Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i trybunale w sprawie pomocy państwa w odniesieniu do stosowania art. 3 norweskiej ustawy o zwrocie podatku VAT.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i trybunale w sprawie pomocy państwa w odniesieniu do stosowania art. 3 norweskiej ustawy o zwrocie podatku VAT

(2006/C 305/15)

(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2006 r.)

Decyzją nr 225/06/COL z dnia 19 czerwca 2006 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości (porozumienia o nadzorze i trybunale). Władze Norwegii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.

Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE i zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w ciągu jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA w Brukseli:

EFTA Surveillance Authority

Registry

35, Rue Belliard

B-1040 Brussels

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Norwegii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

PROCEDURA

Pismem z dnia 16 października 2003 r. do Urzędu Nadzoru EFTA wniesiono skargę, w której podniesiono zarzut udzielenia przez Norwegię pomocy państwa niektórym okręgowym szkołom miejskim świadczącym specjalistyczne usługi edukacyjne i konkurującym z podmiotami prywatnymi, poprzez stosowanie zwrotu naliczonego podatku VAT przewidzianego w art. 3 norweskiej ustawy o zwrocie VAT.

Po wymianie korespondencji pomiędzy Urzędem a władzami Norwegii oraz z osobą skarżącą Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do powyższego środka.

OCENA ŚRODKA

Władze Norwegii wprowadziły podatek od wartości dodanej w 1970 r. Mimo że od 2001 r. istnieje powszechny obowiązek płacenia podatku VAT należnego z tytułu świadczenia usług, niektóre usługi - wyraźnie wymienione - pozostają zwolnione z tego podatku. W związku z powyższym przedsiębiorstwa prowadzące działalność, która nie wchodzi w zakres ustawy o zwrocie podatku VAT, płacą podatek naliczony od zakupionych towarów i usług, ale nie mogą naliczyć podatku należnego na sprzedaż.

Władze Norwegii przyjęły ustawę o zwrocie podatku VAT ze skutkiem od 1 stycznia 2004 r. po to by zmniejszyć zakłócenia konkurencji wynikające z ustawy o VAT dla działalności niepodlegającej ustawie o VAT prowadzonej przez władze publiczne, które nie mogą odzyskać podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 3 ustawy o zwrocie podatku VAT państwo norweskie rekompensuje podatek naliczony płacony przez władze lokalne i regionalne, przedsiębiorstwa międzygminne i prywatne oraz organizacje nie nastawione na zysk wykonujące statutowe obowiązki władz lokalnych lub regionalnych, jak również niektóre inne instytucje kupujące towary i usługi od innych przedsiębiorstw zarejestrowanych jako płatnicy VAT. Przedsiębiorstwa publiczne prowadzące działalność podlegającą ustawie o VAT i naliczające podatek należny mogą odliczyć podatek naliczony na tej samej zasadzie co inne przedsiębiorstwa prowadzące taką samą działalność. Jednak gdy przedsiębiorstwa publiczne prowadzą działalność niepodlegającą ustawie o VAT, wówczas ustawa o zwrocie podatku VAT przewiduje zwrot zapłaconego podatku naliczonego. Z kolei przedsiębiorstwa prywatne prowadzące taką samą działalność niepodlegającą ustawie o zwrocie podatku VAT, nie otrzymują zwrotu zapłaconego podatku naliczonego. Mimo że celem wspomnianej ustawy było stworzenie równych warunków konkurencji pomiędzy samodzielnym wykonywaniem zadań przez podmioty publiczne a zlecaniem zadań na zewnątrz przez te podmioty, to ustawa ta zakłóciła konkurencję w tych przypadkach, gdy podmioty publiczne świadczą usługi, konkurując z przedsiębiorstwami prywatnymi.

We wstępnej opinii Urzędu zwrot przyznany na mocy ustawy o zwrocie podatku VAT stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Państwo przyznaje wybiórczą korzyść jedynie tym przedsiębiorstwom, które są wymienione w ustawie o zwrocie podatku VAT, i które konkurują z innymi przedsiębiorstwami na terenie EOG.

Gdyby zwrot za podatek naliczony został uznany za pomoc państwa, wówczas stanowiłby również pomoc operacyjną. W związku z powyższym Urząd ma wątpliwości co do tego, czy którakolwiek z podstaw do uznania zgodności przewidzianych w art. 61 ust. 2 i 3 Porozumienia EOG ma zastosowanie w powyższym przypadku. Ponadto Urząd we wstępnej ocenie uznał, że art. 59 ust. 2 Porozumienia EOG nie uzasadnia zgodności ustawy o zwrocie podatku VAT z porozumieniem EOG.

WNIOSKI

W świetle powyższych uwag Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 Porozumienia EOG. Zainteresowane strony zachęca się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszej decyzji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

EFTA SURVEILLANCE AUTHORITY DECISION

No 225/06/COL

of 19 July 2006

to initiate the procedure provided for in Article 1(2) in Part I of Protocol 3 to the Surveillance and Court Agreement with regard to Article 3 of the Norwegian Act on compensation for value added tax (VAT)

(Norway)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.305.39

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i trybunale w sprawie pomocy państwa w odniesieniu do stosowania art. 3 norweskiej ustawy o zwrocie podatku VAT.
Data aktu: 14/12/2006
Data ogłoszenia: 14/12/2006