Opinia "Strategia UE w zakresie wspierania państw członkowskich w ograniczaniu szkodliwych skutków spożywania alkoholu".

Opinia Komitetu Regionów "Strategia UE w zakresie wspierania państw członkowskich w ograniczaniu szkodliwych skutków spożywania alkoholu"

(2007/C 197/08)

(Dz.U.UE C z dnia 24 sierpnia 2007 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Wyraża zadowolenie z faktu, że Komisja nie ma zamiaru zastępować działaniem Wspólnoty strategii krajowych, które zostały już wprowadzone przez większość państw członkowskich, ani opracowywać jednolitych przepisów w dziedzinie zapobiegania szkodliwości alkoholu. Podziela zdanie Komisji, że strategie krajowe, wprowadzone już przez większość państw członkowskich, zgodnie z artykułem 152 Traktatu WE i z zasadą pomocniczości należą do kompetencji krajowych.
- Zwraca uwagę na fakt, że zamierzone przez Komisję porównanie środków wprowadzonych już przez państwa członkowskie i ustalenie najlepszych wzorców, w szczególności zaś wskazywanie obszarów, w których zdaniem Komisji można osiągnąć dalsze postępy, powinno ograniczać się do traktatowych celów i kompetencji Komisji.
- Podziela opinię Komisji, że według art. 152 Traktatu WE w dziedzinie polityki zdrowotnej istnieje wyraźny podział zadań między Unią Europejską a państwami członkowskimi, zgodnie z którym pole działania Unii ogranicza się do uzupełniania strategii poszczególnych państw członkowskich.
- Nie podziela zdania Komisji, że do zapobiegania nadmiernemu spożywaniu alkoholu i ograniczania tego zjawiska niezbędna jest również wspólna definicja "jednorazowego spożywania alkoholu w nadmiernych ilościach".
- Wyraża poważną wątpliwość, czy zbadanie zróżnicowania spożycia alkoholu ze względu na kraj, wiek i płeć przyniesie jakieś korzyści. Dotyczy to również proponowanego systemu elastycznych, lecz zestandaryzowanych definicji danych o alkoholu, jak i przeprowadzania powtarzających się, porównawczych analiz spożycia alkoholu, których wartość poznawcza, biorąc pod uwagę stwierdzone wszak przez Komisję różnice w kulturze spożywania alkoholu w państwach członkowskich, może być bardzo ograniczona.

I. Zalecenia polityczne

Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: "Strategia UE w zakresie wspierania państw członkowskich w ograniczaniu szkodliwych skutków spożywania alkoholu"

COM(2006) 625 wersja ostateczna

KOMITET REGIONÓW

Odnośnie do komunikatu Komisji

1. Zwraca uwagę na fakt, że zagrożenia dla zdrowia wynikające ze szkodliwego i niebezpiecznego spożycia alkoholu są przedmiotem debaty społecznej i politycznej już od długiego czasu. W tym kontekście jest zrozumiałe, że Komisja Europejska zajmuje się tym zagadnieniem i koncentruje się w szczególności na zapobieganiu poważnemu nadużywaniu alkoholu i ograniczaniu tego zjawiska, a także na problemie spożywania alkoholu przez osoby nieletnie, na wypadkach drogowych spowodowanych przez nietrzeźwych oraz na alkoholowym zespole płodowym.

2. Ze względu na to, że kultura spożywania alkoholu jest różna w różnych państwach członkowskich, za istotny uważa fakt, że przedmiotem komunikatu Komisji nie jest spożycie alkoholu jako takie, lecz jego nadużywanie i szkodliwe skutki jego spożycia.

3. Następnie wyraża zadowolenie z faktu, że Komisja nie ma zamiaru zastępować działaniem Wspólnoty strategii krajowych, które zostały już wprowadzone przez większość państw członkowskich, ani opracowywać jednolitych przepisów w dziedzinie zapobiegania szkodliwości alkoholu. Podziela zdanie Komisji, że strategie krajowe, wprowadzone już przez większość państw członkowskich, zgodnie z artykułem 152 Traktatu WE i z zasadą pomocniczości należą do kompetencji krajowych.

4. W tym kontekście zwraca uwagę na fakt, że zamierzone przez Komisję porównanie środków wprowadzonych już przez państwa członkowskie i ustalenie najlepszych wzorców, w szczególności zaś wskazywanie obszarów, w których zdaniem Komisji można osiągnąć dalsze postępy, powinno ograniczać się do traktatowych celów i kompetencji Komisji.

5. Docenia fakt, że Komisja analizując działania, które wspierają i uzupełniają strategie polityczne państw członkowskich, wyraźnie uwzględnia istniejące poważne różnice w przyzwyczajeniach konsumpcyjnych i różnice kulturowe w Unii Europejskiej.

Odnośnie do mandatu do działania

6. Podziela opinię Komisji, że według art. 152 Traktatu WE w dziedzinie polityki zdrowotnej istnieje wyraźny podział zadań między Unią Europejską a państwami członkowskimi, zgodnie z którym pole działania Unii ogranicza się do uzupełniania strategii poszczególnych państw członkowskich.

