, a także wspierać demokrację, przejrzystość i efektywność procesu podejmowania decyzji oraz ochronę praw obywateli. Należy ponadto podjąć wyzwania związane ze zmianą klimatu i bezpieczeństwem energetycznym. COSAC oczekuje, że parlamenty krajowe oraz Parlament Europejski będą dalej w pełni angażowane, a ich poglądy uwzględniane w należyty sposób. COSAC podkreśla, że wszystkie ustalenia instytucjonalne muszą brać pod uwagę istotną rolę, jaką parlamenty krajowe odgrywają w integracji europejskiej i procesie formułowania polityki europejskiej. Ich przyszła rola musi być przynajmniej równa roli przewidzianej w traktacie konstytucyjnym. Należy utrzymać, a także lepiej i efektywniej realizować załączony do traktatu konstytucyjnego Protokół w sprawie roli parlamentów krajowych w Unii Europejskiej oraz Protokół w sprawie zastosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności, jak również nowy system, w oparciu o który Komisja przekazuje wszystkie wnioski bezpośrednio do parlamentów krajowych, wzywa je do zajęcia stanowiska w celu usprawnienia procesu formułowania polityki i udziela pisemnej odpowiedzi na te stanowiska.

1.4. COSAC odnotowuje, że Parlament Europejski planuje organizację spotkania z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego (Agora) i proponuje wspólne posiedzenia parlamentarne parlamentów krajowych i Parlamentu Europejskiego w celu wymiany poglądów i oceny szczytu Rady Europejskiej, a także perspektyw reformy traktatowej w trakcie oczekiwanej Konferencji Międzyrządowej.

2. Współpraca z Komisją Europejską i Radą

2.1 Nowy mechanizm, w oparciu o który Komisja bezpośrednio przekazuje parlamentom krajowym wszystkie nowe wnioski i dokumenty konsultacyjne, jest z zadowoleniem przyjmowany przez parlamenty krajowe jako wartość dodana. W celu poprawy tych ustaleń COSAC wzywa do wprowadzenia standardowej procedury przedstawiania dokumentów konsultacyjnych Komisji. COSAC z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Komisji ukierunkowane na przedstawianie parlamentom krajowym uzasadnionych odpowiedzi na ich uwagi i dalsze wyjaśnianie wniosków. COSAC wzywa Komisję do udzielania odpowiedzi na oświadczenia parlamentów krajowych w ciągu dwóch miesięcy i do podejmowania widocznych działań w sytuacji, gdy znaczna liczba parlamentów krajowych zgłasza zastrzeżenia do konkretnego wniosku, uzasadniając je w porównywalny sposób. COSAC doceniłby dalsze wyjaśnienia dotyczące systemu, w ramach którego Komisja zamierza reagować na oświadczenia parlamentów krajowych. Ponadto COSAC podkreśla wagę tego, by dokumenty konsultacyjne Komisji były tłumaczone na wszystkie języki urzędowe.

2.2 COSAC wzywa Komisję do podtrzymywania wysiłków w zakresie lepszego objaśniania wniosków w odniesieniu do zasady pomocniczości i proporcjonalności zgodnie z wytycznymi Protokołu w sprawie zastosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności zawartego w traktacie amsterdamskim. Parlamenty krajowe z zadowoleniem przyjęłyby również wyjaśnienia dotyczące wyboru podstawy prawnej.

2.3 COSAC zachęca parlamenty krajowe do zamieszczania ich wniosków dotyczących szczegółowych środków UE na stronie internetowej IPEX w celu rozwoju wymiany poglądów między parlamentami krajowymi. Odpowiedzi Komisji na oświadczenia parlamentów krajowych powinny być też dostępne dla innych parlamentów krajowych. COSAC wzywa Komisję do oceny możliwości zamieszczania na stronie internetowej IPEX korespondencji z parlamentami krajowymi.

2.4. COSAC wzywa Radę do oceny możliwości zamieszczania na stronie internetowej IPEX wniosków państw członkowskich wchodzących w zakres drugiego i trzeciego filara, w szczególności wszelkich wniosków legislacyjnych czy inicjatyw dotyczących ustanowienia obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, co może mieć bezpośredni wpływ na prawa i wolności jednostek.

3. Roczna strategia polityczna Komisji Europejskiej na 2008 r.

COSAC podkreśla znaczenie, jakie dla parlamentów krajowych ma informowanie ich o projektach politycznych Komisji na wczesnym etapie. COSAC oczekuje, że po oświadczeniu Komisji dotyczącym podjęcia zasadniczego dialogu z parlamentami krajowymi w sprawie jej priorytetów politycznych nastąpią konkretne działania, także w ramach COSAC. COSAC chciałby, by przy formułowaniu programu legislacyjnego i programu prac na 2008 r. Komisja wzięła pod uwagę stanowiska parlamentów krajowych.

