Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale w sprawie propozycji zróżnicowanych ze względu na regiony składek na ubezpieczenie społeczne w Norwegii (sprawa nr 56310 - dawna sprawa nr 55463).

Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale w sprawie propozycji zróżnicowanych ze względu na regiony składek na ubezpieczenie społeczne w Norwegii (sprawa nr 56310 - dawna sprawa nr 55463)

(2005/C 60/09)

(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2005 r.)

Na podstawie decyzji 245/04/COL z dnia 6 października 2004 r. przedstawionej po niniejszym podsumowaniu w języku oryginalnym, Urząd Nadzoru EFTA wszczął dochodzenie zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 Porozumienia pomiędzy Państwami EFTA w sprawie utworzenia Urzędu Nadzoru oraz Trybunału Sprawiedliwości (Porozumienie o Nadzorze i Trybunale). Rząd Norwegii został o tym poinformowany na podstawie kopii wspomnianej decyzji.

Urząd Nadzoru EFTA niniejszym zaprasza Umawiające się Strony Porozumienia EOG oraz zainteresowane strony do przedstawienia uwag dotyczących przedmiotowego środka w ciągu jednego miesiąca od opublikowania tego zaproszenia. Uwagi należy kierować do:

EFTA Surveillance Authority

35, rue Belliard/Belliardstraat 35

B-1040 Brussels

Uwagi te zostaną przekazane rządowi Norwegii. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

STRESZCZENIE

Procedura

Pismem Norweskiej Misji przy Unii Europejskiej z dnia 26 kwietnia 2004 r. władze Norwegii poinformowały Urząd zgodnie z art. 1 ust. 3 części I protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale o swoim zamiarze zastosowania obniżonych stawek składek na ubezpieczenie społeczne od przedsiębiorstw działających w określonych sektorach oraz mających swoje siedziby w wyznaczonych strefach geograficznych 2, 3 i 4 w Norwegii.

Opis środków pomocowych

Władze Norwegii zaproponowały zastosowanie od stycznia 2005 r. obniżonych stawek składek na ubezpieczenie społeczne płatnych przez pracodawców, obowiązujących do końca 2003 r. w norweskich strefach podatkowych 2, 3 i 4. Zaproponowano następującą wysokość stawek: strefa 2, stawka obowiązująca 10,60 %; strefa 3, stawka obowiązująca 6,4 % oraz strefa 4, stawka obowiązująca 5,1 %. Stawki te istnieją obok pełnej stawki obowiązującej w strefie 1, wynoszącej 14,1 %. Składka naliczana jest na podstawie wynagrodzeń brutto.

Notyfikowany program będzie miał zastosowanie wobec 209 sektorów NACE(1) określonych na podstawie sprawozdania ekonomicznego sporządzonego przez firmę konsultingową ECON, która dokonała oceny połączeń konkurencyjnych ("konkurranseflater") pomiędzy przedsiębiorstwami prowadzącymi działalność w Norwegii a przedsiębiorstwami w innych Państwach EOG(2).

Podstawę powiadomienia stanowiło założenie, zgodnie z którym rodzaje działalności w notyfikowanych sektorach nie podlegają wewnętrznym regułom EOG dotyczącym handlu. W związku z powyższym, według rządu Norwegii, przedsiębiorstwa działające w tych sektorach mogą korzystać z obniżonych stawek składek na ubezpieczenie społeczne bez otrzymywania pomocy państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.

W tym kontekście należy poczynić odniesienie do programu zróżnicowanych ze względu na regiony stawek na ubezpieczenie społeczne, zatwierdzonego przez Urząd decyzją 218/03/COL z dnia 12 listopada 2003 r.(3) We wspomnianym programie przewidziano zastosowanie w strefach 3 i 4 obniżonych i zróżnicowanych ze względu na regiony stawek składek na ubezpieczenie społeczne od wszelkich przedsiębiorstw prowadzących działalność w obrębie tych stref. Po zatwierdzeniu okresu przejściowego przez Urząd wspomniane stawki należy stopniowo podwyższyć w okresie trzech lat, aż do osiągnięcia jednolitej stawki wynoszącej 14,1 %.