7. Podziela pogląd Komisji, że wiele państw członkowskich dysponuje szeroko zakrojonymi strategiami walki z negatywnymi dla zdrowia skutkami szkodliwego i niebezpiecznego spożywania alkoholu, a w większości państw członkowskich już podjęto środki mające na celu ograniczenie szkód związanych z alkoholem.

8. Z zadowoleniem przyjmuje strategię Komisji w zakresie wspierania państw członkowskich w ograniczaniu szkodliwych skutków spożywania alkoholu, nie uważa jednak, z punktu widzenia zasady pomocniczości, ale również ze względu na wspomniane przez Komisję w komunikacie różnice kulturowe w spożywaniu alkoholu, aby problemy, które mogą być podobne w różnych państwach członkowskich, wymagały zasadniczo rozstrzygnięć na szczeblu Unii Europejskiej.

Odnośnie do argumentów za podjęciem działań

9. Podziela zdanie Komisji, że szkodliwe i niebezpieczne spożywanie alkoholu ma istotny wpływ na zdrowie publiczne, a przez to wiąże się z kosztami opieki zdrowotnej, ubezpieczenia zdrowotnego, egzekwowania prawa i porządku publicznego oraz z kosztami w miejscu pracy, przez co wywiera negatywny wpływ na rozwój gospodarczy i na społeczeństwo jako całość. Szczególnie zagrożona jest młodzież. W tym kontekście strategie mające na celu zapobieganie szkodliwym skutkom spożywania alkoholu i walkę z nimi są jak najbardziej rozsądne.

Odnośnie do tematów priorytetowych i najlepszych wzorców

10. Podobnie jak Komisja jest zdania, że szkodliwe spożycie alkoholu przez młodych ludzi ma negatywny wpływ nie tylko na ich zdrowie i funkcjonowanie w społeczeństwie, ale również na osiągnięcia w szkole i na ich udział w życiu społecznym i demokratycznym społeczności, do której należą. Ponadto w wielu państwach członkowskich dostrzega wśród młodzieży wzrastającą tendencję do nadmiernego spożywania alkoholu i niewłaściwych zachowań z tym związanych. W związku z tym szczególnie istotna wydaje się debata w państwach członkowskich poświęcona środkom prawnym, które przeciwdziałałyby konsumpcji alkoholu przez nieletnich i rozprzestrzenianiu się szkodliwych zachowań, przy czym wyjątkowo dokładnie należy przemyśleć i przygotować środki prawne, czerpiąc z dotychczasowych doświadczeń innych państw członkowskich, tak aby ich represyjny charakter nie utrudniał dostępu do osób dotkniętych tym problemem.

11. Podziela zdanie Komisji, że skuteczne egzekwowanie krajowych i regionalnych środków przeciwdziałających prowadzeniu pojazdu pod wpływem alkoholu może znacznie ograniczyć ilość wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym, a także zmniejszyć liczbę obrażeń i przypadków kalectwa.

12. Wyraża zadowolenie, że Komisja poprzez planowane w komunikacie utworzenie wspólnej bazy danych naukowych na szczeblu wspólnotowym zamierza podjąć próbę oszacowania skutków umiarkowanego spożywania alkoholu i ustalenia wspólnej definicji "spożywania alkoholu w sposób szkodliwy i niebezpieczny".

13. Nie podziela zdania Komisji, że do zapobiegania nadmiernemu spożywaniu alkoholu i ograniczania tego zjawiska niezbędna jest również wspólna definicja "jednorazowego spożywania alkoholu w nadmiernych ilościach".

14. Wyraża zadowolenie z faktu, że ma być realizowana inicjatywa badawcza mająca na celu ustalenie korzyści i kosztów opcji strategicznych, gdyż może to pomóc w ocenie powodzenia różnych kampanii na rzecz ograniczania szkodliwych skutków spożywania alkoholu.

15. Wyraża poważną wątpliwość, czy zbadanie zróżnicowania spożycia alkoholu ze względu na kraj, wiek i płeć przyniesie jakieś korzyści. Dotyczy to również proponowanego systemu elastycznych, lecz zestandaryzowanych definicji danych o alkoholu, jak i przeprowadzania powtarzających się, porównawczych analiz spożycia alkoholu, których wartość poznawcza, biorąc pod uwagę stwierdzone wszak przez Komisję różnice w kulturze spożywania alkoholu w państwach członkowskich, może być bardzo ograniczona.

16. Niezależnie od tego wyraźnie podkreśla, że realizacja strategii UE w zakresie wspierania państw członkowskich w ograniczaniu szkodliwych skutków spożywania alkoholu nie może obciążać finansowo władz regionalnych i lokalnych.

Odnośnie do poziomów działań

17. Przyjmuje z zadowoleniem zaproponowany przez Komisję pomysł podjęcia i wspierania na trzech płaszczyznach środków przeciwko szkodliwym dla zdrowia skutkom niebezpiecznego spożycia alkoholu w kontekście jasnego uznania przez Komisję pełnych kompetencji państw członkowskich w tej dziedzinie.

