Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Niderlandów na lata 2004-2007.

OPINIA RADY
z 18 stycznia 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Niderlandów na lata 2004-2007

(2005/C 79/06)

(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

PRZEDSTAWIA NINIEJSZĄ OPINIĘ:

Dnia 18 stycznia 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program stabilności Niderlandów, obejmujący lata 2004-2007. Program jest w dużej mierze zgodny z wymogami odnoszącymi się do danych, określonymi przez zmieniony "kodeks postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji".

Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą programu przewiduje, że wzrost realnego PKB podniesie się z 1,25 % w 2004 r. do 1,5 % w 2005 r. oraz średnio do 2,5 % w pozostałej części okresu objętego programem. Scenariusz ten jest zasadniczo wiarygodny, choć zakłada wzrost przewyższający potencjalny wzrost w ciągu dwóch ostatnich lat programu. Przewidywania programu dotyczące inflacji wydają się realistyczne.

Dnia 2 czerwca 2004 r. Rada uznała, że w Niderlandach występuje nadmierny deficyt i zaleciła skorygowanie tej sytuacji do 2005 r. Zgodnie z tym zaleceniem, zasadniczym celem określonej w programie strategii budżetowej jest obniżenie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) poniżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej 3 % PKB do 2005 r. W tym celu program przewiduje wczesne działania na rzecz konsolidacji, skoncentrowane na latach 2004 i 2005. Strategia budżetowa określa również pułapy wydatków realnych w celu ograniczenia wzrostu wydatków i stawia za cel zrównoważenie finansów publicznych w dalszej perspektywie. Jednocześnie kontynuowane będą znaczne inwestycje publiczne, w wyniku których średni wskaźnik inwestycji publicznych w okresie objętym programem przekroczy nieco 3 % PKB, wobec średniej unijnej wynoszącej 2,4 % PKB w 2004 r. W porównaniu z poprzednią, obecna aktualizacja przedstawia mniej korzystny profil deficytu budżetowego, w kontekście mniej korzystnego rozwoju sytuacji makroekonomicznej.

Czynniki zagrażające trafności przewidywań budżetowych zawartych w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. W szczególności, czynniki negatywne wynikające ze scenariusza makroekonomicznego i kosztów dla budżetu związanych z umową społeczną zawartą pomiędzy rządem i partnerami społecznymi w dniu 5 listopada 2004 r. są ogólnie skompensowane przez czynniki pozytywne związane z wpływem wyższych cen ropy na dochody ze sprzedaży gazu ziemnego oraz ostrożnym charakterem założeń na temat wpływu poprawy koniunktury na dochody z podatków. Biorąc pod uwagę niniejszą ocenę ryzyka, pozycja budżetowa w programie wydaje się wystarczać do zmniejszenia deficytu do wartości poniżej 3 % PKB do 2005 r., lecz nie wydaje się, aby zapewniała dostateczny margines bezpieczeństwa chroniący przed przekroczeniem tego progu w wyniku normalnych wahań makroekonomicznych w następnych latach. Jest również niewystarczająca do zapewnienia osiągnięcia w okresie objętym programem średniookresowego celu określonego w Pakcie Stabilności i Wzrostu w postaci pozycji budżetowej bliskiej równowadze.

Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia osiągnął 56,3 % PKB w 2004 r., jest więc niższy od ustalonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje wzrost wskaźnika zadłużenia o dwa punkty procentowe w okresie objętym programem.

Strategia budżetowa nakreślona w programie stawia Niderlandy w stosunkowo korzystnym położeniu jeśli chodzi o długoterminową stabilność finansów publicznych, pomimo istotnych przewidywanych kosztów dla budżetu wynikających ze starzenia się społeczeństwa. Biorąc pod uwagę przewidywany wzrost wskaźnika zależności związanej z podeszłym wiekiem oraz przy braku dalszej konsolidacji fiskalnej prowadzącej do pozycji budżetowej bliskiej równowadze lub do nadwyżki w perspektywie średnioterminowej, dalsze reformy zmieniające tendencje w wydatkach związanych z wiekiem oraz dalsze podniesienie stopy zatrudnienia mogą zmniejszyć zagrożenia dla stabilności w dłuższym okresie.

Polityki gospodarcze nakreślone w programie są częściowo zgodne z ogólnymi krajowymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych. Ramy budżetowe wraz z pułapami wydatków są przestrzegane, zaś korekta budżetu mająca na celu skorygowanie nadmiernego deficytu jest znacznie zaawansowana. Jednak spodziewana redukcja deficytu zasadniczego w latach 2006, a zwłaszcza 2007 r. jest dość powolna, zaś saldo strukturalne może nie wykazać postępu w kierunku osiągnięcia średnioterminowego celu, jakim jest pozycja budżetowa bliska równowadze po 2005 r.

Biorąc pod uwagę powyższą ocenę, zaleca się Niderlandom dalsze starania na rzecz obniżenia deficytu poniżej 3 % PKB do 2005 r., a także, wobec zagrożenia związanego z cyklem koniunkturalnym i wyzwaniami, jakie stwarza starzenie się ludności, podjęcie środków niezbędnych do osiągnięcia w dalszym okresie pozycji budżetowej zbliżonej do równowagi.

Porównanie głównych przewidywań makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007
Realny PKB PS listopad 2004 1,25 1,5 2,5 2,5
(zmiana w %) KOM jesień 2004 1,4 1,7 2,4 n.d.
PS październik 2003 1 2,5 2,5 2,5
Inflacja HICP PS listopad 2004 1,25 1,25 1,5 1,5
(%) KOM jesień 2004 1,2 1,3 1,4 n.d.
PS październik 2003 1,5 1,5 1,5 1,5
Saldo sektora instytucji rządowych i PS listopad 2004 - 3,0 - 2,6 - 2,1 - 1,9
samorządowych KOM jesień 2004 - 2,9 - 2,4 - 2,1 n.d.
(% PKB) PS październik 2003 - 2,3 - 1,6 - 0,9 - 0,6
Saldo PS listopad 2004 - 0,1 0,3 0,7 0,8
pierwotne KOM jesień 2004 0,0 0,5 0,9 n.d.
(% PKB) PS październik 2003 0,6 1,2 1,8 2,1
Saldo PS listopad 2004(1) - 1,6 - 1,2 - 1,2 - 1,3
strukturalne KOM jesień 2004 - 1,4 - 1,0 - 1,0 n.d.
(% PKB) PS październik 2003(2) - 0,7 - 0,3 - 0,2 - 0,2
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych PS listopad 2004 56,3 58,1 58,6 58,3
brutto KOM 55,7 58 58,4 n.d.
(% PKB) PS październik 2003 54,5 53,7 53,0 52,2
(1) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie.
(2) Obliczenia służb Komisji stosują wspólnie uzgodnioną metodologię do danych

zawartych w programie.

Źródła:
Programy stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji z (KOM); Obliczenia służb Komisji. Prognozowane wskaźniki wzrostu zawarte w aktualizacji zostały zaokrąglone do ćwierci punktu procentowego.

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024