Inaczej niż w poprzednim programie, notyfikowany program obniżonych stawek na ubezpieczenie społeczne zakłada stosowanie przez czas nieokreślony zróżnicowanych ze względu na regiony stawek na ubezpieczenie społeczne w odniesieniu wyłącznie do określonych sektorów gospodarki, głównie w segmencie usług.

Ocena

Urząd ma wątpliwości czy notyfikowany program rzeczywiście nie jest pomocą państwa, jak twierdzą władze Norwegii.

Zastosowanie obniżonych składek na ubezpieczenie społeczne oznacza dla państwa obniżone dochody z tytułu ubezpieczenia społecznego. Kiedykolwiek państwo rezygnuje z normalnie należnego mu dochodu, dochodzi do zużycia zasobów państwowych.

Uprzywilejowane stawki składek na ubezpieczenie społeczne dawałyby zatem przewagę przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w którymkolwiek z wymienionych sektorów znajdujących się w strefach 2, 3 i 4 w Norwegii.

Środek ten nie tylko spowodowałby zakłócenie konkurencji w odniesieniu do przedsiębiorstw działających w tym samym sektorze na terenach nie mogących korzystać z notyfikowanego programu, ale również w odniesieniu do przedsiębiorstw działających na terenach inaczej traktowanych w obrębie programu, ponieważ obowiązujące stawki są różne w różnych strefach.

Urząd ma wątpliwości dotyczące metody i podejścia zastosowanych w celu dowiedzenia braku negatywnego wpływu na handel pomiędzy Umawiającymi się Stronami Porozumienia EOG. Urząd wyraża tym większe wątpliwości co do tego, czy zastosowane podejście jest zgodne z wykładnią kryterium "wpływu na handel" w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG przedstawioną w orzecznictwie Trybunału.

Uwzględniając szeroki zasięg sektorowy obejmujący ponad 209 sektorów NACE, brak precyzyjnych i jasnych kryteriów kwalifikujących, jak również brak wdrożenia mechanizmu kontroli i oceny celem zapewnienia pewności prawnej i ekonomicznej niezbędnej w zastosowaniu programu, Urząd wyraża wątpliwości co do faktu, czy wspomniany program kwalifikuje się jako pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.

Wniosek

Urząd ma wątpliwości związane z mającym charakter pomocy państwa notyfikowanym programem zróżnicowanych ze względu na region stawek ubezpieczenia społecznego w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Jeżeli wspomniany środek stanowi pomoc państwa, Urząd ma wątpliwości co do tego, czy można go uważać za zgodny z funkcjonowaniem Porozumienia EOG. Zgodnie z powyższym, Urząd jest zobowiązany do wszczęcia formalnej procedury dochodzenia określonej w art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 Porozumienia o Nadzorze i Trybunale.

______

(1) Klasyfikacja sektorów przemysłowych.

(2) Tabela poniżej przedstawia oznaczone kody NACE. Kod 0 oznacza, że według władz norweskich nie ma negatywnego wpływu na działalność handlową w tych sektorach, natomiast kod 0/2 oznacza, że niektóre przedsiębiorstwa działające w danych sektorach w obrębie konkretnej strefy są narażone na konkurencję z innych państw EFTA, podczas gdy inne na taką konkurencję nie są narażone.

(3) Dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym. Decyzje Urzędu Nadzoru EFTA dotyczące pomocy państwa można znaleźć na jego stronach internetowych: http://www.eftasurv.int/fieldsofwork/fieldstateaid/stateaidregistry/

EFTA SURVEILLANCE AUTHORITY DECISION

No 245/04/COL

of 6 October 2004

on a proposal for regionally differentiated rates of social security contributions for certain sectors

(Norway)

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.60.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale w sprawie propozycji zróżnicowanych ze względu na regiony składek na ubezpieczenie społeczne w Norwegii (sprawa nr 56310 - dawna sprawa nr 55463).
Data aktu: 10/03/2005
Data ogłoszenia: 10/03/2005