18. Zasadniczo zgadza się, że należy wspierać strategie walki ze spożywaniem alkoholu przez młodzież, szczególnie we współpracy z państwami członkowskimi i zajmuje pozytywne stanowisko w stosunku do planowanego przez Komisję utworzenia forum ds. alkoholu i zdrowia jako części unijnej platformy środków w związku z żywnością, aktywnością fizyczną i zdrowiem w celu zapewnienia spójności między środkami i jednocześnie przyczynienia się do wielokrotnie postulowanej przez Komisję redukcji biurokracji i liczby gremiów. Działania na szczeblu UE w związku z alkoholem i zdrowiem powinny - uwzględniając środki już podjęte na szczeblu regionalnym i lokalnym - skupiać się na wymianie odpowiednich doświadczeń i wzorcowych procedur.

19. Aprobuje koncepcję Komisji, aby w ramach siódmego ramowego programu badań i rozwoju technologicznego przeanalizować, w jaki sposób badania na poziomie europejskim wnoszą wartość dodaną w strategię UE na rzecz wspierania państw członkowskich w ograniczaniu szkodliwych skutków spożywania alkoholu.

20. Z wielkim zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja zapoznała się ze środkami i strategiami ograniczania nadmiernego spożycia alkoholu stosowanymi w poszczególnych państwach członkowskich i je uwzględniła w komunikacie. Podziela tutaj zdanie Komisji, że konkretne środki przyjęte przez państwa członkowskie w celu ograniczenia szkodliwych skutków spożywania alkoholu są opracowane w oparciu o ich własne uwarunkowania kulturowe.

21. Podziela w szczególności przekonanie Komisji, że strategie krajowe mogą być bardziej skuteczne, jeśli są wspierane przez działania prowadzone na szczeblu lokalnym oraz organizowane przez społeczność lokalną. Z zadowoleniem odnotowuje, że Unia Europejska w ramach swojej działalności zgodnie z art. 152 Traktatu WE angażuje podmioty regionalne i lokalne.

22. Podziela pogląd Komisji, że społeczności lokalne mogłyby przyczynić się do zapobiegania szkodliwym skutkom spożywania alkoholu i promować strategie mające chronić przed nimi obywateli, podkreśla jednak, że takie działania są już w wielu miejscach realizowane i z tego powodu przyjmuje z zadowoleniem strategię Komisji na rzecz wspierania władz lokalnych i regionalnych.

23. Jeśli chodzi o koordynację działań na szczeblu Unii Europejskiej, zwraca uwagę na końcowe uregulowanie w art. 152 Traktatu WE, które w dziedzinie polityki zdrowotnej przewiduje wyraźny podział zadań między Unią Europejską a państwami członkowskimi, zgodnie z którym pole działania Unii ogranicza się do uzupełniania strategii poszczególnych państw członkowskich. Próba zwiększenia spójności decyzji politycznych, podjęta przez Komisję, nie może prowadzić do zlekceważenia tego wyraźnego podziału kompetencji. W związku z tym odrzuca również wprowadzenie jednolitych komunikatów ostrzegawczych na etykietach, czego Komisja w swoim komunikacie nie wyklucza; natomiast udziela pełnego wsparcia inicjatywom samoregulacji w przemyśle reklamowym.

Odnośnie do wniosków

24. Podobnie jak Komisja uważa, że jej główny wkład do tej strategii powinien opierać się na wsparciu polityk i strategii krajowych w tym zakresie. O tym stanowi zresztą art. 152 Traktatu WE. Przyjmuje z dużym zadowoleniem fakt, że Komisja, zgodnie z jasnym podziałem kompetencji między Unią Europejską a państwami członkowskimi, nie zamierza składać żadnych nowych wniosków legislacyjnych.

25. Ponadto wyraża zadowolenie, że przy wdrażaniu strategii Komisja wyraźnie podkreśla zasadę pomocniczości i uproszczenie administracji.

Bruksela, 6 czerwca 2007 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Michel DELEBARRE

II. Procedura

Tytuł Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: "Strategia UE w zakresie wspierania państw członkowskich w ograniczaniu szkodliwych skutków spożywania alkoholu"
Sygnatura COM(2006) 625 wersja ostateczna
Podstawa prawna Artykuł 265 ust. 1 TWE
Tryb postępowania -
Data wniosku Komisji Europejskiej 24.10.2006
Data decyzji Prezydium 25.4.2006
Komisja odpowiedzialna Komisja Rozwoju Zrównoważonego (DEVE)
Sprawozdawca Volker Hoff, minister kraju związkowego Hesja do spraw federalnych i europejskich (DE/EVP)
Notatka analityczna 22.12.2006
Posiedzenie komisji 6.3.2007
Data przyjęcia przez komisję 6.3.2007
Wynik głosowania komisji Opinia przyjęta większością głosów
Data przyjęcia na sesji plenarnej 6.6.2007
Wcześniejsza opinia Komitetu -

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024