Wykaz kombinacji kodów stosowanych w polu 36 jednolitego dokumentu administracyjnego (SAD).

Wykaz kombinacji kodów stosowanych w polu 36 jednolitego dokumentu administracyjnego (SAD)

(2006/C 303/28)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2006 r.)

Kombinacja kodów Stosowane uregulowania taryfowe

(art. 20 ust. 3 lit. c)-f) Wspólnotowego Kodeksu Celnego)

1XX Erga Omnes
100 Stawki celne dla krajów trzecich erga omnes

(zwykłe stawki celne zgodnie z art. 20 ust. 3 lit. c) WKC) W takim przypadku nie występuje się o preferencyjną stawkę celną lub stawka taka nie istnieje.

110 Zawieszenie ceł autonomicznych erga omnes

Czasowego zawieszenia ceł autonomicznych udziela się w przypadku niektórych towarów z sektorów rolnictwa, chemii, lotnictwa i mikroelektroniki. Większość z nich ujęta jest w corocznych rozporządzeniach. Inne są ujęte w przypisach do niektórych kodów CN i są stosowane przez czas nieokreślony. Zwykłe stawki celne można zawiesić całkowicie (np. rozdział 27) lub częściowo (np. 2905 44, 3201 20 00, 3824 60 itd.)

115 Zawieszenie ceł autonomicznych uwarunkowane przeznaczeniem końcowym erga omnes

Niektórych zawieszeń kodu 110 udziela się wyłącznie w przypadku uzyskania przez towar określonego przeznaczenia końcowego zgodnie z art. 82 WKC.

118 Zawieszenie ceł autonomicznych ze świadectwem poświadczającym szczególny charakter produktu erga omnes

W chwili obecnej sytuacja taka nie występuje w TARIC.

119 Zawieszenie ceł autonomicznych ze względu na "certyfikat zdatności do lotu" erga omnes

Zawieszeń tych udziela się wyłącznie w przypadku przedstawienia certyfikatu zdatności do lotu.

120 Niepreferencyjne kontyngenty taryfowe

Obejmuje kontyngenty taryfowe WTO i autonomiczne, erga omnes i związane z pochodzeniem.

123 Niepreferencyjne kontyngenty taryfowe uwarunkowane przedstawieniem autoryzacji przeznaczenia końcowego

Niektóre kontyngenty taryfowe w ramach kodu 120 przyznaje się wyłącznie w przypadku uzyskania przez towar określonego przeznaczenia końcowego zgodnie z art. 82 WKC.

125 Niepreferencyjne kontyngenty taryfowe uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa Są to dokumenty inne niż świadectwa pochodzenia, np. świadectwa rodowodowe, świadectwa wyrobów rękodzielniczych lub tkanych ręcznie.
128 Kontyngenty taryfowe po uszlachetnianiu biernym
140 Szczególne przeznaczenie końcowe wynikające ze Wspólnej Taryfy Celnej

Zastosowanie stawek celnych dla krajów trzecich pod warunkiem przedstawienia autoryzacji przeznaczenia końcowego.

150 Dopuszczenie do kodów CN uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa

Większość przypadków i odpowiednich świadectw ujęta jest w Nomenklaturze Scalonej (patrz przepisy wstępne). Inne są ujęte w przypisach do odpowiednich kodów CN, np. 0202 30 50.

2XX System ogólnych preferencji taryfowych (GSP)
200 Stawka celna GSP bez warunków lub ograniczeń

Nie jest wymagane spełnienie żadnych warunków poza przedstawieniem formularza A świadectwa pochodzenia.

Na formularzu A można również poświadczyć spełnienie warunków klauzul socjalnej i środowiskowej w celu uzyskania dodatkowej obniżki stawek celnych. (Kod obejmuje również przypadki, w których kraje nie objęte już systemem nadal korzystają z obniżek stawek celnych wynikających z WTC, np. Mołdowa).

218 Zawieszenia GSP ze świadectwem potwierdzającym szczególny charakter produktu

Obecnie nie ma zastosowania.

220 Kontyngenty taryfowe GSP
223 Kontyngenty taryfowe GSP uwarunkowane przeznaczeniem końcowym

Uzyskanie kontyngentu taryfowego GSP wymaga przedstawienia autoryzacji przeznaczenia końcowego.

225 Niepreferencyjne kontyngenty taryfowe GSP uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa
240 Preferencyjne stawki celne GSP uwarunkowane przeznaczeniem końcowym

Uzyskanie preferencji GSP wymaga przedstawienia autoryzacji przeznaczenia końcowego.

250 Dopuszczenie do kodów CN ze specjalnymi stawkami GSP uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa

Obecnie nie ma zastosowania.

3XX Umowy preferencyjne (łącznie z uniami celnymi)
300 Preferencyjne stawki celne bez warunków lub ograniczeń (oraz pułapów)

Zastosowanie preferencyjnych stawek celnych w ramach odpowiedniej umowy.

310 Umowy preferencyjne: zawieszenia taryf
315 Zawieszenia preferencyjne uwarunkowane przeznaczeniem końcowym

Uzyskanie zawieszenia preferencyjnego wymaga przedstawienia autoryzacji przeznaczenia końcowego.

318 Zawieszenia preferencyjne ze świadectwem potwierdzającym szczególny charakter produktu

Obecnie nie ma zastosowania.

320 Preferencyjne kontyngenty taryfowe

Preferencyjne stawki celne mają zastosowanie wyłącznie w ramach kontyngentu. Są one przyznawane według kolejności zgłoszeń lub na podstawie licencji.

323 Prreferencyjne kontyngenty taryfowe uwarunkowane przeznaczeniem końcowym

Niektóre kontyngenty w ramach kodu 320 przyznaje się wyłącznie w przypadku uzyskania przez towar określonego przeznaczenia końcowego zgodnie z art. 82 WKC.

325 Preferencyjne kontyngenty taryfowe uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa
340 Preferencyjne stawki celne uwarunkowane przeznaczeniem końcowym

Uzyskanie preferencji wymaga przedstawienia autoryzacji przeznaczenia końcowego.

350 Dopuszczenie do kodów CN ze specjalnymi stawkami preferencyjnymi uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa

Obecnie przypadek taki nie istnieje.

4XX
400 Nieobciążanie należnościami celnymi na mocy przepisów wynikających z zawartych przez Wspólnotę umów o unii celnej

Dla ułatwienia kolejne wersje niniejszego wykazu zamieszczane będą w portalu internetowym EUROPA na stronie

http://ec.europa.eu/taxation_customs/customs/procedural_aspects/general/sad/index_en.htm

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024