4. Zmiany klimatyczne i ochrona klimatu - rola UE

4.1 Zmiany klimatyczne stały się kluczowym problemem publicznym w Europie. COSAC popiera wyodrębnienie zintegrowanej polityki klimatu i polityki energetycznej Unii Europejskiej, która powinna zapewniać trwały rozwój w odniesieniu do środowiska naturalnego, stymulować wzrost gospodarczy UE i wspierać jej konkurencyjność w świecie.

4.2 COSAC podkreśla, że UE jest zdecydowana objąć wiodącą rolę w walce ze zmianami klimatycznymi. Z zadowoleniem przyjmuje osiągnięte na wiosennym szczycie Rady Europejskiej w 2007 r. porozumienie w sprawie spójnej polityki w dziedzinie ochrony klimatu oraz energetyki. COSAC popiera zobowiązanie UE w zakresie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych do 2020 r. o 20 % i z zadowoleniem przyjmuje gotowość zwiększenia tego celu do 30 %, zakładając że kraje rozwinięte zobowiążą się do porównywalnej redukcji emisji, zaś bardziej zaawansowane gospodarczo kraje rozwijające się wniosą wkład adekwatny do ich odpowiedzialności i możliwości. COSAC zachęca instytucje UE do zajęcia proaktywnego stanowiska w negocjacjach dotyczących międzynarodowego systemu w zakresie klimatu, który zastąpi protokół z Kioto.

5. Wymiar wschodni - Rosja, Europa Wschodnia, Azja Środkowa

5.1 COSAC podkreśla znaczenie poszerzenia europejskiego obszaru bezpieczeństwa, stabilizacji i dobrobytu. COSAC z zadowoleniem przyjmuje zatem wysiłki ukierunkowane na zwrócenie szczególnej uwagi na stosunki UE z jej sąsiadami na Wschodzie oraz z Azją Środkową, tak aby zapewnić dobrobyt i demokrację w tych regionach.

5.2 COSAC zachęca państwa członkowskie Unii Europejskiej do prowadzenia europejskiej polityki sąsiedztwa w bardziej spójny i jednolity sposób przy pełnym wykorzystaniu instrumentów i doświadczenia Rady Europy. COSAC podkreśla potrzebę wzmocnienia europejskiej polityki sąsiedztwa w celu stopniowego podnoszenia wschodnich sąsiadów UE na polityczny i gospodarczy poziom porównywalny z poziomem Unii.

5.3 COSAC podkreśla znaczenie stabilizacji i bezpieczeństwa na Ukrainie dla całego regionu, a także konieczność zdecydowanego i długoterminowego zaangażowania się UE we współpracę z Ukrainą. COSAC wzywa wszystkich polityków uczestniczących w niedawnym kryzysie politycznym do podjęcia wszelkich możliwych wysiłków mających na celu wypracowanie wspólnego rozwiązania.

5.4 COSAC uznaje potrzebę polepszenia współpracy regionalnej, w szczególności w regionie Morza Czarnego, z którym od momentu przystąpienia Rumunii i Bułgarii UE posiada wspólne granice. Region ten posiada ogromny potencjał dla współpracy gospodarczej i wzrostu.

5.5 COSAC podkreśla strategiczne znaczenie Azji Środkowej i wzywa do opracowania strategii UE na rzecz Azji Środkowej w celu wprowadzenia stabilizacji, pokoju i dobrobytu w całym regionie Morza Kaspijskiego.

5.6 Pragnąc, aby dialog między Unią Europejską a Rosją nabrał rzeczywistego impetu, COSAC wyraża nadzieję, że na szczycie w Samarze w dniu 18 maja 2007 r. usunięte zostaną wszystkie przeszkody dotyczące negocjacji umowy o partnerstwie i współpracy między Unią Europejską a Federacją Rosyjską. COSAC z głębokim zaniepokojeniem śledził wydarzenia, jakie w ostatnich kilku tygodniach miały miejsce w Moskwie, Sankt Petersburgu i Niżnym Nowogrodzie. COSAC z zadowoleniem przyjmuje jednak piątą rundę konsultacji w sprawie praw człowieka między Unią Europejską a Federacją Rosyjską w dniu 3 maja 2007 r. COSAC wzywa do prowadzenia jednolitej europejskiej polityki wobec Rosji w oparciu o zasadę solidarności państw członkowskich UE w ich stosunkach z Rosją, przy czym podstawą dialogu UE-Rosja jest zdecydowana obrona praw człowieka i wartości demokratycznych.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024