Poświadczenie wiarygodności Trybunału Obrachunkowego dotyczące rozliczeń szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) za rok budżetowy 2005.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO DOTYCZĄCE ROZLICZEŃ SZÓSTEGO, SIÓDMEGO, ÓSMEGO I DZIEWIĄTEGO EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU (EFR) ZA ROK BUDŻETOWY 2005

(2006/C 265/02)

(Dz.U.UE C z dnia 31 października 2006 r.)

I. Europejski Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") zbadał rozliczenia szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego EFR oraz transakcje leżące u podstaw tych rozliczeń za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r. Rozliczenia te składają się ze sprawozdań finansowych, sprawozdań z realizacji finansowej oraz sprawozdań finansowych i informacji dostarczonych przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI)(1). Na mocy rozporządzeń finansowych Trybunał jest zobowiązany dostarczyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie poświadczenie wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw, odnośnie do tej części środków EFR, którą zarządza i za którą odpowiada Komisja(2). Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi standardami i strategiami kontroli. Opierają się one na powszechnie przyjętych międzynarodowych standardach kontroli przystosowanych do specyfiki EFR. Trybunał uzyskał w ten sposób uzasadnioną podstawę do wydania niniejszej opinii.
II. Wiarygodność rozliczeń
Trybunał uważa, że sprawozdania z realizacji finansowej za rok budżetowy 2005 oraz sprawozdania finansowe na dzień 31 grudnia 2005 r. rzetelnie przedstawiają dochody i wydatki szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego EFR za rok budżetowy oraz sytuację finansową tych EFR na koniec tego roku.
Nie podważając powyższej opinii, Trybunał zwraca uwagę na:
a) zastrzeżenie poczynione przez Dyrektora Generalnego ds. Budżetu dotyczące

braku możliwości dostarczenia pełnej informacji księgowej w ramach

istniejącego systemu informatycznego oraz niedostępności ostatecznych

danych dotyczących wyniku kontroli księgowych, co mogło prowadzić do

niedociągnięć w przedstawieniu rozliczeń (patrz: pkt 15);

b) niedoszacowanie kwoty gwarancji przedstawionej w objaśnieniach do

sprawozdania finansowego (patrz: pkt 17).

III. Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
A. Bezpośrednie badanie transakcji
W zakresie transakcji dokonywanych pod wyłącznym kierownictwem Komisji Trybunał nie stwierdził żadnych błędów. W zakresie transakcji inicjowanych w krajach AKP, za które odpowiedzialni są krajowi urzędnicy zatwierdzający:
a) Trybunał uważa, że finansowe znaczenie wykrytych błędów jest niewielkie

(patrz: pkt 19-21);

b) stwierdzono błędy w stosowaniu procedur przetargowych w przypadku prognoz

programów i umów dotacji, które stanowiły główny element kontroli

Trybunału (patrz: pkt 19 lit. a) i pkt 22).

B. Analiza systemów nadzoru i kontroli
Kontrola Trybunału potwierdziła, że w kontekście planu działania na rzecz zintegrowanych ram kontroli wewnętrznej w Komisji wymagana jest dalsza poprawa systemów nadzoru i kontroli (patrz: pkt 40-42), aby móc lepiej zapobiegać występowaniu błędów mających wpływ na legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń.
Wnioski na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
W świetle powyższych ustaleń Trybunał uważa, że dochody, środki przydzielone na EFR oraz zobowiązania i płatności w roku budżetowym są jako całość legalne i prawidłowe.
Nie podważając powyższej opinii, Trybunał zwraca uwagę na zwiększone ryzyko występowania błędów mających wpływ na transakcje inicjowane w krajach AKP, za które odpowiedzialni są krajowi urzędnicy zatwierdzający (patrz: pkt 19-21).
Dnia 7 września 2006 r.
Hubert WEBER
Prezes
______________

(1) Zgodnie z przepisami art. 96 ust. 1, art. 100, 101 i 125 ust. 2

rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do dziewiątego EFR;

w praktyce dotyczy to bilansów i związanych z nimi sprawozdań

przygotowywanych przez księgowego, a także sprawozdań zarządczych,

w tym zestawień przygotowanych przez głównego urzędnika zatwierdzającego

w porozumieniu z księgowym. Te sprawozdania finansowe są przedstawiane

osobno dla każdego z czterech EFR oraz w ogólnej wersji skonsolidowanej.

Sprawozdania finansowe dostarczone przez EBI nie są uwzględnione

w niniejszym poświadczeniu wiarygodności (patrz: przypis 13).

(2) Zgodnie z art. 103 ust. 3 rozporządzenia finansowego, o którym mowa

powyżej, oraz art. 1 tegoż rozporządzenia oznacza to, że niniejsze

poświadczenie wiarygodności nie obejmuje środków dziewiątego EFR,

którymi zarządza i za które odpowiedzialny jest EBI.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.265.256

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Poświadczenie wiarygodności Trybunału Obrachunkowego dotyczące rozliczeń szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) za rok budżetowy 2005.
Data aktu: 07/09/2006
Data ogłoszenia: 31/10/2006