Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 44/2006 (ex N 614/2005) - Pomoc regionalna dla sektora włókienniczego, odzieżowego i skórzanego w Grecji - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - GRECJA

Pomoc państwa C 44/2006 (ex N 614/2005) - Pomoc regionalna dla sektora włókienniczego, odzieżowego i skórzanego w Grecji

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/C 297/09)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2006 r.)

Pismem z dnia 24 października 2006 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. pomocy państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Nr faksu: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Grecji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

OPIS ŚRODKA

W grudniu 2005 r. władze Grecji zgłosiły wyżej wymieniony program pomocy, którego celem jest wsparcie greckiej branży włókienniczej i odzieżowej, dotkniętej kryzysem wynikającym ze stopniowego znoszenia kontyngentów oraz całkowitej liberalizacji przywozu począwszy od 2005 r.

Grecja w całości kwalifikuje się do objęcia pomocą regionalną na mocy art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE do dnia 31 grudnia 2006 r. Pomoc zostanie udzielona w formie dotacji bezpośrednich. Część zgłoszonej pomocy będzie przyznawana na inwestycje początkowe. Część zgłoszonych środków stanowi pomoc operacyjną. Dotyczy to w szczególności pomocy na przeprowadzenie demontażu i przeniesienie istniejącego sprzętu, na zakup oprogramowania związanego z kontrolą jakości podczas procesu produkcji, stworzenie bazy danych, a także nawiązywanie kontaktów, kampanie reklamowe i marketing.

Części zgłoszonego środka wchodzą w zakres kilku rozporządzeń o wyłączeniach grupowych, w szczególności rozporządzenia w sprawie wyłączeń dla MŚP, rozporządzenia o wyłączeniu grupowym dotyczącym szkoleń oraz rozporządzenia o wyłączeniu grupowym dotyczącym pomocy na badania i rozwój dla MŚP. Beneficjentami pomocy będą wyłącznie MŚP zgodnie z definicją MŚP przyjętą w prawie wspólnotowym. Program pomocy będzie zgodny z aktualną mapy pomocy regionalnej dla Grecji na lata 2000-2006 oraz obowiązującymi pułapami pomocy. Zakończenie programu przewidziane jest na dzień 31 grudnia 2006 r. Całkowity budżet programu wyniesie około 150 mln EUR.

OCENA

Zdaniem Komisji przedmiotowy program pomocy stanowi pomoc państwa. Program ten obejmuje wykorzystanie zasobów państwowych, a ponadto przynosi korzyści beneficjentom, jest selektywny oraz wpływa na wymianę handlową.

Komisja zbadała program w świetle art. 87 Traktatu WE, a w szczególności w oparciu o wytyczne Komisji w sprawie krajowej pomocy regionalnej (wytyczne KPR), rozporządzenie w sprawie wyłączeń dla MŚP oraz rozporządzenie o wyłączeniu grupowym dotyczącym pomocy w zakresie zatrudnienia.

Komisja stwierdza, że część zgłoszonych środków pomocy stanowi pomoc operacyjną, gdyż mają one na celu zmniejszenie bieżących wydatków przedsiębiorstw. W związku z brakiem wystarczającego uzasadnienia dla szczególnych ograniczeń, jakie środek pomocy ma na celu usunąć, Komisja potrzebuje więcej informacji, by ocenić zgodność pomocy operacyjnej z zasadami wspólnego rynku.

Program ukierunkowany jest na określony sektor greckiej gospodarki tj. na branżę włókienniczą, odzieżową i skórzaną. Komisja jest zdania, że pomoc ograniczona do jednego obszaru działalności może mieć znaczny wpływ na konkurencję na rynku właściwym, natomiast jej wpływ na rozwój regionalny będzie prawdopodobnie bardzo ograniczony.

Komisja ma wątpliwości co do tego, czy program pomocy ograniczony do jednego sektora gospodarki stanowi integralną część strategii rozwoju regionalnego. Grecja nie wyjaśniła, dlaczego obecny system kompleksowej pomocy horyzontalnej może okazać się niewystarczający dla zainicjowania procesu rozwoju regionalnego. Ponadto w przemyśle włókienniczym, odzieżowym i skórzanym istnieje silna konkurencja, a państwa członkowskie prowadzą między sobą intensywną wymianę handlową. W związku z tym zatwierdzenie takiego programu pomocy w Grecji mogłoby grozić zakłóceniem konkurencji.

W związku z powyższym Komisja, po dokonaniu wstępnej oceny środka pomocy, ma wątpliwości co do tego, czy program ten można uznać za zgodny ze wspólnym rynkiem, a jeśli tak, to w jakim stopniu. I dlatego też Komisja pragnie uzyskać informacje od zainteresowanych stron.

W związku z powyższym Komisja postanowiła wszcząć formalne postępowanie wyjaśniające zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 w celu sprawdzenia zgodności środka pomocy państwa ze wspólnym rynkiem.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.297.38

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 44/2006 (ex N 614/2005) - Pomoc regionalna dla sektora włókienniczego, odzieżowego i skórzanego w Grecji - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 07/12/2006
Data ogłoszenia: 07/12/2006