Sprawa C-190/06: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour d'appel de Bruxelles w dniu 21 kwietnia 2006 r. - Belgacom Mobile SA przeciwko Institut belge des services postaux et des télécommunications.

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour d'appel de Bruxelles w dniu 21 kwietnia 2006 r. - Belgacom Mobile SA przeciwko Institut belge des services postaux et des télécommunications

(Sprawa C-190/06)

(2006/C 154/23)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 1 lipca 2006 r.)

Sąd krajowy

Cour d'appel w Brukseli

Strony w postępowaniu przed sądem krajowym

Strona skarżąca: Belgacom Mobile SA.

Strona pozwana: Institut belge des services postaux et des télécommunications

Pytania prejudycjalne

1) Czy indywidualne prawa użytkowania częstotliwości radiowych, o których mowa w art. 5 ust. 1 dyrektywy 2002/20/WE (dyrektywy o dostępie)(1) obejmują wyłączne prawo do korzystania z urządzeń takich jak urządzenia GSM lub do zezwolenia na korzystanie z nich?

2) Czy artykuł 7 ust. 3 dyrektywy 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności(2) należy rozumieć w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie krajowemu środkowi uzależniającemu używanie kart SIM w GSM Gateways od uprzedniego zezwolenia podmiotu eksploatującego daną sieć telefonii ruchomej?

3) Czy pojęcie dostępu w rozumieniu dyrektywy 2002/19/WE (dyrektywy o dostępie)(3) obejmuje udostępnienie innemu przedsiębiorstwu karty SIM w przypadku, gdy ta karta SIM jest wykorzystywana przez to przedsiębiorstwo w urządzeniach GSM Gateway w celu świadczenia usług na rzecz podmiotów trzecich pozwalających na ominięcie punktów wzajemnego połączenia?

4) Czy prawny lub administracyjny środek krajowy, który wymaga uprzedniego zezwolenia operatora publicznej sieci telefonii ruchomej udostępniającego innemu przedsiębiorstwu jedną lub więcej kart SIM, pozwalających użytkownikowi karty SIM na dostęp do usług łączności elektronicznej oferowanych przez tego operatora, jeśli karty SIM są wykorzystywane w urządzeniach, które technicznie dają możliwość dostępu do usług operatora bez potrzeby przejścia przez punkty wzajemnego połączenia i bez potrzeby udostępnienia przez niego innych urządzeń i/lub usług, jest zgodny z:

– dyrektywą 2002/20/WE (dyrektywą "o zezwoleniach"), która ustanowiła system ogólnych zwolnień w odniesieniu do wszystkich sieci i usług łączności elektronicznej,

– art. 8 ust. 1 akapit 2 dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywy "ramowej")(4), która stanowi, że Państwa Członkowskie zapewnią, by krajowe organy regulacyjne, wypełniając swoje zadania, w szczególności te związane z zapewnieniem efektywnej konkurencji, brały przede wszystkim pod uwagę dążenie do zagwarantowania neutralności technologicznej przyjmowanych norm prawnych,

– regułami konkurencji, do których odnosi się motyw 7 dyrektywy 2002/19/WE (dyrektywy "o dostępie") w tym znaczeniu, że uzależnienia zasady i warunki dostępu w rozumieniu art. 2 lit. a) dyrektywy 2002/19/WE (dyrektywy "o dostępie") od rodzaju działalności podmiotu ubiegającego się o dostęp, a w szczególności od rozmiaru jego inwestycji w infrastrukturę sieci,

5) Czy w przypadku, gdy należy stwierdzić, że korzystanie z GSM Gateway dla świadczenia usług łączności elektronicznej w celach handlowych zależy od zgody danego operatora telefonii ruchomej, art. 3 i 4 dyrektywy 97/33/WE(5) i art. 4 dyrektywy 2002/19/WE (dyrektywy "o dostępie") należy interpretować w ten sposób, że wspomniane korzystanie musi być przedmiotem porozumienia pomiędzy zainteresowanymi stronami, które dotyczy technicznych i handlowych zasad ?

6) Czy obowiązek odzwierciedlania w cenach kosztów, które ciążą na podmiotach zgłoszonych jako mające znaczącą pozycję na rynku, o których mowa w art. 7 dyrektywy 97/33/WE i w art. 13 ust. 1 dyrektywy 2002/19/WE (dyrektywy "o dostępie"), należy interpretować w ten sposób, że nie stoi on na przeszkodzie temu, aby operator podlegający temu obowiązkowi określał wysokość swoich stawek w sposób umożliwiający mu odzyskanie kosztów inwestycji związanych ze wzajemnym połączeniem z uwagi na to, że zostały one określone przy uwzględnieniu całkowitej liczby połączeń "off net", w tym połączeń przekierowanych za pośrednictwem GSM Gateway ?

7) Czy art. 10 ust. 6 dyrektywy 2002/20/WE (dyrektywy "o zwolnieniach") i art. 7 ust. 6 dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywy "ramowej") należy interpretować w ten sposób, że dają one możliwość państwom członkowskim określenia, w przypadku gdy krajowy organ regulacyjny wydaje środki tymczasowe, że te środki mogą jedynie obowiązywać w okresie nieprzekraczającym dwóch miesięcy?

______

(1) Dyrektywa 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach) (Dz.U. L 108, str. 21)

(2) Dyrektywa 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności (Dz.U. L 91, str. 10)

(3) Dyrektywa 2002/19/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń (dyrektywa o dostępie) (Dz.U. L 108, str. 7)

(4) Dyrektywa 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa) (Dz.U. L 108, str. 33)

(5) Dyrektywa 97/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 czerwca 1997 r. w sprawie wzajemnych połączeń w telekomunikacji ze względu na zapewnienie usług powszechnych oraz interoperacyjności poprzez zastosowanie zasady otwartej sieci (ONP) (Dz.U. L 199, str. 32)

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.154.10/3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawa C-190/06: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour d'appel de Bruxelles w dniu 21 kwietnia 2006 r. - Belgacom Mobile SA przeciwko Institut belge des services postaux et des télécommunications.
Data aktu: 01/07/2006
Data ogłoszenia: 01/07/2006